Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Project Falkenstein

Gestart door rav4 donderdag 16 februari 2023, 22:03:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Project Falkenstein
Lid sinds: 2018

offline
Project Falkenstein
Na jaren proberen en aanklooien, waarbij het ene plan nog groter was dan het andere en uiteindelijk toch niet paste, heb voor een andere optie gekozen.
Een baanplan besteld waar ik mij in kan vinden en die ook te overzien blijft. Heb het plan aangeschaft bij Meises ModelBahnCenter(MMC).
Het betreft een oppervlak van 3.20 m x 1.40 m. Gaat om een dubbelsporig traject met daarnaast een nevenbaan met pendel. Kan op het dubbelsporig traject treinen van ruim 2 meter in kwijt.
En heeft bijna 51m rail.

Het gaat om 3 nivo's, 0 is schaduwstation, 1 is stad met station en 3 is nevenbaan met klein station en goederen aansluiting.
Deze week begonnen met het hout zagen en de 2 modules van 1.60 m x 1.40 m in elkaar te zetten. Baan staat op 8 poten voorzien van wielen, zodat ik overal bij kan.
Ook al begonnen met het uitleggen van de rail om te zien hoe e.e.a. er werkelijk uitziet ipv het plaatje. Bijgesloten het sporenplan.
Dit is mijn eerste baan die ik wil gaan bouwen, dus alle tips zijn welkom.
De baan gaat via PC en Ecos  ESU2 aangestuurd worden.
Re: Project Falkenstein
Ruim 2m? Daar twijfel ik toch aan...
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2017

offline
Re: Project Falkenstein
Het lijkt mij verstandig -om niet te zeggen noodzakelijk- schoren aan te brengen tussen de poten.

Cees
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2018

offline
Re: Project Falkenstein
Citaat van: Patdv op donderdag 16 februari 2023, 22:39:21Ruim 2m? Daar twijfel ik toch aan...
Ok, niet ruim, ;)  maar het spoor met de bocht 24330 kun je treinen met een lengte van bijna 2m kwijt. Klopt dat het niet op alle sporen kan.
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Project Falkenstein
 @citaat  @citaat

Ik weet niet welke richtingen je allemaal op wilt rijden met die wielen. Als dat alleen naar voor en achter is moet je in ieder geval kruisschoren aanbrengen tussen de voorste en achterste poten. Als je ook van rechts naar links wilt rijden moet je in die richting ook schoren.
Zo te zien heb je er zwenkwielen onder gezet, die hebben altijd de neiging om bij richting verandering te gaan draaien. Dat kan tot grote (wringing) krachten voeren op je poten. Daarom altijd schoren!
Wanneer je alleen naar voor en achter wilt rijden is het beter om bokwielen te gebruiken. Die draaien niet en treedt er ook geen wringing op.
Zou zo zonde zijn als wanneer je bijna (of helemaal) klaar bent met je baan deze door zijn hoeven zakt.
Re: Project Falkenstein
R1 wissels, veel R1 bogen en stationssporen die veel te kort zijn om te kunnen stoppen... maar in je schaduwstations kun je een paar treinen van 'ruim' 2m kwijt, dat wel.
Als ik met treinen van ruim 2m zou willen rijden zou ik het toch helemaal anders aanpakken, deze baan lijkt mij daar allesbehalve geschikt voor.
Re: Project Falkenstein
Waar ik ook mijn bedenkingen bij heb is wat moet doorgaan voor een BW...
Om van de loods bij de kolenbevoorrading te komen en omgekeerd moet je niet alleen zigzag rijden maar zelfs de hoofdbaan op gaan, daar is blijkbaar niet veel over nagedacht, dat moet toch beter kunnen?
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2022

offline
Re: Project Falkenstein
Ruimte is altijd een probleem bij modelspoor, maar soms in het echt ook. De BW is uiteraard niet ideaal. Maar ik heb in het echt ook situaties gezien waar dat alles behalve het geval is.
 
Een volgende vraag is wat is hoofdspoor en wat niet. Anders gezegd hoe worden de sporen in het station gebruikt.
Er zijn namelijk 2 manieren om het perron te bereiken c.q te verlaten. Daarbij is het mogelijk dat er zonder hinder toch met een loc voor de verzorging gerangeerd kan worden, maar dat kan krapjes worden met een langere loc.

