Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal

Gestart door Willem E woensdag 02 november 2011, 22:29:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Al lange tijd was ik op zoek naar de "enige echte TGV": de Thalys PBA.
Voor mij de mooiste HSL-trein....
Echter veel ervan is er niet meer op de markt: Lima bestaat niet meer en Marklin/Trix heeft alleen de zilverblauwe franse TGV-uitvoering. Die ook nog eens onbetaalbaar voor mij.
Voorzover ik kon uitvinden heeft Lima 2 versies uitgebracht: een Hobby-Line (speelversie) en een luxere Collection-uitvoering. Wat de echt grote verschillen zijn  kan ik niet beoordelen: afgezien van de voorruit, de stroomafnemers en verlichting.
Uiteindelijk heb ik dan nu een Hobby-Line-uitvoering van de eerste generatie. Dus met die "veel-geroemde" pannekoekmotor..... Wellicht niet de beste, mooiste, gedetailleerste, maar wel betaalbaar!

Uiteindelijk moet het treinstel omgebouwd worden naar 3-rail-digitaal, met verlichting voor én achter...

Maarre voor het zover is: eerst testen!

Uiteraard was de eerste test op de Lima-2-rail-cirkel, die bij deze set zat. Weinig over te zeggen: de trein reed gewoon goed in alle richtingen, relatief lawaaiig. Maakt de herrie van een Allstrom-digitaal-TEE-loc met 3 blikken wagons..... :-)

De volgende stap: een slepertje eronder.
De 2-rail-versie haalt zijn stroom van de rails met het voorste wielstel (rechter wielen)en van het achterste wielstel fungeren de linker wielen als massa.
Er loopst 1 draadje van achter naar de motor-koolborstelhouder 1 en een kort draadje van de linker wielen naar de koolborstelhouder 2. Daar tussen is dan nog een verbinding met een ontstoorspoel o.i.d. ( een wit vierkant blokje).
Kortom: een simpel ding!
Het achterste wielstel laat zich makkelijk losmaken: de klemsluiting (waaraan de stroomvoorziening zit) lostrekken en hij valt vanzelf uit het (kunststof) chassis.
De onderzijde van het wielstel is een kliksysteem en kan met een schroevedraaiertje worden losgewipt.
In mijn 'rommeldoos' had ik nog een versleten korte Marklin-sleper en die past met weinig aanpassing perfect op het losgeklikte deel. Zelfs een schroefgaatje is er!
Mooi om even te zien of alles gaat zoals ik wil!
Nou dat gaat dus prima. De rode aansluitdraad heb ik aan de zijkant van de slepervoet gesoldeerd. Ter hoogte daarvan zit in het chassis al een doorvoergat. Met een klein passend schroefje kon de sleper worden vastgezet nadat ik de aanwezige nokjes geheel of deels had verwijderd.
De rode draad door het gat naar de motor. De aanwezige zwarte draad wordt nu de massaverbinding. In het wielstel zijn beide assen verbonden met een contactveer. Door 1 van de wielassen om te draaien is er nu een verbinding met beide railstaven.
Simpel klik je het bodemplaatje weer op zijn plek en kijk:



Aan de motor moest nu alleen nog de korte draad worden omgezet naar de andere koolborstel.  Immers: de wielen zijn nu de massa-verbinding.

Met losse draden op de sleper en een wiel even getest: draait!
Op de rails ermee! Natuurlijk had ik wel een DC-trafo aangesloten....
En zo ging het:

De volgende stap moet de inbouw van een decoder worden.
En dan ook de sleper vervangen.

Tot dan...
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Rijdt nog heel mooi! Als je hem echt stiller misschien wil maken kan je er een DC motortje uit een CD-speler ofzo inzetten.


groeten Dylan
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Dag Willem,

Ik heb dit draadje met veel interesse gelezen en goed dat er ook fotos bijstaan. Is het werkelijk zo simpel?.Ben bijzonder benieuwd naar het vervolg ik hoop ook met veel foto's.
Vind zelf de thalys ook erg mooi. maar net wat je zegt wordt het snel onbetaalbaar. Op deze wijze kan het echter ook binnen mijn bereik komen.

