Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635

Gestart door Marklindak dinsdag 03 oktober 2017, 15:04:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hierbij lanceren John en ik een poll of er belangstelling is voor printplaten die 1 op 1 in de Mak loc (NS 6400) kunnen worden gebouwd en kan worden voorzien van een 21MTC decoder.
Print wordt zodanig ontworpen dat zoveel mogelijk versies van de loc van deze print kunnen worden voorzien.
Bij de NS versie staat de cabine immers niet op dezelfde plaats als de standaard loc, voorbeeld in deze is de ACTS loc.

Denk na ombouw aan betere seinbeelden en mogelijk telex koppelingen of cabineverlichting.

Mogelijke seinbeelden zijn:
- Front- en sluitlichten afzonderlijk te schakelen
- Rangeersein
- Gevarensein

Om nu een idee te krijgen waar naast de aangepaste front- en sluitseinen nog extra belangstelling voor is willen wij vragen de poll in te vullen en je (eventueel per PB) bekend te maken.
Er wordt nog onderzocht of een sound decoder valt te installeren, deze optie is wel alvast meegenomen in de poll.

Als er voldoende belangstelling is en de print is ontworpen/gemaakt dan zullen we een nieuwsbrief versturen.

Groeten, Fred en John
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Nog een toevoeging is dat de modellen die met delta decoder zijn uitgevoerd ook van deze print kunnen worden voorzien.

Je bouwt een delta loc dan direct om naar digitaal, je moet dan nog wel een ESU decoder aanschaffen
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik ben bezig om de waarschuwingslampen op de hoeken werkend te maken.
Kan je die ook nog aansturen met een vrije functie?
Ze dienen om en om te knipperen. 2x4 leds.  + en - pulserend omwisselen?

Mvg. Marcel
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Als je 2 functieuitgangen vrij hebt, en de decoder kan die aansturen met een knipperfunctie dan kan dat zonder problemen.
Heb je maar 1 vrije functie over, dan zal je extra elektronica moeten gebruiken, die het laat knipperen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hoeveel uitgangen heeft een dergelijke decoder? ik meen 4 versterkte uitgangen en 2 logische uitgangen.

Gezien het aantal opties wat gegeven wordt, zit je daar al aan.

Frontsein Fr/Fw
Sluitsein (apart, F1)
Sluitsein (apart, F2) (F1 en F2 combineerbaar door mapping, rijrichting afhankelijk op 1 functie toets = F1)
Rangeersein (F3
Gevarensein (programmeerbaar op 1 functie-toets, bijvoorbeeld F2)

De 2 logische uitgangen zijn eenvoudig met 3 tot 5 componenten uit te bereiden naar 2 versterkte uitgangen.
3 is de basis manier, 5 is voorbereid met een voorschakelweerstand voor LED verlichting.

Wanneer er plek is op jullie print zou ik eens overwegen om deze componenten mee te nemen in de printplaat die jullie ontwikkelen. Extra kosten zijn pakweg 2 euro voor onderdelen.

Ik heb een dergelijk printje laten maken op 1x1 cm (dubbelzijdig), dus ook dat is de ruimte niet.

John weet me wel te vinden voor vragen ;)

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Een ESU (met mtc21) heeft 4 versterkte en 4 onversterkte uitgangen, deze laatste worden allemaal versterkt op de print. Daar hebben we al aan gedacht ;)

Dus met de correcte decoder is aux 0f/0r en 1 t/m 6 beschikbaar. Je houdt er, naast de 5 die benodigd zijn voor de ledprintjes, 3 over. Die zijn voor telex/cabinelicht, maar natuurlijk ook andere mogelijke functies beschikbaar.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Pak een PluX22 interface: 9 functies. ;)

Past de te ontwikkelen print ook in een Strukton Carin lokkie? Heb hier nog zo'n ding liggen, ooit omgebouwd naar 2-rail.



Gr, Ben.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dan heb je idd wel een functie extra, nadeel voor de niet puur DCC rijders is dan alleen dat je gelijk de M4 versie moet kopen. (Ja ik weet het, jij als puur DCC rijder hebt daar geen last van).

De print moet ook in die loc gaan passen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 11 oktober 2017, 18:14:39
Pak een PluX22 interface: 9 functies. ;)
Past de te ontwikkelen print ook in een Strukton Carin lokkie? Heb hier nog zo'n ding liggen, ooit omgebouwd naar 2-rail.
Gr, Ben.

