Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Wie heeft ervaring met slecht rijden modellen met hoogvermogenaandrijving?

Gestart door AlbertJan vrijdag 27 maart 2026, 11:58:55

Wie heeft ervaring met slecht rijden modellen met hoogvermogenaandrijving?
Beste forumleden.
In het bezit van een flink aantal Märklin modellen die voorzien zijn van een geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel valt mij het volgende op:
De modellen die regelmatig rijden, rijden prachtig en kunnen vrijwel kruipend rijden.
De modellen die ik minder vaak laat rijden of soms jaren niet gereden hebben, die hebben div. problemen:
1. rijden uitstekend maar stoppen in kruipgang ineens of gaan stotterend (met schokjes) rijden
2. rijden schokkend en stoppen dan ineens en rijden pas weer wanneer ik ze de andere kant op laat rijden

In eerste instantie dacht ik dat het aan de smering lag of een mechanisch mankement maar ook na opnieuw smeren treedt dit "fenomeen" af en toe op.
Bij enkele locs was dit wel de oplossing maar helaas niet bij allemaal.

Heb je deze ervaring ook en heb je hier een oplossing voor dan hoor ik dat graag!? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Wie heeft ervaring met slecht rijden modellen met soft sinus motor.
Volgens mij is dat geen soft drive motor.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Een soft drive sinus motor heeft een 6 aderig plat dun kabeltje.

Groet, Anne W
Beste mensen.
Foutje van mij want ik bedoel natuurlijk de geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wie heeft ervaring met slecht rijden modellen met hoogvermogenaandrijving?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

De twee draden van de motor los solderen en de motor een poosje laten draaien op een gelijkstroom trafo, wordt het beter dan is het de motor, draait de motor goed en regelmatig (het vliegwiel tegenhouden met je vinder is wel een indicatie) dan zit het elders.

Groet, Anne W
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Anne W op zaterdag 28 maart 2026, 10:42:45de motor een poosje laten draaien op een gelijkstroom trafo

Hi AlbertJan, een 9V batterij is voor dit soort zaken prima, losse motordraden aan de batterij en gaan met de banaan. Andere kant de twee draadjes omkeren.

Dit doe ik ook altijd als ik een loc ombouw, werkt prima.

P.S. dit is destijds een advies van Freak geweest, goede ervaringen mee.

Het zijn nieuwe loks die al een poos stilstaan. Waarom zou je dan moeten smeren of solderen, c.q met batterijen gaan klooien.
Laat ze gewoon een tijd lopen.

Wat wel eens een probleem kan zijn is oxidatie in de sleper. (Tanden)ragertje halen bij de drogist. Hier wat contactspray opspuiten en dan even borstelen waar de koperen lip in de sleepschoen zit.

Bart

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi

Bij locs die al een tijdje stilstaan kunnen tandwielen aan elkaar gekleeft zijn of uitgedroogd (dik-stof) vet hebben
waardoor de motor niet op gang komt.
Zelfs bij nieuwe locs komt dit voor, veel ervaring mee bij de clug en het museum (StOMM).
Dus schoonmaken en opnieuw olie en/of vet erom.

groet
Harald
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi AJ,

Gaat de verlichting ook uit, of knipperen als de loc stottert of stil blijft staan?
Als dat het geval is dan is het een gevalletje stroomtoevoer en kan het aan de sleper liggen, zoals Bart al aangaf.
Blijft de verlichting gewoon constant branden, dan is er iets anders aan de hand en moet je het in de motor, of aandrijving zoeken.
linkje om wat motoren te zien : https://www.modeltrein-ombouw.nl/motoren
Beste helpers.
Hartelijk dank voor al deze tips en adviezen! :thumbup:
Alles toegepast (behalve het lossolderen) en de motor een tijd onbelast beide kanten op laten draaien, resultaat een prachtig mooi rijdende loc! :idea:

Ik ga nu ook de andere locs opdezelfde manier behandelen en hopelijk lost dit al de meeste problemen op.

@fred.
Mijn 9V batterij was te leeg dus eerst even een nieuwe halen en daarna ga ik jouw tip bij een andere loc uitproberen.
Ik neem aan dat je dan geen draden hoeft los te maken of de decoder losmaken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Als je een batterij op de motor aansluit MOET! Je de draden los solderen, of de decoder verwijderen. Anders is het gelijk "einde decoder".

Ik zie de logica van een batterij niet. Lok op de baan is óók stroom op de motor.

Bart
Hoi Bart.
Oei dat was inderdaad niet slim van mij!  O:-D 
Ik wist dat eigenlijk wel met een wisselstroom trafo, dit was mij al eerder verteld maar ik dacht dat dit met een gelijkstroom batterij wel kon!? 8o 

Nou ja, weer wat geleerd (doet soms wel pijn!) en ik weet nu ook waarom ik ooit al eens eerder een loc op deze manier om zeep heb geholpen! >:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.