Beste allen,
Al jaren ben ik in het bezit van de
Märklin 49981 "Ausstellungswagen". De wagen is mogelijk beter bekend als de zwarte digitale geluidswagen met pianomuziek en de opschriften "Schimmel Pianos". Meerdere jaren heeft deze eigenlijk ongebruikt in een doos gezeten. Deze avond besloot ik hem eens tevoorschijn te halen en op de baan te zetten.
Direct viel mij op dat er wel erg veel luidruchtig "elektronisch gezoem" van het rijtuig af kwam. Desondanks werkte na het intikken van het adres en activeren van f1 het afspelen van muziek wel gewoon. Maar, vertrouwen deed ik het niet dus stroom af, kap van het rijtuig eraf en eens verder loeren.
Dat ging niet lang goed

. Nog geen minuut na het inschakelen van de stroom een luide knal en jawel: de elco cq condensator was ontploft. Zie ook de foto's hieronder.

Binnenkant van het rijtuig. De ontplofte elco zit rechts naast de (gele) klankkast van het luidsprekertje.

De vraag is natuurlijk wel een beetje: wat nu? In ieder geval ga ik de elco eruit solderen en de
capjuice die eruit is gekomen verwijderen want mij is bekend dat het niet zo heel lekker spul is op de lange termijn. Waar ik echter mee zit: was de elco slecht geworden of is er iets anders kapot wat die elco over z'n kookpunt heeft gebracht? Zou het kunnen zijn dat bijvoorbeeld die transistor die ernaast zit (met dat geelbruine koelelement) mogelijk defect is? Iemand tips hoe ik dit het beste kan checken? Of iemand met een soortgelijke ervaring met de 49981?
NB: Het moment voordat de elco de geest gaf leek deze niet opgezwollen of iets dergelijks.