Hebben naar een plux22 gekeken Ben, maar deze frot je er niet in, klinkt raar maar is zo.

In een Carin zou de print bruikbaar moeten zijn, we hebben met de twee verschillende cabinestanden rekening gehouden.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Duidelijk. :)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dit komt mooi op tijd zat er net aan te denken mijn 1206 van strukton om  te gaan bouwen met een mld3 door er draden aan te gaan solderen :D
Maar waarom past de plux22 niet te hoog? Is misschien monteren van de plux22 eerst door de print en dan in de connector een optie dan is die namelijk op de print lager dan een mtc21 ;)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Marklindak op woensdag 11 oktober 2017, 19:10:56
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 11 oktober 2017, 18:14:39
Pak een PluX22 interface: 9 functies. ;)
Past de te ontwikkelen print ook in een Strukton Carin lokkie? Heb hier nog zo'n ding liggen, ooit omgebouwd naar 2-rail.
Gr, Ben.
Hebben naar een plux22 gekeken Ben, maar deze frot je er niet in, klinkt raar maar is zo.
In een Carin zou de print bruikbaar moeten zijn, we hebben met de twee verschillende cabinestanden rekening gehouden.

Citaat van: hmmglaser op woensdag 11 oktober 2017, 21:09:34
Maar waarom past de plux22 niet te hoog? Is misschien monteren van de plux22 eerst door de print en dan in de connector een optie dan is die namelijk op de print lager dan een mtc21 ;)

Ik denk dat ik dit al ruimschoots heb beantwoord, als je me niet geloofd, doe je best, ding past simpelweg niet!
We hebben de print dusdanig ontworpen dat een ieder met een beetje soldeer ervaring een loc om kan bouwen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hallo

Een ESU M4 plux 22 klinkt leuk, maar programmeren onder MFX is een drama.

Kort gezegd, je kunt functies toewijzen en dimmen.
Logische functies, rangeerlicht of andere rare dingen die met een MLD/3 wel via de MFX dialoog geprogrammeerd kunnen worden lukken met de ESU M4 alleen onder DCC.
En vaneege de complexiteit is een lokprogrammer dan eigenlijk al een must.

In een marklinwereld heb ik dan liever een paar minder uitgangen, maar wel iets dat te programmeren is.
MTC geniet bij mij dus de voorkeur. Hier passen märkkin decoders op :-)

Bart
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik programmeer mijn ESU locpilots via een IB.

Aan de hand van de software van ESU pas ik een en ander aan en zie dan welke CV's ik moet herprogrammeren. Dit doe ik handmatig op de IB.
Omslachtig maar werkt perfect en scheelt de kosten van een programmer.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Bahn-AG op woensdag 11 oktober 2017, 22:25:57
Een ESU M4 plux 22 klinkt leuk, maar programmeren onder MFX is een drama.

Kort gezegd, je kunt functies toewijzen en dimmen.
Logische functies, rangeerlicht of andere rare dingen die met een MLD/3 wel via de MFX dialoog geprogrammeerd kunnen worden lukken met de ESU M4 alleen onder DCC.
En vaneege de complexiteit is een lokprogrammer dan eigenlijk al een must.

In een marklinwereld heb ik dan liever een paar minder uitgangen, maar wel iets dat te programmeren is.
MTC geniet bij mij dus de voorkeur. Hier passen märkkin decoders op :-)

Bart

ESU heeft versterkte aux 1 en 2, aux 3 en 4 zijn op de print versterkt, als je dan een tante M* decoder er op drukt moet je met aux 3 en 4 wel rekening houden. Zelfde geldt voor aux 5 en 6 in deze.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik heb het even getest maar bij mijn 37636 past gewoon een plux22 decoder op de plek waar nu de decoder zit het is wel mogelijk zal morgen een foto plaatsen.
Maar sinds wanneer zijn er 4 onverwerkte uitgangen op een ESU ik ken niet anders dan 2?
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hallo

Märklin heeft geen aux5/6 helaas.

Aux 3/4 kunnen bij MLD/3 naar keuze versterkt/onversterkt ingesteld worden.

Een printje dat zelf een versterkte aux3-6 (bijv esu) heeft is dus wel handig.

Bart
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
@Mark, die foto hoeft niet hoor. Ik geloof je zo ookwel.
We hebben echter de keuze voor de mtc versie gemaakt, er is verder 1 aux verschil. Maar de voordelen van de mtc versie wegen nu eenmaal op tegen de voordelen van de plux, zoals Bart ookal zei.

@Bart, dat is bij mij bekend, de print zal daarom ook de versterking voor aux3/4 bevatten. Waarbij aux 3 dan voor rangeerlicht beschikbaar is, en aux 4 nog vrij is. Je 'mist' dan 2 verdere vrije uitgangen.

Ben momenteel nagenoeg klaar met tekenen, zodra het helemaal klaar is kan er nog een keer gepast worden en dan kan de print gemaakt worden.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Misschien is dit ook wel even belangrijk om te melden.
AUX5, AUX6 erst ab Hardware Revison 43.
Nu zien ik wel waarom mtc21 genoeg is.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Er is ruimte genoeg voor een PluX interface. Maar als de keus 21MTC is ook goed toch?

Ik heb belangstelling voor een dragerprint, mijn enig doel is schakelbare sluitseinen, een cabinelicht en aan één zijde een Krois. Als dat kan met een eenvoudig uit te wisselen print waarop een V4 DCC met 4x AUX past dan wacht ik de nieuwsbrief wel af. :thumbup: Een M4 decoder wil ik niet vanwege het gemis van 3punts regeling.

Gr, Ben.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Als de prijs redelijk is heb ik wel interesse in een stuk of 4 printen :D
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Leuk initiatief. Ik heb een aantal 6400 locomotieven en paar G1206 locomotieven. Vooral voor de delta locomotieven zou het fijn zijn als er een andere decoder aangesloten kan worden. Liefst met geluid, maar daar is volgens mij niet veel ruimte voor.

Groeten,
Herman
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik heb de meeste van mijn 6400 loc,s al voorzien van een andere decoder, maar als er ook geluid in kan / past zou ik er wel een om willen bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Er kan wel geluid in de 6400/G1206 maar er is maar keuze uit een type speaker(E183288)ivm de minimale ruimte die beschikbaar is en die speaker kost ongeveer 20 euro.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dat is wel een dure speaker, ik had wel begrepen dat Esu wel het juiste geluid voor deze loc heeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
ESU heeft idd een juiste soundfile, en met een loksound mini en kleine speaker (50321?) zou het moeten gaan passen.
Gewone loksound gaat waarschijnlijk niet passen, maar dat is als de print er is pas zeker te zeggen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ook ik heb interesse in 2 prints, kan ik mijn 6494 en 6503 ombouwen. top project deze :thumbup:
groet Robert
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Interessante ontwikkeling!
Ik heb m'n delta's al voorzien van een print uit de digitale versie.
Ik vind er wel erg veel verschil tussen zitten. Ik heb er ook eentje met MFX decoder (af fabriek), die rijdt echt super.
Degene met de "ouderwetse" decoder op de print hebben altijd wat moeite met wegrijden.

Koen
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 12 oktober 2017, 20:25:05
ESU heeft idd een juiste soundfile, en met een loksound mini en kleine speaker (50321?) zou het moeten gaan passen.
Gewone loksound gaat waarschijnlijk niet passen, maar dat is als de print er is pas zeker te zeggen.

Helemaal  :thumbup: John.

Misschien heb ik er overheen gelezen maar is er al iets bekend over de kosten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Mogge Peter,

We zijn bezig met inventariseren, komt nog een nieuwsbrief uit, daar zullen ook kosten in staan.

Gr. Fred.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 12 oktober 2017, 20:25:05
Gewone loksound gaat waarschijnlijk niet passen, maar dat is als de print er is pas zeker te zeggen.
Als de connector op ongeveer de zelfde plek als marklin deze heeft geplaatst zou komen dan zou een ESU  sound decoder ook kunnen passen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Mark, dat proberen we ook, maar ik wil eerst zien dat het past, voordat ik ga beweren dat het past.
Verder waardeer ik je meedenken, maar dat is niet nodig hoor, Fred en ik weten wat we doen. ;)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Gaan jullie misschien ook nog in de toekomst iets maken voor een plan-V van fleischmann :D
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Wat wil je verbeterd hebben aan een plan V van F*?
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dit draadje gaat niet over de Fleischmann Plan-V, is een ander onderwerp denk ik.

Start voor dit soort vragen graag een eigen draadje of vraag zoiets per PB.  Graag weer On Topic.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Is er al weer nieuws over de printen ?
groet Robert

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Nee, nog niet. Achter de schermen (om het maar even zo te zeggen :P) wordt er hard aan gewerkt.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Toppie  :thumbup: :thumbup:
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Kleine update: Er worden momenteel een paar test printplaten gemaakt, deze hoop ik binnenkort te ontvangen.
De componenten voor op de printen zijn al binnen, dus het is alleen nog even op de printen wachten. Zodra deze binnen zijn kunnen we het gaan passen in de locs.
Als dat zover is zal ik het hier weer laten weten.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lijkt mij een mooie optie voor die loccen.

