Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Koploper; "Leren remmen"

Gestart door Lobomotion69 vrijdag 26 april 2024, 17:09:05

Koploper; "Leren remmen"

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Koploper; "Leren remmen"
Hoi mede forummers en met name de koploper experts.
Graag zou ik weten hoe het fenomeen "leren remmen" in koploper werkt. Ben nu eindelijk zover dat de treintjes netjes rijden, de juiste routes volgen en overige opdrachten goed uitvoeren. Alleen dat leren remmen merk ik nog geen jota van. Iedere keer dat een trein stopt in een station blok doet ze dat op exact dezelfde plek en is er van leren, volgens mij althans, echt geen sprake. En ja, ik heb de vinkjes in de desbetreffende hokjes aangezet.

Enige uitleg en verduidelijking in deze wordt hogelijk gewaardeerd. En dan heb ik het niet over de technische werking van dit fenomeen maar de praktische werking. Bijvoorbeeld hoe vaak moet een lok stoppen in een bepaald blok voor het programma wat lering toont.
Re: Koploper; "Leren remmen"

Hoi Henk,

zie handleiding Koploper.
Als je zoekt op "leren remmen " krijg je diverse aanwijzingen.
Ik denk dat je aan pagina 37 en 77 al voldoende hebt.

Jos

graag een glaasje wijn

normaal na 3x stoppen zou het remmen optimaal moeten zijn
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Staat in ieder blok leer netjes remmen aan?

@citaat
Zoals Johnny aangeeft zou het moeten zijn, soms duurt het wel iets langer maar je ziet het gaandeweg beter worden.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 april 2024, 17:09:05En ja, ik heb de vinkjes in de desbetreffende hokjes aangezet.
Wat zeg ik nou Peter? Ja die staan allemaal aan.

Tja die handleiding moet ik nog eens opzoeken, dat is nogal een lijvig boekwerk. Pagina 37 en 77 zeg je, zal er dan naar kijken.

Beste,

Heb je bij je locs CV4 op nul gezet. Dat is de remvertraging in de decoders van de locomotieven. Dan pas kan koploper het overnemen zoals het moet;

grts

Marcel

Ja, ook dat is bij alle loks juist ingesteld. Zowel optrek als afremvertraging staan uit.
Misschien een domme opmerking, maar je hebt per blok neem ik aan, 2 bezetmeldpunten? Of 3 indien het spoor in beide richtingen bereden wordt.
Bij mij duurde het per loc ongeveer een keer of 3 a 5 voordat ie netjes stopte, daarna is het eventueel finetunen in cm's doorrijden of qua seconden indien niet geijkt.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 april 2024, 17:51:30
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 april 2024, 17:09:05En ja, ik heb de vinkjes in de desbetreffende hokjes aangezet.
Wat zeg ik nou Peter? Ja die staan allemaal aan.

Tja die handleiding moet ik nog eens opzoeken, dat is nogal een lijvig boekwerk. Pagina 37 en 77 zeg je, zal er dan naar kijken.
Dat had ik ff niet gezien Henk  :?
Werkt je Helpfunctie in koploper niet? ( F1 ) dat gaat makkelijker dan zoeken  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Beste Henk,
Zijn de loks geijkt in Koploper ?
Mvg
Olivier 77
Ik zal proberen om het uit te leggen hoe het werkt met de kennis die ik bezit van koploper.

Stel een trein moet stoppen in een blok, dan gaat dat als volgt:

De trein zal op de eerste melder remmen naar de minimum ingestelde snelheid van een blok (tenzij bij onderhouden blokken een andere melder is gedefinieerd) Ook moet je ergens opgeven wat de maximale tijd is dat een trein op minimum snelheid mag rijden. De eerste keer zal een trein veel te lang op minimum snelheid rijden alvorens het bij de stopmelder aan komt. De volgende keer zal koploper dus leren dat de loc later moet gaan afremmen naar zijn minimale snelheid om niet langer dan de maximale tijd op deze snelheid te rijden.

Dat is hetgeen wat wordt bedoeld met leren remmen. De loc zal altijd op dezelfde plek stoppen, namelijk op de stopmelder. Daar zit het "leren remmen" niet in. Het heeft puur te maken met de tijd dat een loc op de minimale snelheid zal rijden in een blok alvorens hij op de stopmelder komt.

graag een glaasje wijn

#10  : de loks moeten niet geijkt zijn voor leren remmen.Enkel als je echt op cm wil laten stoppen of met blokverdeling gaat spelen

Hoi bellejt,

En natuurlijk ook als je in tractie wil rijden.

Jos
Henk

Open het logging scherm.

Zet vinkje bij leer remmen en te hard in stop sectie om de resultaten in die lijst te tonen.
Je ziet dan dat een lok een steeds hoger percentage netjes geremd krijgt.( op betreffend punt en op die snelheid. ) En bij 3x netjes geremd de melding dat het op dit punt geleerd is.
Je ziet de lok nu ook op een ander perron stoppen. Om daar te starten met t leerproces.

Dank allen voor de bijdrages en tips en tricks, alleen het logging scherm heb ik nog niet gevonden. Hoe kom ik daar? Al vaker over gehoord en naar gezocht maar zonder resultaat tot op heden.

