Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

MTB wisselmotor voor Märklin k-railwissels

Gestart door Ad zaterdag 12 oktober 2024, 21:26:20

MTB wisselmotor voor Märklin k-railwissels
Ik ga binnenkort beginnen met het änsluiten van de wissels van mijn schaduwstation. Voor wissel overweeg ik het gebruik van MTB wisselmotoren. De Märklin wisselaandrijvingen vind ik op den duur onbetrouwbaar. Mijn vraag: heeft iemand ervaring met de MTB wiiselmotoren. Tips en adviezen  zijn welkom.

Mvg Ad
Re: MTB wisselmotor voor Märklin k-railwissels
Wat voor een ervaringen wil je? Er zijn zat draadjes op diverse fora met deze wisselmotoren. Met een goed afgestelde (spoelen)decoder werken deze motoren goed. Of wil je weten hoe aan te sluiten op het wissel?
Beste Ronald,

Tot nu toe heb ik de M wisselaandrijvingen gebruikt. Die moeten nog weleens vervangen worden. Dat kan soms ën lastige klus zijn; met name in schaduwstations. Daarom overweeg ik over te stappen op wißelmotoren van MTB. Mijn ervaring met deze wisselaandrijvingen is 0. Dus alle info is welkom. Kun je de gewone decoders voor magneetartikelen gebruiken, met welk punt van de wissel verbind je de motor met een verenstaal? (Wordt deze meegeleverd?) En misschien heb je een beter alternatief?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ad,

In mijn draadje Baanbouw Rehausen staan diverse voorbeelden van hoe ik de MTB wisselmotoren heb gebruikt bij zowel C- als K-rails.
In het kort. Bij oudere 226x wissels monteer ik de motor direct onder het wissel en steek de stel naald in het midden van de stelbalk. Dat is op dezelfde manier als je bij Peco en vele andere 2-rail merken zou doen. Bij de nieuwere wissels met aansteekbare handomzetter boor ik een gaatje in de trek-/duwstang van de handomzetter en steek daar de naald in. Met de motor wordt een 1mm naald (verenstaal) meegeleverd. Je kan ook een 0,8mm naald gebruiken voor grotere souplesse maar die moet extra aangeschaft worden. Verenstaal per meter is niet zo duur dus dat zie ik niet als probleem.
Voor eeb probleemloos gebruik van de MTB motoren dienen je decoders een schakelpuls te geven van minstens 750millisec.bij een externe voedingsspanning van 16V DC of AC.Indien je met 12 V DC/AC wilt schakelen moet de schakeltijd van de decoder nog iets langer gemaakt worden.

Inmiddels ben ik gestart met Rehausen 2, dat is puur 2-rail. Dus daar zul je geen verslag over K-rail meer in vinden.
Overigens ben ik intussen ook helemaal overgestapt op servo aansturing. Dat is nog betrouwbaarder en met de DCCNext als decoder kun je het exact zo instellen als jij het wilt hebben. Voor meer informatie hierover verwijs ik je naar de arcomora site. LINK
zoals je hier kunt lezen werken de Marklin k83 decoders niet,

groet,

Guus