Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Marklin ICM-1 koploper 39425

Gestart door Markieboom dinsdag 25 juli 2023, 22:41:23

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

Sinds gisteren in huis. Rene Muilwijk uit Gorinchem belde dat hij binnen is en meteen opgehaald. Wat een pareltje na de eerste rondjes.

Een filmpje gemaakt voor jullie.  B)

Benieuwd naar jullie mening over deze hernieuwde uitgave van dit NL-model.

Re: Marklin ICM-1 koploper 39425
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuk om de eerste filmpjes van deze Nederlandse trein te zien, ik wist niet dat de binnenverlichting als een TL inschakelde  :thumbup: :thumbup:
Ook de nieuwe geluiden zijn leuk, zelf zit ik te wachten op de KLM versie, maar die komt pas in september begreep ik.

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

zonder fantasie ook geen creativiteit

Schitterend model, ook al heb ik hier op dit forum gelezen dat de bakindeling niet helemaal klopt. En zelfs de HC rijdt mee hoorde ik. Als ik met de trein van Den Haag naar Amsterdam rijdt, moet ik nog maar afwachten of de conducteur langskomt. Waarschijnlijk verscholen in de machinisten-cabine. Voor wie dit model heeft aangeschaft: heel veel modelrij-plezier gewenst met deze ICM van Märklin!

Zo'n dertig jaar geleden had ik de Koplopers van L*, de gewone ICM-uitvoering, een KLM- en een Martinair- en een Aegon-uitvoering. Was ik toen heel blij mee maar zet je die wagens naast de nu uitgebrachte M*-uitvoering, is dat niet met elkaar te vergelijken.
Het blijft een zonde dat een deel van de 2de klasse niet verlicht is. Dan heb je een "nieuw" model op de markt gezet. Je probeert wat kleine dingen op te lossen om het een "nieuw model" te laten lijken. Dan los je zoiets niet op. Dat is gewoon zonde. Goed, het is onder druk van PB-models die met een hele serie Koplopers gaat komen. Al hadden ze volgens mij daar geen rekening mee hoeven te houden. De echte Märklinfan gaat toch wel voor de Märklin uitvoering. Als ze wat meer tijd hadden genomen voor zaken als de ontbrekende verlichting in een deel van het koprijtuig dan was het een nog beter model geworden. Voor de Trix-uitvoering zal het wat moeilijker worden. Denk dat veel 2-railers zullen wachten op de PB-models uitvoering. En ook de eerste vergelijkingen in de bladen met belangstelling zullen lezen.
Speciale Gast

@citaat

:o) Dat donkere gedeelte is de rust ruimte voor de Preisers.
Naast een een stilte coupe is dit het nieuwste om de Preiserreiziger het zo aangenaam mogelijk te maken. O:-D
Märklin heeft daar op ingespeeld, wij Märklin rijders zijn daar blij mee. :D
Citaat van: ronaldk op woensdag 26 juli 2023, 08:21:19Goed, het is onder druk van PB-models die met een hele serie Koplopers gaat komen. Al hadden ze volgens mij daar geen rekening mee hoeven te houden. De echte Märklinfan gaat toch wel voor de Märklin uitvoering.

Hé...gelukkig, ben ik geen Märklinfan  :D  ;)
Ik heb een PB Models in bestelling staan, maar houd de 4-delige Märklin toch (voorlopig?) nog in het bestand en misschien wel voor altijd  :)
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 26 juli 2023, 06:09:31Leuk om de eerste filmpjes van deze Nederlandse trein te zien, ik wist niet dat de binnenverlichting als een TL inschakelde  :thumbup: :thumbup:

Dat deed het waarschijnlijk ook niet, maar Marklin zet het erin en er zijn vast mensen van onder de indruk.

