Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

De Schappenbaan: onderste laag

Gestart door ernstcramer vrijdag 28 juni 2024, 20:41:11

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Ha!
Ik zie dat ik wel heel veel verschillende onderwerpen ga beschrijven in mijn draadje Bad Allesheim. En ik ben zelf ook telkens aan het kijken wat ik waarover ook al weer geschreven heb. Daarom een nieuwe Topic wat alleen over de Onderste Laag gaat. Want Bad Allesheim is ook niet de hele Schappenbaan, maar één laag ervan  :D

Dus: veel plezier bij de Onderste Laag van de Schappenbaan!

En wil je nog lezen hoe De Schappenbaan is ontstaan: lees dan het "oude" draadje door (alleen zijn daar alle foto's uit... :O )

Nog even ophalen wat De Schappenbaan ook al weer is: een modulaire baan in verschillende lagen. Iedere laag "kent" een eigen thema, en ze moeten onderling verbonden gaan worden via een railspiraal. Het principe wordt op deze foto mooi getoond:
2101 (4).jpg

Op de onderste laag komt alleen rails. Ik heb het oorspronkelijke plan aangepast en om zo de mogelijkheid te hebben meer afwisseling in de treinenloop te hebben.
Daarom deze tekening daarvoor gemaakt:
2406 (40).jpg

Dat is het plan. En nu de uitvoering...

En eind vorig jaar een paar vrije uurtje gebruikt om een eerste module voor het onderste nivo te maken...
20231111 (2).jpg

In aanvulling op de vorige post een foto van de volgende module die in ruwbouw klaar is voor de onderste laag:
2312 (2).jpg

De onderste laag wordt zeg maar een schaduwstation... En ik wil dat gaan doen met C-Rails. Ik had al eerder hout voor twee modules voor deze laag 0 gekocht en in elkaar gezet (hout gekocht via opmaatzagen.nl...). Afgelopen week is er weer hout bezorgd: één gewone module, en één module voor de kopsekant van de baan.

Hier de pakketten met het hout: weer lekker strak op maat gezaagd. Een genot om mee te werken!
2406 (1).jpg
Ik heb bij de eerste bakken sjablonen gemaakt om de profielen te kunnen boren, hoef ik het niet telkens uit te meten. En dat werpt zijn vruchten af!
2406 (2).jpg
Pakweg een uurtje, dan zit een bak helemaal in elkaar...
2406 (3).jpg
2406 (4).jpg
...schilderen...
2406 (5).jpg

En dit is dan het resultaat, met op de kopse kant het spoor uitgelegd wat er moet komen om te zien of mijn tekening wel klopt  ;)
2406 (6).jpg
En met dat uitleggen kom ik erachter dat er toch "spanning" zit in mijn ontwerp. De hoge achterkant is om de electronica tegenaan te schroeven. Voor iedere laag heb ik een booster ingepland, en die is best "hoog" waardoor de trein er eigenlijk niet langs kan bij het door mij bedacht aantal sporen.
2406 (7).jpg
Stamtafel Flevoland kwam met het idee om de achterkant daar iets naar achteren te brengen. Dus dat is nu de volgende stap om te zien of ik dan ruimte genoeg win. Hopelij deze week in de uitvoering. 

Ha Henk
dank voor het meedenken!
(Dit bericht stond eerst in het draadje over Bad Allesheim, maar dat ben ik dus aan het verplaatsten)

Ja, ik zag ook dat je de hoogte op de foto niet zo goed kan inschatten. Dat metalen ding is een koelelement wat aan een IC vastgemaakt is. Dat is denk al wel 35mm hoog, en dan komt daar de print+pootjes nog bij. Ik heb er inderdaad voor gekozen om een stukje uit de achterwand te halen en deze module verdiept te monteren.
2406 (16).jpg
Hier de test om te kijken of dit voldoende is:
2406 (17).jpg
2406 (18).jpg

Het ligt nu behoorlijk diep. En dat lijkt genoeg. Op die hoge achterwand komen ook de andere (LocoNet)modules voor de terugmeldingen en de wissels.
2406 (19).jpg

Dus weer lekker een slag gemaakt.   