Groeten Frans Spoor.
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Citaat van: fransspoor op maandag 07 november 2011, 12:00:37
Dag Willem,

Ik heb dit draadje met veel interesse gelezen en goed dat er ook fotos bijstaan. Is het werkelijk zo simpel?.Ben bijzonder benieuwd naar het vervolg ik hoop ook met veel foto's.
Vind zelf de thalys ook erg mooi. maar net wat je zegt wordt het snel onbetaalbaar. Op deze wijze kan het echter ook binnen mijn bereik komen.

Groeten Frans Spoor.

Hallo Frans,

Tot zover als ik nu ben is het inderdaad zò simpel!
Maar de verlichting erin is wel effe wat meer.

Ik zal pogen de aanbouw van de sleper (nogmaals) vast te leggen op foto's.
En de rest misschien ook ...

mvg.
Willem E.
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Hoi Willem,

Ik volg dit draadje ook, en ja foto's zeggen meer dan woorden, vooral voor de leken onder ons ;) Ik wil ook wat gaan experimenteren met ombouw van lima naar 3rail, dus hoop ook ik op een foto verslagje. Alvast bedankt

Gr Ruud
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Heb inmiddels de 2e Lima al deels omgebouwd naar 3-rail...
Of eigenlijk al helemaal naar 3-rail, maar nog DC.
Decoder ontbreekt nog, maar hij rijdt al wel op c-rails:


mvg.
Willem E.
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
ziet er goed uit.

wie niet rijk is moet slim zijn  :mrgreen:

leuke projectjes.

groeten renzo
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal: De sleper eronder.
Zoals beloofd wat plaatjes van de onderbouw van de sleper.
Dit is het losgewipte plaatje uit het draaistel. Duidelijk te zien is dat er enkele nokjes geheel of gedeeltlijk verwijderd zijn:



Dan wordt aan de zijkant van de sleper een (rode) draad gesoldeerd.



Het draadje zou nog wat meer op de zijkant kunnen, maar ach, het gaat zo ook.
Te zien is dat het plaatje wat wijkt van de slepervoet als deze met een kort schroefje is vastgezet in het (reeds aanwezige) schroefgaatje.



De rode draad wordt langs de assenkast naar een (reeds aanwezig!) gat in de treinstelbodem gevoerd. Tenslotte kan het plaatje weer op het draaistel worden geklikt.



Het draaistelplaatje is van een wat zachte soort (PE ?) kunstof. Als het treinstel wat langer op de baan staat buigt het door de druk vanzelf weer recht en valt dan tussen de wandjes van de assenkast. En zo is er voldoende ruimte om ook over (rond-) wissels te rijden. Je kan dit natuurlijk wat helpen door voor de plaatsing het plaatje al voor te buigen.

Het volgende experiment is de kop-verlichting.


Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
hey WIllem ik had je een update beloofd....   mijn Mehano Thalys rijdt prima met de ESU  LoPi4

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32669.0

Foto's en filmpje volgen binnenkort !

Succes nog met je ombouw, ik blijf 'm volgen en als je nog iets wil weten over wat ik heb gedaan, vraag maar raak.
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Hoi Willem,

Leuk om te volgen hoe de ombouw verloopt, Het zou ook leuk zijn als er nu ook nog een foto verslag komt van de inbouw van een decoder, zodat Lima nu voor Digitaal Marklin geschikt is. ;)

Gr Ruud
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Citaat van: nkeer3 op zaterdag 19 november 2011, 17:25:48
Hoi Willem,

Leuk om te volgen hoe de ombouw verloopt, Het zou ook leuk zijn als er nu ook nog een foto verslag komt van de inbouw van een decoder, zodat Lima nu voor Digitaal Marklin geschikt is. ;)

Gr Ruud


Het is nog niet klaar....

I'll be back! >:-D
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Hoi Willem,

Geweldige Update. Blijf het facinerend vinden. Vooral de foto's erbij maken veel dingen duidelijker en begrijpbaar.
Als beginneling met weinig kennis en budget begin je niet snel aan ombouw of het aanschaffen van een niet 3 rail (marklin) model. Je moet wel weten wat je doet en als het fout gaat of het niet aan de praat zou krijgen is je investering in veel gevallen ook weg. Door deze Topic kan sneller aan het ombouwen van betaalbaardere modelen worden begonnen en maakt  dit de hobby betaalbaarder wordt.
Blijf vooral zo doorgaan dan blijf ik al je projketen zeker volgen.

Veel succes,

Fransspoor
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Willem, de rode draad aan de sleper heeft een massieve kern, dat gaat je opbreken.
Ik adviseer je de draad te vervangen door een draad met meervoudige soepele kern, die houdt het veel langer uit.

Mvg, Johan
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 20 november 2011, 15:56:24
Willem, de rode draad aan de sleper heeft een massieve kern, dat gaat je opbreken.
Ik adviseer je de draad te vervangen door een draad met meervoudige soepele kern, die houdt het veel langer uit.

Mvg, Johan

Geen zorgen: het uiteinde is wat lang gebleven maar is het vertinde uiteinde van van een meervoudige-kern dunne (decoder-) draadje. En op voorhand al wat lang gehouden... :)
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Het is fijn te lezen dat het ook goed kan gaan. Deze Lima Thalys is ook in omgebouwde toestand (3-rail digitaal) te koop geweest voor niet al te duur. Helaas zijn mijn ervaringen daarmee aanzienlijk slechter. Het 'ding' rijdt ontzettend slecht in verschillende opzichten. Met de ingebouwde decoder lukt het nog wel, alhoewel het stoppen toch met een rukje geschiedt. Minder is dat op de K-rails het tweede draaistel bij wissels zo nu en dan sluiting lijkt te maken, in elk geval zie ik er een vonk onder vandaan komen. In de 30o binnenbochten ontspoort het middendraaistel omdat de zijkanten van de wagons elkaar raken, wat bij geen enkele andere trein met rijtuigen op mijn baan het geval is. Bovendien heeft dit een slechte invloed op het voorlaatste draaistel dat dan ook naast de rails beland. Experimenteren met het verwijderen van het stukje lood in het achterste deel of het verwijderen van één of twee veertjes in het middendraaistel hebben helaas ook niet het gewenste effect. Kortom, kommer en kwel. Eerlijk gezegd heb ik het maar opgegeven...............

succes verder,

René
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Is soort sleper nog belangrijk? Ik denk aan de "fluister"sleper? En dan wordt expliciet ontsporen bij K-rails genoemd. Zou dat ook bij c-rails gebeuren (ik sta op het punt of K of C rails te kopen, vandaar). En welke decoder voor deze "oude" lima motoren is het meest geschikt?
met groet,
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
RRvdBeek:
In de 24130 bochten (Crails) gaat het net. Ik weet niet waarin de 2-railversie verschilt met deze 2-railer. Kan me niet voorstellen dat het toeval is bij mijn exemplaar.
Heb je die 3-railer nog? Wellicht verschillen de koppelingen? Een plaatje om te vergelijken misschien?

JWS:
Ik heb voor de Märklin gekozen omdat deze het best paste, maar vooral ook om de prijs. M-4 euries terwijl R=12 euries.... En herrie is er toch wel. Zoveel ratelt mijn sleper toch niet, eigenlijk helemaal niet.
Op de Crails gaat het tot nu prima, maar zoals bij mijn 1300-ombouw bleek is een "verassing" niet uit te sluiten...
Als decoder is in principe elke gelijkstroomdecoder geschikt.
In de 1300 test ik nu een Märklin 60760-decoder. Gaat goed.
Mij is verteld dat een LoPi wellicht beter is omdat deze op een hogere aanstuurfrequentie werkt. Ben niet zo technisch om dat te kunnen bevestigen.
En het prijsverschil speelt ook..... Crisis? Welke Crisis? :D
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Hoi Willem,

