Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Instellingen seinen/wissels verdwijnen na CS3 tijd niet gebruikt te hebben.

Gestart door Kermit65 woensdag 25 maart 2026, 22:12:29

Instellingen seinen/wissels verdwijnen na CS3 tijd niet gebruikt te hebben.
Door mijn te schaarse tijd voor onze hobby staat mijn baan soms langere tijd uit en is ook volledig van de stroom af.
Mij valt op dat dan bijna alle seinen (76394, 76383) hun instellingen kwijt zijn in de CS3, waardoor ze niet meer te schakelen zijn en opnieuw geprogrammeerd moeten worden en dus ook weer aangemeld moeten worden in de CS3. Dat is al heel lang zo.
Vervelender is nu dat ook de wissels ditzelfde probleem krijgen: langer zonder stroom is wegvallen van de instellingen.

Iemand hier bekend mee en is er een oplossing?

Dank alvast!
Re: Instellingen seinen/wissels verdwijnen na CS3 tijd niet gebruikt te hebben.
Voor de CS3 weet ik het niet; wèl voor mijn ECoS2. Daarvan was namelijk laatst het bufferbatterijtje stukgegaan (2 stuks, laadden niet meer / onvoldoende op). Zo'n bufferbatterijtje zorgt ervoor dat het geheugen van de centrale zijn instellingen onthoudt. Ik vermoed dat dat bij jouw CS3 ook aan de hand is. Pak dus even de handleiding erbij en kijk even hoe je dat batterijtje kunt vervangen.
In de ECoS heb je ook een instelling dat de centrale NIET die batterij oplaadt, maar dat je dat zelf doet buiten het apparaat. Dan is de batterij op een gegeven moment leeg en moet je dus opladen. Dat zou het ook kunnen zijn.
De batterijen in de Ecos hebben niets te maken met instellingen bewaren. 

Ik heb in 1 van mijn Ecossen niet eens batterijen, en wanneer ik die weer eens pak, staat alles er nog in.

De batterijen zijn puur om de instellingen weg te schrijven mocht de spanning er onverhoopt afvallen.
Heeft de CS3 eigenlijk wel batterijen???
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Niet voor ons gebruikers bereikbaar, mochten ze er überhaupt al zijn.