Re: De Schappenbaan: onderste laag

Over de onderste laag heb ik ook al pas wat geschreven, namelijk dat ik de booster dieper moet gaan zetten, omdat anders de treinen er niet langs kunnen.
Omdat deze laag vlak boven de grond zit wil ik de apparatuur aan de bovenkant hebben in verband met de afregeling en de check of alles wel werkt. En ja, dat blijft vooralsnog spannend hoe ik dan alle bedrading kan doen.

Maar first-things-first: eerst maar eens de rails gaan uitleggen om te zien hoe ik precies uitkom. "Vast punt" daarbij is 1) de kopmodule en 2) de module waar de booster op zit en die aan gaat sluiten op de railspiraal.
2406 (40).jpg
Het gebied binnen het omcirkelde deel ben ik nu mee bezig...

De rails op de kopbak uitgelegd, en precies op de moduulkant uitgelijnd:
2406 (37).jpg
Vervolgens een wisselstraat eraan gemaakt, waarbij het linkse spoor helemaal doorgetrokken is naar de module met alle aansluitingen:
2406 (38).jpg
Dan de rails doorgelegd die dus het dichtst bij de achterwand zit om te beoordelen of ik het goed heb ingeschat dat het nu moet passen:
2406 (39).jpg

En ja: dat moet passen.
Daarna deze module op mijn werkbank gezet om het elektrisch te gaan aansluiten. Ik denk dat ik de bedrading toch "onderlangs" ga halen, maar alle solderingen aan de bovenzijde. Kijken of dat een optie is. Wordt vervolgd!

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige vorderingen Ernst. :thumbup:
Handig om het hout op maat te laten zagen.

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ernst.

Leuk om het verhaal van de onderste baan te volgen,
net als het andere topic over de bovenaan  :thumbup:
Wellicht heb je het al eens vermeld: zijn dat winkelschappen die er als basis voor dienen?

Groeten,

Erik.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 30 juni 2024, 10:14:15zijn dat winkelschappen die er als basis voor dienen?
Het lijkt er wel op he, maar dat zijn het niet. Dit zijn gewoon wandrails uit de bouwmarkt. Winkelschappen (bijv. Tego-Metall) zijn veel zwaarder uitgevoerd en kunnen een paar honderd kg per schap dragen. Deze komen aan een draagvermogen van amper 50kg en dat is ruim voldoende voor een modelbaan.

@citaat Thanks Michel!

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 30 juni 2024, 10:14:15...Wellicht heb je het al eens vermeld: zijn dat winkelschappen die er als basis voor dienen?...

Ha Erik, zoals Henk al aangeeft zijn het geen rails voor winkelschappen. Ook al is het oorspronkelijke idee daar wel geboren.
Hier een (denk ik) duidelijke opname van de staander:
2407 (1).jpg
Volgens mij heet het (in één van de zoveel winkels  >:-D ) F-rails. De maat tussen de twee rails is (uiteraard...) precies afgestemd op de wanddikte van de module. Het zit echt strak, maar dat was ook de bedoeling. 

Grrr
ik heb telkens problemen met mijn soldeerbout. De puntjes zijn om de haverklap kapot. Ik weet niet wat ik fout doe, maar ik word er goed chagrijnig van... :(  :(
2407 (30).jpg

Dus ligt het soldeerwerk ff stil...
Misschien is mijn soldeerstation versleten, ik gebruik al jaren "dezelfde" soldeer volgens mij, en heb een paar maanden geleden 4 nieuwe puntjes op de kop getikt (type soldeerstation is niet meer leverbaar...). Maar die heb ik dus nu ook al op.
Ik heb er veel, waaronder ook de platines van Hans Deloof, mee gesoldeerd. Dus heel wat solderingen... Maar de laatste tijd is het bagger
Hoi Ernst,
Ik heb van YouTube geleerd dat je je punt om de haverklap (en dat is best vaak) moet schoonmaken. Ik gebruik daarvoor van die pannenspons-achtige dingen in een houdertje, waar ik de punt steeds in druk. Kun je vinden op Amazon e.d. Als je kijkt naar een roestvrijstalen pannenspons: daar lijkt het precies op, maar het materiaal lijkt meer op koper. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes ermee! Gr. Peter
https://www.conrad.nl/nl/p/toolcraft-at-a900-droogreiniger-2-delig-o-x-h-68-mm-x-72-mm-588819.html?insert=62
P.S. Conrad dus ook  ;)

Ik ken het probleem Ernst. Heb het nog niet zo heel lang geleden zelf ook gehad. De oorzaak waren goedkope namaak tips uit China. Op de uiterste punt van de soldeertip moet een coating zijn aangebracht die de tin vasthoudt. Bij die goedkope puntjes verdwijnt de coating heel snel en dan zit je met een kale kopertip die het tin niet zo goed vasthoudt maar wel snel verbrandt. Dat zie je op de foto ook, dat er al een kuiltje in ontstaat. Sinds ik weer een Weller heb met originele tips zijn mijn problemen voorbij.
Ergo indien er voor jou model geen goede originele tips meer verkrijgbaar zijn zul je een nieuw station moeten aanschaffen.
Hoi Ernst, wat Henk (Lobomotion69) schrijft klopt. Deze pasta wil ook nog wel eens (tijdelijk) helpen.
https://www.conrad.nl/nl/p/stannol-ecoloy-tippy-soldeerpuntreiniger-inhoud-12-g-588267.html?insert=62

Citaat van: Peter Alex op vrijdag 12 juli 2024, 13:32:16...Ik gebruik daarvoor van die pannenspons-achtige dingen in een houdertje, waar ik de punt steeds in druk. ...

Ha Peter: die ken ik inderdaad. Ik dacht zelfs dat ik er eentje gekocht had bij Conrad, maar ik kan 'm nu nergens vinden... 8o Maar ik had als zitten denken of ik dat erbij moest kopen...
En een pasta/vloeimiddel gebruik ik ook, anders werkt het helemaal niet...

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 12 juli 2024, 13:36:54...De oorzaak waren goedkope namaak tips uit China. Op de uiterste punt van de soldeertip moet een coating zijn aangebracht die de tin vasthoudt. Bij die goedkope puntjes verdwijnt de coating heel snel en dan zit je met een kale kopertip ...

Ha Henk: ah...dat zou die keurige "kale plek" die rondom loopt inderdaad kunnen verklaren. De vorige punt had dat ook. De tips zijn inderdaadniet meer te krijgen via Conrad, ik heb een iets andere kunnen bestellen bij Soldeer-shop.nl (kwamen deze overigens ook vandaan), en ben dus benieuwd. Ik kan nu vooreerst weer vooruit; kijken of ik die module op zijn minst er mee gesoldeerd krijg...

Ik ben ondertussen al aan het kijken voor een nieuw soldeerstation. En ik zag dat die Velleman stations behoorlijk goedkoper zijn - ook de instelbare - dan bv Weller of toolcraft. Iemand ervaring met Velleman stations?

PS: gisteren die nieuwe tipjes besteld - vandaag al met de post in huis... :thumbup:

Doe maar gewoon de Weller met een paar reserve puntjes. Altijd goed....

Groet, Arie
Even als een mogelijk idee, al ooit gedacht om heavy duty wielen onder het geheel zetten?
Mijn 2de plaat had zo een hele layout van 3m op 3m30 zo kon ik het geheel verrollen om overal aan te kunnen.
Als je de elementen aan elkaar zet met bouten kan je zo per rek modulair bouwen en makkelijk inladen in een bestelbusje om te demo'en op expo's.
Mooi idee trouwens met de schappenbaan, ik ben zelf ook een grote fan van modulair bouwen  :D

@citaat Ha Arie: maar het prijsverschil is wel enorm... 8) dus ben ik benieuwd naar ervaringen met zo'n regelare Velleman...

@citaat Admiraal nee ik heb er geen wielen onder staan, alleen verstelbare voetjes. Hoewel ik best een grote zolder heb, vind ik... :D, is verrijden niet echt een oplossing. Bovendien kan ik nu helemaal om de baan heen lopen, dus bereikbaarheid is prima. Alleen onder de baan komen voor de onderste laag kan niet, omdat ie vlak boven de grond zit...
Maar dank voor het meedenken!

PS: op een beurs staan is echt leuk, ik heb dat twee gedaan met de spoorclub uit Zeewolde. Maar de stress is ook enorm, en als ik weer bv op OntraXs loop of op Houten Digitaal en zie hoeveel modules toch wel last hebben om alles weer aan de praat te krijgen, zou voor mij een veel te hoog stress level opleveren. dus ik ben liever bezoeker als exposant... :P
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ernst,

Je kent de uitspraak wel, goed gereedschap is het halve werk, net als Arie kies ik voor Weller soldeerbouten, die heb ik zowel professioneel als hobbymatig ingezet.
Zelf soldeer ik al zo'n 50 jaar en altijd met .....

Het kost een paar centen maar dan heb je er ook jaren plezier van.

Mvg,

Peter Degeluidsman

De nieuwe puntjes waren er snel, dus ik kon eigenlijk snel weer even wat solderen. Want daar zat ik echt wel om verlegen...
Overigens kwam ik ook op de site van die soldeerpuntjes een advies tegen, wat samenhangt met het verbranden van de punten...
Kort samengevat: begin op een heel lage temperatuur, want je hebt de bout al gauw te heet staan. En als het topje eraf gebrand is, tja dan is het over en uit...

Citaat van: ernstcramer op zaterdag 20 juli 2024, 14:28:10kwam ik ook op de site van die soldeerpuntjes een advies tegen, wat samenhangt met het verbranden van de punten...
Kort samengevat: begin op een heel lage temperatuur, want je hebt de bout al gauw te heet staan.
tja, hoe noemen ze dat? Boeren wijsheid naar ik meen. De ingestelde temperatuur is altijd een compromis. Soldeertin smelt bij circa 240 graden, maar daamee is het nog niet gedaan. Je moet ook de te solderen oppervlaktes verwarmen. In het geval van twee dunne draadjes is dan niet zo heel veel maar vaak is het iets meer. En dan heb je een hogere temperatuur nodig want je wil en moet niet te lang wachten tot die oppervlaktes opgewarmd zijn. En om bij iedere soldering je temperatuur opnieuw in te stellen is ook niet handig. Dan kies je dus een temperatuur waarbij je 99% van het werk kunt doen en die is dan voor 50% van het werk te hoog. Daar moet het spul gewoon tegen kunnen zonder in de stress te schieten.
Nagenoeg alle soldeerstations en/of temperatuur geregelde soldeerbouten zijn regelbaar tot 400 graden. Daar moeten de bijbehorende punten dan ook tegen bestand zijn. Is dat niet zo, dan is de kwaliteit beneden de maat en een dergelijk advies niet meer dan zelfbescherming. Just my two cents.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 20 juli 2024, 16:09:06@citaat  Just my two cents...

Thnx Henk, dat is ook zo. maar ja: ik zit nog te dubben over een soldeerstation, en bedacht me: met dat advies voor die puntjes om ze "langzaamm" aan te wennen aan de temeperatuur (dat was mijn afdronk van dat advies hoor, zo stond het er niet) dacht ik dan kan ik nu in ieder geval ff verder...
En ja zoals gezegd: ik ben er nog niet uit... De vraag is of niet heel veel van die puntjes uit china komen, en dus zo'n opgewaarde punt hebben met alleen een dun laagje wat wegbrand bij de hogere temperaturen. Ook deze nieuwe hebben "herkenbaar" een ander glanzend puntje als de rest van de stift...  8o

er is dus wat voortgang.
Ik was van plan om alle bedrading een aansluitingen "bovengronds" te maken. Maar bij het opstellen en uitleggen van de rails merkte ik dat ik alle draden onder de rails doorhalen naar de achterzijde waar ze aangesloten moeten worden, gewoon niet mooi vindt. En dus toch naar de onderkant. Waar verder alleen maar solderingen komen, en ik dus -als ik alles gecodeerd is - niet meer bij hoef. Dat is in ieder geval de bedoeling... O:-D

Dus: rails uitleggen, solderingen maken voor de terugmelders en de draden voor de wissels naar onderen:
2407 (32).jpg
...alles solderen, en naar de achterkant van de bak brengen waar de LocoNet besturing zit:
2407 (31).jpg
...en dan de bundels naar boven brengen, om aangesloten te worden.