Ik moet zeggen dat het model me behoorlijk teleurstelt voor de prijs. We wisten al dat de motor achter een zwart blok zou zitten, maar het geluid is ook slecht.
Gekke omroep, gekke toeter, onrealistisch motorgeluid. Maar goed, de fans kopen het toch wel.
Citaat van: ronaldk op woensdag 26 juli 2023, 08:21:19Het blijft een zonde dat een deel van de 2de klasse niet verlicht is. Dan heb je een "nieuw" model op de markt gezet. Je probeert wat kleine dingen op te lossen om het een "nieuw model" te laten lijken. Dan los je zoiets niet op. Dat is gewoon zonde. Goed, het is onder druk van PB-models die met een hele serie Koplopers gaat komen. Al hadden ze volgens mij daar geen rekening mee hoeven te houden. De echte Märklinfan gaat toch wel voor de Märklin uitvoering. Als ze wat meer tijd hadden genomen voor zaken als de ontbrekende verlichting in een deel van het koprijtuig dan was het een nog beter model geworden. Voor de Trix-uitvoering zal het wat moeilijker worden. Denk dat veel 2-railers zullen wachten op de PB-models uitvoering. En ook de eerste vergelijkingen in de bladen met belangstelling zullen lezen.

Exact train komt ook nog met alle uitvoeringen.

Windhoven

Uhhh nog iets te melden over de 39425 welke hier besproken wordt?
Dat het een duur model is voor eentje die niet klopt en een lelijke zwarte kast heeft?

Windhoven

@citaat Voor die prijs zit ie wel in een hele mooie doos.  O:-D

Wat ik aan het model te zeuren heb is dat Marklin zelfs voor de blauw banen gebruik lijkt te maken van print ipv druk, of dit moet zo lijken door de structuur in de verf. Maar kan het niet mooi vinden. En ben bang dat het op de KLM variant straks nog veel meer op gaat vallen.

Na al die jaren nog steeds dezelfde koppeling, blijven ze nu wel heel?
Forum Moderator

Heren,
Aantal bijdrages geveegd. Graag weer terug on topic en het hebben over de 3-delige Koploper die Märklin.

Groeten,
Herman

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 26 juli 2023, 06:09:31Leuk om de eerste filmpjes van deze Nederlandse trein te zien, ik wist niet dat de binnenverlichting als een TL inschakelde  :thumbup: :thumbup:
Ook de nieuwe geluiden zijn leuk, zelf zit ik te wachten op de KLM versie, maar die komt pas in september begreep ik.

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Bedankt Peter. Ook na een paar dagen in mijn bezit nog erg tevreden. Misschien volgt er nog een filmpje t.z.t. maar dan als ik hem volledig in een rijprogramma heb zitten.

Gr.
Mark
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 26 juli 2023, 13:34:38
...
Gekke omroep, gekke toeter, onrealistisch motorgeluid. Maar goed, de fans kopen het toch wel.

Opstartgeluid (motorgenerator?) is deze keer wel heel realistisch.
Voor de gomoderniseerde wel, maar de ongemoderniseerde niet.
Overigens heb ik foto's gezien. De cijfers van het treinstelnummer staan te ver uit elkaar.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Gewoon niet kopen dus, lijkt me het beste advies voor jou.
Ik las op het buurforum en gehoord van iemand die heeft afgezien van de koop dat de rijtuigen bol staan.

Marc
Ik zie het inderdaad. Iemand schrijft daar ook dat de raamranden geel zijn ipv zwart.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8683.2070 , pagina 137, bijdrage #2053, ja er is daar al heel wat geschreven over Matrix koploper.

Groet, Anne W
Heeft iemand hier het model al in huis eigenlijk? Verbaast me dat ik maar één filmpje heb voorbij zien komen. Ik begreep namelijk wel dat het model af fabriek uitverkocht is.
Met gele rand wordt de binnenrand van de raamopeningen bedoeld.
Wat je ervan vindt, moet iedereen zelf weten. Het is wat eigenaardig, omdat die binnenranden bij alle IC-versies tot nut toe wel blauw waren.

Foto is van Modeltreincentrum Amersfoort.

coNKCEA.jpg

De winkelprijs ligt tussen 480 en 500 euronen. Bovendien: is er een alternatief als je graag een koploper hebt?