Aan de koppelingen is (door mij) niets gewijzigd. Het zijn de koppelingen zoals ze uit de doos kwamen. Ik verdenk eerder de wielstellen als de boosdoener. Ik moet nog eens de afstand tussen de wielen opmeten, wellicht dat daar het probleem zit. Voorlopig staat de Thalys op een reservespoor en ben ik mijn station Rotterdam CS van bovenleiding aan het voorzien. Soms is het goed een probleem even terzijde te leggen en er later mee door te gaan!

groeten René
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Willem,
hoe krijg ik de kap eraf? Ik heb een rode TGV 149786, zonder schroeven beneden. In de handleiding (een dubbel A4je met wat tekeningen) kan ik ook niets vinden.
groet,
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Jan Willem,

Datzelfde probleem heb ik ook gehad. De neus zit in feite geklemd en om de bodem er uit te kunnen halen moet je een lipje aan de achterkant (waar de koppeling met het eerste rijtuig zit) er uit wippen. Dan kun je de voorzijde naar achteren er uit schuiven. Uiteraard alles met de nodige voorzichtigheid.

succes René
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Ik zie geen lipje zitten. En ik neem aan dat de voorzijde van de kap naar voren moet, als ik dat lipje ooit vind en loskrijg? Iemand toevallig een fotootje beschikbaar?
groet van een wellicht te voorzichtige Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
(tweede poging een bericht te versturen)

Jan Willem,

Net ben ik naar zolder geweest om een foto te maken.
Het stukje plastic (geen lipje dus) moet je in de richting van de koppeling drukken. Dan komen er twee nokjes vrij en kun je de bodemplaat om hoog trekken en uit de richting van de kop schuiven. Maar dat wijst zichzelf.
Kijk bij de pijlen op de foto.

Succes René
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Hallo René, tis gelukt!
Als ik de 2 ronde nokjes zie kan ik een stukje plastick van de bodemwagen weghalen, en dan zie ik het rechthoekige nokje van de bodem in het midden zitten, wat klemt tegen de achterwand van de kap. Door de wand wat naar buiten weg te drukken komt de bodem vrij, en gaat de kap "onhoog", en vervolgens de kap naar de voorkant schuiven en verwijderen. Het werd ineens wat makkelijker toen het draaistel er spontaan uit kwam zetten.....met plastick cardanas.
Een nieuwe vraag: is het beter om de sleper vooraan of op tweede draaistel te monteren?
met groet,
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Hoi Jan Willem,

Fijn dat het is gelukt. Wat de sleper betreft, bij mij is deze op het voorste draaistel gemonteerd, overigens zit er ook op het laatste draaistel van het achterste motorrijtuig (wel zonder motor!) maar deze dient alleen voor de voeding van de verlichting.

groeten René
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
René,
nogmaals dank, speciaal voor je fotoos!. Die tweede sleper is neem ik aan voor de binnenverlichting, ik zie twee zwarte draadjes tussen de wagons. En wat heb je gedaan met de sluitseinverlichting, 3 draadjes nodig?  En ik neem aan dat de decoder gewoon voorin op het motorhuis aan de voorkant geplakt kan worden?
met groet,
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Jan Willem,

De decoder zit inderdaad voor in het motorhuis, daar is ruim voldoende plaats. De twee draadjes zijn voor de binnenverlichting van de middelste twee rijtuigen en daarom doorverbonden vanaf de motorwagen. Het sleepcontact achter stuurt volgens mij de sluitverlichting aan, maar helemaal zeker ben ik niet, dan zou ik hem open moeten maken. Die actie wil ik nog even niet uitvoeren (je hebt inmiddels zelf ervaring daarmee......)