Maar daarvoor moet ik eerst nog wat uitwerken om de locoNet kabels aangesloten te krijgen. En: ik moet er een wisselmodule bijplaatsen want het zijn 5 wissels op deze bak; kom nu één aansluiting te kort...

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Ernst,

Altijd leuke plaatjes, die elektrodingetjes!

Maar heel slim: naar beneden die struikeldraden die over de rails hangen, dat is vragen om ongelukken! >:-D

Citaat van: ernstcramer op zaterdag 20 juli 2024, 16:38:38Ook deze nieuwe hebben "herkenbaar" een ander glanzend puntje als de rest van de stift..
En om dat glanzende puntje gaat het nu net. Dat moet dikker zijn dan een paar micron om een goede bescherming te bieden. Maar ja, dat kost dus geld.

Yep Henk, ik ben dus benieuwd hoelang ze uithouden. Voor nu dus op een veel lagere temperatuur gesoldeerd dan dat ik het station anders heb staan (dat was dus één van die adviezen van de soldeer-shop). Ik zal eerlijk zijn dat ik daar nooit mee gespeeld heb: hup gewoon aanzetten op een temperatuur gezet die ook werkt als ik de K-Rails aansluit...
Voor nu waren die nieuwe stiften een tijdelijke oplossing. Eerst een keuze gaan maken voor een soldeerstation.

En Marcel: ik overweeg die struikeldraden nog wel weg te werken hoor... ;)  :o)
De Schappenbaan: de boel ff rechtzetten ;-)

De Schappenbaan: de boel ff rechtzetten ;-)
Zoals bekend vanuit dit draadje ben ik druk met de "onderste laag" en wil ik die nu ook als eerste op orde hebben. Wat ik echter ontdekte is dat sommige modules moeilijk pasten, of nauwelijks los te krijgen waren. Toen aan de opbouw begon had ik al wel een keer bedacht dat ik alles (eigenlijk  O:-D ) als eerste goed waterpas moet zetten. Ja: ik hoor jullie zeggen "dat is eigenlijk ook wel logisch, Ernst". En dat klopt.

Dus nu het toch zo warm was... >:-D ... heb ik de koe bij de horens gevat en alle bakken die ik er al op had zitten, er dus weer vanaf gehaald.
Hier de al gedeeltelijke ontmanteling:
202408 (01).jpg

De laatste twee staanders heb ik gebruikt om alles even aan op te hangen, want ik heb geen ruimte om zoveel modules ergens op de vloer ff weg te zetten:
202408 (3).jpg
Heb je gelijk een idee (als je naar de rechterkant kijkt) hoe de lagen straks ongeveer boven elkaar komen te zitten.

Ik heb een laserwaterpas bij de buurman kunnen lenen, en toen maar eens aan de slag met uitmeten. En dan nu ook zo dat er in de definitieve opstelling aan één zijde de railspiraal kan worden gekoppeld. Een heel gepuzzel, maar de eerste twee staanders staan precies goed. De bakken liggen keurig waterpas: blij mee.
202408 (2).jpg

Nu alleen nog aluminium strips halen om in het volgende vak tussen twee staanders een stijve verbinding te maken.

De staanders met de al gemaakte modulebakken ziet er imposant uit Ernst.
Best handig zo'n buurman met een laserwaterpas vooral als je hem ook nog mag lenen. :thumbup:

Groet Michel
Voor t zwaardere soldeerwerk heb je meer warmte vermogen nodig.
Een hogere temp ,helpt daarbij maar is niet de oplossing.

Meeste WELLER soldeerstations hebben dat vermogen wel in huis en alle goedkopere soldeer stations meestal niet.

Zelf soldeer ik al 22 jaar met m'n huidige Weller station. En heb een keer een punt vervangen.
Ooit bij een m8 bout 3 ringen erop gesoldeerd.  Om een idee te geven van de overpower.  >:-D
In m'n bouwdraadje is te zien hoe bovenleiding aan elkaar geplakt wordt.

T is een hoop geld maar t zeker waard.

Mvg Robin

tja Robin, ik heb ook mooie resultaten gezien van een Wellerstation, maar de prijs blijf ik wel hoog vinden.
Tot nu toe kijk ik nog ff de kat uit de boom: mijn puntjes doen het nog steeds (op een dus veel lagere temperatuur dan ik voorheen soldeerde... 8o )
De Schappenbaan: 1e bak van de onderste laag...

De Schappenbaan: 1e bak van de onderste laag...
Ik had al eerder foto's gepost van de "eerste" bak op de onderste laag. ja ik weet het: op een rondlopend circuit is het ingewikkeld om te spreken van een eerste bak, maar ja, het die waar ik voor deze laag mee begonnen ben... 8)  en de bak waar de spanning op gezet gaat worden  B) en de bak waarvan het nu spannend wordt of ie echt boven mijn energiestation past, of dat alles toch een haakje hoger moet...

Vorige week bij Bentink mijn bestelling opgehaald waar ook weer een aantal wisselmotoren bij zaten. In de laatste wissel ermee, en de tegenboog correct inkorten tegen de rand van de module aan:
202408 (5).jpg

Ik heb de bedrading, zoals ik eerder schreef voor, voor belangrijk deel erop zitten. Maar bij nadere beschouwing denk ik dat er echt "concurentie" gaat onstaan tussen de LocoNet kabels en de bedrading die op de modules aangesloten moet worden.
202408 (6).jpg
Daarom besloten om voor de RJ12 (6polig) aansluiting een gat te maken, zodat de kabels aan de achterkant doorgelust kunnen gaan worden.
202408 (7).jpg
202408 (9).jpg

Zo heb ik nu meer ruimte om de bedrading aan de voorkant aan te sluiten.
202408 (8).jpg

Volgende stap: alle bedading aansluiten, en bedenken hoe ik de 5de wissel wil verbinden. De LocoIO heeft 16 poorten gegroepeeerd per 4 aansluitingen (dat is de middelste platine op de foto hierboven). En ik heb 2 wissel modules (kan ik 4 wissels mee aansluiten) en en 2 stroomdetectie modules (ik heb 8 aan te sluiten secties). Directs aan de rechterkant op deze module zullen nog een paar wissels komen, dus ik denk dat ik de 5e wissel ga aansluiten vanaf de naastgelegen module...

De Schappenbaan: energiestation

De Schappenbaan: energiestation
Ik heb al eerder over de electrische aansluitingen van de baan berichten gepost: het energiestation. Ik had nog een bulk aansluitwerk te doen, om daarna de bak op zijn toekomstig plek te zetten.
De eerste drie secties waren al bijna helemaal aangesloten:
202408 (11).jpg

...maar dat vorige week aangevuld met de aansluitmogelijkheden voor nog 3 secties, en de invulling daarvan voor de onderste laag. Want ja, die heb ik binnenkort nodig als ik verder ga met de bakken.
202408 (10).jpg

Ik kan je wel vertellen dat je je aan deze bak kunt vertillen... 8o   

Het ziet er imposant uit Ernst. :thumbup:
Alles netjes is afgewerkt mijn complimenten.

Groet Michel

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 04 september 2024, 19:49:01...
Waar heb je in vredesnaam al die blauwe trafo's voor nodig...

Ha Cees: ik heb per laag van de module een trafo (inderdaad van 70 VA) gedaan, die dan via een booster per laag de baan voedt. En ik heb gelezen dat je 4/7 treinen op een booster kunt laten rijden, ook als je ze van verlichting hebt voorzien. Dus vandaar...

