Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Marklin loc 3021

Gestart door DJ woensdag 08 november 2023, 16:37:27

Marklin loc 3021

Als 't maar rijdt...

Marklin loc 3021
Dag allen,

Ik heb een Marklin loc 3021 (v200 006) die gewoon functioneerd. Maar in het midden van de loc zit dit geheel. Onderaan komt er ook een hendeltje uit, waarmee je iets kan omzetten. Een gele en een groene draad die hieruitkomen (maar verbonden zijn met de motor) lijken niet aangesloten te zijn. Weet iemand wat de functie hiervan kan zijn?

Mvg,

Daan
Re: Marklin loc 3021

graag een glaasje wijn

denk dat dit inderstel van een electrisch model is en dan was dat hendeltje om te schakelen tussen puko's en pantograaf.Zie exploded view

Als 't maar rijdt...

Wat inhoudt dat...? Ik ben nog niet zo thuis in de modeltrein wereld :)

graag een glaasje wijn

dat de lok niet origineel meer is maar verbouwd door iemand

Als 't maar rijdt...

Oh, dankjewel.

Dat kan natuurlijk, dan hebben ze het wel ontzettend netjes uitgevoerd.

Heb je de drie locs die je hebt tweedehands gekocht Daan?

Als 't maar rijdt...

Gekregen, maar ze zijn inderdaad tweedehands.
Citaat van: DJ op woensdag 08 november 2023, 16:37:27Dag allen,

Ik heb een Marklin loc 3021 (v200 006) die gewoon functioneerd. Maar in het midden van de loc zit dit geheel. Onderaan komt er ook een hendeltje uit, waarmee je iets kan omzetten. Een gele en een groene draad die hieruitkomen (maar verbonden zijn met de motor) lijken niet aangesloten te zijn. Weet iemand wat de functie hiervan kan zijn?

Mvg,

Daan

Johnny,

Even goed lezen. Model is een V200 en is dus een diesel.

Citaat van: DJ op woensdag 08 november 2023, 17:08:42Gekregen, maar ze zijn inderdaad tweedehands.
Ik heb naast wat ik zelf heb gekocht en als kind van mijn ouders heb gekregen ook heel veel geërfd. Is altijd mooi, maar je moet dan wel goed opletten wat je ermee doet. Zat veel spul tussen wat echt al heel oud was en moest worden opgeknapt. Mijn vader is erg handig, ik steeds handiger.

Deze 3021 is een bouwpakket geweest, vandaar de stekertjes, het waren anders soldeerverbindingen geweest. De lok heeft een zgn. omschakelrelais voor het wisselen (via overspanning, schakelbaar op de trafo) van de rijrichting. Om het schakelen ook handmatig te kunnen, hadden deze loks een handeltje aan de onderkant. De lok is origineel door Märklin als bouwpakket geleverd, je hoeft dus niet bang te zijn dat er al aan geknutseld is.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Daan,

Het is zo netjes omdat het geheel in originele staat is.

Het schakelapparaat dat je laat zien is voor het omdraaien van de rijrichting, dat handel is de handbediening voor om te schakelen.

IB 2 met koploper

Dit is een schakelaar om het omschakelrelais en tik te geven. Zo kan je de richting wisselen. Op oudere stoomloks zit deze schakelaar vaak naast de ketel. Zie bv oude 3000 en 3003.

gr Gerard

Als 't maar rijdt...

Oh natuurlijk. Ik heb gelijk mijn andere locs opengeschroefd (ben nu eenmaal nieuwsgierig) en die bezitten ieder precies hetzelfde mechanisme, enkel zonder het hendeltje dat er aan de onderkant uitkomt, wat mijn aandacht bij de 3021 heeft getrokken. Ik neem aan dat het geen kwaad kan om de stekkers te verwijderen en de draden die bij elkaar zitten aan elkaar te solderen? Is netter, en dan kan ik de stekkers wellicht ergens anders gebruiken.

graag een glaasje wijn

Om het schakelen ook handmatig te kunnen, hadden deze loks een handeltje aan de onderkant : iets geleerd dus maar heb al andere dingen gezien kwa verwisselen onderstellen.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik zou het lekker origineel houden.
Pas wel op dat de schroeven niet buiten de behuizing uit komen en zo ongewenst contact maken met bv het frame.

Mvg
Marcel

als je deze hendel naar voren beweegt,dan zie je ook de schakelwip bovenaan het relais bewegen.
Je weet dan direct wat het is:Schakelaar om rijrichting te veranderen.Zoals hierboven aangehaald.

Als 't maar rijdt...

Dat zou ik hebben geweten ja, als ik eerst op de hoogte was van de hele functie van dat ding. Maar dat wist ik dus niet :)

Nog even nadenkend denk ik dat het model om een 3921 gaat, een bouwpakket, daar moesten ook stekkers in worden gebruikt.

Geheel gebouwde loc af fabriek heeft alleen maar gesoldeerde draad (zwart) verbindingen.

Als 't maar rijdt...

Als dit het geval is, is destijds ook de kap verwisseld, want daar staat heel duidelijk 3021 op.

Mvg,

Daan

Toch grappig, al die reacties die precies hetzelfde zeggen. Het is er nu wel ingehamerd volgens mij....

Dat zou ik hebben geweten ja, als ik eerst op de hoogte was van de hele functie van dat ding. Maar dat wist ik dus niet

Ja,dat is het schakelrelais van de oude M-loks.Geeft dat typisch goed hoorbaar schakelgeluid.En helaas ook af en toe de bokkensprongen.Weet niet tot welk jaar dit gebruikt is.
Maar,veel (bijna allemaal) van mijn loks hebben dit.
NB:Mijn 3021 is 64 jaar oud en rijdt nog zijn rondjes.Heeft wel enkele tientallen jaren niet gereden,maar reed zo weg bij het terug opstarten

Als 't maar rijdt...

Wat houdt het in als de loc bokkensprongen maakt? Is dat wanneer hij per ongeluk twee keer de richting veranderd terwijl het slechts de bedoeling is dat dit één keer gebeurd?

IB 2 met koploper

Soms wil het gebeuren dat het omschakelrelais het contact met de motor niet direct verbreekt bij omschakelen en dan komt de volle omschakelspanning even op de motor waardoor deze een bokkesprong maakt. Later heeft marklin daar een stukje elektronica tussen gezet waardoor het voorkomen werd.

gr Gerard

Groet, Thom

Citaat van: DJ op donderdag 09 november 2023, 07:49:36Als dit het geval is, is destijds ook de kap verwisseld, want daar staat heel duidelijk 3021 op.

Mvg,

Daan

Ik heb hier ook een (paar) 3921, maar daar zat echt een kap bij waar 3021 op stond! Ik denk dat ze in die tijd geen andere kappen geperst hebben.
Voor het ultieme bewijs zoek ik al een tijd een ongeopend bouwpakket, maar helaas zeldzaam en duur. 
In dit topic zie je een bouwpakket met de cijfers op de kap.

Als 't maar rijdt...

Dat kan natuurlijk ook, ja.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

En je kunt die bokkesprong, indien nodig, beïnvloeden door het veertje slapper of strakker te zetten.

Groet, Anne W

Inderdaad beter dat veertje bijwerken, dan het haakje bijbuigen zoals in de handleiding staat.
Dat zal het ook wel begeven na en aantal keren,en veertjes zijn gemakkelijker te vervangen dan dat haakje.

Citaat van: demuro op donderdag 09 november 2023, 20:07:44Inderdaad beter dat veertje bijwerken, dan het haakje bijbuigen zoals in de handleiding staat.

Dit is tegenstrijdig aan het onderhoudsvoorschrift, Tante M beveelt aan het haakje te verbuigen.

Zal ook nauwkeuriger met afstellen zijn.

Boek(je): KLIK

Dit bedoel je.
Weet ik,maar er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden.

Bij bovengenoemde 3021 is het haakje niet te verbuigen. Ook bij TELEX relais of bijv een 3071 valt er niks te verbuigen.

