Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

De YaMoRC trein is vertrokken

Gestart door guy1846 maandag 28 oktober 2024, 17:30:22

MarklinCS3+/ Itrain /DR5000-YD7001-YD7010-Arcomora

Met de komst v/d 7001 - 7010 Centrales en de daarbij horende configuratie-software, en het aanbod aan accessoire-modules is de YaMoRC trein vertrokken.
Zaak , om de trein niet te missen. Ervan uitgaande dat deze centrale zich richt naar een 2 RAIL omgeving.....
Maar, is dat ook zo.
De YaMoRC 700xx als  "THE PERFECT 3 RAIL MATCH "
Op één voorwaarde, de DCC modus , alles wat rolt moet DCC compatible zijn , maar is dat nog een obstakel , en voor periferie al helemaal niet.
Voor een met computer gestuurde baan zijn terugmelders fundamenteel , compromissen zijn niet aan de orde .
3 Rail = massadetectie , YaMoRC heeft 2 moduled, de YD6016LN-CS en de YD6016ES-CS , CS staat voor current sense of stroomdetectie, en dat is wat we niet willen.
Maar in weinig tijd maken we van deze module een perfecte massadetectie-module voor 3 Rail.
zo ziet het er op schema uit, de eenvoud zelf.
2 x 8 weerstanden in serie met 2 x 8 ingangen.
2 weerstanden in serie aan beide C C aansluitingen.
een aparte 12 V = spanningsvoeding, met apart bedoel ik gescheiden van de centrale. dat kan ook de 12V voeding v/d ringleiding zijn als die daaraan voldoet.
Belangrijk: alle terugmelders staan bij elkaar,goed bereikbaar, geen gedoe onder de baan, dit kan omdat de afstanden tussen de geïsoleerde railstukken en de terugmelders
onbepaald en onbelangrijk zijn, (U mag een bod doen) spooktoestanden ,al helemaal uitgesloten.
een voorbeeld van een schema.

als toetje, het schema met de ledjes, hiermee test je de lijnen tot aan de terugmelder,en dat is mooi meegenomen.
ik heb het op een printje gezet.

dat was het , tijd voor e boke
met vriendelijke groeten
guy
Re: De YaMoRC trein is vertrokken
Voor mij boven mijn pet, maar ik vind het altijd knap dat er eigenzinnige mensen eigenzinnige oplossingen bedenken!  >:-D
Mooi gemaakt.
Maar er is toch ook een massa detectie device: YD6016ES-GND ?

Guus

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Ja, maar die mag niet gebruikt worden voor massa-detectie via het digitale rijsysteem, wel met bijvoorbeeld reedcontacten.

Beste Guy, werkt ongeveer hetzelfde als de https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-88-n-o , alleen die gebruikt de digitale spanning.

Groet, Anne W

Dag Guus , goed dat je deze bemerking maakt.
maar, zoals Anne al aangaf, de YD6016ES-GND mag en kan ook NIET gebruikt worden met het 3 Rail systeem,
om een detectie via de rails te maken.

Dag Anne, bij  LDT Littfinski, komt dat overeen met deze versie.  https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1440.pdf
maar laten we onze focus leggen op over wat het hier gaat, YaMoRC,
door gebruik te maken van een aparte gescheiden voeding mag je dit massadetectie noemen zoals bij het origineel, omdat de doorlopende O Rail een extra funktie krijgt.
nml de nul of gnd van deze voeding.
gebruik je de digitale railspanning, kan je niet meer spreken van massadetectie, maar is het  stroomdetectie zoals bij 2 Rail het geval is.
en dat willen we nu net niet, of ik ga dit zeker niet promoten

guy

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Zoals een oude bekende al eens zei: "alles is stroomdetectie, want er gaat bij massadetectie gewoon een stroompje lopen". Zo lang het S88 circuit maar gescheiden blijft van het digitale circuit mag bij Yamorc ook alles.

Groet, Anne W

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hoi Guy,

Uiteraard weet ik niet hoe ver jouw kennis van technisch tekenen reikt maar ik zit een beetje vreemd naar je tekeningen te kijken.
Tekening.jpg
De symbolen in de rode cirkels, wat moet dat volgens jou voorstellen? Heb wel een vermoeden maar wil het graag zeker weten.

Beste Henk.
Blijkbaar is 3 Rail uit jouw geheugen gewist, maar het werkt blijkbaar nog als een rode lap op een stier.
ik volg jouw hier op  het forum, en wil je bij deze succes wensen met jouw nieuw project
vriendelijke groeten.
guy

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hallo Guy,
Ik begrijp uit jouw reactie dat je Henk zijn vraag niet wilt beantwoorden.

Ik - en naar ik aanneem ook andere forumleden - heb zeker interesse in jouw verhaal voor mijn eigen modelbaan, dus laat ik dan de vraag stellen: wat betekenen de door jou getekende cirkels met daarin een kruis?

hey, dag Frans , niet willen antwoorden is  wat veel gezegd, ik vond de reactie van Henk iets ludiek hebben, meer niet.
wat dat tekenprogramma betreft , dat is een heel oude Edison gratis versie, om schema's te tekenen.
daar zitten geen afbeeldingen van wielen in, dus heb ik daar iets genomen dat er op trekt,  en dat is de afbeelding van een lampje.
het zijn de wielen en wielassen die kontakt maken met de rails.
ik heb een Eagle Fusion licentie, en daar zitten ook geen wielen in. dus dit dan maar.
ik denk dat Henk dit ook wel leest, dus bij deze uitgeklaard.
maar laten we vooral bij het onderwerp blijven, ik ben het niet altijd eens met K Dr als het over Marklin gaat,
wat YaMorc betreft dit is ok, ook voor 3 Rail. en daar gaat mijn bijdrage over 
groetjes
guy

Ik heb gisteren ook op dit bericht zitten studeren. Ik snapte eerst weinig van het verhaal van de YaMoRC trein is vertrokken en zaak ,om niet te missen, U mag een bod doen en tijd voor e boke. Ik dacht eerst dat het oorspronkelijk in de Franse taal geschreven was en via Google Translate naar het Nederlands vertaald en zo gepost.

Maar hoe langer ik naar de tekening keek, des te meer begon ik te begrijpen en snapte toen ook dat het geen lampen waren in de tekening, maar wielen moesten voorstellen. En toen snapte ik ook dat iets gemaakt is om massa-detectie te vertalen naar stroom-detectie.

Goed bedacht! Weer wat geleerd.

Goede avond Erwin.
misschien weet je ondertussen wel wat e boke is,in Vlaams Brabant wil dat zeggen, het is  tijd om een boterhammeke te eten.
dat je het verhaal niet meteen begreep kan ik begrijpen, je moet inderdaad wel wat achtergrond informatie hebben, maar dat is ook niet zo erg.
geen G translate, geen AI .
de wielen dat is ook uitgeklaard, ik veronderstel dat jouw laatste zin een joke is , het is nml net omgekeerd.
groeten
guy

Hallo Guy,

Nee, ik wist echt niet wat e boke betekende. Het klinkt als een afkorting. Ik weet wel dat in België regelmatig andere woorden gebruikt worden, zoals een toetsenbord, dat wordt een klavier genoemd of een rotonde, dat wordt in het Vlaams een circuit.

Bij de detectie bedoelde ik dat je stroom-detectie nodig hebt (voor YaMoRC), maar massa-detectie wilt. Dus heb je iets gemaakt om van massa-detectie dan stroom-detectie te maken. Goed gedaan, zeg ik.