Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuw lid en baanontwerp

Gestart door iko kakes donderdag 24 augustus 2023, 11:27:33

Nieuw lid en baanontwerp

Nieuw lid en baanontwerp
Beste Mense

Zal mij zelf eerst voorstellen. Ik ben Iko en woon in Deventer. Als kind had ik, net zoals zovelen van jullie een Marklinbaan en de afgelopen jaren heb ik langzaam rails en treinen gekocht. Nu is het zover dat ik in oktober een eigen ruimte op zolder krijg van op termijn 3 bij 6 meter. De huidige kamers moeten eerst samengevoegd worden tot 1 ruimte.

Mijn plan is om hier een vaste baan te gaan bouwen. Ik ben nu bezig om via het programma Anyrails een baanontwerp te maken. Ik heb een eerste kamer indeling op papier gezet en toegevoegd als plaatje. In de kamer komt nog een logeerbed, kast en bureau te staan (grijze vlakken) De grijze vlakken in het baanontwerp zijn luikjes om bij de baan en materiaal te komen. Mijn thema wordt frans begin jaren zestig (stoom en elektrisch)Waarschijnlijk tweede gedeelten kolendepot/mijn en sneltrein. 

Alles is nieuw voor mij dus veel vragen en adviezen nodig. Ga de komende weken mij verder verdiepen in jullie geweldige site en kennis op doen. Mijn idee is om te beginnen met het bouwen van een onderbaan en dan op termijn als ik voldoende kennis en ervaring heb opgebouwd de bovenbaan te maken. Het huidige ontwerp van de baan is daarop gebaseerd.

Alle adviezen en opmerkingen zijn welkom
Re: Nieuw lid en baanontwerp

Als het maar Zwitsers is.

Welkom op het forum Iko.

Groet Michel
Wiki Redactie

Hallo en welkom.
Mooi om weer eens iemand uit Deventer te leren kennen.  Je ziet niet veel mensen uit de buurt.
Wellicht is een stamtafel voor jouw ook een optie. Zit in Apeldoorn en er is veel kennis aanwezig.  De 5e is er weer 1. Ik kan je aanmelden. Is van 19:00 tot 10:30
Wellicht Een optie dus.

Over de baan het volgende. Dit is het advies wat mij ook is gegeven.

- Welke tijdperk
- Doel van je Bovenbaan : Station, BW, Industrie, Stad, Dorp of gewoon vol knallen met rails.
- Advies, Bouw eerst je bovenbaan en dan pas je Schaduw.
- Wat is de langste trein wat je gaat rijden.
H
oud rekening met Hoogte van je Schaduw baan en Bovenbaan. Advies: Minimaal 10 cm voor treinen met Bovenleiding en minimaal 20 tot 30 cm als je de treinen nog wilt bereiken achter je baan. Ik houd zelf nu 20 CM aan.
Breedte van je baan. Gemiddeld kun jij ongeveer 80 cm tot 1 meter arm lengte krijgen.  Kan je achter je baan komen. Kan je in de verre uithoek komen. Lukt dit met je mangaten.

Dit even ter info. Wellicht hebben mensen meer info.

Mocht je trouwens persoonlijk contact op willen nemen dan kan dit ook wel. Altijd leuk om iemand in de buurt te hebben om het over de hobby te hebben.

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Welkom Iko,

Je hebt een mooie ruimte om te vullen en slim dat je je doel verdeeld in 2 delen.

Lekker rustig aan opbouwen.

Groeten,

Jan
Beste Tony
dank voor je reactie, wat is een stamtafel en ik denk dat je 5 oktober bedoeld?
Welkom op dit leuke en leerzame forum Iko.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Een stamtafel is een plaats waar diverse leden van  het forum bijeenkomen voor een babbeltje en technische praat. Vaak is er ook iemand met hands-on ervaring of wordt er een baantje gelegd en gereden.

Aangaande je gepresenteerde plan; je zegt dat dit de onderbaan wordt, bedoel je daarmee het schaduwstation waar treinen geparkeerd worden of wil je hier ook wat scenery gaan zetten? Als alleen schaduwstation vind ik het wel heel veel rails en rijwegen hebben namelijk. Wat ik in dit plan mis zijn de aanzetten (opritten) om straks naar de bovenbaan te kunnen rijden. En er zijn er hier meerderen die een Frans thema aanhouden.

Wil je analoog gaan rijden of digitaal? In geval van digitaal handmatig of computergestuurd? In het laatste geval zul je daarvoor alvast de terugmelders in moeten plannen ook wanneer je die in het begin nog niet gebruikt. Dit later inbouwen is een groot probleem omdat je dan de rails er weer moet afnemen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Iko.

Welkom op het 3rail forum :thumbup:
Als alles nieuw voor je is, is het dan niet handiger om eerst een klein ovaaltje met een passeerspoor te maken, om daarmee alles uit te testen, alvorens met een dergelijk grote modelbaan te starten?

Groeten en succes,

Erik.
Beste mensen

Heel erg dank voor alle (snelle) reacties hierbij een respons
Ja Erik dat is heel verstandig om klein te beginnen.
Ik heb voor mij zelf de volgende fasering in mijn hoofd
1. Verbouwing en inrichting zolderkamer tot 1 ruimte
2. Bouw van kleine treintafel over de breedte voor de dakkapel
3. Aanleg treinbaan op kleine tafel met digitale besturing van de treinen en handmatige/elektrische bediening van de wissels
4. bouw van de lange tafel
5. Uitbreiding van de treinbaan naar de lange tafel

Zoals gezegd Franse setting periode 3 1960 - 1970. maximale lengte tussen de 150 - 175 cm.

Ik denk dat dit zomaar eens een jaar kan duren voor dat alles functioneert en de ringleidingen liggen, de baan van voldoende voeding is voorzien en nog veel meer leerpunten
Daarnaast wil langzaam mijn huidige verzamelingen ombouwen naar Franse locomotieven, wagons en goederenwagens. Daarnaast een idee ontwikkelen over de bovenbaan met gewenst landschap elementen en beginnen met het leren van het bouwen van landschappen, gebouwen en aankleding. Workshops gaan volgen en lid worden van de modelbaanclub in Deventer of omgeving)

Het huidige ontwerp is slechts een begin en op deze hoogte moet uiteindelijk de onderbaan komen met schaduwstation en keerlussen. Mijn idee is dat je op deze baan met 4 treinen tegelijk een mooi afwisselend baanverkeer kunt creeren. Maar eerst en vooral genieten van de hobby en mensen leren kennen waar ik wat van kan leren en waarmee het leuk werken is. De Stamtafel lijkt mij daar een goed begin voor Tony dus als je mij meer informatie kunt geven en aanmelden lijkt mij dat een goede start

Iko
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Hoi Iko,welkom op dit forum.

Als je info over stamtafels wilt kun je hier klikken.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.