Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoe open ik de Brawa S9 BR 14 (40271)

Gestart door Petrus vrijdag 11 augustus 2023, 10:17:34

Hoe open ik de Brawa S9 BR 14 (40271)
Beste allen,

Vorige week een tweedehands Brawa locomotief gekocht. Uit nieuwsgierigheid. Het is een S9 BR14 (40271). Het is een mooie loc die op mijn baan probleemloos rondjes rijdt. Alleen werkt het licht aan de voorzijde niet. Dat moet dus aangepakt. Op internet en ook hier op het forum wordt de locomotief besproken en vaak is het issue: hoe gaat'ie open.

De handleiding is duidelijk: los de drie boutjes (nummer 119) en verwijder voorzichtig de kap. Maar waar zit boutje nummer drie? Die zou onder de ketel moeten zitten, maar op het blote oog zie ik dat niet. Daar zit wel een gat en het zou zomaar kunnen dat daar boutje drie had moeten zitten. Edoch, met boutje 1 en 2 los komt de ketel niet vrij en ik wil (nog) niet forceren.

Misschien zit het lichtprobleem in de tender. Die moet dus ook open. Daar zit de decoder, een DCC Lopi 3. Ik vermoed dat die de originele decoder (Digital Premium) vervangt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Dus een algemene vraag: heeft iemand ervaring met deze loc en wat zijn dingen waar ik op moet letten?

Dank en groet, Petrus
Re: Hoe open ik de Brawa S9 BR 14 (40271)
Dag Petrus,

Even eens niets-zeggend antwoord: ja, ik heb deze loc ook (uiteraard in het fraaie kleed van de KPEV: wat een plaatje...), maar ik heb haar nog nooit hoeven openmaken. Het scheelt wanneer je haar in haar doosje bewaard ;). Daar kan ik je dus niet mee helpen. Waar ik wel aan zat te denken: als er een andere decoder in geplaatst is dan de originele decoder, kan het dan niet zijn dat men de verlichting niet goed geprogrammeerd heeft? Bij mij zit er overigens een Loksound V3.5 in af-fabriek, dus de ESU-decoder in jouw loc kan ook gewoon standaard zijn.

Of, ook een optie: staat de loc in de delta-modus? Deze is nodig om het licht continu te laten branden bij delta-gebruik. Hiervoor kun je CV49 eens uitlezen.

Hopelijk kunnen anderen hier je verder helpen. Het lijkt me eerder een decoder-probleem, dan dat de verlichting daadwerkelijk stuk is.

Met vriendelijke groet,
William
Top William.

Dat zou kunnen, een probleem met de instellingen van de decoder. De productiedatum van de Lopi V3.0 is 2008. Dat komt overeen met de productiedatum van de locomotief.
De verlichting schakelt met de rijrichting, waarbij alleen het achterlicht het doet. CV49 = 19, maar dat zegt mij nog niet zoveel.
Er zou ook licht moeten kunnen branden in de cabine: dat zou onder F2 moeten werken. Onder de tender zit een kleine schakelaar. Die staat aan, maar uitzetten lukt niet. Er zit geen beweging in.

Petrus
Ter aanvulling op mijn vorige bericht: rijd ik analoog dan ook werkt alleen het achterlicht ...
En weer verder: het gat, daar past een boutje '119' in. Dus boutje nummer 3 is bij de vorige eigenaar - ergens onderweg - verloren geraakt. Het probleem blijft: de kap komt niet los en wrikken durf ik niet. En de kap moet los want anders los ik het niet op. Ik heb de decoder gereset. Het moet dus een hardware probleem zijn.

Petrus
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Zit die schroef voor niet onder het voorloopstel? Die schroef je los met schroef 205.
Misschien schroefje kapot gedraaid en de kap er op gelijmd?
Ik heb puur voor de sport de mijne eens open gedaan.
De kap zit inderdaad met de 3 schroefjes 119 vast, je moet geen andere schroefjes losmaken, maar er is meer.
De 2 ketelsteunen 83 houden beide delen ook vast, die moeten eerst losgemaakt worden. Ze lijken fragiel maar ze zijn van metaal een bieden flink weerstand.
En dan is het nog het loopstel achteraan dat in de kap haakt en enkel in de uiterste stand van het loopstel kan losgemaakt worden, de gleuf is daar wat breder gemaakt.
Ik probeer het met foto's wat te verduidelijken:

