Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Baan Djoppenbeek 2.0 CS3 besteld!

Gestart door Appermont1991 maandag 23 maart 2026, 16:54:22

Re: Baan Djoppenbeek 2.0 op bezoek bij de buren

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Kenny.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten  :thumbup:
En de foto met de glunderende gast is ook  :thumbup:

Groeten,

Erik.
He Wico! Thanks voor de tip, dat ga ik zometeen eens proberen! Want ben eigelijk niet zo fan van de schroef😅

Ja, heb een groot deel van de pokémon collectie verkocht waardoor ik extra centjes voor de hobby heb B)

Als het maar Zwitsers is.

Kijk dat zijn de mooie aanwinsten die de opstelsporen gaan bezetten Kenny. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheden.

Groet Michel

Waar een wil is, is een spoor

Dat ziet er weer heel goed uit :thumbup: (de aanwinsten en je baan) Succes verder en leuk dat je zoontje(?) het ook mooi vind :)
@h0_miessie dankjewel & komt zeker en vast inorde

@Adriaan_Berg Thanks & klopt, zoontje van 4j. Mag niet werken aan de baan als hij er niet is, samen gaan we leuke baan maken. Op dit gebied heb ik een goede assistent ter beschikking
Voorbije dagen was het best regenachtig en daardoor men eerste keer iets in elkaar gedaan. Vroeger had ik men mama die men huisjes en alles in elkaar deed, dit was ook best een luxe maar eigelijk is dit heel plezant om te doen. Ben best tevreden ervan, enkel zou ik de plastiek look ervan willen. Wat raden jullie aan voor dit te doen?

Nu opzoek naar Belgische gebouwen voor een dorpje te bouwen. Geen makkelijk opdracht tot heden.
Re: Baan Djoppenbeek 2.0 Perron upgrade!
Even geleden had ik de tip ontvangen van @Nieuwenhuis voor met schuurpapier een betere look te geven voor de perron ivp groffe kiezel..

Had even een stukje geprobeerd maar deze wat in had gedaan was nog best grof. Vandaag even nieuwe gaan halen en meteen veeeeel beter!
Nog eens dikke merci voor de tip & nu ga ik de rest kunnen aanpakken!

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat En welk soort schuurpapier heb je hiervoor nu gebruikt?
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Kenny,

Ik ben even druk met andere dingen geweest en zie dat er veel en mooi materiaal is binnen gekomen :thumbup: :thumbup:
Het bouwen gaat voorspoedig, maar je hebt dan ook een geweldige hulp  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
@FransW korrel120 genomen

@Degeluidsman drukte heeft iedereen wel eens, àlles bijhouden is ook niet altijd mogelijk. Dankjewel & de zoon amuseert zich altijd als we samen kunnen werken eraan. Geduld heeft hem nog niet zo goed maar tot heden lukt het
Kenny even alles gelezen en bekeken, jou baan ziet er ook wel leuk uit ook een Belg zoals ik hahaha
mijn vorige baan was Ekeren City Noord Antwerpen hoe de nieuwe baan gaat noemen weet ik nog niet veel succes verder
He Peter, ik had gezien. Belgen zijn in de minderheid maar dat is maar een bijzaak, samen zelfde passie voor deze hobby en de hulp die je hier krijgt!
Je hebt prachtig Belgische materiaal op je baan! Ben ook benieuwd naar je nieuwe baan of je daar plaats voor gaat hebben of niet. Ben benieuwd naar je nieuw begin

Citaat van: Appermont1991 op donderdag 04 juni 2026, 19:20:44Belgen zijn in de minderheid
Maar ze spreken wel gewoon een (mooie) taal die de Nederlanders ook verstaan
Re: Baan Djoppenbeek 2.0 CS3 besteld!
Vandaag toch de knoop maar eens doorgehakt en een Centrale Station 3 besteld, nu helaas 2a3 maanden wachten erop. Nu ondertussen het wachten wil ik het maximale eruit gaan halen. De wissels ga ik bedienen met CS3 en kijken wat nog mogelijk is.

Zou het ook mogelijk zijn voor enkel het schaduwstation station te voorzien van bezetmelders & de rest van de baan niet? Zoja, ik zou graag zekerheid willen welke sporen vrij zijn & welke bezet zijn van het schaduwstation. Wat heb ik nodig hiervoor en zijn er bepaalde dingen waar ik zeker rekening mee moet houden?

Fijn weekend alvast!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Gefeliciteerd met je aankoop, helaas kan ik je geen advies geven ben namelijk niet bekend met de CS3 maar er zijn hier op het forum genoeg gebruikers die jou kunnen helpen hierbij.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Fantasietjes op de baan

Hi Kenny, ik zou alles voorzien van bezetmelders hoor. Werk je alleen met de CS3 of ook met een software zoals iTrain of zo?
He Peter, dankejwel nog even geduld hebben maar dat komt wel inorde. Geen enkel probleem, hier heb je inderdaad volk genoeg met keuze van de andere producten e

He Wim, ik werk nu mobile station 2 & daarom CS3 besteld. Het is niet de bedoeling om met pc te gaan rijden.

En wat meerwaarde heeft het om te ganse baan te voorzien als ik vragen mag?
Belgische gebouwen vindt je bij verschillende fabrikanten nl. Artitec, Alsacast en Kibri onder andere; sommige Nederlandse en Franse gebouwen kunnen ook voor Belgisch doorgaan;

mvg,
Michel
even alles gelezen en bekeken mooi baan ben je aan het bouwen, lekker bezig je perron ziet er leuk uit zo beter dan het eerste
ik zelf heb een CS2 en schakel ook alles met schakelkastjes lekker makkelijk en rustig spelen
@peter1972 dankjewel, doen ons best & regelmatig goede tips van mede-forumleden en dan verbeteren we de situatie

Ik heb momenteel ook de schakelkastjes en het is inderdaad makkelijk. Maar twijfel toch voor de toekomst alles te bedienen met cs3, ben nog niet eraan uit. Alles opties zijn nog mogelijk

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige aanwinst is er besteld Kenny. :thumbup:
Daar ga jij vast en zeker heel veel plezier van beleven. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Citaat van: Appermont1991 op vrijdag 05 juni 2026, 12:50:41En wat meerwaarde heeft het om te ganse baan te voorzien als ik vragen mag?

Dan weet jouw CS3 straks precies waar een Trein/Locomotief of wagon staat of nog aan het rijden is.
Via massa detectie.
En waar zouden dan die punten moeten komen of hoe moet ik dit beste doen dan?

Totaal geen verstand van :P

Hoi Kenny,

Ik weet niet of dit je vraag is, maar massadetectie is als volgt: Je hebt twee railstaven. Als je die twee isoleert, heb je een open circuit. Wanneer er een as op staat loopt er een stroompje door de assen van de ene staaf naar de andere railstaaf. Dan weet de computer dat die rails bezet is. Als de computer dat weet, en hij de seinen en wissels kan bedienen en het baanplan weet kan de computer alles automatisch laten rijden zonder ongelukken. Dat is handig als je een grote complexe baan heb, maar het is ook gewoon leuk. Je moet wel je hele baan dan opdelen in blokken.
Ik hoop dat dit een beetje helpt!
Edit: Je kan ook een schemaatje van je baanplan tekenen op een stukje board, en daar ledjes indoen, en dan kan je ook een simpele massadetectie doen. Ik wil dat ook doen om te kijken of er treinen beneden zijn, maar boven hoeft dat niet op een baan van ons formaat ;)
Ja en nee eigelijk. Ik heb gelukkig nog even de tijd voor alles rustig uit te zoeken hoe en wat. Beetje zonde voor een extra bord te maken als ik binnenkort een systeem heb dit dat kan lezen ook. De massadetectie heb ik door maar enkel waar ik moet ik dat punt voorzien van de sporen die het nodig hebben.
Begin van het opstelspoor of in het midden. Daar heb ik totaal geen idee van, de rail isoleren is enige wat ik snap ervan  :P

Ik heb toch liever zekerheid, schaduwstation zijn momenteel 9 sporen en kan er nog 2 bijmaken en 4a5 opstelsporen dus voor makkelijk overzicht te behouden in het schaduwstation ga ik toch voor de zekerheid dit proberen te realiseren. Wil ook niet heletijd richting schaduwstation kijken als de trein zeker niet verkeerde spoor gaat op rijden
Beste,

Normaal deel je een baan in in blokken. De lengte van de blokken kan verschillen in functie van de lengte tussen twee wissels. Soms heb je ook meerdere blokken tussen twee wissels als je een stuk hebt waar twee volle treinen in kunnen staan. Deze blokken worden dan gescheiden door een sein ipv wissels.
Bij mij heeft in principe elke lang blok 3 secties met terugmeldingen. Maar bij korte blokken kan dat ook 1 sectie zijn.
De treinen rijden dan van blok naar blok en via de terugmeldingen van de secties weet de computer waar er een trein rijdt.
Op die manier kan je dan met CS3 of een computerstuurprogramma (bij mij Windigipet) de treinen automatisch laten rijden van blok naar blok. De wissels en seinen worden automatisch gezet.

Het zijn dus heel veel massadetecties (voor de secties) die je moet bedraden maar je krijgt er wat voor terug.
Automatiseren via een computerprogramma is fun maar vraagt veel inzet, het handboek van Windigipet is meer dan 1000blz. Dus je kan heel veel maar je moet veel lezen om het allemaal te begrijpen.

Luc
Merci luc voor duidelijkheid. Ik heb eigenlijk geen intentie voor alles te voorzien & erna te rijden met pc of dergelijke. Voor banen zoals u kan ik erin komen want je hebt een grote oppervlakte.
Hier is 1 rondjes 35.5 meter & wil het voor veiligheid gaan gebruiken. Zo te lezen ga ik best een werkje hebben voor schaduwstation te voorzien van dit. 1000pagina's is best veel😅 Ben je even zoet mee denk ik wel
Maar tis nu pak duidelijker da je 2-3 per spoor doet en dat is best een werkje. Gelukkig heb ik tijd in overvloed momenteel dus kijken als dit werk het waard gaat worden. Even goed erover nadenken wat ik ga doen ermee