06-Carrosserie verlagen met 2 mm.Zoals wellicht wel bekend staan Lima-locs, in elk geval deze 1300, wat "hoog op de poten". Met name wordt dit zichtbaar als je de loc bij wagons zet: de buffers zitten enkele millimeters hoger dan de wagonbuffers. Verlagen dus...!
Helaas is die pannenkoek-motor een ruimtevreter in de hoogte. Daarom dus zo hoog in de benen... En dus zoeken we ruimte aan de bovenkant.
Bestudering van de motor leert dat het een kunststof omhulsel heeft van ruim een millimeter dik. Als die weg is scheelt dat zo 1,5 - 2 mm! Dat gaat dan ook gebeuren maar alleen aan de bovenkant.
Met een scherp (breek-)mes laat het plastic zich redelijk makkelijk snijden. Ik deed dit met de 'aardappelschil-snijtechniek': kracht zetten met de duim die tegen de motor drukt en sturen met je vingers... Eerst effe oefenen op een echte pieper!
De rondmagneten zitten in een metalen ring en tot zover kan je het plastic wegsnijden. Zo ziet het er dan ongeveer uit:

je kan e.e.a. natuurlijk ook doen met een dremelfreesje ofzo, maardat geeft wel veel "zaagsel", dus wellicht ook IN de motor.
Aan de binnenzijde van de kap zitten ook nog wat frutsels die weg kunnen:
allereerst het ringetje rond de schroef van de pantograaf. Freesje erop, wat naschuren en glad! Weer 2 mm ruimte erbij:

Vervolgens het doorzichtige blokje met de ronde raampjes. Dit zit geklemd en kan met wat moeite, eerst de ronde raampjes naar binnen drukken, met beleid verwijderd worden.
Hieraan worden 2 veranderingen gedaan:
1-Het middenstuk verwijderen. Nou, das simpel: een paar keer goed inkrassen langs de rand en dan laat het zich makkelijk breken. Ik heb de vierkante gaatjes behouden, maar het kan ook zonder.
2-Verlaging van de zijwand: de zijwand heeft aan de onderkant een 3-tal nokken. Deze rusten op de randen van het onderstel. Daardoor zakt de kap niet verder. Dus halen we 2 mm van die nokken af en de kap kan 2 mm omlaag. Ook hier: een paar keer inkrassen en voorzichtig afbreken. Gebruik een metalen liniaal.
En dan worden de raampjes weer teruggeplaats en vastgeplakt. Zo dus:


Op de foto's al te zien: een bevestingsbuisje komt in/aan het dak geplakt. Voor een goed bevestiging heb ik een gat gemaakt en daain het buisje. Midden in de kap zit een "litteken" van de fabricage met de spuitgietmachine. Als je hier het gat maakt kom je exact boven het gat in het loodblok van het onderstel. Daardoor gaat het naar de bodemplaat. Het beste is om vooraf de schroefdraad met een schroefje te tappen: dit kost vrij veel kracht en dat kan de lijmlas vaak niet aan...
Tenslotte is de bovenplaat en onderstel aan de beurt. Er zijn de 4 bevestigingsnokken. Wegsnijden en/of schuren.
Op de zijkanten ter hoogte van de draaistellen zitten platte nokjes. Deze:


Verwijderen! Zo:

Als laatste wordt een gaatje geboord midden in het vlakke deel tussen de draaistellen. Met wat passen en meten wordt eerst het buisje op lengte gebracht. Maak het zo dat het een ietsje te kort is en net niet op de bodemplaat rust.
Met de hulp van een cocktailprikker kun je het goed uitrichten voordat de lijm uitgehard is. Daarna goed laten drogen.
Daarmee is de operatie eigenlijk klaar. De kap schuift makkelijk op de bodemplaat en wordt bevestigd met het schroefje. De glazen nokken rusten op de bodemrand en houden hem keurig recht. Het restantje van de zijnokken verdwijnt net in de kap
en is een goed richtpunt. Zo hou je net genoeg ruimte voor de draaistellen.
Zo was de hoogte:

En zo is-tie op "Sjonnie-style" niveau: