Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

MFX uitschakelen bij Piko locs

Gestart door TomPaul woensdag 11 september 2024, 11:57:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX uitschakelen bij Piko locs
We hebben enkele Piko locs, die zich netjes automatisch via mfx aanmelden op onze CS3.

Wat moet ik doen om die Piko locs via dcc te laten rijden? En dat ze zich niet automatisch via mfx aanmelden, wanneer ik ze op de rails zet. De Märklin locs moeten gewoon via mfx blijven rijden.

Bedankt alvast,

Paul
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
de mfx uitschakelen in de decoder van de piko loks.Lees mss de handleiding  :)  want het staat er netjes in vermeld.
Er is ook een zoekfunctie bovenaan deze pagina en dan krijg je veel topics met oplossingen
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Paul,

Waarom wil je op dezelfde baan je Piko loks via DCC laten rijden en de Marklin loks via MFX/Motorola?

Ik begrijp dit niet helemaal.
Of eigenlijk, helemaal niet.

Henk
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Ik zou bij alle loks MFX uitschakelen en alleen maar op DCC rijden.
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Hoi Johnny,
Dat vermoedde ik al. Ik ga me verder inlezen in de handleidingen en hier op het forum.

Hoi Henk (Trainhenk),
Ik heb ergens gelezen dat Piko locs met meer dan 24 functies onder mfx niet alle functies beschikbaar heeft.

Hoi Henk (Lobomotion69),
Niet alle Märklin locs hebben dcc, alleen de nieuwere en de duurdere. Bovendien vind ik mfx wel handig.

Groetjes,
Paul
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Het is sterk afhankelijk van welke decoder Piko in de loc heeft gebruikt of je mfx op de decoder kan uitschakelen of niet.

En het klopt dat Piko locs met meer dan 24 functies deze functies alleen bij dcc hebben en niet bij mfx.
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Dag Paul,

Citaat van: TomPaul op woensdag 11 september 2024, 14:32:18Hoi Henk (Trainhenk),
Ik heb ergens gelezen dat Piko locs met meer dan 24 functies onder mfx niet alle functies beschikbaar heeft.

Welke centrale heb je?
En heb je daar de meest recente updates op geinstalleerd?

Wat misschien ook kan helpen is de Piko loks te resetten naar de standaardinstellingen. (CV8 = 8).
Begin met eentje en kijk of het resultaat heeft.

Ik had aanmeldproblemen onder MFX maar na de reset ging dat vlekkeloos.

Henk
Henk
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Zelfs een Piko loc zomaar een reset geven via cv8 is riskant. Er zijn namelijk bepaalde Piko decoders die er volledig van in de war kunnen raken.
Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Hoi Henk,

Ik heb een CS3 met de meest actuele update.

Ik heb geen probleem met de mfx aanmelding. Sterker nog, ik laat de loc eerst met mfx automatisch aanmelden, dan heb de functies meteen het juiste icoontje. Daar maak ik een foto van. Dit is een tip van Alfons. Dan verwijder ik de lok en voer ik hem opnieuw in onder dcc. Aan de hand van de foto kun je dan makkelijker de icoontjes toekennen aan de functies.

Mijn vraag was hoe ik vervolgens kan voorkomen dat de loc zich nadien weer onder mfx aanmeldt. Het blijkt dat je dat in de loc kunt vastleggen, bij Piko is dit meen ik CV12.

Dat ga ik nu proberen. Ik zal mijn ervaringen hier later delen.

De reden dat ik bij Piko locs voor het dcc protocol kies, is dat je onder mfx niet alle functies hebt.

Fijne avond,

Paul

Re: MFX uitschakelen bij Piko locs
Hier de beloofde update.

Het instellen van alleen dcc-formaat op een Piko decoder, zodat de loc zich niet meer automatisch via mfx aanmeldt, is eigenlijk appeltje-eitje. Gewoon CV12 op de waarde 4 zetten, ofwel alleen bit 2 markeren.

Vervolgens heb ik de 3 Piko locs ook nog een lang dcc-adres gegeven. Dat is iets (maar niet veel) lastiger.

CV29 zet je op waarde 32.
CV17 en CV18 stel je met de correcte waardes voor het betreffende adres in.

Om de waardes van CV17 en CV18 vooraf te bepalen, kun je gebruikmaken van handige tools op het internet, zoals bijvoorbeeld die op https://atw.huebsch.at  (de tools staan rechtsbovenaan).

Het adres van mijn ÖBB Rh 1041 met gewenst adres dcc 1041 geeft via de tool de waarde 196 voor CV17 en de waarde 17 voor CV18.

Ben zeer tevreden. Morgen haal ik onze vierde Piko loc op, een ÖBB Rh 1010 ep. III (artikel 51988).

Bedankt voor alle hulp.

Fijne avond,

Paul