Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoe haal ik deze plaat uit deze passagiers wagon?

Gestart door H.Kes dinsdag 13 juni 2023, 08:31:54

Hoe haal ik deze plaat uit deze passagiers wagon?
Hallo,

Het veertje van de koppeling van deze wagon ( weet geen nummer) is losgeschoten en ik kan er alleen maar bij door deze grote plaat weg te halen. Heb er al een schroevendraaier tussen gehad, maar dat gaat niet lukken. Plaat kan beetje heen en weer schuiven, maar dat lost niets op. Het is vast heel klunzig maar ik fix het niet. :(

Zou er ook graag tzt stroomvoerende koppelingen inwillen zetten. Set 72021 kan niet want de driehoekige contacten kunnen niet "door" de koppelings aansluiting heen (kennis Youtube...)
Groet
Hans
Re: Hoe haal ik deze plaat uit deze passagiers wagon?

Geen brug is te ver.

Hallo Hans,

Volgens mij was het zo dat je beide deeltjes ietsje naar buiten druk. Dan komt de plaat los.
Deze zitten aan beide uiteinde van het rijtuig.

M.vr.gr. Erwinwagon kops.jpg
Hoi Erwin
Dank je zeer!!! So simpel was het dus. Ik hou t op mijn leeftijd..... :? Nog een tip over welke stroomdragende koppelingen?
Ik zie dat Märklin binnenkort komt met kant en klare koppelingen 72025. Uiteraard moet er dan nog wat gesoldeerd worden. Set 72021 is voor deze wagon ongeschikt.
Hartelijke groet
Hans

Klein Jünkerath

Twee opties:
- Je kunt aan het messing van de koppeling een draadje solderen en dat naar binnen leiden. Steek eerst de koppeling in de schacht, soldeer het draadje dan aan het nog zichtbare deel onderaan de koppeling vóór de schacht (evt. koppeling weer uitnemen en uit de schacht solderen, als dat handiger voor je is). Let er wel op dat de koppeling op de andere wagon waarmee gekoppeld gaat worden nog goed contact kan maken, dus niet te dicht bij het uiteinde van de koppeling solderen. Check het anders even met twee losse koppelingen, hoe die het contact maken en waar je moet solderen om de andere koppeling niet in de weg te zitten.
- je kan ook een dun messing stripje nemen, daar een draadje aan solderen en dat van achteren in de schacht steken. Daarna de koppeling erin schuiven. Kan wel een probleem geven met de dikte (dus heel dun messing gebruiken, wat dan weer kans op verkreukeling geeft; maar het kan wel, heb het zelf ook toegepast), maar dan hoef je dus niet op de insteekkoppeling zelf te solderen.

Er zullen vast nog wel andere opties zijn, maar deze zijn "het netst" in mijn opinie.

Groet, Paul
Dank je Paul
Ik snap het verhaal, ga dat zeker doen zodra die nieuwe stroomdragende koppelingen op de markt zijn!
Hans
Nog even een aanvulling voor wat betreft die koppelingen.

De koppelingen als onderdeel van 72021 zijn bekend als Marklin onderdeel: E115737
De nieuwe koppelingen 72025 (losse koppelingen) zijn de stroomvoerende versie van de verlaagde koppelingen die passen onder de "nieuwe" NEM hoogte van de buffers.

Voor de oude type rijtuigen zou je prima uitkunnen met Marklin E115737

Groeten,
Jelmer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: pajomaho op woensdag 14 juni 2023, 10:47:19Je kunt aan het messing van de koppeling een draadje solderen en dat naar binnen leiden.

Iets dat ook werkt is eerst draadje er aan solderen, draad langer maken dan nodig, draadje door de schacht schuiven en geheel aantrekken.

Koppeling in schacht begeleiden en aan draadje trekken, werkt prima hier.
Dank allen
Jelmer, heb de koppelingen welke jij noemde meteen besteld!
groet
Hans

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.