Bart
 @citaat Nog niet. Er komen nog één of twee fabrikanten met de koploper. Dus wil je het risico lopen om nu niet eentje van het favoriete forumhuismerk aan te schaffen of wacht je op de andere fabrikant(en). De prijs zal niet veel uitmaken.
Ja..er komen.. Dat betekent dat ze er niet zijn. Dus als je nu een koploper wil hebben heb je weinig alternatieven.
Bovendien ook nog een andere lengteschaal waar ook niet iedereen iets mee kan aanvangen.
"Slikken of stikken" dus.
Over deze uitgave van marklin ben ik verder kort...koop het oude model. :mrgreen:

Bart

RMW - Sinds 1963

Citaat van: henkv op woensdag 02 augustus 2023, 12:08:07Met gele rand wordt de binnenrand van de raamopeningen bedoeld.
Wat je ervan vindt, moet iedereen zelf weten. Het is wat eigenaardig, omdat die binnenranden bij alle IC-versies tot nut toe wel blauw waren.

Vermoedelijk gewoon een kwestie van de ramen aan de binnenzijde even goed aandrukken. Märklin maakt tegenwoordig vaak gebruik van digitale printtechniek i.p.v. spuittechniek. Dat verklaart dat de binnenranden van de raamopeningen niet zijn bedrukt, maar met het goed aandrukken van de ramen los je dit optische probleempje doorgaans (vrijwel) volledig op.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Citaat van: RMW op woensdag 02 augustus 2023, 19:28:13Märklin maakt tegenwoordig vaak gebruik van digitale printtechniek i.p.v. spuittechniek. Dat verklaart dat de binnenranden van de raamopeningen niet zijn bedrukt, maar met het goed aandrukken van de ramen...
Een goedkope techniek op een verkeerde manier gebruiken, meer is het niet.
Bij de "oude koploper" zaten de ramen gelijmd. Hier viel weinig aan te drukken. Was ook niet nodig overigens.
En ik betwijfel of er bij de huidige iets aan te drukken valt. Het hele model is een "Armutzeugnis". Zelfs de gele streep boven de ramen hebben ze weten te ver....ken door er nog grijs boven te moeten drukken. Waarom? Wat levert het op behalve een streep die te smal is en extra werk voor de mannen in Göppingen?

Bart
Citaat van: RMW op woensdag 02 augustus 2023, 19:28:13Mijn advies: zeg alleen iets over modellen die je zelf daadwerkelijk hebt, dan kun je namelijk een nuttige bijdrage leveren aan dit forum. ;)
Heb jij dit model dan?
Citaat van: RMW op woensdag 02 augustus 2023, 19:28:13Vermoedelijk gewoon een kwestie van de ramen aan de binnenzijde even goed aandrukken.
Dan weet je toch of je ramen kunt aandrukken?
Of mag jij alleen iets zeggen over modellen die je (nog) niet hebt?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Zoals John aangaf slotje er weer af, de zamboni is langs geweest en diverse posts verwijderd.

Laten we maar weer on topic gaan!
Dit filmpje lijkt me heel on topic:

Je kunt dan zelf zien dat de bakken helaas niet recht zijn. Jammer dat Märklin dit zo op de markt heeft gebracht.
Ongeveer 10 jaar geleden hebben ze laten zien dat het wél recht kan.

mvg,
Gert

Wat bedoelen jullie met dat de bakken niet recht zijn?

Verder zie ik dat jullie niet alles waarderen. Ik heb maanden op dit model zitten wachten en op mijn baan rijdt alleen 100% Märklin. Erg tevreden mee. Model functioneert prima. Neemt de bochten en wissels goed (ook de 611 en 612 wisselstraten). Geluiden ook goed. Wellicht klinkt het op mijn filmpje wat minder

Als jullie nog zaken specifiek willen zien, laat maar weten.
Met 'niet recht' wordt bedoeld dat ze krom zijn. En dat zijn ze helaas ook werkelijk.
De bakken hebben een zogenaamde kattenrug. Je kunt dat in het filmpje duidelijk zien.

