Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Recente berichten
Modelbaanbouw / Re: Tony's simpele banen..... ...
Tony ik ben blij weer wat van je te zien, maakte me langzamerhand ongerust. :favorite:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Bespreking Märklin H0 Modellen / Re: Northlander 39705
Vandaag de mijne opgehaald, was de eerste van de zes die de set ophaalde bevestigde de verkoopster Marjan. Het wordt een opbergmodel want nog geen baan maar wel zeer grote dozenverzameling.
Zet zo dadelijk wel een plaatje in show je nieuwste aanwinsten 2024 want in dit topic staan er genoeg van topicstarter SBB-cargo.
Dirk :-{)
Modelbaanbouw / Re: Tony's simpele banen..... ...
Met vallen en opstaan en dan weer twee stapjes vooruit en weer één achteruit. Het leven gaat niet over rozen maar wel over doornen. Ook worden de overeenkomsten met een kinderhemdje in deze context weer eens extra duidelijk.
Citaat van: Tony op vrijdag 08 november 2024, 22:59:20gestart met een vervangend pilletje.......maar dat leverde nog veel meer ongemakken op  8o
Van de regen in de drup dus
Eigenlijk van de drup in de regen dus.  :)

Toch ben ben je nog lekker actief bezig met fantasievolle activiteiten en proef ik tussendoor nog enig optimisme. :thumbup:
Je staat in deze niet alleen Tony, recht zo die gaat en met volle zeilen.
Banenplan ontwerpen / Re: vlakke baan
Citaat van: code100 op vrijdag 08 november 2024, 22:38:06
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 november 2024, 16:57:32
Citaat van: Baanloos op vrijdag 08 november 2024, 16:40:31
Citaat van: code100 op vrijdag 08 november 2024, 15:16:07
Citaat van: Baanloos op woensdag 06 november 2024, 21:41:03Wat ik vroeger deed was experimenteren, rails leggen, toch achter de nutteloosheid van sommige spoortjes komen, de boel weer opbreken.
Wisselstraten tig keer wijzigen tot ze naar mijn zin lagen.
Poster Tony, zeer bekend en geliefd op dit forum beheerst dit in de finesse: sporen voor de vuist uitleggen net zo lang totdat hij het ok vind.
Vroeger inderdaad, als kind deed ik het ook zo, ik wist niet beter, maar daar hebben ze een goede 40 jaar geleden (of zelfs langer) dit voor bedacht.
Hoe ver kun je achterlopen?

Zegt degene die zelf met banenboeken uit begin jaren '60 op de proppen kwam, waar trouwens prima ontwerpen tussen zitten.
zou ik het nu anders doen? Ja natuurlijk. Aan de andere kant zijn hier ook forumleden die zonder pc een puik sporenplan kunnen maken.
Die zou ik niet tekort willen doen.
Maar zo kan je met behulp met wat voor software dan ook een onrealistisch, in de praktijk slecht werkend en teleurstellend plan fabriceren.
Precies, die railplansoftware geeft inderdaad geen enkele garantie voor een goed railplan; het is slechts een hulpmiddeltje voor hen die niet met een tekenmalletje overweg kunnen.
Beste mensen, lees nu a.u.b. eens wat ik schrijf. Dat heeft in de verste verte niets te maken met jullie antwoorden...
Waar zeg ik dat CAD software voor een beter ontwerp zorgt? Ik zie dat nergens staan... Dat verzinnen jullie zelf.
Een ontwerp maak je in je hoofd, al de rest dient om het uit te werken en zal op zich het ontwerp nooit verbeteren.
Ik zeg dat CAD software het je mogelijk maakt om op een veel snellere manier meerdere versies uit te proberen dan met railtjes in en uit elkaar te klikken...
En als je ooit eens een echte modelbaan wil maken zonder 'blokkendoos' railtjes maar met flexrails zul je niet ver springen met klikkerdeklak of sjabloontes...
Je ziet pas echt hoe het eruit ziet als je de rails daadwerkelijk neerlegt. Daar kan geen CAD-systeem tegenop. En zolang er geen metalen flex-M-rails zijn zal ik het door jou geschetste probleem gelukkig niet kennen.
Voor de rest ben je altijd wel heel erg vol van jezelf Franky; dat mag en je zal de beste zijn die je bent, maar je moet niet doorslaan met denigrerende opmerkingen naar ons als "Hoe ver kun je achterlopen?" of "als je ooit eens een echte modelbaan wil maken zonder 'blokkendoos' railtjes".
Modelbaanbouw / Re: Tony's simpele banen..... ...
Hallo weer eens !
En ja, het leven kan alle kanten op gaan en voor je het weet, ben je op het forum weer een maand verder en log je weer in.

