Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Laatste software update CS3

Gestart door marcbosquet zondag 16 maart 2025, 23:26:18

Laatste software update CS3
Gisteren zag ik het rode bolletje verschijnen Een nieuwe update
Wie graag van wat spanning houdt , ga je gang
Geen problemen met het downloaden en installeren
MAAR nadien krijg je de melding dat er ook een update beschikbaar is voor de boosters
Ik heb het gedaan en nadien vastgesteld
- dat er een overbelasting optrad
- 1 booster werkte niet meer
- GFP4 in overbelasting dus " hef de oorzaak op en start de cs3 op "
- ook meldingen dat GPF1 in overbelasting stond
- dan bleek GPF 3 niet te werkende
Heb mij rot gezocht naar een oorzaak op het circuit. Met multimeter kortsluitingen gezocht
Resultaat : noppes
Dan maar terug de vorige software geïnstalleerd en dan terug upgrade ZONDER DE BOOSTERS
Alles werkt nu
Moet ik nu begot nieuwe boosters kopen?
Heb een cs3 plus met vier boosters.
Re: Laatste software update CS3

Fantasietjes op de baan

Oei, blij dat je dat zegt. Ga dat eens nakijken
Groetjes uit Kluisbergen

Je moet niet alles geloven wat je denkt

Toch wel een beetje verontrustend dat met vrijwel iedere CS3 update er iets mis is :-(
Het blijft stil Ik wacht rustig af totdat Marklin wakker wordt

Mijn testbaan 260x200

Hoi Marc,

Wat noem jij de laatste update?

De laatste software update versie 2.5.2 (6) is van 29 febr. 2024
De laatste image update , alleen de loc. afbeeldingen is van 13 nov. 2024 (deze heb ik niet uitgevoerd, hoef de loclijst niet).

Mijn CS3+ heeft software versie 2.5.2 (6)
en hardware versie HW 03.04

De GFP3-1 versie is 12.113
De GFP1 de booster 60175 versie is 3.85

Jouw genoemd probleem nooit gezien, alles werkt perfect.

Het enige wat mij stoort bij versie 2.5.x is dat de filterwerking van de logging niet meer werkt, bij versie 2.4.x wel.

doe maar een treintje

gisteren ook de update uitgevoerd op de CS3 en de booster en hier ging alles goed.
Deze tekst bij Muilwijk modelbouw zien staan: 

Update 21 maart: Update voor Booster en mogelijke fouten
We ontvingen van Märklin onderstaande informatie met betrekking tot de onlangs uitgebrachte update. Gebruikers van een Märklin Booster 60174/60175 wordt aangeraden dit goed te lezen.

In de laatste update voor de CS3 hebben we ook de nieuwste firmware voor Mobile Station 2 en voor mLD3/mSD3-decoders opgenomen. Ook GFP2 versie 3.94 maakte deel uit van het pakket. Dit softwareonderdeel is relevant voor boosters. Nadat de CS3-afbeeldingen-update is uitgevoerd, wordt er een rode updatepunt weergegeven voor boosters. Als u deze update uitvoert, is het van groot belang dat u de juiste voeding voor de boosters selecteert. Onjuiste instellingen op dit punt kunnen leiden tot een overbelastingsuitschakeling. Deze instellingen gelden voor zowel de 60175- als de 60174-booster (zie onderstaande schermafbeelding).
In verband met deze boosterupdate zijn er enkele meldingen geweest van overspanningsuitval van afzonderlijke apparaten in systemen met meerdere boosters, ondanks de juiste instellingen voor de voeding. We werken aan een oplossing voor de bug.

https://www.muilwijkmodelbouw.nl/nieuws/435-tussen-update-voor-cs3-en-cs3plus

Fantasietjes op de baan

Wat n sores zeg, voor zo "n Merk", om te huilen  🥲
Hier ook deze miserie (1 booster uit).

En op de webstek van Märklin zelf: geen woord hierover, zelfs geen bericht dat er een oplossing wordt gezocht! Wanneer gaan informatici nu eindelijk eens leren dat IT ook ICT is. Dit gedoe - van Märklin en helaas ook anderen - is ergerlijk. Gebruikers zijn klanten en geen proefkonijnen voor nerds. Grr.

Groet

Johan

als er maar een "v" voor op staat

Je kan een besturing ontwerpen,  die met software en programmering te maken heeft waar dus altijd wel fouten inzitten.
Ondanks dat ze het wel werkend leveren.
De nerds bedenken iets en de gebruiker is in dit geval geen proefkonijn maar een onderzoekende.

De gebruiker komt er achter, omdat ie dingen uitprobeert, en er ervaring mee krijgt.
En aangezien de ontwikkelingen ook niet stilstaan,  kunnen er dus "uitdagingen" ontstaan.
De nerds hebben dus feedback nodig van de onderzoekende

Dan komt de feedback hopelijk op gaan, want geen problemen ook geen oplossing.
Als er dus geen feedback is, blijft het probleem meestal bestaan.

