Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw project, hulp gevraagd voor passende geometrie in de vorm van tekening

Gestart door DutchBoss donderdag 11 juni 2026, 20:35:07

Nieuw project, hulp gevraagd voor passende geometrie in de vorm van tekening
Beste allemaal,

Recentelijk gaan samen wonen en een eigen kamer tot beschikking gekregen.
Betreft de kleinste kamer van het huis maar deze heeft een afmeting van 3.50 lange zijde en 2 meter voor het raam korte zijde.
Echter ben ik vergeten de radiator mee te rekenen 10 cm vanaf de wand. Na meten kom ik 3.45 uit.
De afstand deur kozijn tot wand is 112.5 cm

Nu ben ik wat rails gaan leggen en denk ik dat ik een heel eind ben maar de rail geometrie klopt niet helemaal.
Is onderstaande foto uberhaupt te realiseren op 3.40 met een spiraal naar het volgende niveau of moet ik totaal iets anders bedenken?

Er is echter nog een optie om de iets grotere kamer te nemen, die is 224cm bij 475 cm.

Wie zou me kunnen helpen om het onderstaande te realiseren in een baanplan op computer. Heb zelf al een aantal avonden gezeten maar kom er niet uit met de geometrie.
Alvast bedankt voor jullie bijdragen!

Met vriendelijke groet,
Jaimy Jansen
Re: Nieuwe baan
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Re: Nieuwe baan
Hoi Jaimy,

Ik ben zelf geen tekenaar/ontwerper, maar als tip wil ik je even meegeven om je topic titel aan te passen, dit kun je doen in je eerste bericht.
Iets in de trant van hulp gevraagd bij baanplan.

En wat de kamer betreft zou ik altijd voor de grootste gaan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Nieuw project, hulp gevraagd voor passende geometrie in de vorm van tekening
Citaat van: Degeluidsman op zondag 14 juni 2026, 07:36:42Hoi Jaimy,

Ik ben zelf geen tekenaar/ontwerper, maar als tip wil ik je even meegeven om je topic titel aan te passen, dit kun je doen in je eerste bericht.
Iets in de trant van hulp gevraagd bij baanplan.

En wat de kamer betreft zou ik altijd voor de grootste gaan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Heb de titel aangepast, dankjewel!
De grotere ruimte is ook zeker een optie, alleen dacht ik voor mezelf als eerste echte grotere baan dat misschien de kleinere kamer een mooi start project zou zijn.
Re: Nieuw project, hulp gevraagd voor passende geometrie in de vorm van tekening
Het is lastig om zomaar een uitspraak te doen op je vraag. Een belangrijk gegeven is bijvoorbeeld welke lengte treinen je wilt gaan rijden. Ook is het handig om te weten of je graag treinen ziet rijden.
Daarnaast is ook de vraag hoe vaardig je bent met modeltrein banen en wat je doel is.

Misschien kun je een tipje van de sluier oplichten.
Citaat van: Cor op zondag 14 juni 2026, 11:36:52Het is lastig om zomaar een uitspraak te doen op je vraag. Een belangrijk gegeven is bijvoorbeeld welke lengte treinen je wilt gaan rijden. Ook is het handig om te weten of je graag treinen ziet rijden.
Daarnaast is ook de vraag hoe vaardig je bent met modeltrein banen en wat je doel is.

Misschien kun je een tipje van de sluier oplichten.

Lengte treinen heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht maar denk gezien de ruimte dat een locomotief met 4/5lange wagons te doen zijn en dat een mooi beeld geeft

In me hoofd zit het idee om 3 schaduw stations te bouwen en dan verder te kijken.

Het bouwen van zal wel goed komen heb in digitale techniek al wel ervaring opgedaan door een klein test baantje te bouwen. Hier kon ik met rocrail 3 treinen tegelijk laten rijden.

