Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Faller 130323 kabelbaan

Gestart door josje40 woensdag 25 februari 2026, 19:24:33

Faller 130323 kabelbaan

Faller 130323 kabelbaan
Hoi.
Mijn Faller kabelbaan 130323 wordt aangestuurd door faller module 130232.
Aan de gondel zit een magneet die een reed contact aanstuurd als de gondel in het station boven of beneden is.
Hij stopt dan ff en gaat dan automatisch de andere kant op, omhoog cq omlaag.
Als ik nu de kabelbaan aan zet, komt de gondel in beweging, maar als die bij het boven of onder station is, zorgt het reedcontact ervoor dat die stopt, maar hij komt ook niet meer in beweging. Hij zou dan na een kleine pauze de andere kant op moeten gaan.
De reedcontacten vervangen, hielp niet. Bij Faller een nieuwe module besteld en die doet hetzelfde.
Heeft iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen.
Bij voorbaat dank
Jos
Re: Faller 130323 kabelbaan

Windhoven

Ik heb hem zelf niet en verder geen ervaring met dit pakket. Maar zomaar wat gedachten. Zijn de reed contacten voor boven en beneden niet verwisselt (of de motor verkeerd om aangesloten)? Kan je er makkelijk bij dan zou je misschien met een losse magneet kunnen proberen om de reed contacten te activeren. Misschien nog een andere optie is de reed contacten aan de module tijdelijk te vervangen door drukknoppen met een momentcontact, dan kan je zelf daarmee nadoen of je een reed contact activeert.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Laat ik vooropstellen dat er op forums buitengewoon weinig is te vinden over deze enkelbaans kabelbaan uit 2013.
Ik ken deze baan alleen uit het echt; o.a. VZB (Gspon), FOB (Mörel), en SBB (Entlebuch SBB), en niet van Faller.

Citaat van: josje40 op woensdag 25 februari 2026, 19:24:33aangestuurd door faller module 130232
Klopt dat nummer? Faller 130232 leidt bij mij naar de Faller fonteinpomp ....

Stuur je hem digitaal aan of analoog?
Want, voor zover me de handleiding duidelijk is, kan dat beide.

Werkt de sensor? Kun je dat ergens mee vast stellen?
En kloppen de kabels wel?
(het zwakke punt in de handleiding is dat niet goed wordt uitgelegd wat de trekdraad en wat de hangdraad is)

Bijlage: screenshot uit manual 130323, pagina 22, rechts onderaan