Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin Neuheiten 2026

Gestart door RMW zondag 14 december 2025, 17:30:03

Re: Märklin Neuheiten 2026

hoge bergen, het liefst zwitsers

De techniek staat voor niets, Märklin ook.....

mooie 44er bij de VSM

Die gouden sleper is ook al eens uitgegeven bij die hele dure krokodil van Märklin.
groet,
Jasper
Forum Moderator

@citaat Klopt. Heb ik er bijgeleverd gekregen. Maar rijden doe ik sowieso niet met deze lok. Wil graag dat die mooi blijft  :)
Zitten mooie modellen bij. Maar "gelukkig" niks wat ik direct zeg die wil ik echt kosten wat het kost hebben.

De nieuwe BR 221 (37825) vind ik wel mooi met waarschuwingsringen op de buffers.
En de NS rongenwagens met BELL containers (46939) vind ik ook leuk... maar of ik ze 100 euro leuk vind...

Duitsland TP III/IV

Citaat van: Jasperkc op zaterdag 10 januari 2026, 19:40:25Hallo Allemaal,
Ik zag bij de 01.10 dat er een hoge schoorsteen op zit en dat op een kolenstook versie. Klopt dat wel? Ik heb altijd begrepen dat de 01.10 oliestook een hoge schoorsteen had en de 01.10 kolenstook een lage schoorsteen had. Omdat de 01.1075 van de SSN teruggebouwd is van een oliestook naar een kolenstook heeft de loc zijn hoge schoorsteen behouden. Maar nu zie ik bij de nieuwtjes van Märklin een 01.10 kolenstook met ook een hoge schoorsteen en toen wist ik het niet meer, dus vandaar mijn vraag.
Met vriendelijke groet,
Jasper

Märklin slaat in dat opzicht wel eens vaker de plank mis, kijk maar naar de BR 06 die al gesloopt was ten tijden van het jaartal wat Märklin heeft uitgebracht en de rijtuig combinatie klopt al helemaal niet.

Hieronder een foto van de 01 1059 en lees het onderschrift:
37124.jpg
Porträtaufnahme der 01 1059 im Bw Osnabrück, wo die Lok vom 17. Mai 1957 bis 28. September 1968 stationiert war. Ihren Neubaukessel erhielt sie am 04.04.1955, die Ölhauptfeuerung am 05. September 1957. (1961) Foto: Quebe

97786.jpg
01 1059 (Bw Offenburg) mit einem Schnellzug bei Karlsruhe. Die Lok hatte am 04.04.1955 im AW Braunschweig ihren Hochleistungskessel Henschel 29085/1955 erhalten. Die Umrüstung auf Ölfeuerung erfolgte erst im September 1957. (07.1955) Foto: Wolfgang Jahn

Nu lees je dus dat de lok met kolentender slechtst 2 jaar inzetbaar is.
Over de rijtuig combinatie heb ik ook mijn twijfels omdat ik geen duidelijke foto's hiervan kan vinden.
Als voorbeeld hoe het wel moet heb ik mijn 01 10. op de foto gezet met daaronder het origineel.

87301.jpg
01 1072 hat in Münster Hbf den D 65 (Aachen - Köln - Wuppertal - Norddeich) von einer Kölner E 10 übernommen. Für den Schüler aus Wuppertal, der in den Osterferien mit einer Bezirkswochenkarte unterwegs war, die ideale Frühverbindung ins Münsterland, die in Wuppertal-Oberbarmen um 9.08 Uhr abfuhr und Münster um 10.29 Uhr erreichte. (26.04.1968) Foto: Wolfgang Bügel 

Even resumeren:
Is de schoorsteen op het nieuwe model van de01.10 nu wel of niet correct? dat duizelt me al een beetje.*
De 06 is toch een "interpretatie" model van Märklin: ze hebben het model laten voorkomen hoe het er uit zou zien zonder stroomlijnbekleding?
Da's dus geen echt model.

* Ja Märklin neemt wel vaker een loopje met de werkelijkheid:
Paar jaar geleden met een, overigens schitterende, Franse stoomloc met verkeerde rijtuigenserie.
In Z-spoor magazine Trainini regelmatig kritiek: Onlangs nog over verkeerde draaistellen waar M. de draaistellen, roosters en opschriften van 216 en 218 door elkaar mikt. (Spoor Z modellen dus)
Hoofdredacteur Holger Spaing schrijft zelfs artikelen voor Märklinmagazin maar schuwt deze kritiek niet.

Na het antwoord op de vraag kunnnn we weer Ontopic overigens.

Forum Moderator

Kwam erachter dat de aangekondigde e94 39993 30 eu goedkoper is dan de e94 39994 die vorig jaar aangekondigd was.
Speciale Gast

@citaat
Grappig ja, hoewel de locs verder technisch identiek zouden moeten zijn met ook dezelfde functies allemaal. Ik kan me echter voorstellen dat de oplage van de blauw/beige 39994 een stuk lager is dan van de normale, groene 39993. Ook zou de 39994 een licht verouderd uiterlijk moeten krijgen. Misschien zijn dat de redenen voor de hogere prijs...
Maar het is natuurlijk wel een goede ontwikkeling bij Märklin dat periode III-liefhebbers nu goedkoper uit zijn dan die rare periode IV-fans. :D 

Groet, Marc 
Ja, en de garantietermijn is 5 jaar i.p.v. 2 jaar omdat het een MHI uitgave is en ook omdat er een zittende machinist in de cabine aanwezig is en extra kleur op de loc en dat voor 30 euro brutto meer.

Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 10 januari 2026, 15:13:03@citaat

Als de goudprijs verder blijft stijgen...

Overigens, zie ik het nu goed dat deze Big Boy geleverd wordt met een gouden sleper?!?

M'n handelaar kon die al niet bestellen heeft naar Märklin een mail gestuurd om eens te polsen. Dat zou al wel héél snel zijn
Mooi dat de Karlsruher Kopf Silberling weer wordt aangeboden. Die staat op het verlanglijstje. Ook mooi dat ze wat bijzondere dingen in het lagere prijssegment aanbieden. De MyWorld wagon met twee auto's voor 15 euro zou ook bij de volwassenen wel eens populair kunnen zijn.

wensmodel 52 8060 -7

^^^ Bedoel je deze 44125?
Mooie omschrijving op de site: 2 robusten PKW-Modellen. Ik ben benieuwd of dit modellen gemaakt van metaal zijn. Ze moeten immers tegen de ruwe behandeling door kinderhanden kunnen.
Als je deze wagen wil laten rijden met Mä. H0 heb je minstens 1 adapterwagen 44107 nodig. Of ga je alleen voor de aankoop beide auto's? Samen wel goedkoper dan twee soortgelijke stuks kopen van deze merken: Brekina, Wiking, Herpa, Roco, etc.
Dirk :-{)

Windhoven

Marklin gebruikt de laatste jaren vooral automodellen van Schuco en die zijn van metaal.

Swiss rail .. what else?

@citaat  @citaat

"Model: Wagen met magnetische koppelingen. De wagen heeft aan één kant een oprit die neergeklapt kan worden. De afneembare, kindvriendelijke, automodellen zijn grotendeels gemaakt van metaal."

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Kreeg net bericht van de Märklín Store in München dat Märklín een 151 en een KÖF III gaat uitbrengen in de zg. zebra uitvoering.
151 heeft art. nr. 39134 en de KÖF 36349.
Ben geen fan van reclame loks etc, maar vind dit is wel een mooie uitvoering.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

@citaat Dat zijn de Eurotrain 2026 Sondermodelle heb ik me elders laten vertellen.

Windhoven

@citaat die Shimmns is ook nice.
De donderbus is er 1 van een serie rijtuigen die eerder uitgebracht zijn.
Mooi dat de MyWorld wagens van metaal zijn. Dat wordt wel een goede aanbieding dan dus. Bedankt voor de reacties.
Er zijn inmiddels al aardig wat video's op Youtube waarin alle 'Neuheiten' besproken worden. Voornamelijk in het Duits uiteraard. De meeste zaken worden wel enthousiast ontvangen. In de video van MMC Moba werd verteld dat alle gouden Big Boys bij hun al uitverkocht (gereserveerd) waren. Een van de grootste minpunten schijnt toch wel het feit te zijn dat Märklin niets uitbrengt ter ere van 30 jaar C-rail.

