Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vervolg olietanks

Gestart door ermindewinkel zaterdag 21 september 2024, 17:20:09

Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z
Pontifex is weer bezig.
Een tijdlang bezig geweest met opritten en de stutten daarvoor, in combinatie met Faller en Märklin bruggen. Kreeg het toch niet voor mekaar. Dan maar zelf doen. Principe is eenvoudig. Tekeningetje maken in Inkscape, compatibel met de lasersnijder die ik heb.
Ondergrond maken uit 3.8 mm triplex, de goedkoopste van de bouwmarkt. Op maat gesneden zodat het past bij de andere ondergrond, ik noem het ballastbed, maar dat is eigenlijk een te mooie benaming ervoor.
20250923 2-sporig ballast.JPG
Kijk niet te veel naar de viezigheid, hij moet nog gespoten worden.

Dan de onderdelen van de brug, de tekeningen had ik al van een andere gelegenheid. Moesten alleen een beetje aangepast worden.
In dit geval heb ik 1mm lexaan gebruikt. Dat snijdt wat mooier dan plexiglas, waar ik de vorige bruggen van gemaakt heb.
20250923 Boogbrug 2-sporig onderdelen.JPG

Dan in elkaar zetten, lexaan op hout met gewone Bisontix, lexaan op lexaan met speciale lexaanlijm.
20250923 Boogbrug 2-sporig.JPG

Achteraf ben ik er eigenlijk best tevreden over. Nou nog even met de airbrush erover, zodat 'ie mooi metaalgrijs wordt. Maar dat we later wel even. Eerst kijken of 'ie wel past in het baantje dat ik voorlopig opgezet heb. Zou moeten, alle maten zijn gecontroleerd, maar "the proof of the pudding is in the eating" zeggen ze wel eens.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ermin.

Da's een fraaie brug geworden! :thumbup:
Zeker gelijkend op de Märklin 8975  :cool:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 23 september 2025, 13:15:19Zeker gelijkend op de Märklin 8975  :cool:
Verrassend...... Dat was het model  ;)
En dit is dan de dubbelspoor boogbrug geworden. Nog een verfje er overheen en dan eens kijken of hij op de baan past. de totale lengte is 220 mm, 2 x de standaardlengte van een rechte rail 8500.
De stutten zijn mijn laatste poging om eenvoudige en stabiele stutten te maken. Versie vijf als ik goed geteld heb.
Ze bestaan nu uit vier onderdelen, verlijmd en gesneden met een lasercutter uit 3.9 mm populierentriplex. De menora-achtige bovenzijde is maatgemaakt voor de plankjes die ik gebruik als ballast cq onderbouw.
20250926 boogbrug met stutten (2).JPG
20250926 boogbrug met stutten (1).JPG 
Bruggetje is af, nu de stutten nog, maar die zijn onderweg. De grijze "ballast" is nog niet helemaal dekkend, daar moet nog en laagje overheen. De groene kleur wou ik zo houden, die doet me denken aan de oude IJsselbrug bij Deventer.
20250929 boogbrug geschilderd (1).jpg 20250929 boogbrug geschilderd (2).jpg 

Dag Ermin.

Prachtig eindresultaat  :thumbup:
Doet zeker niet onder aan het voorbeeld!

Hierna verder met opbouwen of komen
er nog meer of andere brugdelen?

