Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ESU lokprogrammer ook bruikbaar bij Märklin decodertester?

Gestart door pajomaho zondag 19 oktober 2025, 19:33:24

ESU lokprogrammer ook bruikbaar bij Märklin decodertester?
Even een vraagje over de Märklin decoder tester 60970.

Ik heb een Märklin programmer, die kan je aan de tester 60970 aansluiten om te programmeren (dat ligt voor de hand).

Ik heb ook een ESU lokprogrammer. Kan ik die ook op de Märklin tester 60970 aansluiten en ESU decoders daarmee programmeren? Of is dat fabrieksmatig onmogelijk gemaakt door M*?

Iemand, die dat weet of doet?

(Andersom: de ESU tester 53900 heeft geen aansluiting voor een Märklin programmer, dus dat is minder zinvol, ook al is die tester veel goedkoper).

Groet, Paul
Re: ESU lokprogrammer ook bruikbaar bij Märklin decodertester?
Nee, dat gaat niet. En waarom zou je dat willen?
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

De oude esu decoders die Märklin tijden heeft gebruikt kan je met een oude versie software wel uitlezen. 2.nogwat, ff googlen.
 @citaat  @citaat Omdat ik dan maar één tester zou hoeven te kopen. Nu heb ik ze waarschijnlijke beide nodig €€€€€€.

Ik heb hier nu een mogelijk defecte ESU loksound 5 die ik wil testen, wat zonder twijfel kan met een ESU decodertester aangesloten op een ESU lokprogrammer. En die decoder zal ik wellicht ook op een Märklin tester kunnen testen, maar ja, die Märklin software hè? Die vind ik niet handig.

En andersom kan een Märklin programmer niet aan de ESU decodertester, dus als je tijdens het programmeren van een mSD/mLD3 gelijk wilt testen (of wat je programmeert ook werkt), zonder iedere keer de decoder in en uit de loc te prikken, dan heb je een M* tester nodig.

Als nu de ESU programmer ook met de Märklin tester zou werken, dan zou dat een stuk handiger zijn voor zowel ESU als mSD/mLD3 decoders...
Maar goed, als het niet kan, dan maar wat dieper in de buidel tasten...

Groet, Paul

Maar je kan wel Märklin decoders op een ESU tester testen, alleen niet programmeren. Wel op CV nivo.

Ik heb beide, maar gebruik voornamelijk alleen ESU decoders.

De Märklin software is verschrikkelijk, daarom vermijd ik het.

als er maar een "v" voor op staat

Zit er aan de Lopi5 een achtpolige stekker?

Märklin hanteert die ook op de tester en op de programmer.

@citaat  @citaat Dank voor de info. Ik denk ook om ze beide te kopen.

@citaat Maakt niet uit toch? Op beide testers zitten diverse stekkers en stopcontacten om verschillende formaten in te prikken.
In casu op dit moment is het een Loksound 5 MKL met 21MTC.

Groet, Paul

Edit: inmiddels beide besteld. (De M* bij Conrad voor net onder de €96 - in de uitverkoop; De ESU bij een andere NL winkel die ook de extension op voorraad had.)