Heb ik het goed begrepen dat de print wordt ontworpen op alle genoemde functie's te kunnen gebruiken? En dat je zelf kunt kiezen welke opties je activeert?
Lijkt mij mooi om de seinbeelden te kunnen schakelen, hoe wordt het rangeersein uitgevoerd? Zelf rangeer ik altijd met het middelste pitje, zo kun je sneller gevaarsein maken en je wordt niet verblind door je eigen licht als je tussen de buffers staat.

Die telex koppeling zie ik ook wel zitten, zeker omdat de 6400 ook een rangeerkar is.

Ik ga dit topic in de gaten houden.

Gr Mike
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Mike, de print is inderdaad uitgevoerd voor alle opties, waarbij je zelf kan kiezen wat je wil gebruiken. Alleen de aux uitgangen liggen wel vast, maar d.m.v. functiemappen kan je dat weer onder een F toets naar keuze zetten. 
Rangeersein is uitgevoerd zoals jij zegt, toppitje van de A.

PS: Gaaf om die grootspoor beelden te zien!
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hi Mike,

Ik heb voor de loc een loksound micro van geluid voorzien dat ESU ter beschikking heeft gesteld. Geen idee of de NS loks wat betreft geluid veel afwijken van de originele Mak locs, het bestand is daar denk ik op gebaseerd.

De loksound micro kan uiteindelijk 4 aux poorten "leveren" je moet dan kiezen wat je gaat laten schakelen.
Een "gewone" 21Mtc-ESU kan 6 aux poorten "leveren" waardoor de telex koppeling mogelijk wordt.

Er volgt nog een nieuwsbrief met de definitieve mogelijkheden.

Complimenten voor de mooie foto's in het donker!

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
John bedankt, dat is wel handig inderdaad.
Dat met die functie mappen mag je mij een keertje uitleggen. Ik heb net door hoe je de CV waardes kunt wijzigingen, haha.

Fred,
Persoonlijk hoef ik geen sound in de loc. Het geluid van een MaK 6400 wijkt af van een MaK G1206, die diesel hydraulisch zijn aan gedreven.

Ik ga geduldig wachten op de nieuwsbrief.

Foto's zelf eens gemaakt, vond ze zelf ook aardig gelukt :D

Gr Mike
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Graag gedaan, Mike.
CV's welke gebruikt moeten worden voor het functiemappen zullen t.z.t. ook meegeleverd worden bij de verkoop van de printen.

En je foto's zijn zeker aardig gelukt, zoals je dat zelf zegt :P
Heb je ook verdere foto's van de binnenkant vd cabine?
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hallo allemaal,

Ik ben ook zeker geinteresseerd in de print voor de NS 6400 lok.
Hoor het graag van je jullie.

Groet, Niels
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: mikeloper op woensdag 01 november 2017, 23:18:14
Persoonlijk hoef ik geen sound in de loc. Het geluid van een MaK 6400 wijkt af van een MaK G1206, die diesel hydraulisch zijn aan gedreven.

Dank voor de info over de locs Mike.

Ik vergat overigens in mijn vorige post de AUX 0F en 0R (F0) te noemen, zitten uiteraard ook nog op de decoders.  John maakte me hier op attent.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Welk geluid hebben ze voor de rockyrail 6400 gebruikt ? Misschien dat deze wel de goeie is ? Dan moet deze natuurlijk wel verkrijgbaar zijn.....
Groet Robert
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hier gaan we achter komen als het zover is. Eerst de print in de testfase stoppen, daarna met geluid verder.

Niet alles tegelijk, heet zoiets als teveel hooi op de vork :-)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
John, ik zal als ik er aan denk zaterdag mijn camera meenemen naar het werk. En dan bij daglicht wat cabine foto's maken.

De geluiden die RockyRail heeft gebruik zijn door hun zelf opgenomen bij een 6400 op de Kijfhoek. En ik denk niet dat zij die geluiden vrijgeven om te gebruiken.

Maar wat Fred eerst die test print afwachten.

Gr Mike
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Die geluiden van de 6400 kan je toch gewoon uit de decoder uitlezen en hergebruiken?