Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
Pagina's: [1] 2 3 ... 10
 1 
 Gepost op: Vandaag om 01:12:03 
Gestart door Gerrit - Laatste bericht door Erik Baas
 :thumbup: !

en dit van Herman05 (foto van zwaar overhangende NS-rijtuigen)

Dat is nou precies een van de redenen dat ik bewust voor kortere rijtuigen (oa. Märklin 4136 etc. en 2660) gekozen heb. Compromis...

 2 
 Gepost op: Vandaag om 00:43:56 
Gestart door Gerrit - Laatste bericht door Jan22
Dank voor je gedetailleerde aanvulling Rob  :thumbup:
Met uitzwenken wist 'k dat 'k hiermee hoogstwaarschijnlijk ging moeten rekening houden maar je deed de studie al voor me, great job  ;)
Het fijne is dat Rob het simpel uitlegt en dat rcosworth een mooie aanvulling geeft voor C-rails ( ik noem die werkwijze een clotoïde-aanpak ).

Uitzwenken van een wagon is een heikel punt bij hart-op-hart afstanden, maar onderschat ook de werking niet van overhang en wagonbreedte.
Ik gebruik K-rails, geen C-rails, en ben daardoor flexibeler in het neerleggen van bogen, maar het grote nadeel van K-rails is de hart-op-hart afstand van 64.6 bij R1-R2, en 57 mm bij slanke wissels.
C-rails heeft een iets veilger hart-op-hart afstand mits je alleen met Märklin rijdt, en vooral geen transformator wagens wil laten rijden.

In 2018 heb ik me uitgeleefd in een draadje  Boogstraal en Bodemplaat.
Daarin heb ik een wagon schematisch opgesplitst in kop en koorde.


Dit om een en ander landmeetkundig te verduidelijken:


De overhang p (van pijl)

De feitelijke overhang is  p + de halve bakbreedte van een voertuig, gerekend vanaf de middenrail.
 
Voor een voertuig in de buitenboog is de overhang essentieel om te weten hoever een voertuig in de binnenboog mag uitzwenken.

Ik bespaar je de rest van het draadje, daarin wordt o.a. uitgelegd hoe je het uitzwenken goniometrisch kunt berekenen.
En hoe dat dan leidt tot het optimaal gebruiken van de standaard maten van plaatmateriaal in houthandel.

Met o.a. dit detail, geleend van Wakkie:


en dit van Herman05:


Bizar detail: Lima BDt is een stuurstandrijtuig dat niet het langste rijtuig is in mijn bezit, maar wel het breedste, en met een grotere kop-waarde aan een kant (stuurstandkant).
Het gevolg daarvan is dat uitzwenking en overhang groter uitpakt dan bij het langste Liliput rijtuig in mijn bezit. En dat leidt dan weer tot een aangepaste hart-op-hart afstand.
Ook bleek dat Roco-rijtuigen van 28.3 cm gemiddeld een kortere kop hebben dan andere rijtuigen, en smaller zijn dan Lima rijtuigen
waardoor ze met een geringere hart-op-hart afstand uit de voeten kunnen.

Hoe het met jouw Märklin rijtuigen zit, weet ik niet. Ik heb ze niet. En de enige manier die ik ken, is zelf opmeten. Want geen fabrikant geeft deze gegevens.
Als een model echt op schaal is, dan kun je de bouwtekeningen van het origineel omrekenen naar h0.
Maar zelfs echte schaalmodellen zijn zelden echt schaal-getrouw. Dus zelf meten is weten.

 3 
 Gepost op: Vandaag om 00:20:01 
Gestart door WimFPU - Laatste bericht door Jan22
Verder zijn mijn oude baanstukken 87 cm breed maar mijn vraag aan jullie is hoe breed mag het max. zijn om er goed bij te kunnen.
Ik ga uit van 130 cm diepte (jij noemt dat breedte) bij 2 verdiepingen, maar werk daaraan op basis van een verwijderbaar deel.
Zodat ik effectief een diepte heb (dus breedte) van 2x 65 cm. Op beide delen ligt spoor. En dus moet het verwijderbare deel zo te centreren zijn dat de spoorstaven exact op hun plek liggen op de overgangen.

Als je breedte de basis van de U-vorm is (...) dan kan het voorste deel ofwel recht naar voren (bij schuin dak) of omhoog (bij rechte muur).
Die bevestiging heeft uiteraard gevolgen voor de rails-ligging (en aansluiting), maar ook voor de scenery.
Bij opklappen zit je b.v. bij scenery met verlijmen en het risico van neerstortende gebouwen, en bij rails zit je met (in mijn geval) bovenleiding en een beveiligingssysteem tegen door rijden in een gapend gat.
Je kunt ook denken aan een ladegeleider-systeem; je zit dan niet met neerstortende scenery maar wel met het feit dat je nog steeds onder de la door moet duiken.

Bij ophijsbare constructies kun je er wel onder door, maar wordt de lengte van de U-basis effectief korter, oftewel moet je uitgaan van twee lange delen met daar tussen een korte (de U-basis), en niet een lange U-basis met daar haaks op twee U-poten.

