Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Yamorc YD 8116

Gestart door Jongslog zaterdag 09 november 2024, 17:09:02

Yamorc YD 8116

Zwitserland fan

Yamorc YD 8116
Voor het schakelen van mijn LED-seinen heb ik de decoder YD8116 aangeschaft. Ik krijg het ding niet werkend. Iemand daar deskundig in?

Ik heb de YD8116 aangesloten op de baanspanning van de EcosII en op 12V DC voeding. De groene LED van de YD8116 knippert normaal. Volgens mij is dat de aanduiding dat de voeding in orde is.
Volgens de handleiding moet je de programmeerknop indrukken en dan gaat er een rode LED continu branden. Die knippert bij mij.
Daarna moet je met de Ecos één keer het gewenste adres schakelen en dan stelt de YD8116 het beginadres en de opvolgende adressen in.
Daarna de programmeerknop weer indrukken en de rode LED gaat uit, einde programmeerstand.

Op de eerste uitgang heb ik een rode en groene LED aangesloten. Die zouden nu moeten kunnen schakelen maar er gebeurt niets. Iemand een idee?

Re: Yamorc YD 8116

graag een glaasje wijn

yamorc zit op benelux forum als je wat meer info wil.Hier mss ook wel mensen die het weten

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Wat staat er in de handleiding van het mooie ding? Moet die groene LED echt knipperen? of moet die continu oplichten? In ieder geval mag die rode LED niet knipperen, dan is er al iets fout en kun je de decoder niet programmeren/ configureren.

Zwitserland fan

@Lobomotion69 Normaal geeft de LED de z.g. Heartbeat aan: 900ms "on", 100ms "off". Dit zie je bij een 12V DC voeding en ook als je als alternatief de voeding van de Ecos gebruikt.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Misschien een e-mail of een PB sturen naar Karst Drenth en hem het probleem voorleggen?

Henk,
Met het configuratie programma van Yamorc moet je instellen wat voor seinen je aangesloten hebt. Zie de handleiding.

Albert,
YaMoRc heb ik niet en ken ik verder niet daarom staan er vraagtekens achter de zinnen. Nog niet zo heel lang geleden gebruikte ik de decoders van Rosoft en Digikeys. Ook producten die ontwikkeld zijn door of in samenwerking met Karst D. Zo heel veel verschillen die niet. Alles in een decoder moet je configureren, ook het adres. De term programmeren is hier eigenlijk niet op zijn plek maar bij de gebruiker ingeburgerd. Programmeren doe je met "lines of code" in een programmeertaal. Configureren is het aanpassen van een CV om de vereiste of gewenste werking te verkrijgen.

Zwitserland fan

@AlbertG De handleiding geeft juist aan dat het ding standaard is geconfigureerd voor LED seinen, 2 standen met fading. En met de centrale moet je het adres instellen.
@Lobomotion69 Klopt, het is configureren en niet programmeren, maar zelfs in de handleidingen van producten gebruiken ze die verkeerde term. Ik heb ook bekend met bijvoorbeeld Digikeys waar je dat adres in de decoder zet met de centrale.

De knipperende rode LED lijkt mij niet goed. Vandaag maar weer verder prutsen. Misschien toch het "programmeerspoor" van de Ecos gebruiken.

Volgens de handleiding brandt de led continu als je op de programmeerknop drukt. Na het toekennen van een adres gaat de led uit.
En de led gaat 1 keer knipperen zodra er een opdracht naar toe gestuurd wordt.

Een knipperende led heb ik in de handleiding niet gevonden.
Wanneer gaat de led knipperen? Zodra je er voedingsspanning op zet of zodra je de centrale inschakelt?

12V voedingsspanning is ook wel het minimum. Heb je niet een adapter van 15V liggen om aan te sluiten? Bij mij werkt de YD8116 prima op 15V

Welke seinen gebruik je? Hebben deze een gemeenschappelijke plus?

Citaat van: AlbertG op zondag 10 november 2024, 08:57:34Wanneer gaat de led knipperen? Zodra je er voedingsspanning op zet of zodra je de centrale inschakelt?
Het staat niet echt duidelijk in de beschrijving van Henk. Maar ik denk dat het knipperen begint bij het indrukken van de programmeerknop. En nu ik daar nog eens over nadenk. Helemaal in het begin van mijn nieuwe modelspooravonturen (circa 2019) heb ik ook zoiets gehad met een RoSoft decoder. Wim Ros heeft mij toen een nieuw IC'tje gestuurd en na het vervangen daarvan werkte het ding weer tadeloos.

Zwitserland fan

@Lobomotion69 De rode LED gaat knipperen als je op de programmeerknop drukt. Die zou volgens mij continu moeten branden zoals @AlbertG beschrijft.

Ja, dat is helemaal correct. Het ding komt niet goed in programmeerstand en dan kun je ook niet programmeren (configureren). Reklameren bij de winkelier of YaMOrC is de beste weg.

Misschien even als test om te kijken of het uitmaakt. Haal je 12V trafo weg en verbind de rails spanning ook met de voedingsspanning van de YD8116, conform de handleiding.
Wat gebeurt er dan?

En staat het wissel om het startadres te programmeren wel ingesteld op DCC?

Zwitserland fan

@AlbertG met de voeding van de baanspanning gebeurt precies hetzelfde, de rode LED knippert na het het indrukken van de programmeerknop. Centrale is ingesteld op DCC.

Hoi Henk,
Dan rest maar 1 oplossing: contact opnemen met Karst Drenth. Rechtstreeks of via de Yamorc gebruikersgroep op facebook.

Zwitserland fan

Dank voor het meedenken. Ik heb een ticket aangemaakt bij Yamorc.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.