Citaat van: h0_miessie op donderdag 05 september 2024, 00:23:09...
Alles netjes is afgewerkt mijn complimenten...

Dank Michel! ...maar het is nog niet allemaal afgewerkt. Ik moet de beschermkappen op de Dc trafo's nog maken. En ik wil de klemlijsten die nu in het zicht zitten (omdat ik geen ruimte meer had in het afgesloten compartiment) afdekken. Maar ja: het begint erop te lijken. Ik wil deze nu in ieder geval voor het testen van de onderste laag gaan gebruiken.
De Schappenbaan: rechtzetten zo goed als afgerond...

De Schappenbaan: rechtzetten zo goed als afgerond...
Het rechtzetten en uitlijnen is zo goed als klaar. Om extra stabiliteit aan te brengen heb ik tussen twee standers een kruis aangebracht. Ik had nog een exemplaar liggen van een Ikea-kast en die kwam nu goed van pas. Ik moest alleen op zoek naar de juiste bevestigingsschroef. En ik wist zeker dat er metrische schroeven (zoiets als een stokschroef) met een plat oog, waar je iets aan kunt bevestigen. Na enig zoekwerk kwam ik de term "schroefoog plat" tegen, en dat was precies wat ik nodig had. Wordt (veel) gebruikt om staalkabels te bevestigen.
202409 (1).jpg
En na veel meetwerk stond het zo wel stevig, vond ik...
202409 (2).jpg
Mocht het toch nog wat bewegen (wat proefondervindelijk eigenlijk niet het geval was) kan ik de ogen nog iets verder "indraaien" zodat alles strakker komt te staan.
En dan is dit nu de opstelling van de drie vakken (van de vier) die de Schappenbaan lang wordt
202409 (4).jpg

Nu het staat kon de fixatie aan de vensterbank ( :D ) weggehaald worden, en heb ik de bakken weer een beetje verdeel over het uitgelijnde deel.
202409 (3).jpg

De Schappenbaan: de eerste bak zo goed als klaar...

De Schappenbaan: de eerste bak zo goed als klaar...
Het is even geleden dat ik hier wat postte: we zijn er even tussenuit geweest naar Duitsland. Mooie foto's kunnen maken ook van het gebied waar (virtueel) Bad Allesheim ook geplaats moet worden. Ik hoop dit foto's als achtergrond te kunnen gaan gebruiken.

Maar nu: de eerste bak van de onderste laag nadert zijn voltooiing.
202409 (5).jpg
Zoals ik eerder schreef wil ik wel bedrading aan de onderkant, maar geen aansluitingen; dit omdat die onderste laag pakweg 25-30 cm boven de vloer zit.
202409 (6).jpg
Daar kan ik dan nooit bij.
En dus wordt een deel van de bedrading aan de achterkant aangebracht. Dat betreft dan alle spanningen die van de ene naar de andere module moeten worden doorgegeven. Ook de LocoNet verbindingen zitten nu voor een belangrijk deel op de achterkant.
Maar: een losneembare verbinding zit dus weer aan de voorkant.
202409 (7).jpg

Om te beginnen: de stroomverzorging.
202409 (8).jpg
Hier komen de 3 voedingen binnen die ik op de baan gebruik (17VAC, 16VAC en 15VDC)
Recht op de foto zie je gewoon een klemmenlijst als koppeling naar de naastliggende modules.
Aan de linkerkant op deze foto zie je nog net de LocoNet Booster van Hans Deloof

Naast de (verdiept) liggende booster zie je de LocoIO. De LocoIO heeft 16 vrij programeerbare poorten.
202409 (9).jpg
Je kan daar dus van alles op aansluiten. In dit geval voor deze module: 2 Driver  modules, waar je bv wissels mee kunt schakelen (maar ook seinen),
202409 (10).jpg
en 2 Stroomdetectie modules.
202409 (11).jpg

En in een overzichtsfoto ziet dat er dan zo uit:
202409 (12).jpg 

En horend bij de vorige post, ook even een klein filmpje...

ondertussen bezig met bak 2 van de onderste laag.

