Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)

Gestart door PietMarklin zondag 04 december 2011, 16:34:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hierbij een poging van mij om een analoge lok om te bouwen naar de digitale wereld.

1. We hebben een analoge lok. De Marklin 3324 en een ombouwset van Marklin: de 60760.

Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Oke, ben benieuwd. Heb zelf ook 2 van deze locs.

Roy
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
2. In de doos aanwezig:
1) motorschild
2) de Rotor
3) een magneet
4) De decoder (aka: der alze heimer)
5) 2 smoorspoelen
6) 2 koolborstels en 2 ....... geen idee wat dit is (een soort krimpkousje o.i.d.?) iemand een idee?

Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
De 2 koolborstels met 2 zwarte hulsjes.....geen idee...
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Zijn kousje om de verbinding tussen de smoorspoel en de kabel af te dekken.


groeten Dylan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
3. We gaan de lok (voorzichtig) open schroeven en demonteren. De kap eraf en daarna de oude schild, rotor en magneet verwijderd. Draden evt. los solderen. Daarna het onderstel er uit gehaald.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Wat ga je met de lichten doen? De massa van de lichten moet eigenlijks van het chassis gescheiden worden. Anders krijg je flikkerverlichting.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
4. Alles even lekker schoonmaken. Dus lokje gaat in badje. Een wasbenzine badje wel te verstaan. Ik heb wel eerst even het plastic kapje verwijderd waar de as van de Rotor in rust. Plastic en wasbenzine kunnen niet goed samen... Helaas zat op de wielen waarschijnlijk ook een laagje plastic... dit is deels opgelost....  :-( Maar maakt niet uit zie je straks niks meer van als het onderstel weer geassembleerd is.  En deze zetten we in de lessons leaned log..

Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
5. En nu zetten we de nieuwe onderdelen erin. Eerst de rotor, daarna het magneet en vervolgens het motorschild. Dit geheel weer vastschroeven met de "oude" schroeven waar de oude motor ook mee vast zat.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
6. En uiteraard de beide koolborsteltjes niet vergeten. De beide veertjes even met een tandenstoker over de koolborstelhouder wippen, koolborstel erin aan beide zijden met het gleufje aan de buitenkant. Om vervolgens met de tandenstoker het veertje in het gleufje te wippen.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
7. Nu gaan we het onderstel weer in het frame plaatsen van de loc. Ook het andere onderstel even een schoonmaak beurt gegeven (zelfs de sleper even...) en ook deze weer in het frame geplaatst.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Nu zit ik helaas vast..
het moment is aan gebroken om de decoder aan de diverse draden vast te solderen. De rode/bruine heb ik een plek voor. De Blauwe en groene zullen aan de smoorspoelen moeten.

Alleen er steken 2 blauwe draden uit het mechaniek die de stroomtoevoer regelt (sleper of pantograaf) en ik heb geen idee wat hier mee te doen. In de oude situatie zat deze vast aan het magneet samen met de gele draden van de verlichting... en misschien is dit wel het punt wat Wybe bedoelt en heeft dit met de verlichting te maken.... Wie wil en kan me even verder helpen hiermee?


Groeten van Pieter
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Heb je de schakelrelais en printplaatje in de loc al verwijderd? Of moet dit bij deze ombouw blijven zitten?

Roy
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Hallo Roy,

Het schakelmechanisme heb ik laten zitten. Maar kan idd. zijn dat hij er uit moet. Ik neem aan dat het schakelen nu geheel via de nieuwe decoder verloopt?
Een printplaatje heb ik niet kunnen ontdekken. We iets dergelijks achter de sleper/patograaf schakelaar is dat wat je bedoelt?

Gr. Pieter
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Het schakelmechanisme moet je er wel uithalen, heb je ook niet meer nodig. Op die plek kan je dan mooi de decoder kwijt.

Gr.  Charlie
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
dat is inderdaad wat ik bedoel

Roy
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Ah oke. Dus het schakelmechanisme moet ik er uit halen maar die printplaat achter de sleper/pantograaf schakelaar dan ook? Als die printplaat ook weg moet dan zijn die beide blauwe draden waarschijnlijk ook weg.. is dat ook opgelost. :D
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Als ik het op de foto zie, is dat printplaatje bedoelt om de "bokkesprong" te voorkomen. Die kan je dus ook weghalen.

Gr.  Charlie
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Oke Charlie bedankt.
Dan ga ik de printplaat en schakelmechanisme maar verwijderen....blijft er niet veel loc over. :-)
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Noemen we het voorschakel printje Charlie. Is idd om de bokkesprongen er uit te halen.

@ Piet, voorschakelprintje en relais er inderdaad uithalen.

