Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Boompjes

Gestart door ermindewinkel zaterdag 21 september 2024, 17:20:09

Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vervolg olietanks

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: ermindewinkel op dinsdag 28 april 2026, 19:20:01Ik wil alleen andere wieltjes. Eens kijken of ik daar geen ander, beter, alternatief kan verzinnen.
Rubber?  :roll:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Of wellicht strijkkralen?

M* en bezig te digitaliseren

(strijk-)Kralen en mss knoopjes rietjes of een steeltje van n wattenstaafje, kortom alles wat rond is en hol in het midden.
Dat soort spul zoek ik meestal bij Action tussen de knutsel-spullen, ook soms bij haar-accessoires ( elastiekjes), bij make-up is voor de modelbouw vaak wat te vinden.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Rijdende bakwagen
Goed, houten wieltjes waren geen succes, volgende poging: wieltjes snijden uit perspex. Dat gaat al wat beter. Al houd ik de suggestie van @Hanzi en @robkop over (strijk)kralen in beraad. Komende woensdag heb ik de wekelijkse wandeltocht met een voormalige buurvrouw. Op de terugweg kom ik vlak langs een Action. Eens kijken wat er daar te halen valt.
@Nieuwenhuis Rubber lijkt me op deze schaal (diameter 4 mm) minder geschikt, tenzij van een ouwe matchbox gesloopt.

Perspex wieltjes onder hetzelfde frame gemonteerd. Dat rijdt al een stuk soepeler.
20260501 Perspex wieltjes.JPG

Dan het ondergrondse werk. Beetje onderzoek toont dat bij Conrad een behoorlijke verscheidenheid aan tandriemen te koop is voor een niet al te hoge prijs. Als het serieus wordt met het spul moet ik daar maar eens gaan kijken.

Maar eerst eens een "proof of concept" in elkaar flansen.
Benodigd: twee poelies, een stuk draad en twee plankjes als frame.

Eerst de poelies. Na een aantal mislukkingen het volgende. Blokje lindenhout had ik nog liggen. Dat rond gemaakt met een middellijn van ca 4 cm op de draaibank.
Vervolgens een inkeping als draadgeleider en ingezaagd op de draaibank om er een min of meer nette schijf van te maken.
20260502 Poelies (1).JPG 20260502 Poelies (2).JPG

Als as gebruik ik een 3 mm satehprikker. De poelies inboren op 3,5 mm zodat ze soepeltjes draaien.
20260502 Poelies (3).JPG

Dan een plankje board dat ik nog had liggen van een vorig project twee plankjes met de decoupeerzaag en twee gaten van 3 mm op exact dezelfde plaats. Dan zit die satehprikker klemvast. Poelies ertussen en klaar is het frame.
20260502 Poelies (4).JPG

Volgende stap is magneet aan een draadje en dat draadje opspannen tussen de poelies. Perfect is het zeker niet, maar zoals gezegd is het alleen maar een probeersel om te kijken of het echt werkt.

Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Boompjes
Volgende item: Boompjes.
Naar aanleiding van de "boomplantdag" op het bijbehorende Diorama ben ik op zoek gegaan naar eenvoudig boompjes maken met de middelen die ik tot mijn beschikking heb. Op youtube vond ik deze. Beetje aangepast aan de lokale beschikbaarheid kwam ik tot het volgende:

Eerst een schroefhaakje in de boorkop van een boormachientje
20260904 Bomen van sisal (1).JPG
Dan een eindje bloembinddraad dubbelvouwen. Een kant in de bankschroef, andere kant een lusje.
20260904 Bomen van sisal (2).JPG

Stukjes sisal van gewoon paktouw (twee kardeels in dit geval) op ca 4 cm afknippen en en uitrafelen tot de enkele vezel. Die vezels inklemmen tussen de beide draadjes van de bloembinddraad.
Vervolgens de haak van de boormachine in de lus en draaien maar. Wel voorzichtig en zorg dat je niet te ver draait en de draad knapt.
20260904 Bomen van sisal (3).JPG
Met een gewone huishoudschaar de sisal in de juiste vorm knippen, het geheel inspuiten met spuitlijm en rijkelijk bestrooien met groenpoeder.

et le voilà
20260904 Bomen van sisal (4).JPG

Niet zo mooi als in de video, maar al doende leert men.

Stug doorgaan met het maken van bomen volgens hetzelfde principe. 't Gaat niet snel maar wel gestaag.
20260906 Bomen maken met Sil (3).JPG
Tijdens het maken bied kater Sil de helpende hand klauw.
20260906 Bomen maken met Sil (1).JPG 20260906 Bomen maken met Sil (2).JPG

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ermin.

Hier heb je voor nog geen 20 cent per stuk versies die prima bij schaal Z passen  :idea:
Enkel met de knikkerbus groen erover en klaar!  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 06 september 2026, 14:58:03Enkel met de knikkerbus groen erover en klaar!  :wink:
Yep. Maar ik heb een keurige airbrush met een sortering bijbehorende verf waar je U tegen zegt. Daarmee gaat het ook.
M'n eerste serie sisalboompjes bijgeknipt en vervolgens in de Valejo primer gezet. 't Is haast niet te zien maar 't zit er toch echt op. Volgende is de groene spuit er op, dan bepoeieren en als laatste de stam. Daar moet ik nog even over nadenken.
20260907 Bomen in de grond (2).JPG 20260907 Bomen in de grond (1).JPG

En nu is het wachten op de levering van de suggestie van @Nieuwenhuis . De conische tandragers. Heb er gelijk 200 besteld, 50 van elke maat. Als ze toch niet geschikt zijn kan ik ze allicht gebruiken waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn.