Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Rijsnelheid Marklin treinen

Gestart door Smitsenco woensdag 25 oktober 2023, 10:35:05

Rijsnelheid Marklin treinen
Gebruik op dit moment Meck elektronica als analoge treinbesturing. Bevalt prima.
Wat wel heel vervelend is, is dat de verschillende Marklin treinen, verschillende rijsnelheden hebben.
Kan om die reden alleen maar bepaalde combinaties tegelijkertijd laten rijden.
Weet iemand hoe je de rijsnelheid van analoge Marklin treinen kunt modificeren?
Mvrgr., A3
Re: Rijsnelheid Marklin treinen

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kan met weerstanden in serie met de motor, maar die worden warm.
Beter met één of meerdere setjes diodes antiparallel (eentje in doorlaat en eentje in sper parallel ivm wisselstroom) geschakeld en dan in serie met de motor. Ieder setje diodes verlaagt de rijspanning met circa 0,7V.

edit: tekst diodes aangepast (Johnny :thumbup:)

graag een glaasje wijn

bedoelt diodes
Bedankt voor de feedback. Snelheid van de snellere locs dus aanpassen met diodes anti parallel naar de locs met de laagste snelheid.
In het grijze verleden heb ik de diodetruck ook toegepast om m'n E03 te temmen.
Uiteindelijk werden het 4 sets om hem enigszins in de pas te krijgen met de rest op de modulebaan.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik kwam net in een ander topic ook nog de tip tegen om de koperen borstel te vervangen door een koolborstel; twee koolborstels dus.
Deze oplossing geldt natuurlijk alleen voor de oudere Flat Collector Motoren (FCM).
Zelf nooit geprobeerd, weet dus niet of 't werkt. Zal gebaseerd zijn op 't feit dat koolstof een hogere weerstand heeft dan koper.

Deelnemer vanaf 2007

Ik heb een analoge baan waarop geheel geautomatiseerd mbv relais 25 locs rijden. Mijn doel is om alle locs te temmen wat betreft de snelheid.ik maak de snelheid uit.
Oude analoge locs zijn met kleine schijf te temmen door er een decoder 60760 in te zetten. Het voordeel van deze decoder is dat ik via mijn mob. Station de snelheid kan aanpassen. Maar het belangrijkste is dat de aangepaste snelheid vastgelegd in de decoder ook onder analoog regime actief blijft. Maar dit zijn dan ook decoders die begin deze eeuw zijn gemaakt. Maar zijn nog regelmatig te koop.
Het valt mij op dat ik daarover in de wiki geen info over lees.

Daarnaast zijn er begin van de eeuw locomotieven met decoders verschenen waarbij ook de snelheid via mob station wordt vastgehouden.

Dan het hoofdstuk nieuwere locs. Mijn ervaring is dat er rond 2008 bij marklin het eea is gewijzigd . Toen verschenen ineens locs die wel met mob station de max snelheid kon aanpassen
, maar die analoog de aanpassing niet vast hielden. Ik denk dat dat in de tijd van struggles met Esu was.

Die nieuwere locs krijgen van mij een diodebehandeling. En dat werkt ook prima.

Dus wat analoog rijden betreft heb ik de snelheden in de tang.

Frans
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Frans,
Citaat van: frans hufkens op vrijdag 27 oktober 2023, 22:06:39Oude analoge locs zijn met kleine schijf te temmen door er een decoder 60760 in te zetten.......Maar dit zijn dan ook decoders die begin deze eeuw zijn gemaakt.
Je bedoelt waarschijnlijk de 60902 met dipswitches voor het adres en potmeters om de max snelheid mee te regelen.

Deelnemer vanaf 2007

Hallo Ad, 60760 is een gewoon een ombouwsetje om analoge locs digitaal te laten rijden. Alleen ik zet deze decoder in een loc met kleine schijf   om vervolgens analoog te blijven rijden. Ik heb dit nog niet uitgetest met de grote schijf locs. Alleen ik tem de loc door de snelheid in te stellen met mijn mob station en die wordt zelfs vastgehouden in deze decoder. In tegenstelling tot nieuwe decoders die marklin de laatste 14 a 15 jaren produceert. De decoder die jij aanhaalt heb ik in een loc zitten, en daarmee kun je ook beperkt de snelheid analoog regelen. Zelfs de optrek snelheid. Ik ben tevreden dat deze decoder 60760 nog her en der te koop is. Gr frans

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.