Jammer genoeg is er ook plastiek aan de lok, de remblokken en die zijn naar Brawa traditie niet echt kleurvast, bij een lok die ooit amper een uur uit de doos is geweest en al jaren donker opgeslagen ligt is het rood bijna wit geworden... Dat heeft niks met open maken te doen, maar ik wil het toch maar eens vermelden, want ik heb dat al bij meerdere modellen ondervonden.
En ook traditie, 1 van de koplompen zit los, zoals bij zoveel Brawa's slecht gelijmd. Wat wil je, gelijmd zonder enige pen/gat verbinding, gewoon vlak tegen elkaar. Ik heb hier een heel potje met Brawa onderdelen die ik er ooit weer eens moet aanlijmen.
Pas dus maar op bij het demonteren en monteren van de kap...
@Ad: Het voorloopstel heeft een uitsparing waardoor je bij het boutje '119' komt. Het voorloopstel hoef je niet te verwijderen. Dank!

@Patrik: Dat is een aardige actie van jou om je eigen loc open te maken en als voorbeeld te gebruiken. Wat denk jij is mogelijk de oorzaak van het defecte voorlicht? Waar loop je risico voor zo'n defect? Ik zelf denk eerder aan de tender, bij de aansluiting naar decoder. En wat doet dat schakelaartje bij jou onder de tender? In alle geval dank voor jouw hulp ...

Petrus
Het lampje zelf kan kapot zijn, voor zo ver ik het op mijn oude dag nog zie is dat een piepklein gloeilampje, en die hebben niet het eeuwige leven.
Bij mijn lok verschuift het schakelaartje heel makkelijk. Wat het doet heb ik nu niet meer getest maar toen ik in een vorig leven de lok nieuw gekocht heb zal ik dat vast geprobeerd hebben en zal het wel gedaan hebben wat in de handleiding staat, alhoewel het nut ervan mij compleet ontgaat, als het schakelaartje aan staat kun je met F2 de verlichting in het machinistenhuis in en uitschakelen. Dat moet naar mijn idee ook zonder schakelaar kunnen, maar ja, niet alleen Gods wegen zijn ondoorgrondelijk 😉 Misschien kun je anders met F2 iets anders doen, maar dat zie ik dan weer niet direct beschreven staan (ik lees er misschien over).
@Patrik: Interessant en ook vooralsnog ondoorgrondelijk. Ik kan het schakelaartje minimaal bewegen. En inderdaad - staat ook in de handleiding - ik kan de cabineverlichting nu aan- en uitzetten met F2. Maar wat het ook doet: het achterlicht dimmen. Ik heb dat aangepast in de decoder, maar dimmen werkt dan alleen als de cabineverlichting aanstaat. Bovendien hoor ik een ruis ...
We zijn er nog niet: en ga ik dit allemaal willen met een dergelijke kwetsbare locomotief die verder prima rijdt en er mooi uitziet. Enfin, top dat je meedenkt. En als je om de hoek woont, dan bied ik je een kop koffie aan ...
In ieder geval bedankt voor het aanbieden van koffie, maar 'om de hoek' is voor mij toch 150km...
Wat de verlichting betreft zou ik (zonder decoder) eens vanuit de tender proberen om de verlichting te doen branden door de draadjes los van de dragerprint rechtstreeks te voeden met een lage spanning.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Patrik op zaterdag 12 augustus 2023, 09:55:13...maar toen ik in een vorig leven de lok nieuw gekocht heb...
Mag ik vragen hoe oud je dan bent Patrik?  ;)
Doet dat dan iets ter zake?
Met een vorig leven bedoel ik de tijd dat ik nog 3-rail materiaal kocht...
Beste allen,

Gisteren de tijd genomen om de Brawa voorzichtig te openen. Dankzij de tips van Patrik ging dat goed. Buiten dat wat hij laat zien op zijn foto's zat hier nog een onderdeel (108) vast aan de ketel.

Aan de motor gekleefd zat 'Feder 144', maar eenzelfde exemplaar zit ook op de plaats waar het hoort, het achterwiel (Nachlaüfer). Verder nog een beschadigde draad naar de motor gerepareerd.

De bedrading zo goed als kan gecontroleerd en de kans is klein dat daar het probleem zit. Blijft over de gloeilampjes! Bij doormeten bleek de weerstand oneindig hoog: geen verbinding. Naar de print was die er wel. Misschien zitten er helemaal geen lampjes in! De behuizing daarvan (ook de achterlichten) zou je naar boven trekkend moeten kunnen verwijderen, maar dat lukt niet dan alleen met brute kracht. Dat gaan we niet willen. Misschien later nog eens.

We zullen deze mooie locomotief alleen bij daglicht laten rijden ...

Petrus

P.s. De foto van de decoder is niet scherp.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.