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 29 september 2025, 16:18:05of komen er nog meer of andere brugdelen?
Er zijn er nog meer klaar op schilderen na. Maar die lopen in een bocht en ik wil eerst kijken of de opstaande randen een probleem vormen met lange treinstellen. Daarvoor ga ik eerst dat baandeel opbouwen (ook om de stabiliteit van de pijlers te testen) en ga dan pas verder.
Advies gevraagd:
Voor de opritten wilde ik graag dijklichamen maken. Ik zat zelf te denken aan isolatieschuim. Dat is verkrijgbaar in platen van 4 cm dat netjes aansluit bij de hoogte van de onderdoorgangen (inclusief bovenleiding). Om dit materiaal te kunnen snijden maakte ik tot voor kort gebruik van een decoupeerzaag. Verschrankte delen zijn daarmee wat lastiger te maken. Nu zijn er snijmachientjes te koop op basis van hittedraad. Heeft iemand daarmee ervaring en werkt dat een beetje?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heb er zelf geen, maar volgens mij werkt dat prima.
Om een oprit te maken lijkt het me raadzaam om wel even een latje aan beide zijden er tegenaan te klemmen; dit ter geleiding van de snijdraad voor een strak resultaat.
Citaat van: Hanzi op woensdag 15 oktober 2025, 22:51:31Om een oprit te maken lijkt het me raadzaam om wel even een latje aan beide zijden er tegenaan te klemmen
Een goed idee is nooit weg.
Gelijk tekeningen gemaakt in Inkscape en met behulp daarvan een mal gemaakt in m'n onvolprezen lasercutter. Hier de losse stukken, direct uit de cutter.
20251017 dijklichaam met mal (1).JPG
Nokken passen precies in elkaar, waardoor een redelijk stabiel geheel ontstaat:
20251017 dijklichaam met mal (2).JPG
Dan, van een overgebleven stukkie schuim een ruw dijklichaam gesneden met de net aangeschafte schuimsnijder:
20251017 dijklichaam met mal (3).JPG
Vervolgens dat ruwe dijklichaam  in de mal geplaatst:
20251017 dijklichaam met mal (4).JPG
en vervolgens met de meegeleverde hittedraad het geheel op maat gesneden. Een beetje bijwerken en voilà: een dijk van een dijklichaam:
20251017 dijklichaam met mal (7).JPG 20251017 dijklichaam met mal (6).JPG 
Nu nog schilderen en eventueel met graszoden bestrooien.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Nu de dijklichamen
Na de nodige mislukkingen een bruikbaar dijklichaam in elkaar gefrutseld. Bovenop mijn versie van ballast (bestaande uit lasercut plywood van 3,8 mm) Het dijklichaam zelf bestaat uit meerdere delen isolatieschuim van 40mm in de bocht opgehoogd tot 50mm.
Ik denk dat het er zo wel mee door kan. Schilderen met acrylverf en de naden opvullen met plamuur. Moet lukken.
20251027 dijklichaam compleet.JPG
Het koffiekopje is om de schaal te kunnen beoordelen.

Waar een wil is, is een spoor

ik dacht al, is tie echt zon koffieleut :D Het ziet er wel strak uit(lees: strakker dan bij mij)
Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 27 oktober 2025, 14:08:09Het ziet er wel strak uit(lees: strakker dan bij mij)
Eigenlijk heel simpel. Ik heb eerst mallen gemaakt op de buitenwerkse maten (zie post 160, gesneden met lasercutter, maar als je met een figuurzaag overweg kunt gaat het daar ook mee, in dat geval wél zuiver aftekenen). Dan met een hittedraadsnijder de rechthoek (voor een recht baandeel) of een cirkelsegment (voor de boog) uitsnijden. Daarna op hoogte afteken. Ik doe dat met een recht stukje karton en een schuifmaat. Karton op de juiste hoogte met kopspelden (uit de naaibox van je moeder) vastprikken op het schuim. Dan weer met de hittedraadsnijder de juiste hoogte snijden. (In mijn geval een scheef talud)
Als laatste de ruwe vorm in de mal plaatsen en de scheve stukken afsnijden (verhouding 1:2, dus voor 2 cm hoogte 1 cm breder maken. Die verhouding heb ik van internet geplukt van een dijkenbouwer.
Hier een screenshot uit Inkscape, mijn tekenprogramma, met de mallen zoals ik die heb gebruikt. Voor de maat: "dubbelspoor 2 8500 aftekenplaat (bovenin) is 220mm x 90 mm).
Mallen voor dijklichaam.jpg
Tussen het pepernoten bakken door toch nog de tijd gevonden om twee vakwerkbrugjes in de silverpaint (aluminiumverf) te zetten.
20251112 Vakwerkbrug in silverpaint (1).JPG 20251112 Vakwerkbrug in silverpaint (2).JPG

@citaat
Nou, dat is dan tussendoor goed gelukt Ermin :thumbup:
Eet smakelijk!  :wink:

Groeten,

Erik.
Naar aanleiding van een bericht hier op het forum ben ik aan de slag gegaan met afstandshouders voor dubbelspoor en meervoudig spoor. De hartafstand bij Z van dubbelspoor is 25mm en voor tripel 50mm. Aan de hand daarvan een tekeningetje gemaakt in Inkscape. De rondjes passen precies tussen de rails en de strips zijn getekend op de juiste lengte. De gaatjes dienen om met een speld of iets dergelijks de exacte hartafstand te krijgen.
tekening afstandshouder lexaan.jpg
Met de onvolprezen lasercutter de verschillende onderdelen uit een waarloos stukje lexaan van 1 mm dik gesneden. De objecten zijn priegelig klein dus elk stukje "afval" kan voldoen.
20251120 afstandshouders lexaan (2).JPG
De drie voor dubbelspoor staan gedeeltelijk in de grondverf. Dit is voornamelijk om ze herkenbaar te houden. De lexaan is doorzichtig. je bent dit soort dingen maar zo kwijt. De bovenste driesporige is in principe klaar, de op één na onderste half en de onderste moet nog geplakt worden.
Je steekt twee spelden, één door elk gat, door zowel de afstandshouder als het rondje. Drupje lijm ertussen en klaar. De rondjes zijn 5,5 mm in doorsnede. Het is dan ook ietsje makkelijker gezegd dan gedaan. Maar met behulp van een paar vieze woorden, gevolgd door wat vieze vingers vanwege de lijm, is het wel te doen.
Het eerste resultaat is best bemoedigend.
20251120 afstandshouders lexaan (1).JPG
En tot slot (van de afstandshouders) hier de geschilderde versies. Opvallende kleurtjes om te voorkomen dat ze zoekraken.
20251123 afstandshouders geschilderd.JPG
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Weer wat huisjes
Na druk te zijn geweest met onder andere Sinterklaas weer wat aan huizenbouw gedaan. Heel simpel, maar op deze schaal wil je het liefst zo simpel mogelijk blijven. Maar Mona Keijzer en Hugo de Jonge zijn er niets bij ;)
20251218 papieren huisjes (2).JPG 20251218 papieren huisjes (1).JPG 
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Auto's plakken
Een paar weken terug was ik op een beurs in Hoogeveen, georganiseerd door de Stoomfluit. Zoals gebruikelijk een enorm aanbod van H0 en N. Voor Z was er één handelaar die een zielig hoopje in de aanbieding had. Ik heb de goede man vrijwel volledig los gemaakt. Ik kreeg de boel voor een zacht zeeprijsje mee. Veel handel is er niet in Z en hij was blij van die zooi af te zijn.
Één van die dingen was een bouwdoosje van Kibri, de 6994, met zes vrachtauto's met trailer. Eergisteren de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met het priegelwerk.

Eerst maar eens de doos en de bijbehorende handleiding
vijf trucks (1).JPG vijf trucks (3).JPG vijf trucks (2).JPG

Dan de benodigde onderdelen voor één autootje. De kroonkurk is om de schaal aan te geven, niet om mijn dorst te demonstreren:
vijf trucks (5).JPG vijf trucks (4).JPG

Dan het frame en de wieltjes en vervolgens de cabine en de bak er op:
vijf trucks (6).JPG vijf trucks (7).JPG vijf trucks (8).JPG

Tot slot de spatborden en de beplakking, en klaar is de tweede bakwagen (de eerste heb ik gebruikt als proefmodel voordat ik ging fotograferen)
vijf trucks (9).JPG vijf trucks (10).JPG   

BLIJ dat ik analoog RIJ

Daar ben je mooi tegenaan gelopen; maar wát een priegelwerk 8o .

Tip :idea: voor de rest: volgens mij zitten de achterspatborden verkeerd om bij deze ;) .

Dag Ermin.

Mooi priegelwerk, die kroonkurk lijkt enorm  :cool:
Wat was de rest van de 'beursbuit'?  :roll:

Groeten,

Erik.
En we gaan verder. Nu met de bijbehorende trailer. Gewoon om de boel compleet te maken.

Eerst de wieltjes en het draaistel:
Trailer (1).JPG Trailer (2).JPG Trailer (3).JPG

Dan de bak, de spatborden en de stickers:
Trailer (4).JPG Trailer (5).JPG

En tot slot de gehele combinatie. Er zitten wat hikjes in maar die vallen op deze schaal in praktijk nauwelijks op.
Trailer (6).JPG

En nu een biertje om de kramp uit m'n vingers te krijgen.
Citaat van: Hanzi op maandag 22 december 2025, 07:01:28volgens mij zitten de achterspatborden verkeerd om bij deze ;) .
Nee. Dat lijkt maar zo. Op de foto (en na montage in het echt) is het niet te zien, maar er zit op de spatborden (is één geheel) een lipje zodat ze onder de bak geplakt kunnen worden. En dan komt de scheiding vanzelf aan de open zijde.
Dit is enigszins te zien op de eerste foto van de tweede rij en de derde foto van de derde rij. Hier wat uitvergroot:
vijf trucks (8).JPG

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oeps, niet goed gekeken, je hebt gelijk Ermin!
Ook te zien op de bouwtekening:
Screenshot_20251225_065545_Chrome.jpg
 :offtopic: Ik begin er (hopelijk) eindelijk achter te komen hoe het werkt om een video te uploaden. Daarom hier een eerste probeersel om te kijken of het écht werkt:

@citaat Gelukt! :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Olietank
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een "heuse" draaibank. Oké, een kleintje zonder de opties die een echte, professionele draaibank heeft, maar toch. Naar aanleiding van een topic op dit forum, waarin en afbeelding van een staande olietank, kreeg ik een brainwave. Meestal leiden die tot niets, maar in dit geval zag ik toch mogelijkheden. Een olietank is rond, en een draaibank is bij uitstek geschikt om ronde objecten te maken..
Na een paar uitprobeersels een beetje aan het rekenen geslagen: Hoe hoog en breed is zo'n tank en hoe is dit te vertalen naar 1:220? Conclusie: ca 10 meter hoog en 3 meter dik. Wordt 45,5 mm bij 13,6 mm op schaal. Voor een eerste modelletje komt het zo krek niet. Blokje (linden)hout gezaagd (draaibank kan ook nog eens dienstdoen als cirkelzaag) van de juiste afmetingen. En dit rond gedraaid met de meegeleverde guts.
20260106 olietank (2).JPG 20260106 olietank (1).JPG
Met als voorlopig eindresultaat:
20260106 olietank (3).JPG
Nu schilderen en de nodige laddertjes en railings construeren. Heb nog een klosje 0,6mm metaaldraad liggen. Daar valt vast wel iets van te solderen.

Nou Ermin, nog een paar brainwaves:thumbup:
met wat leidingwerk en trappen erbij
en je hebt een complete raffinaderij!  :wink:

Groeten,

Erik.
Hier de voortgang op het gebied van olietanks.
Vertikale staanders voor de ladder gebogen en gerecht. Niet perfect maar 'n kniesoor die daar op let. Vervolgens de gaatjes voorgeboord (met 0,6mm boortje) en de eerste beugel er in gezet.
20260107 Olietank (1).JPG 20260107 Olietank (3).JPG
Ook de volgende beugeltjes gevouwen en in de gaatjes gepropt. Hier en daar is het een beetje misgegaan, dat krijg je als je uit de hand werkt, maar dat is wel te corrigeren met een likje plamuur en verf. Het geheel moet overigens tóch opnieuw in de silverpaint vanwege aftekenlijntjes. Maar dat doe ik wel na het solderen. Ik verwacht wel wat brandplekjes daardoor.
20260107 Olietank (4).JPG 20260107 Olietank (5).JPG
Nog een beetje passen en meten en dan kunnen de staanders er op gesoldeerd worden.

Dag Ermin.

Ik weet drie manieren om koper- of
ijzerdraad mooi recht te krijgen:
1. Voor lange stukken: één uiteinde in de
  bankschroef en het andere uiteinde met
  een tang en een ferme ruk;
2. Voor lange stukken: één uiteinde in de
  bankschroef, andere in de boormachine:
  even op trekspanning rond laten draaien;
3. Voor kleine stukjes: met enige druk tussen
   twee plankjes het stuk draad laten rollen.
Oefening baart kunst, doe er je voordeel mee  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 07 januari 2026, 15:17:553. Voor kleine stukjes: met enige druk tussen
   twee plankjes het stuk draad laten rollen.
Goede tip, bedankt. In dit geval heb ik de stukjes, ca 5 cm lang, rondom geplet met een platbektang.
Volgende chapiter: trappetje en railing
Eerst bovenin axiaal gaatjes geboord. lastig te zien maar ze zitten er echt. Dan stukjes draad in de gaten gestoken en afgeknipt. Is een beetje ongelijk geworden maar dat werk ik later wel bij. Dan een draadje vastgesoldeerd aan de traprailing. Vervolgens met een tangetje rondgebogen rond de staanders en aan de andere zijde aan de traprailing gesoldeerd. Tot slot een drupje soldeer om de staanders aan de handrail vast te zetten.
20260107 Olietank trap (1).JPG 20260107 Olietank trap (3).JPG 20260107 Olietank trap (4).JPG
Nu nog afwerken: de staanders op hoogte afslijpen, het geheel in de silverpaint zetten en als laatste eventuele emblemen opzetten. Over dat laatste moet ik nog even nadenken: welke methode.

Waar een wil is, is een spoor

Ermin, het ziet er in ieder geval beter uit dan ik had verwacht, en dat op die schaal... Petje Mutsje af hoor :thumbup:
Adriaan

Dag Ermin.

Citaat van: ermindewinkel op woensdag 07 januari 2026, 17:26:23... en als laatste eventuele emblemen opzetten. Over dat laatste moet ik nog even nadenken: welke methode.

Voor een restaurantje in H0 heb ik ooit een Reclame uiting aangebracht met behulp van een methode die ik van forumlid @Dirk-Jan met succes heb overgenomen. Wellicht is dit een methode waarmee je iets kunt in Z?  :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 07 januari 2026, 18:17:08Wellicht is dit een methode waarmee je iets kunt in Z?  :roll:
Als ik de tijd heb ga ik er mee aan de slag. Heel anders dan ik in gedachten had, maar het klinkt best werkzaam. Bovendien (roffel) heb ik alles wat je oplepelt als te gebruiken materiaal op voorraad, inclusief een laserprinter.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Tussendoortje: Blokhut
Op dit forum zag ik een blokhut. Blokhut.jpeg Snel een beetje gecijferd. Dat moet gaan uit cocktailprikkers. Die zijn 2mm dik, op schaal 44cm. Aan de dikke kant, maar een kniesoor die daar op let.
Busje cocktailprikkers uit de kast en inzagen met m'n onvolprezen Dremel.
20260110 Blokhut (1).JPG 20260110 Blokhut (2).JPG
Inzagen doe ik aan één kant, anders ben ik bang dat de prikker doormidden gaat (En die prikkers zijn al zo duur  :P )
Droog stapelen om uit te proberen was "een beetje" lastig.
20260110 Blokhut (3).JPG 20260110 Blokhut (4).JPG
De volgende poging eerst maar even lijm ertussen. Maar dat duurt wat langer ivm de droogtijd. 
Nog een paar laagjes, en dan kan ik met het dak beginnen
20260111 Blokhut (1).JPG 20260111 Blokhut (2).JPG
Het staat me nog niet helemaal aan; de balken liggen te ongelijk. Toch maar even doorgaan, misschien kom ik gaandeweg nog andere fouten tegen, die kan ik in een volgende versie dan ook verbeteren.
Hier het dakprofiel uit 3,8mm triplex, daar had ik nog een paar splinters van liggen.
20260112 Begin dat blokhut (1).JPG 20260112 Begin dat blokhut (2).JPG 
Het idee is goed, en ik weet dat het allemaal klein is, maar als je iets netter werkt wordt het resultaat ook beter verwacht ik. Haal bv eens een schuurpapiertje langs de gezaagde/gesneden stokjes om de rafels/splinters weg te halen voordat je gaat lijmen. Zo ook langs de triplex daknok.
En verder? Mijn complimenten zoals je bezig bent met al dat priegelwerk!