groeten René
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
René,
hoe heb jij de sleper vastgemaakt? Ik neem aan dat het zwarte of bruine basisstuk waar de eigenlijke sleper op geklemd zit,  verwijderd moet worden (te weinig hoogte) en dan lijmen? Ik heb een Märklinsleper no 7164 op het oog. Zou dat verstandig zijn? En kan ik de frontverlichting (LEDs) direct aansluiten op de decoderkleurtjes of moet daar nog iets tussen?
groet,
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Jan Willem,

Sorry, maar hier moet ik je in de steek laten. Zoals ik al schreef, heb ik mijn exemplaar kant en klaar omgebouwd gekocht. Dus wat de sleper betreft en het aansluiten van de decoder, helaas!
Ik hoop dat iemand anders je hier nog van dienst kan zijn.

Succes,

René
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Hallo Jan-Willem,

Er is wat tijdgebrek maar ik kom zeker toe aan hoe je verlichting kunt aansluiten.
Maar om alvast wat onzekerheid weg te nemen:
Ik heb de Märklinsleper 7164 gebruikt. Deze zit vastgeschroefd op het afdekplaatje onder het voorste draaistel. Dit plaatje kan je loswippen. Kijk nog eens goed naar het begin van dit draadje...
De verlichting met LEDs kan, moet, je aansluiten op de verlichtingsdraden van de decoder. Welke draadkleur dat is verschilt per merk. Bij M. is dat geel, grijs en oranje, waarbij die laatste de retourleiding wordt genoemd, maar in feite de plusaansluiting is. Ik zeg het simpel maar wellicht is dit voor een electronica-deskundige een soort van onzin... LET OP dat je wel een ruime weerstand in serie zet met de LED of LEDs!!

Mvg.
Willem E.

Citaat van: JWS op zondag 18 december 2011, 09:36:04
René,
hoe heb jij de sleper vastgemaakt? Ik neem aan dat het zwarte of bruine basisstuk waar de eigenlijke sleper op geklemd zit,  verwijderd moet worden (te weinig hoogte) en dan lijmen? Ik heb een Märklinsleper no 7164 op het oog. Zou dat verstandig zijn? En kan ik de frontverlichting (LEDs) direct aansluiten op de decoderkleurtjes of moet daar nog iets tussen?
groet,
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Dank Willem voor je reactie,
ik ben bang dat ik een andere uitvoering heb van onderstel, ik hoop dat je dat kan zien op de foto. Er is beslist geen ruimte voor het plaatje wat geschroefd kan worden, dan loopt het treinstel eruit op de wissel!  Zonder plaatje kun je niet schroeven, en lijmen is zo definitief, vooral als je wat wil proefrijden. Dat is het eerste probleempje. Daarna komt dan de verlichting, wat is een flinke weerstand?
groet,
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Hoi JanWillem,

Als ik zo naar de foto kijk zou ik het toch eens proberen met de 7164 sleper. Ik krijg de indruk dat die perecies past in de ruimte tussen de (tand-) wielen en dat het schroefgaatje er al zit. Vraag bij een Märklindealer naar hele kleine M2 schroefjes. De mijne zijn slechts 4-5 mm lang... Kan je zien hoeveel ruimte daar nog achter zit?
Je hebt een andere( denk: nieuwere) uitvoering van de trein.
En waarom kies je niet voor de sleper op het niet-aangedreven draaistel? Hoe ziet dat er uit?

De flinke weerstand: ik gebruik een 1,5 kOhm weerstand in serie met 2 helderwitte leds. Zie het Lima NS1300 ombouwdraadje.

mvg.
Willem E.
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Willem,
zonder het zwarte basisstukje past de sleper er precies in. Doch de lipjes aan de sleper om hem vast te klemmen zijn (te) dun/kwetsbaar, door metaalmoeheid zijn er al twee afgebroken (eerst losmaken van het basisstukje, dan weer vastmaken en opnieuw proberen etc.). Het schroefgat past, doch dan moet er wel een speciaal ringetje tussen, wat ook weer hoogte kost. Ik dacht eerder aan lijmen, doch dan moet het wel in een keer goed gaan, het is dan zo definitief.
Beide draaistellen zijn identiek en aangedreven. Alleen de koppeling achter is anders. De foto is van het achterste, ik wil de sleper op het voorste monteren.

Wat betreft de verlichting, is het wrs. handig om voor en achter in serie te zetten, dus 2 draden door de hele trein, en dan per seinbeeld een weerstand gebruiken. Dat zal me wel lukken met de opgegeven 1,5 kOhm. Ik bestel wel een setje op conrad oid.
Mvg.
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Jan Willem heeft de latere versie met middenmotor en cardanaandrijving op beide draaistellen. Er is dus geen niet-aangedreven draaistel. Op zich was die voorbereid op plaatsing van een sleper, vandaar dat schroefgaatje. Het ding staat volgens mij nog steeds in de Limahornby catalogus.
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Klopt Henk,
is  die M7164 de meest aangewezen sleper?
gr.
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
JWS,

Ik zou niet doorgaan met die sleper en voor 4 eurietjes een nieuwe bestellen. Je weet nu precies hoe die moet dus nog 1 keer open en dicht buigen. Buig hem niet verder open dan nodig, daar kan dit verenstaal, ofzo, slecht tegen. Of anders: moet je veel zagen/snijden/schuren om het plaatje passend te krijgen? D

En inderdaad: per zijde van de trein, per seinbeeld is tenm inste 1 weerstand nodig.
e.e.a. hangt dus wel af van hoeveel leds je gaat gebruiken, dus effe narekenen. Er staan diverse weerstandberenaars op interner. Googelen...

Citaat van: JWS op maandag 19 december 2011, 10:51:56
Willem,
zonder het zwarte basisstukje past de sleper er precies in. Doch de lipjes aan de sleper om hem vast te klemmen zijn (te) dun/kwetsbaar, door metaalmoeheid zijn er al twee afgebroken (eerst losmaken van het basisstukje, dan weer vastmaken en opnieuw proberen etc.). Het schroefgat past, doch dan moet er wel een speciaal ringetje tussen, wat ook weer hoogte kost. Ik dacht eerder aan lijmen, doch dan moet het wel in een keer goed gaan, het is dan zo definitief.
Beide draaistellen zijn identiek en aangedreven. Alleen de koppeling achter is anders. De foto is van het achterste, ik wil de sleper op het voorste monteren.

Wat betreft de verlichting, is het wrs. handig om voor en achter in serie te zetten, dus 2 draden door de hele trein, en dan per seinbeeld een weerstand gebruiken. Dat zal me wel lukken met de opgegeven 1,5 kOhm. Ik bestel wel een setje op conrad oid.
Mvg.
Jan Willem

Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Willem, 
"moet je veel zagen/snijden/schuren om het plaatje passend te krijgen" Antwoord nee, ik heb eenvoudig wat weggeslepen met mijn dremel, doch zoals ik al schreef ligt het probleem aan de dikte van het plaatje, dat kan er niet tussen.

Ik heb alleen de kap van het motorrijtuig verwijderd, en daar zitten een rode en ee witte LEd in. Ik neem aan dat dat in het stuurstandrijtuig ook zo is. Dus maar 2 LEd per seinbeeld.
gr.
Jan Willem
Re:Lima Thalys PBA (DC) ombouwen naar 3-rail AC-digitaal
Lima zal wel een eigen sleper hebben gehad. Misschien dat die nog te vinden is bij de John van der Linden, beter bekend als de Limaman, en met zijn onderdelen aanwezig op beurzen.
Maar een Märklin sleper moet ook wel lukken. Door dat schroefje rechts op de foto los te maken, licht je het draaistelkapje er gemakkelijk af. Dan kun je op je gemak passen en eventueel wat materiaal van het kapje verwijderen om de boel passend te krijgen. De Dremel vind ik nou niet het meest geschikte instrument.  :D

Als het model al ledverlichting heeft, dan zitten daar ook weerstanden in verwerkt.