Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Printplaatje van de mfx-decoder 60931 moet vervangen worden

Gestart door marc2109 maandag 07 oktober 2024, 20:38:48

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

Hoi Allemaal.
Heeft toevallig iemand nog een printplaatje liggen van een MFX decoder 60931?
Heb net een een V160 voor een zacht prijsje uit startset 29820 gekocht waarvan het printplaatje kortsluiting heeft gehad.
Nu zoek ik dus een printplaatje.
Zie die foto's.

Alvast bedankt.
Re: Printplaatje van de mfx-decoder 60931 moet vervangen worden
Printplaatje? Het gaat om een sound decoder van Märklin! Dat gaat richting de €100.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Haha ja, dat is niet zomaar een printplaatje, dat is de complete decoder. en als je dan toch een nieuwe decoder daarin moet zetten neem dan een ESU Loksound 5 21MTC. Is denk ik goedkoper dan het Märklin ding en, naar mijn mening, een stuk beter. Ook de soundfiles van ESU zijn veel beter dan die van Märklin. Doe er je voordeel mee.
Re: printplaatje voor een mfx-decoder 60931.
Dat ziet er uit als een ESU Loksound 3.5 die destijds door Märklin werd gebruikt.
https://wiki.3rail.nl/index.php/ESU_Loksound_V3.5_M4/mfx

Kan je zomaar een Loksound 5 op de luidspreker aansluiten?
Misschien wel handig dat je even probeert uit te vinden waarom dat "printplaatje" kortsluiting heeft gehad, anders ben je zo weer toe aan het volgende exemplaar.
Ik neem aan dat er geen kortsluiting is aan wanneer het "printplaatje" (decoder) NIET op de adapter printplaat is geprikt?

Willy

Bedankt voor de info Lobomotion. :thumbup:

Daar zat ik ook al aan te denken.

Ik zou het niet weten, heb hem net binnen gekregen. Ga er van het weekend ff verder mee stoeien.

Bedankt voor alle info jongens. Zoals een paar van jullie al aangeven is het beter om het geheel te vervangen om verdere problemen te voorkomen.
Ik ga er mijn voordeel mee doen, ben nog niet zo ver met de digitale technieken van marklin. eerst maar eens kijken hoe ik de baan wil aansturen, met een control unit of digital station of mischien via de pc.
Zo te zien is de motoruitgang doorgebrand op de decoder en dat gebeurd niet spontaan. Meestal is een zwaar vervuilde motor hier oorzaak van, of een sluiting in de mtoor.

Met wat soldeerwerk is misschien de decoder wel te redden.
1x IRF F7342 en 1x IRF F7103?

Met een nieuwe sounddecoder dient ook de luidspreker te vervangen worden!
niet waar vermoedelijk want er zit al een 8 ohms LS in.Zie spare parts list.
37744 met 508600 als speaker en verdere info in wiki
Alle Esu 3.0 of 3.5 Loksound decoders hebben een luidspreker van 100 ohm.
je zal wel weer gelijk moeten hebben maar dat is geen esu 3.x maar een "marklin gedoe".ESU zelf heeft nooit decoders gehad met een capaciteit eraan.Kijk in de wiki met de gegevens en je ziet na opzoeken dat het al een 8 ohms is.

https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_29820

Ls in lok is wat ik opgeef.Als hij kijkt op de LS zal de weerstandswaarde erop staan.
zal trouwens geen 60931 maar 60932 zijn want dat is de diesel versie en 60931 is de stoomversie
Johnny,

Beetje jammer hoe je reageert :thumbdown:

Alle Esu Loksound 3.0 / 3.5, inclusief de OEM versies die in Marklin locomotieven zijn betreft een 100 ohm luidspreker! De afbeeldingen van de topicstarter tonen overduidelijk de Esu loksound 3.5 met bijbehorende 100 ohm luidspreker.

Voor je kennis verbreding:
Nadat de samenwerking tussen Esu en Marklin beëindigt was zijn er Marklin decoders geplaatst met een 8 ohm luidspreker. Onder hetzelfde artikelnummer kun je dus een Esu of Marklin decoder aantreffen met dus ook verschillende luidsprekers. Vooral in locomotieven die meerdere jaren in het assortiment aanwezig zijn geweest.

Hoi Wijbe, ga hem toch net als alle andere loks die ik 2e hands aanschaf uit elkaar halen om hem eerst te reinigen en evt. koolborstels, slepers, rubbers ed. te vervangen.
Kan ik gelijk zien of die erg vervuild is, zoals jij misschien vermoedt.
Daarna ga ik me richten op de sound decoder, kan nooit kwaad om ff te expirimenteren op het geen wat het al niet doet.
Lukt dat niet dan moet ik dus volgens jou ook de luidspreker vervangen, begrijp ik dat goed?
Citaat van: bellejt op donderdag 10 oktober 2024, 11:54:3537744 met 508600 als speaker en verdere info in wiki

En hier gaat het mis wanneer er in de onderdelen tekening van de 29820 wordt gekeken staat dat deze voorzien is van 508609 en dit is een 100ohm speaker.
Nu heb ik deze loc zelf ook en heb gekeken wat er op de luidspreker staat en dit is ook een met 100ohm weerstand. Dus wat mij betreft 100% Esu.
Verder wil ik niet mijn gelijk halen maar wil graag wel dat de juiste informatie wordt verspreid.

https://www.esu.eu/en/products/former-products/loksound-v30-m4/ in deze link van Esu is de condensator ook te zien.
Citaat van: marc2109 op donderdag 10 oktober 2024, 19:35:03Lukt dat niet dan moet ik dus volgens jou ook de luidspreker vervangen, begrijp ik dat goed?
Mocht je gaan voor een nieuwe sounddecoder, bijvoorbeeld een Esu Loksound 5.0 of een Marklin mSD, hoort daar een bijpassende nieuwe luidspreker bij.

Citaat van: marc2109 op donderdag 10 oktober 2024, 19:35:03Daarna ga ik me richten op de sound decoder, kan nooit kwaad om ff te expirimenteren op het geen wat het al niet doet.
Exact, kapot is die al. Mocht je nu weinig/geen ervaring hebben met SMD soldeerwerk op zoon decoder; je mag de decoder ook best opsturen. Heb de componenten wel liggen en kan de decoder testen.