Dag Ermin.

Verticale geleding aan de binnenzijde van de wanden,
kan de buitenzijde een strakker uiterlijk geven.
Voor de inkepingen zou je gebruik kunnen maken
van een malletje om alles gelijk te krijgen.
En inderdaad, het schuurpapiertje  :wink:
Zomaar wat ideeën om het resultaat strakker te krijgen

Succes,

Erik.
@Hanzi @Nieuwenhuis
Zoals altijd worden terechte en opbouwende opmerkingen op prijs gesteld. Zoals gesteld is dit een eerste poging die inderdaad verre van volmaakt is. Ik ga nog even door met dit dingetje om te zien of ik verder nog ergens tegenaanloop. Nu het dak en daarna de deur en de vensters. Daarna? Misschien nog wat detaillering voordat ik een nieuwe poging waag.
Dak geknipt uit een stukje karton van overgebleven verpakkingsmateriaal.
20260112 Blokhut met dak.JPG
De voortgang van de blokhut. Ondanks de duidelijke onvolkomenheden ga ik stug door met het dingetje. Voornamelijk om te weten te komen waar je met dit prutswerk tegenaan loopt. De volgende wordt beter, dat weet ik nu al. Perfect? Waarschijnlijk niet. Kan d'r mee door? Mogelijk. Maar dat zien we dan wel weer.

Eerst maar eens van binnen versterkt en dan de ramen en de deur ingefreesd. De ramen door en door, de deur gedeeltelijk verzonken. Die wordt later geschilderd.
20260114 blokhut ramen en deur ingefreesd (1).JPG 20260114 blokhut ramen en deur ingefreesd (2).JPG

Vervolgens de eerste laag bruin. Dak, deur en luiken krijgen een wat vrolijker kleurtje.
20260114 blokhut geschilderd (1).JPG 20260114 blokhut geschilderd (2).JPG

En dan de luiken opgeplakt. Luiken zijn van dun verpakkingskarton. Op de foto is de lijm nog nat. Eventuele lijmresten kunnen na drogen met een scherpt mesje worden verwijderd.
20260114 blokhut met luiken (1).JPG 20260114 blokhut met luiken (2).JPG

Omdat de ondergrond, de wanden, zo ongelijk zijn zien de luiken er niet uit, maar dat komt hopelijke wel goed in een nieuwe poging. 

Dag Ermin.

Het doorzettingsvermogen wordt gewaardeerd  :thumbup:
Goed te zien dat de verf het e.e.a. maskeert.

Voor luiken in H0 gebruik ik tyraps / bundelbandjes,
die zijn er ook in het klein, wellicht geschikt voor Z?

Voor het dak zou ik strookjes papier toepassen,
eventueel met een kartelschaar bewerkt en
dan overlappend over elkaar gelegd.

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 14 januari 2026, 17:24:38Voor het dak zou ik strookjes papier toepassen,
Die truc heb je al eens eerder gegeven. Ik heb dat later toegepast op het dak van een stationnetje. Ik gebruik dan fotopapier (200 gr) dat ik snij met een lasersnijder. Voordeel daarvan is dat ik elk patroon (halve circel, driehoek, rechthoek verschervend) in elke dikte kan maken.
20250329 Radeberg papieren dakpannen.JPG

In een ander geval heb ik datzelfde gedaan met lexaan, maar dat werd me te dik.
20250328 Radeberg dak geschilderd (2).JPG

Wat betreft tyraps, de kleinste die ik ken zijn net even te breed en te dik. Daar is natuurlijk een mouw aan te passen, maar voorlopig houd ik met toch bij karton. Is wat makkelijker te snijden of te knippen en is in verschillende dikte te krijgen.

