Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Lumber yard

Gestart door ermindewinkel zaterdag 21 september 2024, 17:20:09

Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vervolg olietanks

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: ermindewinkel op dinsdag 28 april 2026, 19:20:01Ik wil alleen andere wieltjes. Eens kijken of ik daar geen ander, beter, alternatief kan verzinnen.
Rubber?  :roll:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Of wellicht strijkkralen?

M* en bezig te digitaliseren

(strijk-)Kralen en mss knoopjes rietjes of een steeltje van n wattenstaafje, kortom alles wat rond is en hol in het midden.
Dat soort spul zoek ik meestal bij Action tussen de knutsel-spullen, ook soms bij haar-accessoires ( elastiekjes), bij make-up is voor de modelbouw vaak wat te vinden.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Rijdende bakwagen
Goed, houten wieltjes waren geen succes, volgende poging: wieltjes snijden uit perspex. Dat gaat al wat beter. Al houd ik de suggestie van @Hanzi en @robkop over (strijk)kralen in beraad. Komende woensdag heb ik de wekelijkse wandeltocht met een voormalige buurvrouw. Op de terugweg kom ik vlak langs een Action. Eens kijken wat er daar te halen valt.
@Nieuwenhuis Rubber lijkt me op deze schaal (diameter 4 mm) minder geschikt, tenzij van een ouwe matchbox gesloopt.

Perspex wieltjes onder hetzelfde frame gemonteerd. Dat rijdt al een stuk soepeler.
20260501 Perspex wieltjes.JPG

Dan het ondergrondse werk. Beetje onderzoek toont dat bij Conrad een behoorlijke verscheidenheid aan tandriemen te koop is voor een niet al te hoge prijs. Als het serieus wordt met het spul moet ik daar maar eens gaan kijken.

Maar eerst eens een "proof of concept" in elkaar flansen.
Benodigd: twee poelies, een stuk draad en twee plankjes als frame.

Eerst de poelies. Na een aantal mislukkingen het volgende. Blokje lindenhout had ik nog liggen. Dat rond gemaakt met een middellijn van ca 4 cm op de draaibank.
Vervolgens een inkeping als draadgeleider en ingezaagd op de draaibank om er een min of meer nette schijf van te maken.
20260502 Poelies (1).JPG 20260502 Poelies (2).JPG

Als as gebruik ik een 3 mm satehprikker. De poelies inboren op 3,5 mm zodat ze soepeltjes draaien.
20260502 Poelies (3).JPG

Dan een plankje board dat ik nog had liggen van een vorig project twee plankjes met de decoupeerzaag en twee gaten van 3 mm op exact dezelfde plaats. Dan zit die satehprikker klemvast. Poelies ertussen en klaar is het frame.
20260502 Poelies (4).JPG

Volgende stap is magneet aan een draadje en dat draadje opspannen tussen de poelies. Perfect is het zeker niet, maar zoals gezegd is het alleen maar een probeersel om te kijken of het echt werkt.

Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Boompjes
Volgende item: Boompjes.
Naar aanleiding van de "boomplantdag" op het bijbehorende Diorama ben ik op zoek gegaan naar eenvoudig boompjes maken met de middelen die ik tot mijn beschikking heb. Op youtube vond ik deze. Beetje aangepast aan de lokale beschikbaarheid kwam ik tot het volgende:

Eerst een schroefhaakje in de boorkop van een boormachientje
20260904 Bomen van sisal (1).JPG
Dan een eindje bloembinddraad dubbelvouwen. Een kant in de bankschroef, andere kant een lusje.
20260904 Bomen van sisal (2).JPG

Stukjes sisal van gewoon paktouw (twee kardeels in dit geval) op ca 4 cm afknippen en en uitrafelen tot de enkele vezel. Die vezels inklemmen tussen de beide draadjes van de bloembinddraad.
Vervolgens de haak van de boormachine in de lus en draaien maar. Wel voorzichtig en zorg dat je niet te ver draait en de draad knapt.
20260904 Bomen van sisal (3).JPG
Met een gewone huishoudschaar de sisal in de juiste vorm knippen, het geheel inspuiten met spuitlijm en rijkelijk bestrooien met groenpoeder.

et le voilà
20260904 Bomen van sisal (4).JPG

Niet zo mooi als in de video, maar al doende leert men.

Stug doorgaan met het maken van bomen volgens hetzelfde principe. 't Gaat niet snel maar wel gestaag.
20260906 Bomen maken met Sil (3).JPG
Tijdens het maken bied kater Sil de helpende hand klauw.
20260906 Bomen maken met Sil (1).JPG 20260906 Bomen maken met Sil (2).JPG

Dag Ermin.

Hier heb je voor nog geen 20 cent per stuk versies die prima bij schaal Z passen  :idea:
Enkel met de knikkerbus groen erover en klaar!  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 06 september 2026, 14:58:03Enkel met de knikkerbus groen erover en klaar!  :wink:
Yep. Maar ik heb een keurige airbrush met een sortering bijbehorende verf waar je U tegen zegt. Daarmee gaat het ook.
M'n eerste serie sisalboompjes bijgeknipt en vervolgens in de Valejo primer gezet. 't Is haast niet te zien maar 't zit er toch echt op. Volgende is de groene spuit er op, dan bepoeieren en als laatste de stam. Daar moet ik nog even over nadenken.
20260907 Bomen in de grond (2).JPG 20260907 Bomen in de grond (1).JPG

En nu is het wachten op de levering van de suggestie van @Nieuwenhuis . De conische tandragers. Heb er gelijk 200 besteld, 50 van elke maat. Als ze toch niet geschikt zijn kan ik ze allicht gebruiken waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn.
Zo'n draad stam zag je vroeger ook wel bij de H0 boompjes. Misschien is het al voldoende er een stukje schilderstape omheen te draaien en dat te kleuren?
Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 09 september 2026, 12:38:12Zo'n draad stam zag je vroeger ook wel bij de H0 boompjes. Misschien is het al voldoende er een stukje schilderstape omheen te draaien en dat te kleuren?
Precies wat ik van plan ben.  :thumbup:
Beetje vlotter dan verwacht de eerste resultaten ( @Nieuwenhuis @Trainhenk )
De grootste maat conische tandragers, direct uit de verpakking:
20260909 Tandragerboompjes (1).JPG
En vervolgens ter vergelijk dezelfde ragertjes, keurig in de olijfgroen gespoten, samen met een aantal sisalboompjes, een beetje gemêleerd met diverse kleuren groen en wat sienna.
20260909 Tandragerboompjes (2).JPG
Nu nog de stammetjes. Eens kijken hoe dat gaat met omwikkelen met schilderstape en dan donkerbruin met wat witte en zwarte plekken. Naar de suggestie van @NL-modelspoor .
Ragertjes lijkt zo wel erg open en gelijk van vorm.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Ermin,

Toen ik in het andere draadje zag wat je van plan was, dacht ik wat moet dat worden.
Maar nu in dit draadje lezende ging het lampje branden.
Ik zat in schaal H0 te denken maar je werkt in schaal Z.
Wel ff anders.

Ga je de ragertjes nog in strooisel dopen?
Ik vindt ze er zo wel een beetje te strak uitzien, maar wellicht oogt het anders als het op je baan staat.

Nog een tip voor de sisal:
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar mij werd geadviseerd om de sisal in stukjes te knippen en deze dan 10 minuten in kokend water te doen.
De "draai" in de sisal gaat er dan uit.
Vervolgens in een vergiet laten uitlekken en daarna aan de waslijn laten drogen.
Overleg wel even of je de waslijn gedeeltelijk kunt gebruiken.
De persoon die mij het kookadvies had gegeven had zowat de hele waslijn in gebruik genomen en daar was moeders de vrouw niet blij mee.
Leg onder de waslijn een paar hand- of theedoeken neer om lekwater op te vangen.

Henk

Citaat van: Trainhenk op woensdag 09 september 2026, 19:15:48De "draai" in de sisal gaat er dan uit.
Ik rol en draai de sisal tussen de vingers, en dan is de ergste draai er uit. Ik heb zo'n idee dat jouw methode alleen werkt voor langere stukken > 10 cm. Ik gebruik stukjes van hooguit 4 cm.
Maar misschien is het een idee om eerst de boompjes te maken en dan pas te koken, uiteraard voor het schilderen. Maar als de sisal dan echt slap wordt gaat 'm dat ook niet worden ben ik bang.
Ik ga proberen om van alles door elkaar te zetten: tandragers, sisal en nog te maken bomen van takjes met IJslands mos. Dar heb ik al een probeersel van, alleen is die te groot geworden.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Ermin,

:reactie:
De sisal zal even slap worden door het water.
Je kunt ook eerst een lang stuk koken en aan de waslijn hangen.
Heb je ook niet zoveel waslijn nodig.
Nu ik dit typ denk ik dat moet ik voor mijzelf goed onthouden.
Krijg ik geen problemen met mijn vrouw.  :D  :D

Na het drogen moet je er misschien even de staalborstel doorheen halen zodat je mooie losse draden krijgt en vervolgens op de door jouw gewenste lengte afknippen.
Misschien eerst even een stukje uitproberen.

Henk
Volgende stap: de stammetjes.
oa naar suggestie van @NL-modelspoor een willekeurig boompje eruit gepikt en een stukje schilderstape rond het draadeind.
Vervolgens de basiskleur aangebracht in acryl: Burned umber, een donkerbruin. Als dat droog is wat reliëf, althans de suggestie ervan, aanbrengen met wit, geel en zwart.
20260910 Stammetjes maken (2).JPG 20260910 Stammetjes maken (1).JPG 
Begint er al een beetje op te lijken. Nu nog een zootje collega's fabrieken en dan begint het zowaar ergens op te lijken.
20260910 Stammetjes maken (3).JPG

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Sisal stukjes van 4cm  gewoon even 10 minuten in water leggen, gewoon koud water gaat prima.
Je zal zien dat het uitgeplozen sisal al gelijk recht wordt zodra het in het water ligt.
Daarna op een stuk bakpapier laten drogen om er rechte strakke bosjes van te maken die je kan gebruiken.
Als draad lijkt mij dun bloemistendraad 0,6 - 0,8mm of corsagedraad 0,3 - 0,4mm het beste.
Het eerste bosje van voornamelijk sisal boompjes. Hier en daar staat er een tandragertje tussen. De stammetjes, hier omwikkeld met schilderstape, moeten nog geschilderd worden.
20260911 Bos onaf.JPG
Seriematig stammetjes maken en schilderen. Een stukje schilderstape om het gedraaide draadeind wikkelen en bruin schilderen. Later nog een beetje acenten toevoegen met wit, geel en zwart. Dit is nog niet de helft van de productie.
20260912 Stammetjes schilderen.jpg
Uiteraard kan tijdelijke huistijger Sil het niet laten ook een klauwtje uit te steken.
20260912 Sil bomenknuffelaar (2).JPG 
Hij begint al een echte bomenknuffelaar te worden.

:reactie:
Ik ben Zeer benieuwd hoe het eerste bos er op het baantje uit gaat zien, Ermin!

Groeten,

Erik.
@Nieuwenhuis Ik ga eerst kijken hoe het werkt met geweekte sisal, dan nog wat bômkes maken van rendiermos. Als Sil geadopteerd is en er geen andere kittens in hoge nood in de aanbieding zijn kan ik eens kijken hoe het bos gaat worden. Op het moment zijn zagerij en houtopslag in productie. Wegen (karresporen) zijn in de planning en over de verlaadinrichting moet ik nog nadenken.
Citaat van: iTom op donderdag 10 september 2026, 16:49:01Sisal stukjes van 4cm  gewoon even 10 minuten in water leggen, gewoon koud water gaat prima.
Citaat van: Trainhenk op donderdag 10 september 2026, 11:42:57Je kunt ook eerst een lang stuk koken en aan de waslijn hangen.
Ik heb beide uitgeprobeerd. Als alleenstaande is de waslijn hélemaal van mezelf, krijg dus geen ruzie.
20260915 Sisal opkoken.JPG
Alleen, misschien dat het aan m'n paktouw ligt, geïmpregneerd of zo, maar het verwikt of verweegt niet. Zonder weken of opkoken krijg ik precies hetzelfde resultaat. Maar een beetje creatief zijn met de verfspuit (airbrush) doet wonderen.
Ben nu bezig seriematig een sisal/tandenstokerbos in elkaar te flansen.
20260917 Bomen en bos.JPG
Dan nog wat loofhout. Klein groeisel heb ik zat in de tuin staan, IJslands mos eroverheen en behandelen met haarlak om te verstevigen.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Even laten zien dat het wel mogelijk is.

Stukjes sisal van 5cm afgeknipt.

Even de twist er een beetje uitdraaien en gelijk in het koude water gelegd, trekt het gelijk al recht.

Daarna even laten drogen op een stukje keukenrolpapier.

Simpeler kan het niet.
Na een paar dagen boompjes draaien, zo tussen de bedrijven door. Stevig geholpen door Sil de kater.
20260917 Sil met boom.JPG 20260918 Bomen.JPG 
Met het boompje links boven is Sil in de weer geweest.
Goed, naaldboompjes op Z heb ik zo langzamerhand tot op zekere hoogte (niet zo hoog  ;) ) onder de knie.
Verder met loofbomen. Idee is om de tuin door te rausjen en geschikte takjes te verzamelen. Zelfde idee als met de stammetjes op de houttransporteurs.
Die takjes omwikkelen met IJslands mos en klaar is Kees Ermin.
20260918 Loofbomen (3).JPG 20260918 Loofbomen (1).JPG 20260918 Loofbomen (2).JPG
Eerst takjes rozemarijn. Naaldjes er af en omwikkelen met bloembinddraad om het mos vast te houden. Mos erop plakken met latexlijm en de steel omwikkelen met schilderstape. Net als de stammetjes van de naaldbomen moet het nog geschilderd worden.
Dan een takje van één van m'n appelboompjes. Bladeren er af en de steeltjes dienen dan als takken.
20260918 Loofbomen (4).JPG
Op dezelfde manier mos eromheen. Beetje samenbinden met bloembinddraad, is groen dus zie je er geen barst van.
En dan het voorlopig resultaat ter beoordeling.
20260919 Loofbomen.JPG
Eerlijk gezegd is mijn eigen voorkeur de appelboom. Die doet wat natuurlijker aan. 
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Lumber yard
Een bos alleen heeft natuurlijk geen nut. De bedoeling is een bos met een houtzagerij, vrachtauto's die naar een overslag rijden en dat soort dingen.
Ik ben dan ook begonnen met twee houtzagerijen met verschillende methodes. Eventueel kunnen beide gecombineerd worden want één is meet een opslag dan wat anders.
Eerst maar de opslag. Om niet in de war te raken noem ik het maar een Lumber yard, naar het originele model.
Houtzagerij tekening.jpg
De tekening, gejat van Pinterest, en de bijbehorende schets in Inkscape. Ik voer het geheel uit in relatief dik printerpapier voor de stevigheid. Omdat het een volledig open constructie is gebruik ik geen triplex of lexaan. dat is me, met 1 mm, nog steeds te dik.
20260911 Lumber yard (1).JPG
De diverse onderdelen, vers uit de lasersnijder (op standje "graveren" anders vliegt het papier inde fik).
20260912 Lumber yard constructie (2).JPG
Om de verschillende onderdelen aan elkaar te plakken gebruik ik lucifers. Die zorgen onder andere voor stevigheid.
20260912 Lumber yard constructie (1).JPG 20260912 Lumber yard constructie (3).JPG
Een aantal delen recht overeind gezet, om te beoordelen of het allemaal wel klopt.
20260919 Lumber yard plakken.JPG
En (voorlopig) tot slot het geheel in elkaar geplakt. Het is een beetje schots en scheef, Maar de bedoeling is duidelijk (hoop ik).
Volgende wordt de lucifers afzagen, en een aantal verbanddelen (nog te maken) er in plakken. Dan schilderen en nog wat details verbeteren. Dan kan de inventaris gemaakt en geplaatst worden. 

Dag Ermin.

De appelboom is inderdaad mooier, maar ook in de natuur zijn er lelijkers  :wink:  :lol:
De lumber yard is ook al bijna klaar, al ben ik wel benieuwd hoe die uit de verf komt!

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 19 september 2026, 19:24:02De lumber yard is ook al bijna klaar,
Dat valt tegen. Het lijkt wel wat maar er moeten nog aardig war details zoals dak, versterkingen, platforms en meer gemaakt worden.
Misrekening. Van de houtopslag "Lumber yard" bleek bij het samenstellen dat ik de maatvoering toch verkeerd had. Kon ik het grootste deel opnieuw tekenen en snijden. Hopelijk is het nu wél goed.
20260921 Lumberyard #2 (4).JPG 20260921 Lumberyard #2 (1).JPG 20260921 Lumberyard #2 (2).JPG 20260921 Lumberyard #2 (3).JPG   
Pannenbier!
De daken zitten er op. In detail een beetje schots en scheef, maar dat mag de pret niet drukken. Tenslotte is het door een halfblinde timmerman in elkaar geflanst.
20260924 Houtzagerij pannenbier (3).JPG 20260924 Houtzagerij pannenbier (1).JPG
20260924 Houtzagerij pannenbier (2).JPG 20260924 Houtzagerij pannenbier (4).JPG
Nu nog het platform op halve hoogte, en dan kan er geschilderd worden. Misschien tussendoor nog wat versterkingen plaatsen om te voorkomen dat het tussenplatform met lading en al door z'n hoeven gaat.