Windhoven

Marklin 39428 - NS Elektrisch treinstel serie ICM-1 ,,Koploper" ,,De Lage Landen"
Dit model wordt geproduceerd in een zeer beperkte oplage van slechts 350 stuks exclusief voor de Nederlandse markt.

Outlaw, banned forever

Citaat van: wirbel010 op vrijdag 30 januari 2026, 11:34:25Een van de grootste minpunten schijnt toch wel het feit te zijn dat Märklin niets uitbrengt ter ere van 30 jaar C-rail.
Hebben ze hun slank Engels wissel dan toch nog te vroeg uitgebracht  ;)

als er maar een "v" voor op staat

Denk dat ze dit wel vaker gehoord hebben op de beurs in Nürnberg.

Wellicht komen ze nog wel met iets dan alleen lok's of wagons.

De Engelse wissel is bij mij in ieder geval goed en ik ga binnenkort weer wat opbouwen daarmee.
En wellicht laat ik daar wat van zien op het forum.
Wat erg mooi is aan deze Engelse wissel,  is dat hij qua maat de sporen dichter bij elkaar houden, en daardoor minder ruimte inneemt in de breedte.
Weliswaar heb je er wel meer ruimte voor nodig in de lengte, en dat is zo goed bevallen dat ik zelfs enkelsporige banen ermee zou willen bouwen.
Ook wagons houden een mooier gesloten beeld aan ( wijken niet te ver uit).
Kortom veel voordelen, maar ook nadelen.
Prijs en uitrusting kompleet zijn de grootste nadelen van deze wissel.
Heb hem ook met alles uitgerust, en dat was wel een uitgave.
Heb het ervoor over gehad want daardoor ging ik wel bouwen ermee.

Het jaar is net begonnen, dus gun ze nog wat tijd ;)

Windhoven

Märklin 48100.002 De Beijer Grondstoffen zijlosser (Exclusief uitgebracht door MBTrains).
Een mooie gele zijlossers in een oplage van 500 stuks.

Windhoven

Gaat zeker leuk staan bij de 3rail forum wagon.

what else?

Met toestemming van MBTrains

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 07 januari 2026, 13:53:54
Citaat van: pinkf op woensdag 07 januari 2026, 13:49:04Marklin is weer ouderwets commercieel bezig!
Als je dat denkt loop je denk ik achter de feiten aan. De populatie hobbyisten vergrijst, aan de bovenkant valt er af, maar er komt aan de onderkant nauwelijks bij. De oplages worden navenant kleiner, de kosten blijven gelijk, dus de prijs per stuk stijgt. C'est ça.
Maar eens dat het wel steeds lastiger financieel te behappen is voor de gewone mens.

Om een jongere doelgroep aan te spreken, zou ik minder stoomlocs maken en meer (trein)stellen die op het huidige spoor te zien zijn.

Marklin komt ook met een:

Artikel nummer 38905
Zweikraftlokomotive Baureihe 2019
Leonhard Weiss met alle mogelijke lichtfuncties voor 4 landen waaronder ook Nederland, 4 digitaal bestuurbare pantograven en ook aangedreven ventilatoren. Lengte is 26,4 cm en toestand is maart 2026.
Adviesprijs 599,-
Nog niemand die melding heeft gemaakt van de 2-8-4 Berkshire (Art.Nr. 37983)?

https://www.marklin.nl/lp/2026/berkshire
Speciale Gast

Dat is een hele mooie lok, op een Amerikaanse baan zou deze niet misstaan. B)
Ik voel de Polar Express aankomen....

Werk op n ander nivo...