Tip voor als je de decoder ingebouwd hebt en er mee gaat rijden.
Schroef de max snelheid helemaal terug naar het minimum en stel de optrek/remvertraging in. Dan heb je het beste rijgedrag.
Dat instellen doe je met VC waarden, lees daarvoor de handleiding.

Succes, Johan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Piet, als je het relais hebt verwijderd, houd je alleen de rode draad van de sleper en die van de lampjes over.
Nu kun je aan het paaltje een soldeeroogje schroeven, waaraan je de (chassis)massadraad van de decoder kunt solderen.
De spoeltjes kun je best zo aan het motorschild solderen:
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Ik vond deze link nog. wellicht handig voor je:

klik
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Citaat van: Kappa op zondag 04 december 2011, 17:44:25
De spoeltjes kun je best zo aan het motorschild solderen:

Kijk wel uit voor sluiting, waar nodig blanke delen isoleren.

Mvg, Johan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Allereerst iedereen bedankt voor de tips en de hulp. Ik kan weer vrolijk verder.  :D
Dat linkje van Roy komt even goed uit.. precies ook mijn model die ik aan het ombouwen ben.

@Johan, in de handleiding van de ombouw set staat niets over aanpassen van de VC waardes. Misschien in de handleiding van mijn MS... ik zal straks eens ff kijken. Want dat aanpassen met die waardes heb ik ook nog niet goed in het snotje. En bedoel je met isoleren: de naakte delen voorzien van krimpkous? (waar kun je dat trouwens krijgen gewoon bij de bouwmarkt).

In het linkje wat Roy stuurde wordt mooi beschreven hoe het ombouwen behoort te gaan. De auteur hiervan weet echter niet waarvoor de smoorspoelen dienen. Weet iemand dat?


Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Tegen storingen van stoorbronnen zoals tv's radios etc.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
Het zijn CV waardes :P

Mvg Gert
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) deel 1
CV 01 = Locadres, 03 = optrek/afrem , 05 = max speed en 08 = reset.

Mvg Gert
Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760) (deel2)
8. het voorschakel printje en het schakelmechanisme heb ik verwijderd. Alvorens de decoder te plaatsen heb ik eerst nog even het rotor voorzien van een klein druppeltje olie aan beide as kanten. Daarna de bedrading van de decoder dubbel gevouwen en op de decoder vast getaped zodat de draden niet (of moeilijk) uit de decoder getrokken kunnen worden.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
9. Daarna de decoder met dubbelzijdige tape vastgeplakt op de plek waar eerst het schakelmechanisme zat.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
10. De rode draad vast gesoldeerd op de plek waar de sleper/pantograaf schakel zit. (deze schakelaar heb ik mooi laten zitten) en de bruine draad (massa) vast gesoldeerd op de plek waar de oude bruine draad zat.
De smoorspoelen vast gesoldeerd op de motor (boven de koolborstel houders) inclusief de zwarte kousjes ter bescherming. Daarna de loc gestest met het MS en waarrempel ..... het werkt.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
11. Vervolgens de grijze draad aan de voorkant  (daar waar de sleper zit) lampenhouder gesoldeerd en de gele draad aan de achterste lampenhouder . Daarna moest de oranje draad erop, Wel een geklooi even want er is maar 1 oranje draad. Deze heb ik op de achterste lampenhouder gezet en een extra (bruine) draad van de achterste lamp naar de voorste lamp. Vervolgens weer op de baan getest en super..... hij doet het.. Het rijdt zijn rondje, het licht kun je aan het uit zetten en schakelt met de richting mee.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)


Piet, ik heb je gewaarschuwd, als je de decoder snel kapot wil hebben moet je het zo doen.
Het blanke deel van de linker spoel zit dicht bij het metaal van het motor huis. Als dat elkaar raakt is je decoder stuk.
Isoleren!!!!!!!!!!!
Rechts mag ook wel iets korter.

Ad gaf het goede voorbeeld hoe het wel kan:


Mvg, Johan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
12. De kap er op gezet.... en toen ging het vreselijk mis... :-( Doordat ik de kap er opzette is één van de smoorspoelen los geraakt en deze heeft denk ik kortsluiting veroorzaakt. De smoorspoel weer vliegensvlug vast gesoldeerd.

Het gevolg was wel dat het vooruit rijden hottend en stotend ging met een zwak brandend lampje maarrr.. achteruit wel prima werkte. Op een gegeven moment werkte ook achteruit niet meer. Hij rijdt niet meer voor en achteruit. De lampjes schakelen nog wel mee: het achterste brand dan gewoon maar de voorste geeft een zwak licht als ik hem op vooruit schakel.