Bart

Soms zit er een schroefje op, waarmee je het haakje kan verstellen.

groetjes uit beetje krom
opa cees

Die heb je ook nog.
En je hebt er met 2 haakjes....die dan natuurlijk beide niet op de gewenste plek zitten. >:-D

Overigens: kappen met 3921 opdruk bestaan niet. Alles uit deze bouwpaketten kwam van de gewone produktieband.

Bart

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: DJ op woensdag 08 november 2023, 16:56:51Dat kan natuurlijk, dan hebben ze het wel ontzettend netjes uitgevoerd.

Nou dat denk ik niet, de bedrading is verre van origineel.
Oude 3021 modellen hebben een aparte schuif, om het omschakelrelais te bedienen van buitenaf (met de hand dus), en het onderstel is voor zover ik het kan zien wel van de 3021.
De kappen zijn niet zomaar uit te wisselen, de bevestigingsschroef zit niet bij elk model op dezelfde plek.

Als 't maar rijdt...

Anderen dachten dat het wellicht de 3921 was, maar dat er geen kappen voor de 3921 zijn gemaakt. (Waardoor de 3921 een 3201 kap kreeg)
De 3921 was dan een bouwpakket, wat de 'verre van originele' draden verklaart?

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: DJ op maandag 13 november 2023, 20:29:55De 3921 was dan een bouwpakket, wat de 'verre van originele' draden verklaart?

De 3921 kan je onderscheiden van een 3021 door de splitpennen die de koppeling vast zetten.
De gewone 3021 was voor sommige modelspoorders uit die tijd nog steeds te duur.

Daardoor kwam Marklin met dat bouwpakket met originele onderdelen en bedrading van de 3021.
De bevestinging van de koppeling was bij de 3921 maar half uitgevoerd, zodat je de andere helft met een splitpen bevestigen moest.
Had je de 3921 in elkaar gezet, dan had je een zooitje zwarte draden die op maat waren gemaakt ( ja zelfs vertind op de uiteinden), om dat model rijdende te krijgen.
Natuurlijk zat er ook een schema bij, die zit ook bij de explosietekening die je bij de 3921 kreeg, en zo op de foto's te zien is er een beunhaas los gegaan op de bedrading van jouw lok.

Als 't maar rijdt...

Ik weet niet wat een beunhaas is, maar ik gok op de voeding voor een van de lichten.

Ik geloof inderdaad dat mijn loc splitpennen heeft, maar dat moet ik later maar even nakijken. En de draden kunnen natuurlijk een keer vervangen zijn, ik moest laatst (voor een andere loc) ook het een en ander weer vastsolderen.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Die drie draadkleuren zijn wel de drie draadkleuren die bij de 3921 werden gebruikt en de solderingen op het relais lijken me ook nog origineel.
Normaal zijn de draadjes van een stekker en contrastekker voorzien, die je dus zo in elkaar stak, maar bij dit exemplaar heeft iemand gewoon beide draadjes in één contrastekkertje samen geschroefd.

Een beunhaas betekent een of andere schooier die er geen verstand van heeft en maar wat doet. Een oplichter. Hoe oud ben je DJ? Wellicht te jong om dit oud Nederlandse woord te kennen. Ik ben 30.

De draden zijn origineel en de stekkers ook.
Deze bouwpaketten waren zo ontworpen dat ook iemand zonder soldeerervaring/bout ze in elkaar kon zetten. Simpel principe: je kleurt de draden en verbind ze door ze samen in een contrastekkertje te stoppen. Mooi exemplaar van een originele 3921 dus.