Met zulke lange treinen zou ik zeker het advies van Peter opvolgen en de grotere kamer nemen. Een trein met 5 rijtuigen is al gauw 1,8 m lang. Bogen 24230 vragen 0,9 m, dan heb je al 2,7 m van je lengte van 3,45 m opgesoupeerd. Doe er bij de bogen aan beide zijden een wissel in, dan zit je al op 3 m. In beeld betekent dat een trein een boog uitkomt en in een paar seconden alweer een boog induikt.
Dan is een grotere lengte wel fijn.
In je schaduwstation moet je wel een trein van 1,8 m kunnen opstellen. Met melders erbij, zit je al gauw tegen de 2 m aan. Zaken om bij het ontwerp rekening mee te houden. Ook met de helices moet je rekening houden met de lange treinen. Een binnen boog van 24230 en een hoogteverschil van 90 mm geeft al een helingspercentage van 3,3%, dus zul je een aantal rechte stukken moeten opnemen in de helix. Een 24188 ertussen verlaagt het percentage naar 2,9 %. Dan heb je al over een helix met 1,1 m doorsnede.
Voor lange treinen zou ik zelf liever naar 2 % gaan, maar dat is een persoonlijke voorkeur, waar anderen ongetwijfeld een andere mening over hebben.
Citaat van: Cor op zondag 14 juni 2026, 14:09:09Met zulke lange treinen zou ik zeker het advies van Peter opvolgen en de grotere kamer nemen. Een trein met 5 rijtuigen is al gauw 1,8 m lang. Bogen 24230 vragen 0,9 m, dan heb je al 2,7 m van je lengte van 3,45 m opgesoupeerd. Doe er bij de bogen aan beide zijden een wissel in, dan zit je al op 3 m. In beeld betekent dat een trein een boog uitkomt en in een paar seconden alweer een boog induikt.
Dan is een grotere lengte wel fijn.
In je schaduwstation moet je wel een trein van 1,8 m kunnen opstellen. Met melders erbij, zit je al gauw tegen de 2 m aan. Zaken om bij het ontwerp rekening mee te houden. Ook met de helices moet je rekening houden met de lange treinen. Een binnen boog van 24230 en een hoogteverschil van 90 mm geeft al een helingspercentage van 3,3%, dus zul je een aantal rechte stukken moeten opnemen in de helix. Een 24188 ertussen verlaagt het percentage naar 2,9 %. Dan heb je al over een helix met 1,1 m doorsnede.
Voor lange treinen zou ik zelf liever naar 2 % gaan, maar dat is een persoonlijke voorkeur, waar anderen ongetwijfeld een andere mening over hebben.

Bedankt voor je bruikbare informatie. Zal zelf even naar de teken tafel gaan en proberen of ik wat kan tekenen.
Voor de helling zou ik zeker minimaal 2x een rechte rail er tussen houden

Citaat van: DutchBoss op zondag 14 juni 2026, 10:57:13als eerste echte grotere baan dat misschien de kleinere kamer een mooi start project zou zijn.
De kleinere of de grotere kamer: maakt niet uit, snel genoeg gaan ze allebei te klein zijn... ;-)
Vraag maar na... :lol:
Klein beginnen. Van klein naar groot is makkelijker dan andersom.
Vandaag begonnen met een opzet van, voor de grotere kamer. echter is het nog niet naar me zin. Dit is de daadwerkelijke beschikbare ruimte en het grijze vlak is de deur.

ga je met veel trek en duw treinen rijden want ander sis het schaduwstation nagenoeg nutteloos met zoveel stopsporen
Citaat van: DutchBoss op maandag 15 juni 2026, 20:01:21...echter is het nog niet naar mijn zin.

Ik kan me je gevoel voorstellen. Nadeel van dit schaduwstation is, dat je vanuit de helix moet 'inparkeren'. Of dat altijd goed gaat, is de vraag.

Mogelijk kun je voor jezelf helder krijgen hoeveel lange treinen je op de baan wilt.
Bij de buren heeft iemand een schaduwstation gemaakt, wat misschien voor jou ook van toepassing kan zijn. Ik ben daar eens mee gaan puzzelen in Anyrail. Het nadeel van c-rail is de 'starheid'. Het is wel te doen, maar met de nodige passtukken. Het zou er dan zo uit kunnen zien:

test050.any
Citaat van: Cor op dinsdag 16 juni 2026, 09:27:00Bij de buren heeft iemand een schaduwstation gemaakt, wat misschien voor jou ook van toepassing kan zijn. Ik ben daar eens mee gaan puzzelen in Anyrail. Het nadeel van c-rail is de 'starheid'. Het is wel te doen, maar met de nodige passtukken. Het zou er dan zo uit kunnen zien:

test050.any

Bedankt zal het even bestuderen als ik tijd heb vanavond
In verband met gebrek aan ruimte ben ik een voorstander van een "visgraatmotief.
10 spoors schaduwstation
Mogelijk is dit hier ook een optie?