Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Mini World Rotterdam failliet

Gestart door Magna maandag 08 juni 2026, 16:43:11

IB 2 met koploper

Voor wie plannen heeft binnenkort te gaan kijken bij miniworld Rotterdam, op de site staat vermeld dat deze voor onbepaalde tijd is gesloten vanwege omstandigheden. Welke dat zijn staat er niet bij.

gr Gerard
Re: Mini World Rotterdam failliet
Ik zag het net op FB voorbij komen. Even afwachten op officiële berichtgeving wat er precies gaande is. Elke suggestieve uitspraak wat gaande is kan hen alleen maar schaden. Hopelijk kunnen de deuren snel weer open hoewel de bewoording "onbepaalde tijd" iets anders doet vermoeden.

Als het maar Zwitsers is.

Miniworld failliet

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ontzettend verdrietig. Hopelijk kan er een doorstart worden gemaakt en anders hoop ik dat de baan in zijn geheel veilig gesteld kan worden.
Ik zag dit bericht ook net in het nieuws. Anders kunnen ze wellicht iets ervan overbrengen naar het Spoorwegmuseum in Utrecht? Daar staat de theaterzaal toch ook maar leeg. Of anders Madurodam. Hopelijk kan er iets gered worden.

V65

:(
 @citaat @citaat net of het spoorwegmuseum er zelf zo goed voor staat.........
Heel jammer dit.
Ik ben er een keer of 4 geweest. De eerste 2 of 3 keer zag je echt dat ze steeds verder ontwikkelden. De laatste keer vond ik het meer achteruit dan vooruit gegaan.
De ontwikkeling aan de Engelse baan in de kelder ging ook niet heel snel vond ik.
Als er een doorstart komt kan het behouden worden, verhuizing naar een andere locatie lijkt me onbegonnen werk.

Koen

Duitsland TP III/IV

Citaat van: wirbel010 op dinsdag 09 juni 2026, 11:49:37Ik zag dit bericht ook net in het nieuws. Anders kunnen ze wellicht iets ervan overbrengen naar het Spoorwegmuseum in Utrecht? Daar staat de theaterzaal toch ook maar leeg. Of anders Madurodam. Hopelijk kan er iets gered worden.

Hoe wil je dat voorelkaar krijgen? Om dit te verhuizen is heel veel geld en tijd nodig om alles weer te opbouwen en toonbaar te maken. Je moet richting een paar ton denken.
Dat heeft Madurodam of het spoorwegmuseum niet even liggen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

heel vervelend voor alle medewerkers/vrijwilligers en zonde van de spoorbaan.
klaarblijkelijk zijn modeltreintjes in Duitsland toch een stuk populairder dan hier; bij MiWuLa Hamburg staan ze nog steeds in de rij om binnen te komen...

ben benieuwd of er ergens geld vandaan gaat komen voor een doorstart. verhuizen zal lastig worden; het hierboven voorgestelde spoorwegmuseum heeft geen geld en madurodam heeft geen ruimte. 
Uiteraard kost het geld om iets te verhuizen, maar als het Spoorwegmuseum niet vernieuwd is het daar ook een aflopende zaak ben ik bang. Alleen door investeren en vernieuwen kan je voor nieuwe bezoekers en inkomsten zorgen. Ik noem ook maar wat voorbeelden he. Doorstart op de bestaande plek is natuurlijk ook een optie. Zolang Hennie van der Most het maar niet overneemt.  :D  ;)

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

reden van aanvraag faillietsement

Gr Ed

edit frenkievee: link ingekort

Meerlingsbeek, nog steeds in aanbouw.

Erg triest allemaal. De huur op zo'n locatie zal ook niet mals zijn.daar moet je toch heel wat entreekaartjes voor verkopen.

Roy
Tuurlijk gaat de gemeente ze niet helpen. De hele energietransitie, extreem hoge belastingen, enorme personeelskosten etc. maakt het voor bedrijven zo extreem duur dat ze maar failliet moeten. Kijk maar eens naar de industrie, wat daar (ook in Rotterdamse haven) aan bedrijven sluiten of hun activiteiten verplaatsen naar elders.

En uiteraard is vernieuwing een andere factor. Dat is wat MiWuLa doet. Maar ja, Gerrit is zelf programmeur en draait de software grotendeels zelf in elkaar.

Ik ben bang dat er straks rovers op de tocht komen die voor een goedkoop prikkie een maquette meepikken voor op hun kantoor en dat er niets meer overblijft. Ik hoop dat het anders zal zijn.
Hadden ze dan geen steun van modelspoorfirma's ? Tenslotte is het ook mede door dergelijke tentoonstellingen dat de interesse bij kinderen gewekt wordt voor modelbouw.
Een tweede reden om Rotterdam niet meer te gaan bezoeken. Eerst al het pretpark, wat over de kop gaat en nu dit. Wat blijft er voor vermaak met kinderen nog over? Voor alleen de Euromast ga ik niet met kinderen naar Rotterdam en dierentuinen zijn er meer.

Frankfurt (Main) Hbf

Citaat van: Hanzi op dinsdag 09 juni 2026, 15:29:23heel vervelend voor alle medewerkers/vrijwilligers en zonde van de spoorbaan.
klaarblijkelijk zijn modeltreintjes in Duitsland toch een stuk populairder dan hier; bij MiWuLa Hamburg staan ze nog steeds in de rij om binnen te komen...
Verschil in kwaliteit, professionalisme, aanwas vernieuwingen, technologische hoogstandjes, grootte in oppervlak.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Cor op woensdag 10 juni 2026, 06:51:55Een tweede reden om Rotterdam niet meer te gaan bezoeken. Eerst al het pretpark, wat over de kop gaat en nu dit. Wat blijft er voor vermaak met kinderen nog over? Voor alleen de Euromast ga ik niet met kinderen naar Rotterdam en dierentuinen zijn er meer.
Vergeet het flippermuseum niet!
 @citaat

Daar heb ik niets mee en zijn de kinderen te klein voor.  O:-D
AD: Mogelijk redding voor Miniworld: 'Het is voor veel mensen belangrijke plek'

reddings poging? Ik kan het artikel niet lezen helaas
Forum Moderator

Verzoek van het forumbeheer: Kopieer de inhoudelijke tekst van het AD artikel hier niet in een bericht.
We hebben nu al 2 leden gehad die het (vast) goedbedoeld delen, maar er zit auteursrecht op, waardoor die tekst zonder toestemming van het AD niet gedeeld mag worden. Daarom wordt dit, als iemand het toch deelt, zo door ons geveegd.

Het is geen premium artikel, dus na het klikken op de link moet die gewoon te lezen zijn.

M* en bezig te digitaliseren

Toen de boekenweek nog eindigde in een onbeperkt treinreizen met NS met het boekenweekgeschenk als vervoersbewijs, ging ik elk jaar steevast naar R'dam, (Railz)Miniworld.
De laatste jaren ging het bouwen wel heel erg langzaam, dus snap ik dat sommigen wat minder vaak gingen.
Ik hoop dat er een positieve uitkomst voor Miniworld gerealiseerd kan worden.
Wow, een schuld van 1,5 miljoen. Dat is veel  8o

Koen
Nou, even rekenen. Met 70K bezoekers en een entreeprijs van 14,95 kom ik uit op 1 miljoen omzet per jaar (let op: dit is slechts omzet, daar gaan nog kosten en belasting van af!). 1,5 miljoen huurachterstand is gigantisch. Ik vraag mij af hoe hou de huur wel niet was. Weena is natuurlijk aan dure straat, hoewel dit deel een beetje achteraf ligt.

Was de huur marktconform of juist te laag of te hoog?
Er staat nergens dat de schuld alleen huurachterstand zou zijn. Schulden bij de Belastingdienst of de energieleverancier kunnen ook snel oplopen. Het jaren zeventigpand zal wel niet erg duurzaam zijn met een bijbehorende ouderwetse energierekening.

De huur zal wel min of meer marktcomform zijn geweest. Mini World is opgezet als een particulier bedrijf en dan kan de gemeente niet serieus onder de marktprijs verhuren - als de gemeente dat al zou moeten willen - zonder dat sprake is van ongeoorloofde staatssteun.
Er zitten zoveel mazen in de wet dat staatssteun te omzeilen is. Zo heeft de overheid ook aandelen in diverse bedrijven om maar een voorbeeld te noemen.

De huur was klaarblijkelijk 181K per jaar. Ik heb geen verstand van vastgoed dus weet niet in hoeverre dat marktconform is.

Om ook kritisch te zijn op Miniworld Rotterdam had ik deze locatie nooit gekozen met de kennis van nu. Hoewel MiWuLa ook ooit wat achteraf begonnen is. Pas later is het havenkwartier in Hamburg verbeterd.

Een paar weken geleden ben ik nog bij thans Peter Porsche Traumwerk geweest. Daar staan ook geen rijen dik voor de deur terwijl het echt een prachtige baan is. Porsche heeft deze baan vanuit zijn passie gefinancierd.

Eerlijk is eerlijk, Nederland heeft een ongunstig ondernemersklimaat. Personeelskosten zijn hoog, regeldruk hoog, belastingen hoog, energiekosten hoog. Voor de Amazons en Bol.coms van deze wereld maakt dat niet uit. Massa is kassa en desondanks lage marges daardoor juist veel winst.

Maar als MKB heb je het echt niet makkelijk.
Volgens het AD-artikel zou de huur €235000 per jaar zijn.

Ik vind het faillisement jammer, maar ik vind ook dat de gemeente Rotterdam er niet per se voor is om een noodlijdende attractie overeind te houden. Het lijkt er niet op dat Mini World nu zo'n grote bijdrage aan de welvaart van de stad heeft geleverd.

En over het ondernemersklimaat wordt op zijn zachtst gezegd verschillend gedacht. Kijk uit dat je de bedrijvenlobby niet klakkeloos nakletst. Met de winstgevendheid van het Nederlandse bedrijfsleven, inclusief MKB, is niets mis en neutrale clubs als het Centraal Planbureau of de Nederlandse Bank vinden het vooral zorgelijk dat slecht presterende bedrijven in Nederland zo lang kunnen doorsukkelen. Maar lijkt me geen onderwerp om op een modelspoorforum door te nemen.

M* en bezig te digitaliseren

Zonet op Yt gezien ;