Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Decoder voor Lichtvoorsein 76481

Gestart door mphoi zondag 26 november 2023, 18:14:53

Decoder voor Lichtvoorsein 76481
Is er een losse decoder voor Lichtvoorsein 76481 te koop? De filosofie is: geen bedrading onder de rails (tussen voorsein en hoofdsein). Maar hier gaat die filosofie mank.
Re: Decoder voor Lichtvoorsein 76481
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Nee.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Niet volgens de gebruiksaanwijzing, maar een handige modelspoorder kan het natuurlijk wel, tenminste als die weet wat hij doet.

Groet, Anne W
Speciale Gast

Niet echt. Een deel van de slimme elektronica zit in de seinmast en communiceert met de decoder onder de rails. Die is echt een van de zaken die heel lastig is.
Bedankt voor de antwoorden en suggesties.
Wat is er bijzonder aan dat voorsein opdat het niet door een normale decoder (die 3 seinbeelden aan kan) aangestuurd kan worden?
Speciale Gast

Een deel van de intelligentie zit in het sein zelf verwerkt. Er gaan 2 draadjes het sein in en het sein weet welk seinbeeld hij moet aangeven. Als een ander sein op dezelfde sokkel zet doet ie het opeens ook anders.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Waarom kan je voorsein niet op het hoofd sein worden aangesloten?
Alle voorseinen worden worden op het hoofdsein aangesloten dmv een 2-polige draad van ca een meter.
Begrijp ik het goed dat je meerdere voorseinen 76481 op één hoofdsein wilt aansluiten?
Want het voorsein 76481 wordt geplaatst bij bochten en te korte remwegen.

Mvg
Marcel
Hallo Marcel,

Dat voorsein kan wel met de aanwezige draad op het hoofdsein aangesloten worden. Maar ik wil die draad niet onder al die rails laten lopen. Want in een half uurtje bouwen we bij een stamtafel een complete baan op. En het "gerommel" met die draad wil ik voorkomen. Niet iedereen gaat daar zorgvuldig genoeg mee om.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ja, ik begrijp het.
Maar ik heb geen idee of met een seinelectronica zonder hoofdsein een voorsein kan worden aangestuurd.
Of dat met de 763xx serie wel werkt, weet ik niet.
Zou ik uit moeten proberen.
Mvg
Marcel
Een lichtvoorsein uit de 763xx serie werkt wel als je die aansluit op een losse lichtsein decoder.
Deze kan je ook gewoon programmeren met een cs2 in ieder geval.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.