Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kan ik een Brawa 6342 kabelbaan digitaal maken met een marklin trein decoder?

Gestart door Rado zaterdag 09 augustus 2025, 13:29:24

Kan ik een Brawa 6342 kabelbaan digitaal maken met een marklin trein decoder?
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw op het forum.
Hopelijk stel ik hief de juiste vraag.
Ik heb een Brawa 6342 kabelbaan aangeschaft
En al geplaatst.
Ook zet er de juiste Brawa gelijkrichter in.
Nu mijn vraag.....
Kan ik een marklin digitale trein decoder aansluiten op de motor van de kabelbaan zodat ik deze via mijn digitale controller ka  regelen?
Alvast bedankt.
Grts
Ron
Re: Kan ik een Brawa 6342 kabelbaan digitaal maken met een marklin trein decoder?
vast wel.
Re: Kan ik een Brawa 6342 kabelbaan digitaal maken met een marklin trein decoder?
Ron,

Wat zegt de handleiding?

Er staat verder niets over in.
Alleen dat het motor gelijkstroom is.
Ik heb een marklin baan,dus wisselstroom.
Daarom heb ik er een gelijkrichter (de jiuste)van Brawa tussen gezet.
is een gewone DC motor dus dat moet kunnen en mss kan je dan de snelheid regelen.Anders gewoon op een K84 type decoder zetten
Citaat van: Rado op zaterdag 09 augustus 2025, 14:16:21Ik heb een marklin baan,dus wisselstroom.

Dat is tegenwoordig ontzettend fout om te zeggen. Märklin levert al jaren geen analoge treintjes meer. Alleen maar digitale treintjes. Die werken met een "blokstroom". Dat is geen wisselspanning. Op de blokspanning wordt het digitale signaal gezet. Alle nieuwe marklinlokjes hebben tegenwoordig gewoon gelijkstroommotoren in gebouwd. De decoder zet de blokspanning om naar gelijkstroom voor de motor. Dat is dan wel op basis van PWM-sturing. Je rijdt gewoon digitaal op het 3railsysteem.

Kan je een märklin lokdecoder gebruiken: Ja. Wil je het? Zou eerder voor de goedkoopste lokdecoder van een ander merk. Geen dure Märklin-meuk voor gebruiken. Dat is zonde van het geld.
Ik heb nog een digitale decoder liggen.
Dus het kost niets extra.
Maar kan ik dan de decoder meteen op de gelijkstroom motor solderen of moet er dan toch de gelijkrichter tussen?

ligt dat niet aan de decoder?
Het is een marklin 60972 decoder.
Het is een marklin 60972 decoder.
Er zijn geen decoders waar wisselstroom uit komt, een gelijkrichter heeft dan ook geen zin.
Totdat je per ongeluk de rijrichting omschakelt an de kabelbaan de verkeerde kant op loopt. Een gelijkrichter kan dus zinvol zijn maar is inderdaad niet persé nodig.

Bart
Oke...
Bedankt allemaal voor de info.
Morgen ga ik aan de slag.
Ik laat iets weten of het gelukt is.
Gr. Ron
Toch nog even een vergeten vraag.
 :D
Moeten er ook op de plus en de min van de motor
Een weerstand gesoldeerd worden?
Zo ja......welke.
Gr.  Ron
Volgens productomschrijving:

CiteerVoor ombouwen van Märklin/Trix H0-locomotieven met ingebouwde hoogvermogensmotor of andere gelijkstroommotoren. De Märklin locomotiefdecoder mLD3 heeft een 21-polige interface 21mtc (conform NEM 660) en een bijpassende interfaceprintplaat.Om naderhand in te bouwen in analoge en digitale locomotieven.
De Märklin locomotiefdecoder mLD3 ondersteunt de digitale formaten mfx, MM1, MM2 en DCC.
Bron Märklin

Handleiding

Ooit al eens van Google gehoord, is keihendig!  >:-D
Citaat van: Rado op zaterdag 09 augustus 2025, 17:55:00Moeten er ook op de plus en de min van de motor

Kijk even in de handleiding van de decoder welke draadjes waar aangesloten moeten worden.

Citaat van: Rado op zaterdag 09 augustus 2025, 17:55:00Een weerstand gesoldeerd worden?

Waarom zou dat moeten?
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 09 augustus 2025, 17:16:31Totdat je per ongeluk de rijrichting omschakelt an de kabelbaan de verkeerde kant op loopt.
Maakt het voor zo een Brawa kabelbaan wat uit in welke richting die draait?
Nogmaals bedankt voor alle info.
Gr.Ron

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

In de gebruiksaanwijzing staat vermeld max. 16 volt gelijkspanning. De Brawa 6342 kabelbaan is een nabouw van de Hahnenkambaan in Kitzbühel en is een omloopbaan, waarbij voor het in- en uitstappen de cabines losgekoppeld worden van de kabel, dus de kabelbaan loopt altijd op dezelfde snelheid, tenzij hij stil staat, dus geen noodzaak om de snelheid regelbaar te maken, een simpele aan-uitschakeling is voldoende.

Groet, Anne W
Vandaag geëxperimenteerd met het motortje
Van de kabelbaan.
Eerst digitaal aangesloten en een digitale decoder van een  marklin trein.
Op zich ging het redelijk, maar niet naar mijn zin.
Toen maar gewoon simpel aangesloten op een
Exta analoge transformator.
Aangesloten op de bruine en rode ingang.
Werkt perfect en is ook regelbaar op deze manier.
Maar toch iedereen bedankt voor de informatie.
Gr. Ron
De Brawa 6342 heeft een gebruiksaanwijzing op de site van de fabrikant staan.
Daar staat ook dat de motor het beste werkt op een gelijkspanning van 16 volt.
Dus je hoeft geen mSD3 decoder te gebruiken  voor die kabelbaan.
Zou eerder de Brawa soundmodule gebruiken,  dan kun je ook de functies zoals geluid of licht digitaal schakelen.
Die module is de 6345.