In dit geval bleek dat ik de lok nog enkele cm moest laten doorrijden om op de juiste plaats te stoppen. Dat werkt uitstekend.
Re: Koploper; "Treintype en toegang"

Re: Koploper; "Treintype en toegang"
Meteen maar een ander probleempje voorleggen. Gister heb ik de BR55 (Piko) maar eens op de baan gezet met een sleep er achter. Het ding rijdt mooi met een prima geluid er bij. Maar ze wil niet rijden waar ze dat wel zou moeten doen. In het scherm van variable routes staat bijna niets aangevinkt als "uitgesloten" maar toch wil de lok niet rijden op een heel stuk van de baan. Onder andere niet in SS1 en de routes daar naartoe (beide helices). Ook kan ik ze daar niet "neerzetten" vanuit het rijwindow.
Nu heb ik al zitten zoeken maar vind zo geen andere plekken waar toestemming of niet gegeven kan worden voor bepaalde blokken. Iemand suggesties?
Logging scherm :

Links bovenin in de kolom met de hoofd functies (waar je ook je data base kiest en een back up maakt. )
Staat het logging scherm iets naar beneden in de kolom.

Als de trein niet wil rijden zal Henk niet veel aan het logging scherm hebben.

Henk, is de treinlengte niet te lang voor de blokken waar je hem in wil plaatsen.
( Krijg je geen foutmelding ) ?
Anders hier de database plaatsen.

Jos

Jos, Hero refereerde nog aan het leren remmen, daarover staat iets in de logging.
En nee, de treinlengtes zijn zeker niet te lang. Dat hou ik bij in een excel file waarin alle gegevens van de baan zijn verwerkt. En er komt ook geen enkele foutmelding.
Zal morgen eens kijken of ik de database hier kan plempen. Nu is alles al afgesloten en op slot.
Re: Koploper; "Treintype en routes"

Re: Koploper; "Treintype en routes"
Heb nog eens naar het probleem zitten kijken en nu vraag ik mij het volgende af:
Onder "variabele routes" kun je een route opgeven door uitsluitingen waar die trein niet mag komen te definieren.
Onder "treintypes" kun je locomotieven selecteren die deze route zouden moeten rijden. Dat werkt prima zolang je één route per treintype selecteert. Echter bestaat de mogelijkheid om meerdere routes voor één en hetzelfde treintype te selecteren. Ik heb vastgesteld dat dat niet altijd goed gaat. De vraag is dan ook wat koploper doet met de tegenstrijdigheden in deze definities. Bijvoorbeeld in route A mag de trein niet in blok 2 komen en in route B mag de trein niet in blok 4 komen. Nu vertel je koploper dat deze trein de routes A en B moet volgen. Hoe behandelt koploper nu deze trein betreffende de blokken 2 en 4?
Mijn indruk is nu dat deze trein beide blokken niet mag gebruiken terwijl dat wel zou moeten.
Mij lijkt het juist logisch dat geen van beiden dan mag. Als Jantje van zijn ma niet mag drinken en van zijn pa niet mag roken, dan mag hij toch geen van beiden?
Als eerste de vraag waarom je dit zo zou willen programmeren? Een trein mag ergens wel of mag ergens niet komen toch?

Je kan wel nog iets met logische acties doen, zo kan je onder bepaalde voorwaarden aangeven dat een trein ergens wel mag komen en onder andere voorwaarden weer niet. Maar dan wordt het al wel weer wat ingewikkelder, ik zou eerst maar eens kijken dat alles een beetje logisch gaat rondrijden en dan pas beginnen met ingewikkeldere zaken.

@citaat  @citaat
Tja, ik bekijk het altijd van de positieve kant. Wanneer een trein route A mag rijden en ze mag route B ook rijden, dan is er geen enkel probleem. Waaruit maar weer blijkt dat positief denken niet de juiste manier is.  :)

En je zal ze de kost moeten geven die dan zeggen: Pa als ik niet rook mag ik dan wat drinken? Natuurlijk jongen, ga je gang maar alleen met mate(n).  >:-D
Dit heeft niks te maken met positief of negatief denken, dit heeft te maken met logica ;)

Als je hebt aangegeven dat een trein niet in een bepaald blok mag komen (2 en 4 in dit geval) is het toch logisch dat die trein er dan niet heen rijdt?

Alleen als een trein in alle blokken mag komen van een route zal de trein die route gaan volgen.

Eigenlijk moet je het benaderen als digitale poorten en in dit geval zou je het middels een logisch schema kunnen invullen en verklaren. Pas als aan alle voorwaarden is voldaan mag een trein een bepaalde route gaan volgen.

Ja Jan, je hebt helemaal gelijk en daar was ik in post #20 ook al achter. Alleen in eerste instantie gingen mijn gedachten een andere kant op. En dat kan dus wel met logische acties. Maar dat wordt dan weer een heel ander verhaal.

Allen hartelijk dank voor de tips, suggesties en het meedenken. Inmiddels heb ik de handleiding van koploper boven tafel en vanmiddag zitten bestuderen. Er is mij veel duidelijk geworden.