Maar bedankt voor het meedenken.
Goed, dit is dan de eerste poging, gedeeltelijk mislukt, tot het bouwen van een blokhut. Op deze schaal, verscholen tussen de bomen, zou 'ie nog wel bruikbaar zijn. Maar ik wil toch wat beters.
20260114 blokhut geschilderd geheel (5).JPG 20260114 blokhut geschilderd geheel (3).JPG 20260114 blokhut geschilderd geheel (4).JPG
En nu de tweede versie van de blokhut. Zelfde idee als de vorige, alleen is de binnenzijde versterkt waardoor de balken beter zijn opgelijnd, het schilderwerk is verbeterd (alhoewel niet optimaal) en het dak is voorzien van "pannen".
Eerst die pannetjes. Een gewoon A4'tje in de lasersnijder, met de hand werd te ongelijkmatig, en driehoekjes snijden. één bij twee millimeter. De strips één voor één op het kartonnen dak geplakt. het wordt op die manier wel een beetje ongelijk, maar dat doet rustiek aan.
20260129 blokhut 2e poging (2).JPG 20260129 blokhut 2e poging (3).JPG

De muren zijn vervolgens geschilderd met een slecht dekkende acrylverf, geel met een klein beetje zwart, dik aangebracht waardoor eventuele kieren worden dichtgesmeerd. Het dak met dezelfde verf rood geschilderd. Omdat de verf slecht dekt (was eigenlijk een miskoop) krijg je een niet al te strak geheel, en dat was nou net de bedoeling.
Deur in de groen, luiken, bestaande uit stukjes dun pakkarton, in de rood en de vensters geel om doorschijnend licht te simuleren. De schoorsteen is een afgezaagde cocktailprikker. Gaatje in het dak boren (2 mm), drupje lijm en de prikker insteken.
Op de foto's zijn de onvolkomenheden duidelijk te zien. In het echt valt het reuze mee. Zeker op deze schaal. Het geheel is 25 mm in het vierkant.
20260129 blokhut 2e poging (4).JPG 20260129 blokhut 2e poging (1).JPG 

Dag Ermin.

Variant #2 ziet er zeker een stuk beter uit! :thumbup:  :thumbup:
Dit helpt natuurlijk wel enorm om het juiste gevoel
te krijgen bij het (handmatig) zelfbouwen in schaal Z  :wink:
Keep up the good work !!!

Groeten,

Erik.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vervolg olietanks
Verder met de olietanks. In totaal wil ik een stuk of vier tanks in een compound met wat leidingwerk erbij. Hier het soldeerwerk op tank nummer 2.

Eerst de eerste treetjes van de ladder, dan de laatste:
20260203 Olietank #2 solderen (2).JPG 20260203 Olietank #2 solderen (3).JPG

En vervolgens het geheel, ongeschilderd. 11,5 x 45 mm lindenhout uit de draaibank, 0,6 mm vernikkeld staaldraad en een 15 watt radiobout.
20260203 Olietank #2 solderen (1).JPG

Is alweer wat beter dan de eerste.
Even een zijsprongetje. Op Pinterest kwam ik een afbeelding tegen van een mediterraan aandoend huisje met dakterras. Zo te zien heel simpel. En als het simpel is moet ik het kunnen nabouwen. Het belangrijkste is gedaan, maar er moet nog wat afgewerkt worden: De stoepjes en het balkon moeten er nog op en het geheel moet nog wat gladder geplamuurd en geschilderd worden. En er moet nog een schoorsteen op. Maar het begin is er.
Wanden uit 3,8 mm triplex. Pergola uit luciferhoutjes, afgeslepen tot ca halve dikte. Deuren en ramen uitgefreesd en nabewerkt met een mesje.
20260215 Huis met terras (2).JPG 20260215 Huis met terras (1).JPG
En dit is het model waarnaar het gemaakt is:
Huis met pergola.jpg   
En dan tegelijk ook maar het originele project. Het heeft wat voeten in de aarde gehad en het het is nog lang niet zoals ik het hebben wil, maar er is een zekere voortgang te bespeuren. Nog wat afwerken, in de silverpaint en dan kan er een heuse olieopslag geconstrueerd worden op een grondplaat.
20260215 olietanks (2).JPG 20260215 olietanks (1).JPG