Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Kleine scenery onderdelen tijdelijk vastzetten?

Gestart door magnusneetelbroek donderdag 12 maart 2026, 10:26:12

Kleine scenery onderdelen tijdelijk vastzetten?
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het aankleden van een klein dorpspleintje op mijn baan (bankjes, fietsen, wat losse bloembakken, een reclamebordje enz.). Nu loop ik tegen iets aan: ik wil sommige kleine onderdelen eigenlijk niet permanent vastlijmen, omdat ik ze soms nog wil kunnen verplaatsen of weghalen (bijvoorbeeld bij schoonmaken of als ik later iets aan de scenery wil veranderen).

Dubbelzijdige tape vind ik vaak net te zichtbaar of het laat na verloop van tijd los, en alles vastlijmen maakt het wel erg definitief.

Hoe lossen jullie dit soort dingen op bij kleine scenery-details?
Gebruiken jullie bijvoorbeeld een soort klik- of bevestigingssysteem, of misschien iets als magneetjes onder de ondergrond zodat je dingen nog kunt wisselen?

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, bijvoorbeeld met hele platte magneetjes onder bankjes, auto's of bordjes zodat ze wel blijven staan maar toch verwijderbaar blijven.

Ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken en of iemand hier slimme tips voor heeft 🙂

Groeten
Re: Kleine scenery onderdelen tijdelijk vastzetten?
Welkom op het forum! Als je wil kun je je voorstellen in het voorstelhoekje onder Algemeen op de hoofdpagina van het forum.
Ik gebruikte in het verleden wel niet permanent klevende lijm; volgens mij Fixogum of 'rubbercement'. Maar tegenwoordig gebruik ik toch meestal dubbelzijdig tape onder objecten. Een magneetje is op zich wel een goed idee.
Ik gebruik hot glue, klein beetje, wel lastig te doseren. Het object zit wel vast maar is vaak zo weer los te krijgen.

graag een glaasje wijn

Noch 61121
Fotolijm
Ik zie twee praktische mogelijkheden:
  • Latexlijm of vergelijkbaar (is met water weer los te maken)
  • Fijn gaatje in boren en met een speld vastprikken
Volgens mij is fotolijm vergelijkbaar of vrijwel hetzelfde als fixogum of rubbercement? Fotolijm van Collall.
Noch Hin und weg blijft heel plakkerig en laat ook veel plakkerigheid achter.
Fotolijm was mijn favoriet echter kan die na een aantal jaar bruin verkleuren wat je ook niet zomaar meer weg krijgt.
Afhankelijk van de ondergrond gaat mijn voorkeur nu liever uit naar Kristal Klear wat van plastic zich nog wel makkelijk laat verwijderen maar op papier/karton is dat wat lastiger.
Dag Magnus.
Dit kan inderdaad een lastig probleem zijn.
Veel lijm produkten verkleuren na een aantal jaar en weer andere laten op een gegeven moment los.
Zelf heb ik al héél veel verschillende produkten gebruikt maar nog nooit iets gevonden wat voldoende lijmt, niet verkleurd, verwijderbaar is en ook niet uit zichzelf loslaat.
Christal clear en dubbelzijdig plakband lijken op dit moment de beste resultaten te geven maar drogen na jaren ook gewoon uit.

Lees dan ook alle ervaringen die modelbouwers hebben opgedaan en kies voor jezelf de beste uit.

Succes! :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Zelf gebruik ik Noch Hin und Wegkleber die al eerder genoemd is. Spaarzaam gebruiken is de boodschap. Je zou het moeten kunnen verwijderen inderdaad, maar soms is het wat hardnekkig. Dan kun je beter worstelen met een klein beetje dan met een grote plas. Overigens zijn de oude wat dikkere flesjes handiger dan de nieuwe slanke exemplaren, omdat het kwastje in de dop eigenlijk te weinig ruimte heeft en dus al vrij snel in een soort ragebol verandert.
Heren,

Dank allemaal voor de reacties en het meedenken!

Er zitten een paar goede tips tussen waar ik zeker iets mee kan. Ik ga het allemaal even rustig bekijken en waarschijnlijk wat dingen uitproberen.

Nogmaals dank! 🙂
Ik heb een scene met wat figuren waar ik de scene heb gelijmd op een doorzichtig stukje plastic (een oud venster van een Viessmann bovenleidingsmast). Deze kan ik zo weghalen en is het plein leeg.

Groeten,
Jelmer