Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

viessmann 4164 afspanmast

Gestart door Rudibeer woensdag 10 januari 2024, 17:24:37

doe maar een treintje

Om de baan nog wat op te leuken qua bovenleiding heb ik zo'n viessmann 4164 afspan inrichting met wiel incl. mast gekocht,
maar nu... want deze mast bestaat uit een dwarsarm waar de bovenleiding aan zit (dat snap ik), maar waar bevestig je dan de wielspaninrichting aan.

Blijkbaar moet deze ook een 2e bovenleiding en ik denk dat het moet zoals op de schets is aangegeven.
Met google kan ik ook niks vinden qua voorbeeld of aansluitschema en zelfs youtube laat me deze keer in de steek, dus ik hoop dat mijn oplossing de juiste is.

groetjes, Ruud
Re: viessmann 4164 afspanmast

US rail .. what else?

Ruud,

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik naar de plaatjes en de instructie kijk in het Oberleitungsbuch van Viessmann dan denk ik dat je werkwijze klopt. Er is zelfs een speciale draad voor het afspannen (Viessmann 4144).

Groeten,
Wico

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ruud,

Bijna goed. Een afspanmast staat aan het einde van een lengte rijdraad (die zijn namelijk niet oneindig lang).

Zie het plaatje: De van links komende rijdraad wordt afgespannen aan de rechtermast. En vanaf de linkermast gaat de nieuwe rijdraad weer verder naar rechts.
Afspanmast.png

Kortom je hebt altijd twee afspanmasten nodig.

EDIT: Er zit nog een klein foutje in je tekening. De afspaninrichting bevind zich aan de zijde waar de rijdraad aan de uithouder is bevestigd. De korte zijde dus.

doe maar een treintje

:) dank allen voor de hulp.... :thumbup: