Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Aansluiten draaischijf 74862

Gestart door Marthan maandag 01 juni 2026, 16:12:52

In een opwelling een digitale draaischijf 74862 gekocht voor een zacht prijsje bij de zuiderburen.
Dit ter vervanging van mijn oude draaischijf 7186, die bij gebruik in de late avonduren de buren het idee geven dat ik nog koffie ga malen...

Maar na het bekijken van het aansluitschema in de beschrijving, is de twijfel toegeslagen.
Wellicht dat iemand mij helderheid kan verschaffen hoe ik hem aansluit, voordat ik ga denken " kan ik wel...niet moeilijk..."

Er zitten 2 aansluitmogelijkheden op, een 2-polige, en een driepolige stekker aansluiting.

De 3-polige geeft aan dat het voor de rails is, met de afkortingen 0/L 0/R en B
De 2-polige geeft aan dat het voor de decoder is, met de afkortingen B en 0

De baan wordt gevoed en aangestuurd met 2x MS2 60657.
Wissels en seinen worden analoog aangestuurd.

Ben een oudere leek op het gebied van digitale besturing, dus wellicht is het simpel, maar bij twijfel lijkt het mij zinvol om raad te vragen bij leden met kennis van zaken.

Mocht in de nabije toekomst de mogelijk zich voordoen om een CS 60226 over te nemen van iemand, dan ga ik dus met een CS3 en 2 MS2 verder.
Vooralsnog dus nu met de 2xMS2, waarbij de aansturing wat lastiger is voor de draaischijf (al bekeken op internet)

Bijvoorbaat dank, Martin.
Re: Aansluiten draaischijf 74862

graag een glaasje wijn

staat in de handleiding dus je kan gewoon aansluiten zoals afb 1 : de 2 klemmen is van je centrale en de 3 klemmen gaan naar je sporen ook komende van de centrale of van de 2 klemmen.Middelste is de rode op 3 klem en rechtse op 2 klem gezien vanaf de draaischijf

https://static.maerklin.de/damcontent/bc/53/bc538e9410745728db295ff0be966e2a1727252865.pdf

Altijd met tram of trein

Vraag van een buitenstaander maar wel met interesse, ik heb geen draaischijf.
Als ik het schema zo zie, is het in theorie mogelijk om de draaischijf digitaal te draaien terwijl je de locomotieven met een analoog signaal laat op- en afrijden van de brug?

Fokko

graag een glaasje wijn

ja want de rails zijn geisoleerd
Dank u voor het antwoord en de uitleg.

Dus als ik het goed begrijp, dan kan ik de rode draden vanuit de Gleisbox (ringleiding) doorverbinden naar de B aansluitingen - en de bruine draden eveneens vanuit de Gleisbox (ringleiding) doorverbinden naar de 0 aansluitingen op de draaischijf...

Mijn excuses dat ik doorvraag, ben wat bevreesd om mijn pas aangeschafte draaischijf als eenmalig rookbommetje te gebruiken.🥴

graag een glaasje wijn

volgens het schema wel
Bedankt voor het antwoord...

Ga een dezer dagen beginnen met demontage oude draaischijf, waarna er wat kleine aanpassingen aan de baan lay-out moeten plaatsvinden.
Als de nieuwe draaischijf is geplaatst, zal ik voor de goede orde even laten weten of alles naar behoren werkt.👍