Bart

Maar de loc functioneert nu gewoon staat in de eerste post. Dus waarom zouden we nu draden gaan omzetten?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zoals Bart al aangeeft zijn de draden origineel. Dus niks "zooitje zwarte draden" en niks "beunhazerij"!
Als bewijs heb ik even een 3937 E41 opengeschroefd die mijn vader begin jaren 70 heeft gebouwd.
Hierin zijn dezelfde kleuren bedrading gebruikt als in de V200 van Daan.
IMG-20231113-WA0001.jpg
IMG-20231113-WA0000.jpg

Heb zelf ook nog een 3021. Die functioneert ook goed. Wat kan je bereiken met de bedrading veranderen Hanzi?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Helemaal niks Stormbreaker, ik beweer dan ook nergens dat de bedrading veranderd zou moeten worden.

wensmodel 52 8060 -7

Over een bouwpakket lokkap: daar komt geen ander nummer op te staan. Märklin heeft de kappen van de productie modellen gebruikt. De kleuren van de draden aangepast zodat een leek ook het model goedkoop kon bouwen. Wat jij hebt is een van de 10 verschillende uitvoeringen van bouwpakket 3921. Ik zou de bedrading zo laten zitten. Als ik een bouwpakketlok koop dan zou ik het originele model willen geen veranderde kleuren van de draden, geen stekkers verwijderd, geen koppeling aangepast, geen verlichting door LED maar wel analoog rijden.
Wat ik mis is de verlichting. Alle 3021 en 3921 hebben verlichting aan beide zijden. De eerste versies twee lampjes per zijde en later 1 lampje per zijde met een lichtgeleider naar een 3 puntfrontsein. Ik meen een stukje onderkant van een fitting te zien op foto 4 maar geen volledige fitting. Zit aan de andere zijde wel een fitting?

Eh nog een duit in het zakje: buig niet aan het haakje van de rijrichtingschakelaar maar rek het veertje heel voorzichtig uit of plaats een nieuw veertje al naar gelang de lok te snel of te langzaam omschakelt. Bij de oude haakjes treedt metaalmoeheid op en na een paar keer buigen breekt deze af. En zie dan maar eens een nieuwe schuifje (bv. Schieber 207970 -für Umschalter) te plaatsen. Voor dat je het door hebt breekt het plastic af en is je relais waardeloos geworden. Een klein bokkesprong hoort bij analoog rijden ;-)
Dirk :-{)     

Als 't maar rijdt...

Dag Dirk,

Een zijde heeft inderdaad nog een fitting, maar beide lampjes zijn niet aanwezig. Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Voorlopig gewoon :idea: erin en die kant als voorkant houden :) .
En het plaatje met de kapotte fitting is eventueel ook nog wel te vinden; hier op t forum of op een beurs.

In de beschrijving in de catalogus staat bij elk bouwpakket (3937 en 3921): de doos bevat alle onderdelen, behalve de lampjes, het model kan wel verlicht worden, staat er ook bij....

Leopold

Hierbij een uittreksel, is wel in het Spaans...
14-11-2023 19-40-24.jpg

Als 't maar rijdt...

Het spaans lezen gaat me nog verrassend goed af moet ik zeggen :-)

Ik zie het inderdaad staan. Dat is dan mooi, het enige wat dan kapot is, zal die ene fitting zijn. En wat een kennis is hier aanwezig zeg, ik had geen idee dat er zoveel over één enkele loc te vertellen zou zijn.

wensmodel 52 8060 -7

Nou wat er dan nog mist in het rijtje foto´s is de doos van de 3921 en de voorkant boekje / bouwbeschrijving. Die van de 3937 er ook gelijk bij gedaan. Het zijn de oude boekjes uit 1959 en 1960.
En ja over de honderden loks plus alle varianten valt heel veel te vertellen. Van de 3021 zijn er al zoveel modellen dat mensen alle varianten willen hebben. Ik niet maar heb er wel 4 verschillende.
Wat er over de gloeilampen is gezegd klopt helemaal: in de beschrijving staat dat je de lampjes bij de handelaar kan kopen. Op de dozen staan de lampjes ook niet afgebeeld.
Pas wel op met het kopen van een fitting want veel verkopers bieden gebruikte fittingen aan uit sloopmodellen die men in onderdelen aan de man tracht te brengen. Meestal voor een te hoge verkoopprijs. De lipjes van die gebruikte moet je voorzichtig ombuigen anders breken ze af.
Dirk :-{)
 3921-bovenkant-doos-2x-bouwbeschrijving-20231115_001516.jpg