Medisch was het hectisch; met een medicijn gestopt vanwege straffe bijwerkingen en gestart met een vervangend pilletje.......maar dat leverde nog veel meer ongemakken op  8o
Van de regen in de drup dus en daar ook maar mee gestopt. Werkte nog 3 weken na  :( , maar nu gaattiewelweer  B)  Medio december wordt er weer verder gekeken.

Tussentijds toch best wel behoorlijk en naar tevredenheid met de nieuwe baan en de treinzolder zelf bezig geweest.
Een paar fotoseries gemaakt voor diverse updeets, maar die updeets daadwerkelijk plaatsen ? Dat kwam er niet van. Geen puf, fut, goesting, motivatie, geen idee waarom eigenlijk.
Maar ik kreeg het niet voor elkaar om me ertoe te zetten.

Maar vandaag dus wel, want het elektrisch baanbesturingsplan (EBBP) is uitgevoerd en WOSA-goedgekeurd en ik beschik nu dus over een goed functionerende analoge treinbaan (zowel 3- als 2railsysteem) !
Er kan nu naar hartenlust en eigen goeddunken met de treintjes gereden worden !  :P !
Geen testritten en aanpassingen meer ( zelfs een wissel moeten vervangen, foei Märklin ! ) en ook geen elektricientje spelen....
Verdient het geheel een schoonheidsprijs ? Nee, in het geheel niet ! Boeit mij dat wat ? Nee, dat vind ik zelfs leuk ! Als het maar werkt en simpel en betrouwbaar is.
En dat is het.
Ik besteed mijn tijd liever aan andere dingen en ik vind het ook fijn om te laten zien, dat niet alles er professioneel uit hoeft te zien.
Mij gaat het om de scenery en de treinen die daar rond mogen karren.

En met die scenery kan nu eindelijk ook echt begonnen worden  :thumbup:
( Maar da's voor de volgende keren...)

Vandaag gaat het over het technisch gedeelte van de baan.
Daar heb ik 10 foto's voor geselecteerd.
Muis op het plaatje
           voor het verklarende praatje !


En ook was er vorige week een treinbeurs waar ik dringend even moest neuzen  O:-D

Grtz Tony

26a  de laatste testrit voordat het bedieningspaneel gemaakt gaat worden en het zaakje in (stroom)-blokken opgedeeld wordt.jpg

26b even een bedieningspaneel fixen en met ouwe trafotroep proefpassen.jpg

26c met de wipschakelaars kunnen de baanvakken naar believen wel of niet van stroom voorzien worden.jpg

26d  treinbeursbuit ! 2 Rode rakkers om een sleep van 10 te maken en een opleggerkar en antiek rijtuig.....jpg

26e ook nog in onroerend goed belegd en wat verse rails voor het volgende nieuwe baantje....jpg

26f baanvakken aangesloten en weer testrijden.jpg

26g tot zover gaat het voornamelijk voorspoedig !.jpg

26h alles wordt ook netjes en duidelijk gelabeld en professioneel aangelegd !.jpg

26i het bedieningspaneel is nu helemaal bedrijfsklaar en voldoet  - na wat kinderziektes verholpen te hebben - uitstekend !!!.jpg

26j en dus; RIDE ON !!!.jpg

( En voor wie het weten wil ; tijdens bijna elk zolderbezoek wordt er wel even met de treinen gereden  :P )         


Banenplan ontwerpen / Re: vlakke baan
Zal een poging doen al is het wel  :offtopic: wat je niet leuk vind ;)

Normaal gesproken begin je met een plan, krijg je suggesties, pas je wat aan, nog meer opmerkingen, fijn slijpen.
Desnoods nog een keer opnieuw beginnen en  dan stap voor stap naar een definitief plan. Zo gaat het meestal, bij Witmoos in ieder geval wel.