Die ene smoorspoel die los is geraakt wil zich maar moeilijk late solderen: hij laat steeds los. Ik doe blijkbaar iets niet goed. Maar ja, die decoder.... is die nog wel te redden of is hier iets anders aan de hand en is er nog hoop?  :-(




Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 04 december 2011, 23:17:22
Piet, ik heb je gewaarschuwd, als je de decoder snel kapot wil hebben moet je het zo doen.
Het blanke deel van de linker spoel zit dicht bij het metaal van het motor huis. Als dat elkaar raakt is je decoder stuk.
Isoleren!!!!!!!!!!!
Rechts mag ook wel iets korter.

Ad gaf het goede voorbeeld hoe het wel kan:


Mvg, Johan

Johan ik ben bang dat het al gebeurd is.  Ik had al voorbeeld genomen de afbeelding uit de volgende beschrijving:
http://www.vinkendrecht.nl/modelbaan_ombouw_1135.htm

Maar de smoorspoel is los geschoten en ben bang dat dat het probleem was.
Ik hou er maar even op mee vandaag.... volgende week maar weer eens verder zien.

Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Nou dan is dat een verkeerd voorbeeld  :thumbdown:
Decoder kun je wel vergeten wqas er al bang voor dat het zou gebeuren

Nieuwe decoder dus.

Mvg, Johan.

P.s. ga maar eens bij Teunistrein in de leer.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Jammer... ik heb er nog een liggen, maar misschien beter een ESU aan schaffen.
Deze kunnen toch wel tegen kortsluiting?
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Dat weet ik zo niet of ESU kortsluitvast is, Zimo een iedergeval wel.

Maar als je netter werkt dan is een 60760 geen probleem.

Mvg, Johan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Ik betwijfel of de decoder al stuk is. (Vermoed het wel) Je kan het ook even proberen zonder smoorspoelen, dus de draden op de plaats waar je de smoorspoelen aansluit. Die dingen hebben toch maar weinig nut, behalve de boel ontstoren.

Interne kortsluiting kan ook een ESU fataal worden. Inderdaad oppassen met blote einden.

Heb het zelf ook zo gedaan met mijn BR 86 Gelukkig is de kap van plastic, en het motorhuis ook. Morgen toch maar even stukje krimkous er tussen doen.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Citaat van: Wijbe op zondag 04 december 2011, 23:41:20
Die dingen hebben toch maar weinig nut.

Zou ik toch maar niet zo beweren ervaring

Mvg, Johan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Kun je dat uitleggen? Men v100 heeft geen,me Br 86 wel. Beide met lopi 4.0, en merk geen verschil.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Citaat van: Wijbe op zondag 04 december 2011, 23:48:31
Kun je dat uitleggen? Men v100 heeft geen,me Br 86 wel. Beide met lopi 4.0, en merk geen verschil.

Marklin decoders hebben die spoeltjes nodig.
Vroeger dacht ik ook dat ze niet nodig waren bij de C90 decoders. Kreeg ik toch problemen dat de lok bleef staan en niks meer deed. Volgende dag reed ie weer.
Na als nog inbouwen van de spoeltjes geen problemen meer gehad.
Märklin levert ze er bij en de Märklin decoder heeft ze echt nodig als ontstoring naar de decoder toe.

Nadere decoders zo als ESU heeft ze niet echt nodig nee, daar zit de ontsoring in de decoder ingebouwd.

Dus bij de 60760 zijn de spoeltjes geen onzin!

Mvg, Johan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Weer wat geleerd. Thanks.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
@Pieter

de rode draad altijd a/d binnenkant v/d sleper/pantho schakeling solderen, zoals jij het doet kan het contact gaan maken met een stalen lochuis :thumbdown: :warning:

Ankeras kan je beter drupje olie geven met motorschild er al op , nu komt er al olie op de kopse kant v/d collector :thumbdown:, vlakbij de lamellen :thumbdown:

Mvg Gert
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hoi Piet

Misschien overbodig te zeggen, maar als je graag met een goed resultaat je lok wil ombouwen, zal je dit zorgvuldig, en netter moeten doen.
Lees eerst de gebruiksaanwijzing goed, en als het allemaal duidelijk is, kan je er aan beginnen.
Het kan ook heel verstandig zijn, dit eerst eens bij een ander persoon te bekijken, of onder toeziend oog te proberen.
Zorg ook voor het juiste gereedschap. Dus een soldeerbout met een bescheiden punt.

Helaas heb je wat goede raad aan je voorbij laten gaan, wellicht door je enthousiasme; maar sommige foutjes had je gemakkelijk kunnen voorkomen, daar hier de oplossingen en aanwijzingen al werden gegeven.

Ook het schoonmaken en smeren van de lok, kan eenvoudiger en beter. het is ook niet nodig om het kunststof (nylon) lager te verwijderen. Dit is bestand tegen z.g.a. alle oplosmiddelen. Zoals Gert hieronder al aangaf: pas smeren, als motor in elkaar is gezet, en goed draait, om verspreiding van de olie naar collector te voorkomen.

Spoelen zo kort mogelijk aan motorschild plaatsen, en draden zo kort mogelijk aan spoelen solderen. (ca 3-4mm) (en isoleren) Hierdoor is de kans op afbrekende draden, minimaal omdat de bedrading niet overmatig dient te bewegen in lok. (zie foto Johan) Massalipje voorzien van bruine draad naar massapunt, waar eerst je relais vast zat.

Verlichting gebruikt alleen de gele of grijze draad, en de oranje als retour naar decoder. (DUS GEEN BRUIN) Deze 3 draden mogen geen electrisch contact met het frame maken.

Indien je decoder nu stuk is, kan je het beste een ESU 54610 nemen. Met deze decoder, krijg je nog betere rij-eigenschappen, dan je 60760-decoder.
Je kan ook een nieuwe/gebruikte 60760 decoder van een forumlid over nemen.
Aan jou de keuze. (zelfs ik heb er nog een paar)

Succes met je verdere ombouw.
Gr. Marcel
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Ik vind het soms lastig om de juiste info te vinden in alle informatie die op het net staat en om daarvan de kaft van de koren te scheiden.  Je ziet ook vaak tegenstrijdige tips. Dan denk ik al doende leert men dus gewoon proberen. Een geluk is dat er op dit forum veel profs rond lopen en bereid zijn om te ondersteunen. Een ieder dan ook bedankt daarvoor.

Het isoleren was niet netjes gedaan maar het uiteindelijk probleem was een los schietende soldeerverbinding die kortsluiting maakte. Het solderen had ik dus ook niet goed gedaan dus.

De decoder rijdt nog maar in 1 richting dus hij is nog enigszins bruikbaar. Op zich nog wel bruikbaar maar kan er niet meer mee achteruit rijden. Gelukkig is dit niet mijn duurste loc en ook niet de duurste decoder. Ik heb hem maar als mijn oefen loc gebombardeerd.

Ik heb geprobeerd te adviezen op te volgen. De smoorspoelen en draden kort vast gesoldeerd en met de kousjes geïsoleerd. (zie foto1). De rode draad heb ik vooralsnog late zitten maar wel kort gesoldeerd met een kousje erom. Idem voor de bruine massa draad. Tevens hier en door wat tape op de draden geplakt om bij een losschietende soldeerverbinding ervoor te zorgen dat de draad op zijn plek blijft en niet op het frame (massa) valt. Hebben jullie misschien nog andere tips om een losschietende draad op te vangen. (die oplossing van mij zal vast wel niet de schoonheidsprijs krijgen  :P

Ik zit nog wel even met het volgende. Ik heb 2 lampjes (voor en achter) maar er is maar 1 oranje draad. Ik heb dit opgelost door de oranje draad op de voorste lamphouder te zetten en vervolgens een 2e draad van de voorste lamp naar de achterste lamp te verbinden. Op zich werkt dit wel maar...misschien niet DE manier?

Groeten van Pieter

Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Pieter,

Dit ziet er al beter uit. De decoder kun je altijd nog vervangen, maar probeer hem eens te resetten (cv8 op 8 schrijven).
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Ha die Wybe,
Hoe doe je dat met een MS? Bij optie "wijzig loc" de optie "reg" kiezen en dan bij "reg 8" daar weer een "08" in zetten?
P.S. Weet je wat nou zo gek is? Vooruit rijdt hij prima maar achterruit dus niet. Maar als ik dan de verlichting uit doe rijdt hij ook achteruit. Zou er iets met de verlichting aan de hand zijn?

Is it yn de Westrein ek sa triest waar?
Groetjes út Twizel.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Dat is wel heel vreemd, dus zonder licht rijd hij wel achteruit? Ik vermoed dat er dan iets kortsluiting maakt, of verkeerd is aangesloten. Alles even goed nalopen.

Hoe je het bij een ms doet weet ik helaas niet. Maar ik vermoed dat je het goed doet. Wat je ook kan proberen, bij loc wijzigen de lok te resetten?

Ik sjur op dit moment de sinne :)
Groetjes ut de Westereen
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hoi Pieter,
Als je decoder stuk is, VincentKloeg heeft had er één losse 60760 in de aanbieding.
Mvg. Jean
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Mwha,

Mijn advies als de decoder toch stuk is, gooi er meteen een ESU in. Rijd stukken beter.