Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

CS2 60215 na opstarten niet meer te bedienen.

Gestart door AlbertJan maandag 24 november 2025, 17:33:53

Speciale Gast

Beste mensen.
Na een jaar mijn CS 60215 niet meer gebruikt te hebben, krijg ik deze nu niet actief.
Start keurig op en staat dan in het startscherm (zie foto)
Helaas kan ik niets bedienen, alleen de stopknop werkt en daarna blijft de CS in de stop staan.

Wie heeft een idee hoe dit op te lossen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: CS2 60215 na opstarten niet meer te bedienen.
En als je hem helemaal loskoppelt van de baan?
Hallo AlbertJan,

Het kan zijn dat vuil/stof in de randen van het scherm problemen veroorzaakt. Eventueel zou je nog kunnen testen of met een muis die je aansluit via USB de cursor nog te verplaatsen is.
Maar meestal doen de knoppen dan wel wat, en is alleen het touchscherm dat niet werkt.
Hoi Ron.
Loskoppelen had ik al gedaan maar maakt niets uit.

John.
Scherm en knoppen werken niet en met de muis in de USB aansluiting is de cursor niet te bewegen.

Helaas heb ik afgelopen jaren het meeste van mijn alternatieven opgeruimd dus ik kan helaas even niet verder.

Misschien nog andere tips wat ik kan proberen? (en anders maar opsturen naar Märklin of heeft dat weinig zin?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Wat je nog zou kunnen proberen is hem met een usb stick voorzien van de laatste updates te updaten.
https://www.marklin.nl/service/downloads/cs2-updates

Anders zit er niks anders op dan opsturen denk ik.
Via het netwerk misschien?
Speciale Gast

Trans Europ Express

Opsturen is denk ik ook geen optie, Marklin doet niets meer aan de CS2. Getuige de vele verhalen over oa de gleisformatprozessor waarbij het ook jammer maar helaas is. Je krijgt een aanbod voor een CS3 and that's it.
Beste reageerders.
Opnieuw installeren ga ik doen en ook neem ik contact op met Märklin om te zien wat de mogelijkheden zijn.
Dan kan ik altijd nog beslissen om een nieuwe te kopen.
Nu eerst maar weer eens met de oude vertrouwde 6021 aan de gang, deze is nog vele jaren ouder en doet het nog steeds uitstekend! :favorite:
Jammer dat de nieuwere spullen niet dezelfde levensduur hebben als de oude.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi Ron.
Net geprobeerd maar ik kan op de CS2 helemaal niets selecteren dus hoe zou ik dit dan kunnen doen? (scherm werkt niet dus selectie ook niet)
Of zou ik dit dan beter direct van PC naar CS kunnen proberen?

Mvg,
AlbertJan.
Wat je nog zou kunnen doen is hem een nacht aan laten staan.

Dus langere tijd aan laten staan dit omdat je aangaf hem een jaar niet gebruikt te hebben.
Kan je er niet via een VNC viewer of webbrowser inkomen?
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi AJ,

Check even of er een knop is die ingedrukt is en blijft hangen, of vuil onderin tussen scherm en behuizing, zoals John al aangaf.
Dit kan de boel "bezet" houden, waardoor je touchscreen niet werkt.
Ik haal wel eens een kwastje langs de randen van het touchscreen, om kleine vuiltjes te verwijderen.
Hoi Ad.
Een enigszins verlate reactie maar alles schoonmaken is ondertussen al gebeurd, helaas niets geholpen.
Wel heb ik nu net een defecte 60213 ontvangen waar de processor van kapot is maar het scherm wel van werkt.
Dus binnenkort schermen omwisselen en hopen dat mijn 60215 dan weer naar behoren zijn werk kan doen! :favorite:

Mvg,
AlbertJan.
Maak je wat foto's van je reparatie?
Altijd handig om te zien hoe en wat.
Dag Tim.
Wat jammer dat ik jouw verzoek nu pas lees want ondertussen (gisteren) hebben wij beide CS'n opengemaakt en naast elkaar gelegd om de schermen te verwisselen.
Helaas zijn de aansluitingen en connectoren niet identiek en kunnen dus ook niet 1:1 verwisseld worden! :?
Daarbij komt nog dat de aansluitingen (lintkabels) niet allemaal dezelfde lengte hebben en het ondoenlijk is om deze aan te passen.
Natuurlijk had ik hier foto's van moeten maken maar dat is door de grote teleurstelling niet van gekomen.
Ik zal nog nadenken om beide CS'n nog even open te maken en de foto's te plaatsen. :help:  :idea:

Dus hier gelijk een oproep: Heeft iemand een defecte CS2 60215 met werkend scherm!!!!!!! :favorite:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Niet om je te ontmoedigen, maar hoezo ben je er zo gefixeerd op dat het probleem in het scherm zit?
Ik vrees namelijk dat scherm wisselen niks uit haalt, maar dat er iets anders mis is, waarbij er op een ander forum nog tips te vinden zijn.
Hoi John.
Hartelijk dank voor je tip en link.
Alles gelezen en ook tips gelezen maar helaas niet 1 keer een werkende oplossing.

*Tim.
Toch de CS2'n open geschroefd (rottige kleine torque!) en alsnog foto's gemaakt.

Mvg,
AlbertJan.
AlbertJan,

Top, bedankt man.
Jammer dat er verschil in hardware zit waardoor het niet is uit te wisselen.
Ben het wel eens met John, het scherm op zich lijkt te werken, mogelijk ligt het probleem in de aansturing hiervan.
Lijkt me wel onbegonnen werk om dat uit te zoeken.
Succes verder.
Je zou denken dat het scherm zelf niet het probleem is, want een muis werkt ook niet. Is het touch gedeelte van het scherm apart aangesloten? Dan zou je misschien nog kunnen proberen wat er gebeurt als je die niet aansluit en of een muis dan spontaan wel werkt.