Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Ontplofte elco (condensator) Marklin 49981 (Schimmel Pianos)

Gestart door Mark woensdag 09 oktober 2024, 20:08:19

Ontplofte elco (condensator) Marklin 49981 (Schimmel Pianos)
Beste allen,

Al jaren ben ik in het bezit van de Märklin 49981 "Ausstellungswagen". De wagen is mogelijk beter bekend als de zwarte digitale geluidswagen met pianomuziek en de opschriften "Schimmel Pianos". Meerdere jaren heeft deze eigenlijk ongebruikt in een doos gezeten. Deze avond besloot ik hem eens tevoorschijn te halen en op de baan te zetten.

Direct viel mij op dat er wel erg veel luidruchtig "elektronisch gezoem" van het rijtuig af kwam. Desondanks werkte na het intikken van het adres en activeren van f1 het afspelen van muziek wel gewoon. Maar, vertrouwen deed ik het niet dus stroom af, kap van het rijtuig eraf en eens verder loeren.

Dat ging niet lang goed :P. Nog geen minuut na het inschakelen van de stroom een luide knal en jawel: de elco cq condensator was ontploft. Zie ook de foto's hieronder.

IMG_9284.jpeg
Binnenkant van het rijtuig. De ontplofte elco zit rechts naast de (gele) klankkast van het luidsprekertje.

IMG_9285.jpeg

IMG_9286.jpeg

De vraag is natuurlijk wel een beetje: wat nu? In ieder geval ga ik de elco eruit solderen en de capjuice die eruit is gekomen verwijderen want mij is bekend dat het niet zo heel lekker spul is op de lange termijn. Waar ik echter mee zit: was de elco slecht geworden of is er iets anders kapot wat die elco over z'n kookpunt heeft gebracht? Zou het kunnen zijn dat bijvoorbeeld die transistor die ernaast zit (met dat geelbruine koelelement) mogelijk defect is? Iemand tips hoe ik dit het beste kan checken? Of iemand met een soortgelijke ervaring met de 49981?

NB: Het moment voordat de elco de geest gaf leek deze niet opgezwollen of iets dergelijks.
Re: Ontplofte elco (condensator) Marklin 49981 (Schimmel Pianos)
Waarschijnlijk de leeftijd (aangenomen dat je er niet opeens meer spanning opgezet hebt of verkeerde polariteit op die elco gezet hebt). Denk dat het met vervangen van de elco('s) wel opgelost zal zijn. Transistor is (grof) door te meten via een diode test, maar grote kans dat dat overbodig werk is.

Elco's staan er nu eenmaal om bekend te verouderen, soms duidelijk te zien door lekken van elektrolyt, soms onzichtbaar.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Het mooie ding stamt uit 2003/2004, dat is meer dan twintig jaar dus. Indien het ding ook al zolang in de doos heeft gezeten is leeftijd een hele goede mogelijke oorzaak. Toch raad ik je aan bij vervanging een 16V model in te bouwen, voor de zekerheid. (Is iets groter).
En inderdaad, goed schoonmaken. Die elektrolyt kan veel verdere schade aanrichten.
Er is rond 2001 een schandaal geweest rondom condensatoren : iemand had de formule voor het electrolyt gekopieerd, maar dat was niet helemaal goed gegaan.  Zie Wiki

Het beste vervang je de condensator door een soortgelijk type (zelfde spanning en capaciteit) (maar van een ander merk  :D ).
zet er gewoon een exemplaar in van 16 v of 25 volt.Als de spanning ff wat hoger geweest is ontploffen die dingen graag.Herstel hier de sat decoders van VU+ regelmatig want die hebben dat probleem.Ik gebruik zelfs Hoge Frequentie Lage Esr Aluminium Condensator van bij onze chinees
Neem er inderdaad eentje van een hogere spanning, dat geeft wat marge. Die zijn vaak wat groter, maar tegenwoordig zijn de elco's wel wat kleiner geworden dan 20 jaar geleden, dus dat biedt wel wat marge.

Bestel gewoon eentje van 16V, en eentje van 25V. Dat kost bijna niks, en als je die van 25V kwijt kan gebruik je die, en mocht die te groot zijn, dan neem je de 16V elco.

En dan bij voorkeur geen Chinees budget exemplaar wat er nu in zit.

Bij Conrad kan je wel een goed merk bestellen.

Dit is een mooie Panasonic met lange aansluitdraden en 16mm diameter 25V.
https://www.conrad.nl/nl/p/panasonic-eca-1ehg472-elektrolytische-condensator-radiaal-bedraad-7-5-mm-4700-f-25-v-20-o-16-mm-1-stuk-s-1472932.html#modal-productTechDataOffCanvasFlyout

Staan nog wel meer mooie merken in deze lijst zoals nichicon, vishay.

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=4700uf&tfo_productType=Elektrolytische%20condensator&tfo_ATT_NOMINAL_VOLTAGE=25%20V%2FDC~~~25%20V~~~16%20V%2FDC~~~16%20V
laat het nou juist die panasonics zijn die wij massaal moeten vervangen in de vu+ .Deze zijn zeer goed en gebruiken we hier :

linkje
En even 1 condensator bestellen bij Conrad is ook overdreven. Tegenwoordig minimum aantallen en ook nog eens de verzendkosten.
bestel er meteen 10 bij ali en je kan ze gebruiken als buffer ook :)
Dank allen voor de reacties! Ik ga wat nieuwe elco's bestellen en monteren. En dan eens kijken of er weer muziek uit komt  B) .

Wordt vervolgd!

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Hier en daar zit nog wel een fysieke elektronica componenten winkel, o.a. in Waalwijk

Groet, Anne W