Een discussie daarover staat onder andere bij het draadje van de Geluidsman; die koos voor een scharnier (opklapbare voorkant) met uitsluitend scenery erop (stationsomgeving).

De keus die je maakt voor de bouw van de U-vorm hangt dus direct af van de vraag of je hijst, scharniert of schuift, en of je de stationsomgeving vooraan of juist achteraan in die U-basis plant.

 4 
 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 23:39:01 
Gestart door Tekno - Laatste bericht door Jan22
Ik herinner me een forumlid met M-rails en K-rails buiten in de tuin. Afgezien van sneeuwval geen probleem. Niet met rails, niet met wissels en niet met de locomotieven of wagons.
Kortom, analoog ben jij zelf het enige slachtoffer van de koude.

Hoe het digitaal ligt weet ik niet. De Poolse elektronica is berucht bij Prorail. Maar de meest gangbare elektronica gebruikt elementen die in legeromstandigheden voldoen, dus doen het ook bij strenge vorst.
Als analoogrijder hoop ik dat de digitaalrijders onder ons direct reageren als blijkt dat Märklin goedkope elektronica zou gebruiken die niet vorstbestendig is.

Als je het over vochtproblemen hebt, maar die heb je niet, zeg je, k-rails spoorstaven roesten niet, de blikken bodem ervan (de mat van de middenrails) roest wel. M-rails roest ook.
Dus ik zou gaan voor peco-rails met koperen of nikkelzilveren puntjes (van peco SL17, SL18 of de geetste van Weichen Walter), dan ben je in ieder geval van roestproblemen verlost. 

 5 
 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 23:35:59 
Gestart door Tekno - Laatste bericht door Erik Baas
Koude is op zich geen probleem, alleen zuden je locs door de "dikkere" olie wat minder soepel kunen gaan rijden. Je moet wel rekening houden met condens, waardoor allerlei dingen zouden kunnen gaan roesten! Ik denk dat een graad of 15 het minimum is (voor jezelf trouwens ook ;-) ), als je een keine ruimte afschot en daar een elektrisch kacheltje in zet moet dat wel haalbaar zijn.

Wat de rails betreft:
* M-rails zijn erg goedkoop, maar ook erg gevoelig voor roest
* K is veel mooier en je hebt veel meer mogelijkheden, maar ik heb zelf geen goede ervaringen met de contactlipjes (lastig aanklikken, haperende contacten)
* C is goed, gemakkelijk en betrouwbaar, maar ziet er minder "natuurlijk" uit
Die keuze moet je echt zelf maken, vind ik. Of begrijp ik goed dat C al afgevallen was? ; -)

PS.: Dat van die stoel begrijp ik niet.

 6 
 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 23:33:46 
Gestart door Tekno - Laatste bericht door Robert
Als de temperatuur in de winter zakt, dan is de kans erg groot dat de gehele ruimte ook vochtig wordt. Ik adviseer om te zorgen dat de ruimte op ca. 12 tot 15° C te houden is en bovenal ook droog is!

Mvrgr
Robert

 7 
 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 23:02:44 
Gestart door pukkie - Laatste bericht door Anne W
Beste Marius,

Hartelijk dank, een tweede voeding voor de terugmelding snap ik heel goed, maar de spanning die door deze voeding wordt geleverd komt op een moment op de massa railstaaf van de digitale spanning terecht, maar moet te allen tijde weer terug naar die 2e voeding, en dat snap ik niet.

Wellicht een schema-tje, verder is er in de Ecos handleiding de zin: "De “massa” van de eerste module moet met het spoormassa (bruin) verbonden worden", waarmee je volgens mij de massa van H-Bridge verbindt met de massa van de S88, dus de tweede voeding.

Groet, Anne W

 8 
 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 22:47:23 
Gestart door pinkf - Laatste bericht door Anne W
Voor zover ik weet is de software man van Raptor niet actief op forums, overigens heeft hij het daar veel te druk voor, ik zie minstens 2 keer per week een informatie en data uitwisseling tussen een inmiddels bekend visueel gehandicapt lid van de MSG en de b.g. software man.

Ook heeft de b.g. software man mij gevraagd de uit deze samenwerking ontstane software te testen in een standaard (dus niet-Braille Raptor), dat komt dit najaar.

Wellicht dat er de komende MSG Modelspoor-Expositie op 5 en 6 oktober 2019 wel iets heel moois te zien is bij mijn visueel gehandicapte collega

Als laatste, ik weet niet wie de "Raptorman" is.....

Groet, Anne W

 9 
 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 22:22:47 
Gestart door anti-plastic - Laatste bericht door anti-plastic
Deze maandag deed ik het in verband met het warme weer rustig aan.
Er werd in een rustig tempo naar station Arkel gefietst alwaar de Andries Dirk Copier zijn werk deed.
grtz
Dirk
p.s. vooral doorgaan ook jij Peter  :thumbup:

 10 
 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 22:17:09 
Gestart door Dennis Hendriks - Laatste bericht door Dennis Hendriks
Bedankt Ben en Marcel voor jullie snelle reacties.
Hier kan ik wel wat mee!

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.037 seconden met 18 queries.