Nou voor de Spoor 1 fanaten ook een nieuwtje:een Pruisische goederenlocomotief EG507 (latere E70). Niet schrikken van de advies prijs: ruim 3100€, krijg je wel een messing model.
Wordt gelijk in 4 varianten geleverd. Op Trains Depot is de folder te vinden

EG507.png

Grappig lokje..

Jan-Peter
Heel bijzonder. Heb me de bruine uitvoering besteld. Zijn er meer mensen die deze lok hebben besteld ?
Hoi,

Zelf heb ik deze loc al in H0 (Trix Fine Art). Áls ik 'm al zou bestellen, dan ging ik voor de KPEV-uitvoering.

Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 06 maart 2026, 15:15:00Nog niemand die melding heeft gemaakt van de 2-8-4 Berkshire (Art.Nr. 37983)?
https://www.marklin.nl/lp/2026/berkshire

Toen ik deze aankondiging zag viel ik bijna van m'n stoel: wat een gemak- en graaizucht van Marklin!

De lok op zich is een heel mooi model: absoluut correct, fijn gedetailleerd (veel fijner dan het Westside messing model) en rijdt geweldig, maar:

1)    net zoals de 4-truck Shay is dit geen Marklin product, maar ontworpen en in China geproduceerd door en voor het amerikaanse Broadway Limited (BLI);
2)    de lok is totaal a-typisch voor Southern Pacific... Tijdens de laatste maanden van WO2, in volle voorbereiding van de geplande maar nooit doorgegane invasie van Japan, kocht SP (en ook Santa Fe) -dat wanhopig op zoek was naar meer lokomotieven- tien van deze machines over van de Boston and Maine. Ze voldeden niet echt, deden maar enkele jaren dienst op eerder obscure lijnen (hoofdzakelijk de Rio Grande divisie) en werden zo snel mogelijk (1953 dacht ik) afgevoerd. Behalve de belettering zegt niets, maar dan ook niets aan dit model "SP";
3)    zoals verkocht is de lok nog beperkter qua inzetperiode, voor 1950. SP verbouwde ze immers al snel (vervanging van de Baker stoomverdeling door Walschaerts, verwijdering van de Coffin-voorverwarmer, ombouw naar oliestook en typische SP whaleback tenders).

De boxcars zijn de UP modellen van zo'n twintig jaar geleden, nu met SP belettering. Mijn boeken liggen 7000 kilometer van waar ik dit schrijf, dus heb heb ik ze nog niet kunnen vergelijken met SP boxcars, maar op het eerste gezicht zou ik zo zeggen: close, but no cigar. De caboose is in ieder geval een zuiver UP model dat niets, maar dan ook helemaal niets met SP te maken heeft. Foei, Marklin!

Als ze dan toch voor het gemakkelijke geld gaan, waarom dan geen GS-4 (jullie bekend als "de Daylight") van BLI overgenomen? Een prachtige lok, fijner gedetailleerd en gelakt dan het gemiddelde messing model.

@citaat

Iemand met een hele erge hekel aan Märklin en een verhaal van na de 2e wereldoorlog, terwijl de lok volgens Märklin van net na de 1e wereldoorlog zou zijn.......

Wie zet het werkelijke verhaal hier neer of moet ik dat aan mijn vrienden bij de buren vragen?

Groet, Anne W

doe maar een treintje

ik heeeeel erg naief koop loks die ik mooi vind  :D

Hoi Daylight en Anne.

Loc heeft niet mijn interesse, het verhaal wel.
Wat is er nu juist: is het een model van rond de 1e Wereldoorlog of zoals Daylight stelt?
Bronvermeldingen?

Outlaw, banned forever

Als ik goed lees gaat het over een loc van kort na WO1 die sinds W02 kort bij de SP gebruikt is, ik lees geen tegenstrijdigheden...
Als ik naar de explosionszeichnug van dit model bekijk, dan  lijkt mij dit toch een Märklín ontwikkeling.

