Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 06 maart 2026, 15:15:00Nog niemand die melding heeft gemaakt van de 2-8-4 Berkshire (Art.Nr. 37983)?
https://www.marklin.nl/lp/2026/berkshire
Toen ik deze aankondiging zag viel ik bijna van m'n stoel: wat een gemak- en graaizucht van Marklin!
De lok op zich is een heel mooi model: absoluut correct, fijn gedetailleerd (veel fijner dan het Westside messing model) en rijdt geweldig, maar:
1) net zoals de 4-truck Shay is dit geen Marklin product, maar ontworpen en in China geproduceerd door en voor het amerikaanse Broadway Limited (BLI);
2) de lok is totaal a-typisch voor Southern Pacific... Tijdens de laatste maanden van WO2, in volle voorbereiding van de geplande maar nooit doorgegane invasie van Japan, kocht SP (en ook Santa Fe) -dat wanhopig op zoek was naar meer lokomotieven- tien van deze machines over van de Boston and Maine. Ze voldeden niet echt, deden maar enkele jaren dienst op eerder obscure lijnen (hoofdzakelijk de Rio Grande divisie) en werden zo snel mogelijk (1953 dacht ik) afgevoerd. Behalve de belettering zegt niets, maar dan ook niets aan dit model "SP";
3) zoals verkocht is de lok nog beperkter qua inzetperiode, voor 1950. SP verbouwde ze immers al snel (vervanging van de Baker stoomverdeling door Walschaerts, verwijdering van de Coffin-voorverwarmer, ombouw naar oliestook en typische SP whaleback tenders).
De boxcars zijn de UP modellen van zo'n twintig jaar geleden, nu met SP belettering. Mijn boeken liggen 7000 kilometer van waar ik dit schrijf, dus heb heb ik ze nog niet kunnen vergelijken met SP boxcars, maar op het eerste gezicht zou ik zo zeggen: close, but no cigar. De caboose is in ieder geval een zuiver UP model dat niets, maar dan ook helemaal niets met SP te maken heeft. Foei, Marklin!
Als ze dan toch voor het gemakkelijke geld gaan, waarom dan geen GS-4 (jullie bekend als "de Daylight") van BLI overgenomen? Een prachtige lok, fijner gedetailleerd en gelakt dan het gemiddelde messing model.