Het is nu nog even wachten op het moment dat iemand een stalen liniaal op een rijtuig legt en daar een foto van maakt,
maar op basis van wat het filmpje laat zien, denk ik dat het al gauw om anderhalve millimeter gaat.

Erg jammer, want de eerste generatie Koplopers van Märklin van circa 10 jaar geleden was wel gewoon recht.

mvg,
Gert

PS: je geeft aan dat we het mogen laten weten als we nog specifiek zaken willen zien.
Nou, dan zou ik graag foto's van de bakken zien met een stalen liniaal erop. Kun je die maken?

Windhoven

En als die recht blijkt te zijn. Dan is je theorie zeker dat ie geluk heeft dat die ene recht is en alle overige krom. Als je hem serieus overweegt te kopen stalen liniaal mee naar de winkel en kijken of het model wat jij wilt kopen recht is.
hoi,

Citaat van: Markieboom op donderdag 03 augustus 2023, 23:52:41Geluiden ook goed. Wellicht klinkt het op mijn filmpje wat minder

Zal zeker goed zijn, ik heb er niet zo eentje bij de hand :) Maar als ik de demogeluiden op de website van Märklin hoor wordt in de oproepen de "Eurocity" genoemd. Bij de geluidendatabank voor mLD3/mSD3 staat ook een bestand voor de koploper. Daar wordt de "TEE" omgeroepen. Goed, bij de omroepen krijg ik een beetje een Herman Finkers gevoel. Wat niet gek is dat de importeur uit die regio komt :)

Voor zover ik weet reden de koplopers geen Eurocity-diensten en TEE-diensten maar vooral de binnenlandse Intercity-diensten en Sneltrein-diensten. Dat is een beetje apart te noemen dat die treinen juist omgeroepen worden. Nu weet ik niet of deze omroepen ook in de definitieve versie zijn gekomen. Dus als je dat eens wil beluisteren  :)
TEE-diensten inderdaad niet, maar koplopers hebben wel degelijk ooit EuroCity-diensten gereden.
Namelijk in EuroCity Benjamin Britten en EuroCity Admiraal de Ruijter tussen Amsterdam CS en Hoek van Holland.
Zie pagina 282 en 283 van het boek 'De samenstelling van EuroCity-treinen 1987-2023' van Jean-Pierre Malaspina.
Märklin heeft het hier dus deels bij het rechte eind.

Ik heb geen idee of je bij het gebruikte type decoder de mogelijkheid hebt om delen van het geluid wel of niet te laten afspelen?
Als dat kan, dan is het een kwestie van de TEE-melding uitzetten. Die EuroCity-melding kun je aanlaten als jouw trein richting Amsterdam CS
of Hoek van Holland rijdt.

mvg,
Gert
Ik weet dat kritiek op een model veelal niet goed wordt ontvangen, maar dit model verdient toch wel enige kritische noten
- slechter schilder werk dan vorige model van ca. 13 jaar geleden
- opschriften die kennelijk niet kloppen
- kromme bakken (zelf niet live geconstateerd, maar het filmpje doet vermoeden dat dit werkelijk zo is)
- ongewijzigde aandrijftechniek terwijl onzichtbare plaatsing van de motor wel mogelijk is bewijzen andere fabrikanten.
- een soundfile wat niet zou kloppen met dit materieel

En dan de prijs.... 13 jaar terug kocht ik de vierdelige voor €350. Destijds was de gemiddelde prijs van een los rijtuig ca. €50.
Als ik dat van die €350 aftrek, had een drietje destijds ca. €300 gekost (als men die toen had uitgebracht)
Nu liggen ze (met korting) voor €500 in de winkel. Dat is een prijsstijging van 66% !!  :O voor een model wat kwalitatief minder uit de fabriek is komen rollen dan het viertje 13 jaar geleden...

Een ieder die er blij mee is bekritiseer ik niet, beleving van de hobby is persoonlijk, maar halleluja roepen over dit model is m.i. overbodig...
Maar let op...dit is slechts mijn mening en niets meer dan dat  ;)
Uitgaande van die 300 euro en elk jaar een prijsstijging van 4%, kom je na 13 jaar uit op iets meer dan 500 euro.
Modelspoor is helaas een dure hobby...

mvg,
Gert
Citaat van: Gert1 op vrijdag 04 augustus 2023, 10:21:58Namelijk in EuroCity Benjamin Britten en EuroCity Admiraal de Ruijter tussen Amsterdam CS en Hoek van Holland. Zie pagina 282 en 283 van het boek 'De samenstelling van EuroCity-treinen 1987-2023' van Jean-Pierre Malaspina.
Märklin heeft het hier dus deels bij het rechte eind.

Goed, die is dan wel goed. Aparte keuze om precies die te nemen. Een binnenlandse dienst was logischer geweest. Die dingen reden door het hele land. Bijvoorbeeld Richting Zwolle / Leeuwarden / Groningen / Roosendaal. Den Haag / Amsterdam CS kan dan goed. Het is maar een klein ding. Niet iedereen zal daar wakker van liggen  :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Waarom wakker liggen over iets dat klopt? Je had je twijfels, er wordt uitgelegd dat het wel degelijk correct is en dan nog kom je met een "ja maar"...
Ik lig er niet wakker van  :D  En ja het is bijzonder te noemen dat ze een Eurocity omroepbericht en TEE-omroepbericht kiezen voor een treinstel dat voornamelijk binnenlandse diensten rijdt. Dat verbaast mij lichtjes. Maar ik lig er niet wakker van  :D
Citaat van: Gert1 op vrijdag 04 augustus 2023, 10:41:12Uitgaande van die 300 euro en elk jaar een prijsstijging van 4%, kom je na 13 jaar uit op iets meer dan 500 euro.
Modelspoor is helaas een dure hobby...

Klopt, maar als ik er op zoek, vind ik dat de afgelopen 10 jaar de prijzen 1,66% zijn gestegen en geen 4%.
Waar komt jouw 4% vandaan?
Nou, het afgelopen jaar, met die enorme inflatie, zijn de prijzen wel meer dan 1,66% gestegen...
Die 1,66% is een gemiddelde van alle consumptiegoederen, denk ik?

Modelspoor is geen standaard consumptiegoed. Prijzen bij de grote merken worden doorgaans jaarlijks met zo'n 4 tot 5% verhoogd, dus daar ben ik vanuit gegaan.
Eigenlijk zou je op een regenachtige dag eens de advertenties van de grote merken in 10 jaargangen Railhobby moeten vergelijken.
Regenachtige dagen genoeg in het vooruitzicht.   ;)

Ik denk dat de conclusie zal zijn dat de prijsstijging van Märklins Koploper toch tamelijk marktconform is, of we dat nu leuk vinden of niet.

mvg,
Gert
Ik bewaar de bladen niet, dus dat onderzoek zal je zelf moeten doen  :D

Ik wacht al een poosje op de modelspoor collega die het enige juiste doet:  een stalen rei langs de wagon houden, foto maken en publiceren, op het zeer kritische buurforum is het ook oorverdovend stil.

Als je iets te duur vindt geld maar één regel: niet kopen.

Groet, Anne W
Nou, Markieboom bood dit aan:

Citaat van: Markieboom op donderdag 03 augustus 2023, 23:52:41Als jullie nog zaken specifiek willen zien, laat maar weten.

En dus heb ik hem gisteren al gevraagd om foto's van een stalen liniaal op de bakken.
We zullen even moeten afwachten, maar naar ik aanneem zou Markieboom onmiddellijk foto's laten zien als de bakken van zijn model kaarsrecht zijn.