In mijn HO tijd toen ik  de rangeer SBB krokodil kocht, verzekerde mijn handelaar dat dit model in China was gemaakt. Tijdens de open dag  van Märklín in 2019 heb ik letterlijk gezien hoe deze lok in Göppingen in elkaar werd gemonteerd en er test mee werd gereden. Heb zelfs nog een metalen kapje van dit model van Märklín gekregen. Hoe kan een winkelier
wel niet zoiets zeggen vraag je je dan af.

En het woord graaizucht, zal Märklín echt ziekelijk lust tot graaien hebben????

hoge bergen, het liefst zwitsers

Met gouden locs is het prima zaken doen....

Bij de les blijven heren medeforumleden!
Dus over de Berkshire-loc:

Daylight
punt 1: kun je dat "staven"? Dan zou het model identiek moeten zijn aan het Amerikaanse merk.
punt 2 en punt 3: In het "Sonderprospekt", te vertalen als modelfolder wordt wel degelijk melding gemaakt dat
de inzet maar een paar jaar duurde bij SP.

Over de door Märklin bijgeleverde boxcars, die er niet bij horen, dit kan heel goed mogelijk zijn, daar nam Märklin ook in het verleden wel eens een loopje met de werkelijkheid.
Was aantal jaar geleden het geval met een Franse stoomloc die rijtuigen kreeg toebedeeld die er niet bij deze loc hoorden.
Nu moet ik wel bekennen dat ik geen kennis en weinig interesse heb in Amerikaans materiaal misschien kun jij nog e.e.a. toelichten hierover.

Ik ben van mening dat je over geen enkele fabrikant mag zeggen dat het een "graaier" is.

Groet, Anne W

@ Daylight,

Waar baseer je punt 1 op?

Ik denk dat Märklin weldegelijk kijkt naar dergelijke modellen, en die dan vervolgens zelf produceert.
Immers er zitten genoeg mensen daar die er ook voor betaald worden.

De hoge prijs van zo'n model ligt deels in ontwikkeling, deels in productiekosten, en soms ook deelsin auteursrechten.
Dit alles zorgt voor een hoge prijs van het te verkopen model.
6 a 700 euro voor een dergelijke stoomlok is geen uitzondering meer.

Zou je willen aanraden eens in Goppingen te gaan kijken.
Ben er zelf meerdere keren geweest, ook tijdens verschillende bezoeken, dan wel de Ima dan wel een werkbezoek.
Maar bij alle keren werd mij duidelijk dat de prijzen gerechtvaardigd zijn.
Hoe meer detail, toeters en bellen, hoe hoger de prijs ook uitpakt.

Dat klopt modelspoor treinen is zeer arbeidsintensief en dat betekent hoge kosten en zelfs bij mooie zwarte cijfers naar alle waarschijnlijkheid maar een winstgevendheid van 5 tot 10% en dat cijfer is voor veel bedrijven, eigenaren en investeerders veel te laag. Toen Marklin in handen kwam investeerders maatschappij wist ik dat het einde in zicht was. Met de huidige eigenaar mogen ze echt blij zijn.

Beste Anne,

ik vrees dat je de bal helaas helemaal mis slaat:

1) ik heb geen hekel aan Marklin, integendeel zelfs: heb een verzameling van zo'n 150 oudere Marklin loks + een stapel bijbehorende wagons;
2) toevallig ben ik wel een SP kenner (het is mijn favoriete maatschappij), lid van de Southern Pacific Historical and Technical Society en nog een paar aanverwante verenigingen, en in het bezit van een welvoorziene bibliotheek over dit onderwerp en een grote collectie SP modellen;
3) B&M kocht deze loks -jaren na- na WO1, niet SP (dat ze pas in aan het einde van WO2 overnam);
4) ik zou zo zeggen: zoek het op en zie mijn woorden bevestigd. Twee boeken die ik je van harte kan aanbevelen:

Southern Pacific's Second-Hand Steam: MM-3 | B-1 | Mk-10 | Mk-10 door Scott Inman en Jack Herris (nieuw te koop op Amazon)
Southern Pacific Steam Locomotive Compendium, door Joe Strapac en Timothy Diebert (tweedehands te vinden op Amazon en eBay)

Joe Strapac is DE in leven zijnde expert qua SP stoomlokomotieven (en een goede vriend sinds vele jaren).

