Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wissel omschakelen

Gestart door DJ donderdag 09 november 2023, 13:48:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel omschakelen
Lid sinds: 2023

offline
Wissel omschakelen
Het is wellicht algemene kennis, maar ik heb geen flauw idee. Hoeveel volt heeft een wissel minimaal nodig om om te kunnen schakelen?

Mvg,

Daan
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wissel omschakelen
Heb de oude M-Rail wisselaandrijvingen wel eens via een 12 volts Lima trafo willen schakelen. De helft reageerde niet goed.

Met een oude blauwe Marklin trafo, deden ze het allemaal perfect (of dit nu het verschil van AC of DC of lagere voltage is, weet ik niet.

Groeten,

Jan
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Wissel omschakelen
Gelijkstroom genereert een sterker magnetisch veld dan wisselstroom. Daardoor zullen de magneetspoelen in bijv, een wissel op gelijkspanning beter schakelen dan op wisselspanning. Dat neemt niet weg dat een spoel een minimale spanning aangeboden moet krijgen om met zekerheid te schakelen. Voor Märklin ligt de ondergrens ergens tussen 14 en 15 Volt. Daar zit altijd een beetje verschil in omdat de toleranties van een dergelijke spoel vrij groot zijn.
Trouwens alle digitale systemen gebruiken gelijkspanning om te schakelen. Ondanks dat je wisselspanning aan de modules aanbiedt. Deze wordt intern eerst gelijkgericht en afgevlakt naar een gelijkspanning om de doodeenvoudige reden dat elektronica met wisselstroom niets kan.
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Wissel omschakelen
wisselaandrijvingen c-rail schakel ik met 16 Volt gelijkstroom zoals op het doosje staat.

henk
ik "schakel" ook digitaal maar wel rechtstreeks met gelijkspanning omdat ik alle decoders daarmee afzonderlijk voedt.

cees
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Wissel omschakelen
Ik heb een analoge baan, en mijn wissels zijn niet eens van marklin, maar dat biedt mij toch een beetje inzicht. Hartelijk bedankt!
Re: Wissel omschakelen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wissel omschakelen
Onze wiki bevat heel veel van dit soort informatie.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Hoofdpagina
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Wissel omschakelen
Het enige nadeel aan de wiki vindt ik, is dat er geen zoekfunctie is. Als men niet weet onder welke categorie iets valt, kan het erg moeilijk zijn de betreffende informatie te vinden. Of misschien geldt dat alleen voor mij, ik heb immers vrijwel geen kennis of ervaring met modelbouw.

Nog een vraag over het aansluiten van de wissel zelf:

Mijn analoge wissels (En ik denk de wissels van marklin ook) hebben 4 punten die verbonden moeten worden. Een dient voor de stroomtoevoer, een is de aarde voor het lichtje, en de andere twee zijn voor het schakelen van de wissel. Maar kan het kwaad om dit precies andersom te doen? (Bij wijze van: Toevoer wordt aarde en aarde wordt toevoer) Het werkt wel, maar ik geloof dat dat niet altijd betekend dat het veilig is.
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Wissel omschakelen
Bij puur analoge wissels kan het wel, maarr.. zodra je ook maar een LED voor de verlichting er in gaat zetten kan het al niet meer. Wat veiligheid betreft is het niet zo een groot probleem zolang je dat maar overal toepast. En daar ligt het gote gevaar. Omdat het niet standaard is ga je snel verwarring krijgen en die verwarring kan tot gigantische kortsluiting leiden. Dan heb je wel een gevaarlijke situatie gecreëerd.
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Wissel omschakelen
Er zitten nu al lampjes in (waarschijnlijk echter geen leds) maar ook dan werkt het. bestaan er lampjes zonder bewuste plus en min pool?

Maar bedankt. zodra ik de wissels ga aansluiten zal ik eraan denken alles hetzelfde te doen :-)
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Wissel omschakelen
Citaat van: DJ op donderdag 09 november 2023, 15:49:43Het enige nadeel aan de wiki vindt ik, is dat er geen zoekfunctie is.



Dit moet ik terugnemen... Ik heb simpelweg onvoldoende gekeken en de zoekfunctie totaal gemist :-|

Nou ik weet niet hoe het moet maar ik krijg het niet voor elkaar deze tekst buiten de quote te krijgen.

EDIT Fred, citaat aangepast.
Re: Wissel omschakelen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wissel omschakelen
lampjes hebben geen + of - .Leds wel en dat is op te lossen door enkele diodes te gebruiken.