Wat in ieder geval vaststaat, is dat het model in het filmpje van Modellbau Härtle kromme bakken laat zien en dat er door diverse mensen kromme bakken zijn gezien in meerdere winkels.

mvg,
Gert
Citaat van: Anne W op vrijdag 04 augustus 2023, 14:51:00Als je iets te duur vindt geld maar één regel: niet kopen.

Precies!! Niet gedaan ook  :)

Nog iets anders, wellicht een andere discussie, maar ook van betrekking op dit model is het feit dat ook hier alleen een sound-versie van wordt aangeboden.
Ik begrijp dat er veel liefhebbers van zijn, maar sommige fabrikanten begrijpen niet dat er ook veel mensen GEEN sound willen en er van balen dat ze €80-90 meer moeten betalen voor iets wat ze eigenlijk niet willen hebben.
En ja...ik heb ook een paar sound-locs, maar alleen omdat ik ze beslist wilde hebben en de optie zonder sound er niet was. Gebruiken doe ik het nooit...
Niet alleen om die reden heb ik dan ook de PB Models driedelige Koploper in bestelling staan.
Wat daar de (eventuele) punten van kritiek op gaan worden zal de toekomst leren  :D
Ik weet het niet hoor maar ik vind ook deze discussie weer helemaal nergens over gaan. Wat je ook vind van het model je hoeft het niet te kopen, laat het gewoon aan je voorbij gaan zou ik zeggen.
Maar om nou je menig te baseren op filmpjes en van horen zeggen vind ik lastig. Ikzelf heb het model niet besteld omdat ik dan weer niet echt iets heb met Nederlands materiaal maar dat is dus mijn smaak.
Tot zo ver mijn bijdrage ik ga weer lekker voetbal kijken en met mijn treinen rijden  :)

Vriendelijke groeten,

Gijs
Citaat van: GijsG op vrijdag 04 augustus 2023, 17:09:34Maar om nou je menig te baseren op filmpjes en van horen zeggen vind ik lastig.

Ik zou zeggen: zet het filmpje van Modellbau Härtle zo groot mogelijk op je scherm en kijk zelf wat je ziet.
Zie je het niet, dan is het filmpje toch nog nog nuttig geweest, want dan weet je dat je eens bij Specsavers langs moet.  ;)

Ik durf op grond van het filmpje niet te beweren dat de volledige oplage van de Koplopers kromme bakken heeft.
Wel is het zo dat ik gisteren bij Wentink ben geweest en ook daar stond een model met kromme bakken in de vitrine.
Dus anders gezegd: ik heb tot nu toe op geen enkele manier (foto's, filmpjes of 'live') een koploper gezien met rechte bakken.
Ik hoop van ganser harte dat die er wel zijn en ik/we tot nu toe pech hebben gehad. Enfin, het wachten is nu op foto's van Markieboom.

Citaat van: GijsG op vrijdag 04 augustus 2023, 17:09:34Ik weet het niet hoor maar ik vind ook deze discussie weer helemaal nergens over gaan.

Dat is natuurlijk jouw goed recht. Mij lijkt het echter zinvol dat modelspoorders die overwegen een Koploper te kopen van te voren op de hoogte zijn van mogelijke problemen.
Een forum heeft toch ook als doel om mede-consumenten te informeren?

mvg,
Gert
Elk objectief bijna heeft afwijkingen.Ton-of kussenvormig.Zelfs de meest professionele.Er zijn zeldzame uitzonderingen.Meestal ziet men de afwijking het meest aan de randen.
Als deze minimaal zijn,valt het niet op.Tenzij men aan pixelpeepen doet,zoals hier het geval is.
Iets recht beoordelen op foto's en filmpjes is,zonder een objectief referentiepunt (vb een liniaal) niet mogelijk.
Ik ga niet beweren dat die bakken recht of krom zijn,maar op basis van foto's en filmpjes is dit niet te beoordelen.
Een overdreven voorbeeld van deze vervormingen zijn de fish-eye objectieven.Daar is bijna alles wat recht is krom.