Veel leesplezier!

Citaat van: Anne W op maandag 23 maart 2026, 15:55:29@citaat

Iemand met een hele erge hekel aan Märklin en een verhaal van na de 2e wereldoorlog, terwijl de lok volgens Märklin van net na de 1e wereldoorlog zou zijn.......

Wie zet het werkelijke verhaal hier neer of moet ik dat aan mijn vrienden bij de buren vragen?

Groet, Anne W

Hallo Baanloos,

zie mijn bericht aan Anne W. Dit is gewoon het BLI model:

https://broadway-limited.com/collections/sp-t1a-berkshire

Hetzelfde hebben ze gedaan met de 4-truck Shay:

https://broadway-limited.com/products/8257-class-d-4-truck-shay-wm-5-no-sound-dcc-ready-ho?_pos=1&_psq=shay&_ss=e&_v=1.0

Zou voor mij helemaal geen probleem zijn als het gewoon werd toegegeven: "In samenwerking met..." bijvoorbeeld, zou al veel verschil maken. 

Wat er ook van moge wezen, dit is voor mij graaizucht (zoals de vergulde UP 4000; wat goud op een model dampen en hup! verkopen maar aan de verblinde fanaten). Geen enkele investering, gewoon modellen overgekocht. Dat betekent niet (nog maar eens!) dat ik iets tegen Marklin in se. heb, maar een beetje eerljkheid zou welkom zijn.

Peace!  ;)

Citaat van: Baanloos op maandag 23 maart 2026, 21:17:54Bij de les blijven heren medeforumleden!
Dus over de Berkshire-loc:
Daylight
punt 1: kun je dat "staven"? Dan zou het model identiek moeten zijn aan het Amerikaanse merk.
punt 2 en punt 3: In het "Sonderprospekt", te vertalen als modelfolder wordt wel degelijk melding gemaakt dat
de inzet maar een paar jaar duurde bij SP.

Over de door Märklin bijgeleverde boxcars, die er niet bij horen, dit kan heel goed mogelijk zijn, daar nam Märklin ook in het verleden wel eens een loopje met de werkelijkheid.
Was aantal jaar geleden het geval met een Franse stoomloc die rijtuigen kreeg toebedeeld die er niet bij deze loc hoorden.
Nu moet ik wel bekennen dat ik geen kennis en weinig interesse heb in Amerikaans materiaal misschien kun jij nog e.e.a. toelichten hierover.

Tsja, nu word ik mss wat sceptisch Daylight, al bedoel ik dit verder niet negatief;
Forum is niet bedoeld om elkaar af te fakkelen of m'n gelijk te halen.
En ik benadruk nogmaals dat ik heel weinig weet van Amerikaans grootspoor en modelspoor.

Maar aan het feit dat een andere fabrikant dit model ook aanbied kun je toch niet concluderen
dat deze beiden in China worden geproduceerd voor BLI en Märklin?
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ga niet het Märklinmodel bestellen of bekijken of er "Made in China" op staat. :D

Hoi Leon,

Weinig kans dat het erop staat, want zelfs gokken ze in Göppingen op de Amerikaanse markt.
De vergulde BB zal dat wel enigzins benadrukken.
In Amerika willen ze ook een echt model en geen kopie, sterker nog als niet alles erop zit, mag je het in het puriteinse Amerika dit geen model noemen maar speelgoed.

Dus reken maar dat dit model niet uit China komt, sterker nog alle productie is er al door Pluta weggehaald.
Reed ooit in een Chrysler Viper met ruim 700 pk in het vooronder, met overal waarschuwingen zoals: Drive safe this is een open car, en object in mirrors are closer then they appear.
Tja met 700 pk geef je ze meestal het nakijken al wens je dan wel een dak boven je hoofd met snelheden rond 320km/u.
Droeg een overal en een helm, dus dat kwam goed, maar die idiote waarschuwingen, die maken veel dingen belachelijk in mijn ogen.

Nu maar weer on topic!

M.v.g. Hans V200.0