Welnee Jan22, ook digitaal is daar niks moeilijks aan maar het is wel (veel) duurder dan met klappertronica.
DAT is waarom ik nog altijd geen besluit heb genomen. Ik ben nog altijd niet overtuigd dat digitaal ècht iets toevoegt wat ik analoog niet ook op kan lossen.
Enne, Ronald, motoren MOET je ombouwen? Waarom heten ze bij de oosterburen dan allstrom motoren? Ik rijd al sinds de jaren '80 van de vorige eeuw met gelijkspanning op de baan en daar loopt de boel beter, stiller en simpeler door, niet in de laatste plaats omdat je veel gemakkelijker met electronica uit de voeten kunt. Lang voor de 3300 serie van Tante M had ik al electronica in de locs die de beruchte bokkesprong voorkwam.
Als je de vroege electronica van Tante M goed bekijkt, zie dat het eerste wat ze doen is de spanning gelijk richten!! Daar zijn ze daarna niet meer mee gestopt maar de good old seriemotoren worden tot op de dag van vandaag nog gewoon gebruikt. Ombouw is dus volstrekte onzin. Degenen met E-achtergrond en die opgelet hebben bij machineleer, weten de verschillen van serie- en shuntmotoren en waarom de seriemotor in een lok helemaal niet zo raar is.
Waarom zouden die motoren anders nog steeds bij het grootbedrijf gebruiken als de shuntmotor zoveel beter zou zijn?
Dat antwoord is heel simpel: geld! Shuntmotortjes met permanente magneten zijn goedkoper.
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: de theorie werkt prima maar de praktijk is weerbarstiger. Ruimte is punt één maar RF-technologie heeft ook z'n beperkingen. Dat kun je dan wel weer oplossen met radiografische besturing maar dan ben op hetzelfde niveau. Digitaal rijden is feitelijk radiografisch besturen alleen staat het signaal op de rails in plaats van door de lucht verzonden.
Daarmee heb je eigenlijk je antwoord.....