Je werkt heel netjes Ernst. :thumbup:
Het filmpje is de kers op de taart mooie beloning van gedane werk. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

Het is even stil geweest: vooral druk met de onderste laag, zaken goed uitzoeken en weer op tekening zetten. Zodat ik straks precies weet hoe ik de secties/blokken/wissels in het systeem moet zetten om te kunnen gaan rijden.

Hier is de tweede bak gekoppeld aan nr 1. En kan ik inmddels over de bakscheiding heen rijden.
202410 (1).jpg
vervolgens de electronica toevoegen voor de besturing
202410 (6).jpg
Met hier een close-up van de tweede bak
202410 (2).jpg

En daar is bak nr 3 al: in opbouw met de rails
202410 (5).jpg

En dan kom je erachter dat je bijna door de voorraad besturingscomponenten heen bent. Dus gauw bestellen en aan de slag met het solderen ervan:
202410 (4).jpg
de linkse is een driver-versie speciaal voor de wissels - aansturing voor 2 wissels, rechts een module voor de stroomdetectie - 4 secties/blokken

en nu weer verder met de productie en de bouw...

202410 (3).jpg 

Je boekt mooie vooruitgang Ernst. :thumbup:
Het is even wat werk maar het secure werk gaat je straks alleen maar voordelen opleveren als het mooi en soepeltjes rijd over de module bakken heen. :thumbup:

Succes met de verdere werkzaamheden.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Zoals altijd ziet het er weer tot in de puntjes verzorgd uit Ernst  :thumbup: :thumbup:
Het documenteren is zeer belangrijk om bij eventuele problemen snel te kunnen achterhalen hoe het ook alweer in elkaar zat.

Mvg,

Peter Degeluidsman

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Ernst,

Het ziet er allemaal weer lekker gelikt uit! :thumbup:  Hoeveel modules heb jij eigenlijk in de planning staan? Misschien heb je daar ooit iets over geroepen maar dat heb ik dan gemist.  B)

Lekker snel doorgaan zodat je alle modules eens lekker kunt koppelen en dan afstanden kunnen rijden.

Dank voor de positieve commentaren! Ik moet zeggen dat het op dit moment 2 stappen vooruit is en soms 1, maar soms ook 3 achteruit... :?
Ik heb nu 3 bakken operationeel. En ben daarom gisteren met een stamtafelcollega Willem aan de slag geweest met JMRI. Ik heb nog een Intellibox Basic. Soms denk ik dat ie het allemaal niet meer weet, maar voorlopig gaat het LocoNt gedeelte nog prima. Maar voor de besturing moet ie gekoppeld worden aan de PC. De driver die erbij zat was echter voor Windows Vista... 8o , wat ik zei, het is al een ouwetje.
Met Uhlebrock gemaild, en wat blijkt: je kan de nieuwe drivers via hun website downloaden.
Nou, dat maar eens gaan proberen dan...

Nou, de driver gedownload, up and running...maar geen sjoege van de IB. Mogelijk heb ik nu de instelling van de compoort niet goed, maar in de documentatie wordt alleen de baudrate aangegeven. Er zijn echter meer instellingen bij zo'n compoort...

Dus maar eens verder met de volgende bak te installeren:
202411 (1).jpg

...en nadenken wat of ik nu ga doen. FF doormodderen of ik het toch nog aan de praat kan krijgen, een nieuwe centrale kopen, maar wat voor één dan...het is alleen maar voor het "creeëren" van het digitale signaal voor de besturing, het hoeft dus echt geen ingewikkelde te zijn...
Tja, wat is wijsheid...

Keuzes Keuzes wat is de beste keuze Ernst ?
Succes met de juiste keuze maken.

Groet Michel

Ook ik werk nog met een IB Basic. Zal morgen eens naar de instellingen van de compoort kijken en je daarover berichten. Misschien kun je er iets mee. Het ding werkt verder gewoon goed, toch?

Citaat van: h0_miessie op vrijdag 15 november 2024, 17:41:47Keuzes Keuzes wat is de beste keuze Ernst ?
DCC Mies, DCC. Geen twijfel mogelijk.