Al lange tijd was ik op zoek naar de "enige echte TGV": de Thalys PBA.
Voor mij de mooiste HSL-trein....
Echter veel ervan is er niet meer op de markt: Lima bestaat niet meer en Marklin/Trix heeft alleen de zilverblauwe franse TGV-uitvoering. Die ook nog eens onbetaalbaar voor mij.
Voorzover ik kon uitvinden heeft Lima 2 versies uitgebracht: een Hobby-Line (speelversie) en een luxere Collection-uitvoering. Wat de echt grote verschillen zijn kan ik niet beoordelen: afgezien van de voorruit, de stroomafnemers en verlichting.
Uiteindelijk heb ik dan nu een Hobby-Line-uitvoering van de eerste generatie. Dus met die "veel-geroemde" pannekoekmotor..... Wellicht niet de beste, mooiste, gedetailleerste, maar wel betaalbaar!
Uiteindelijk moet het treinstel omgebouwd worden naar 3-rail-digitaal, met verlichting voor én achter...
Maarre voor het zover is: eerst testen!
Uiteraard was de eerste test op de Lima-2-rail-cirkel, die bij deze set zat. Weinig over te zeggen: de trein reed gewoon goed in alle richtingen, relatief lawaaiig. Maakt de herrie van een Allstrom-digitaal-TEE-loc met 3 blikken wagons.....
De volgende stap: een slepertje eronder.
De 2-rail-versie haalt zijn stroom van de rails met het voorste wielstel (rechter wielen)en van het achterste wielstel fungeren de linker wielen als massa.
Er loopst 1 draadje van achter naar de motor-koolborstelhouder 1 en een kort draadje van de linker wielen naar de koolborstelhouder 2. Daar tussen is dan nog een verbinding met een ontstoorspoel o.i.d. ( een wit vierkant blokje).
Kortom: een simpel ding!
Het achterste wielstel laat zich makkelijk losmaken: de klemsluiting (waaraan de stroomvoorziening zit) lostrekken en hij valt vanzelf uit het (kunststof) chassis.
De onderzijde van het wielstel is een kliksysteem en kan met een schroevedraaiertje worden losgewipt.
In mijn 'rommeldoos' had ik nog een versleten korte Marklin-sleper en die past met weinig aanpassing perfect op het losgeklikte deel. Zelfs een schroefgaatje is er!
Mooi om even te zien of alles gaat zoals ik wil!
Nou dat gaat dus prima. De rode aansluitdraad heb ik aan de zijkant van de slepervoet gesoldeerd. Ter hoogte daarvan zit in het chassis al een doorvoergat. Met een klein passend schroefje kon de sleper worden vastgezet nadat ik de aanwezige nokjes geheel of deels had verwijderd.
De rode draad door het gat naar de motor. De aanwezige zwarte draad wordt nu de massaverbinding. In het wielstel zijn beide assen verbonden met een contactveer. Door 1 van de wielassen om te draaien is er nu een verbinding met beide railstaven.
Simpel klik je het bodemplaatje weer op zijn plek en kijk:
Aan de motor moest nu alleen nog de korte draad worden omgezet naar de andere koolborstel. Immers: de wielen zijn nu de massa-verbinding.
Met losse draden op de sleper en een wiel even getest: draait!
Op de rails ermee! Natuurlijk had ik wel een DC-trafo aangesloten....
En zo ging het:
De volgende stap moet de inbouw van een decoder worden.
En dan ook de sleper vervangen.
Tot dan...