Maak ook eerst een backup van je CS3  voor dat je hem update.
Zo kan je altijd daarop terugvallen, als de update niet goed uitpakt, door een bug of andere zaken.

Als jijzelf iets ontwerpt en het werkt foutloos, dan heb je iets goeds ontworpen.
Maar de ontwikkelingen gaan verder, en stilstand betekent dan vaak achteruitgang.
Als jouw systeem dan niet meer werkt,door de ontwikkelingen, dan zul je dus moeten kijken, hoe het wel werkend verder kan.
Wanneer iemand dat jou dan kwalijk neemt, zal je er ook anders over denken.

Fantasietjes op de baan

Allemaalgoed en wel, maar ondertussen zitten we er wel mee ...
Nou, inderdaad. Zo'n update wordt eerst toch wel getest, zou ik hopen.

Het is allemaal misschien niet vreselijk erg in de zin dat er levens afhangen van een update van de software van een treinbesturingsappataat, maar waarom iets fixen dat niet kapot was?

Ik bedoel, het werkte goed, niemand had klachten en dan komt er een update (vast bedoeld om de gebruikerservaring te verbeteren) en dan hebben velen ineens wel problemen.

Het is niet voor het eerst, trouwens, dat een update ineens problemen geeft. Je mag hier wat mij betreft best kritiek op hebben; dit is gewoon geen goede service!

Groet,

Peter

Fantasietjes op de baan

Vanavond hebben we een workshop CS3 in onze club, gegeven door de marklin verantwoordelijke voor belgie, ik zal daar de vraag eens stellen wat te doe hiermee.Tevens stuur ik een mail naar de Marklin  customerservice om te zien of zij meer weten.

Fantasietjes op de baan

Workshop niet doorgegaan wegens gezondheidsproblemen van marklin-verantwoordelijke, balen dus, maar ja
Ondertussen wel antwoord gekregen van de marklin customer-service:

Dear Mr. Kauffman,

Please check whether the correct (=actually used) power supply unit is selected in the setup section of the booster/GFP2 in the CS3.

Choosing the correct entry will solve most of the problems.

For the small rest: We are working on a solution.

Mit freundlichen Grüßen

Zeeland

Een vraagje tussendoor,
Als je een nieuwe loc koopt waarvan het loc icoon op dat moment nog niet beschikbaar is, en deze komt er later via een update wel.
Komt deze dan automatisch bij je loc te staan als deze in je loc lijst staat?
En zo niet, hoe werkt het dan wel, en hoe weet je dat het icoon er nu wel is na de update?

Fantasietjes op de baan

Voor zover ik weet moet je dat zelf nakijken, hij gaat dat niet automatisch doen

Zeeland

@citaat

Bijzonder,

Ik doe het nu zo dat als het loc icoon niet beschikbaar is, dat ik het plaatje van de marklin website haal en deze zelf maar upload naar de cs.

Zou mooi zijn dat als de loc wordt uitgebracht er al een loc icoon beschikbaar komt.
Bijvoorbeeld strakjes voor de nieuwe 1100.
Jullie hebben al de opmerkingen gelezen Zal nog eens naar de specificaties van de boosters kijken. Maar ga
- toch met vis adem wachten op de nieuwe upgrade van Marklin
- zeker en vreselijk belangrijk een backup maken want nu werkt alles perfect zonder die Booster update
Digitaal werken en denken is zoeken.
En model treinen zijn als mooie vrouwen ; mooi om te bekijken , verrassingen bij het gebruik, en vreugde als alles werkt zoals je het wil.
Ook de laatste update 2.6.0 gedaan voor mijn CS3+, geen problemen met de boosters   maarr.......WebApp op de PC laat wel de locs en het systeem zien maar niet meer de Layout van de baan.
Verden heeft het programmeer spoor geen stroom meer.  Ook sommige AC locs van Piko met een oudere decoder vertonen rare storingen.  Terug naar de oude software gegaan maar dit mag ook niet baten omdat waarschijnlijk niet alle instellingen weer naar de oude situatie worden mee genomen na een downgrade.  Erg irritant dit en nu maar wachten op een verbeterde versie zonder bugs.
Geen backup gemaakt voor de laatste update?

Zeeland

Is een update altijd nodig, als de boel gewoon lekker werkt?
Ik doe dit zelf eigenlijk nooit, cs3 hangt ook niet altijd aan het internet 🛜
Wel handig als een update niet goed gaat, wat altijd kan gebeuren, om iets te hebben om op terug te vallen.

als er maar een "v" voor op staat

De techniek staat niet stil, en de bugs die ermee gepaard gaan ook niet.
Dus een update is haast niet meer weg te denken.
Als je systeem goed draait zou ik deze laatste update nog even uitstellen.
Zelf maak ik dan eerst een back-up van de werkende versie.
Als dan de update niet goed gaat, kun je altijd nog terugkomen op de vorige versie.