Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Lokprogrammer

Gestart door Coltvirus woensdag 19 maart 2025, 19:32:50

Lokprogrammer

Lokprogrammer
Ah, de Lokprogrammers is binnen!
Heeft er iemand een goed voorbeeld van een lok met veel licht functies? Dubbel wit, rood uitschakenen,.....
Volgende stap geluid. Kan je eigenlijk een lok met geluid uitlezen en kopiƫren?
Bestaan er site die geluiden hebben voor het Belgische materiaal?
Re: Lokprogrammer

graag een glaasje wijn

vermoed esu.Als je googled vind je al die antwoorden veelvuldig maar :

Je kan geluid uitlezen maar niet copieren uit een decoder en in een andere plaatsen.Veel files kan je downloaden bij esu.
Een voorbeeld van een lok met veel functies (lichten enzo) is meestal eentje van Ls models bv.

De meeste locs van op de site van ESU waarvan ik tot nu toe de config heb bekeken hebben hebben enkel 1 aux.
Toevallig een idee welke loc ze voor een LS model gebruiken zodat ik naar de config van de lichten kan kijken?

Ik heb weleens de ESU sound decoder van mijn Piko 2300 uitgelezen (eerste Piko locs hebben een ESU decoder). Dan zie je wel heel wat configuratie voor licht en geluidfuncties in de functie mapping

Koen

graag een glaasje wijn

her er eentje van VBV die heel raar is als voorbeeld maar kan die file hier niet plaatsen

Kan je mMisschien een printscreen doorsturen van de mapping?

graag een glaasje wijn

ff vbVBVmap.jpg

Dit ziet er wel herkenbaar uit ja.
Wat een beetje vreemd is dat er soms aparte regels aangemaakt worden voor vooruit en achteruit die hetzelfde doen. Dat zie je hier ook bij F3 en F4 en nog meer regels. Is eigenlijk onnodig. Kan wel weer handig zijn als je regels wilt wijzigen, dan hoef je geen nieuwe toe te voegen.

Koen

graag een glaasje wijn

is in deze wel nodig omdat het een van biervliet is en die bespaart op uitgangen :) . Soms is koppelen in de eerste kolom wel nodig als je wil combineren of excepties toevoegen op een F- knop bv wit uitschakelen aan de kant waar je rood laat branden

In dit voorbeeld is het bijvoorbeeld voor F3 en F4 toch niet nodig om 2 regels aan te maken? De uitkomst is hetzelfde, en ze gelden voor vooruit en achteruit. Een derde optie is er niet dus vooruit/achteruit kan er toch vanaf?
Dat heeft toch niets te maken met besparen op uitgangen? Of snap ik hier iets niet?
Als je inderdaad iets wilt doen voor alleen vooruit of alleen achteruit dan is het zeker wel nodig.

Koen

graag een glaasje wijn

die vraag zal je moeten stellen aan van biervliet.Ik doe het normaal niet zo maar enkel zij hebben die rare dingen omdat ze combineren voor bepaalde functies.Je vroeg enkel om een voorbeeld en dat heb ik hier gezet.De andere moet je ff zoeken op de esu site bij de download van andere merken

Ja, dit is een raar voorbeeld. Er mag wel iets automatisch werken natuurlijk niet gewoon een functieknop per uitgang.