Jij verandert eindeloos, daar krijg je opmerkingen over, ook van een zeer gewaardeerd forum lid.
Even los van het feit dat je weer een ontwerp vol plempt met rails. ( uiteraard moet je het zelf weten )

Opmerking "ooit of niet" is de vraag of er gebouwd gaat worden, velen twijfelen daaraan.

Banenplan ontwerpen / Re: vlakke baan
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 november 2024, 16:57:32
Citaat van: Baanloos op vrijdag 08 november 2024, 16:40:31
Citaat van: code100 op vrijdag 08 november 2024, 15:16:07
Citaat van: Baanloos op woensdag 06 november 2024, 21:41:03Wat ik vroeger deed was experimenteren, rails leggen, toch achter de nutteloosheid van sommige spoortjes komen, de boel weer opbreken.
Wisselstraten tig keer wijzigen tot ze naar mijn zin lagen.
Poster Tony, zeer bekend en geliefd op dit forum beheerst dit in de finesse: sporen voor de vuist uitleggen net zo lang totdat hij het ok vind.
Vroeger inderdaad, als kind deed ik het ook zo, ik wist niet beter, maar daar hebben ze een goede 40 jaar geleden (of zelfs langer) dit voor bedacht.
Hoe ver kun je achterlopen?

Zegt degene die zelf met banenboeken uit begin jaren '60 op de proppen kwam, waar trouwens prima ontwerpen tussen zitten.
zou ik het nu anders doen? Ja natuurlijk. Aan de andere kant zijn hier ook forumleden die zonder pc een puik sporenplan kunnen maken.
Die zou ik niet tekort willen doen.
Maar zo kan je met behulp met wat voor software dan ook een onrealistisch, in de praktijk slecht werkend en teleurstellend plan fabriceren.
Precies, die railplansoftware geeft inderdaad geen enkele garantie voor een goed railplan; het is slechts een hulpmiddeltje voor hen die niet met een tekenmalletje overweg kunnen.
Beste mensen, lees nu a.u.b. eens wat ik schrijf. Dat heeft in de verste verte niets te maken met jullie antwoorden...
Waar zeg ik dat CAD software voor een beter ontwerp zorgt? Ik zie dat nergens staan... Dat verzinnen jullie zelf.
Een ontwerp maak je in je hoofd, al de rest dient om het uit te werken en zal op zich het ontwerp nooit verbeteren.
Ik zeg dat CAD software het je mogelijk maakt om op een veel snellere manier meerdere versies uit te proberen dan met railtjes in en uit elkaar te klikken...
En als je ooit eens een echte modelbaan wil maken zonder 'blokkendoos' railtjes maar met flexrails zul je niet ver springen met klikkerdeklak of sjabloontes...
Faller Car System / Re: Faller AMS baan en toebeho...
Banenplan ontwerpen / Re: vlakke baan
Het groene driewegwissel zou ik sowieso vervangen door een gewone linkse wissel (waarbij het grijze wissel uiteraard vervalt).
Banenplan ontwerpen / Re: vlakke baan
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 november 2024, 21:53:05Ach met je "YES" doe je er zelf ook lekker aan mee. Maar de 2000 is niet het doel hoop ik, dat zal toch het ontwerp moeten zijn.
Fijn dat je de keerlus de snoeren kant op erin hebt kunnen verwerken.
Maar wat een kluwen wissels heb je nu toch weer uit de kast getrokken voor je rangeerdeel 8o !
ja dan mag je op niets meer off-topic reageren, ik start er niet mee...
De centrale rangeersporen eruit halen zeker?