Wat wel een punt is, zijn de krappe bochten. Dat kan problemen opleveren met lange rijtuigen en bepaalde locs en dat heeft dan gevolgen voor de materieelkeuze.

Uiteraard kan het sporenplan verbeterd worden om genoemde reden of om de baan een persoonlijk tintje te geven.
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Project Falkenstein
Krappe bochten kunnen idd. een probleem geven.

Ik heb eigenlijk best veel krappe bochten op mijn treinbaan.
Maar door een juiste keuze van het rijdend materieel valt dat in de praktijk toch wel mee.
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2016

offline
Re: Project Falkenstein
Het depot kun je verbeteren door een kruiswissel te gebruiken i.p.v. de 24612 en de 24611 wissels.

Verder is het een aardig plan. Ik weet alleen niet of het 'verplichte' bergspoortje nou echt iets toevoegt. Je kunt een beetje pendelen, da's waar. Maar iedere preisert die echt rechts bovenin wil wezen, is met de benenwagen sneller een helling opgelopen dan wanneer hij met de railbus gaat.
Zwaar spul zoals steen uit een groeve zou nog wel een reden voor een spooraansluiting kunnen zijn, maar ook dan ben je met een setje transportbanden sneller klaar.

Alles is een compromis, dat realiseer ik mij ook, maar het zou misschien leuker zijn als je de directe connectie tussen het hoger gelegen stationnetje en het hoofdstation niet in het zicht had. Soms liggen stations van verschillende lijnen vlak bij elkaar, om over te kunnen stappen, omdat er juist geen connectie is via het spoor. Dat zou ik leuk vinden om uit te beelden.

Maar, zoals ik ergens op een Amerikaanse site las: it is YOUR railroad. Daar gebeurt alles zoals jij wilt.

Succes ermee!

Peter


 
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2018

offline
Re: Project Falkenstein
Bedankt voor alle op- en aanmerkingen.
Zal wel gaan zorgdragen dat de poten geschooord worden, moet alleen kijken hoe. Met nl nog wel onder de baan kunnen. En lenig ben ik niet  :D.
Vwb bergspoortje ben ik wel content mee, ben maar een beginner en kan met dit plan veel ervaring opdoen. Het depot zou ik kunnen vergroten door deze uit te breiden met langere sporen richting het station. EN ja, ik weet dat de 130 bochten krap zijn, maar ik moet een keus maken mbt de ruimte die ik heb en ik kan  de tafel niet breder maken.
We gaan zien hoe het allemaal uitpakt.
Ben in ieder geval wel blij hoe het tot zover gaat.

Groet,
Pieter
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2022

offline
Re: Project Falkenstein
Omdat Falkenstein mij toch wel boeit, eens op zoek gegaan naar meer gegevens. Nu zijn er meer Falkensteins maar die hebben geen kopstation.
Lijkt op de lijn Falkenstein - Regenburg-Wutzlhofen
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Regensburg%E2%80%93Falkenstein#/media/Datei:Karte_der_Bahnstrecke_Regensburg_-_Falkenstein.png
Een nebenbahn dus waar prima umbauers en railbussen. Bovendien een lijn met de nodige bochten. Dan het sporenplan.
https://falkensteiner-bockerl.de/wp-content/uploads/Lageplan-Bahnhof-bearbeitet-1.jpg
De haltes/stations aan die lijn stonden dicht bij elkaar zo ongeveer 2,5 km. (uitonderingen daargelaten) De lijn werd afgebouwd in 1984.
Meer info met foto's: https://falkensteiner-bockerl.de

Een oorspronkelijk enkelspoorslijntje wat dus in het plan bovenin opgewaardeerd is met dubbelspoor en uitgebreid met een zijlijntje. Uiteraard is niets onmogelijk dus de gedachtengang kan zijn dat deze lijn opnieuw geactiveerd werd.(om eens iets te noemen) Dat zijlijntje/bergspoortje zou natuurlijk naar de bezienswaardigheid het Falkensteiner slot via prachtig natuurschoon kunnen gaan. Dubbel spoor zou kunnen duiden dat er inmiddels meer verbindingen vanuit Falkenstein lopen. (het schaduw station camoufleert dat). Niet helemaal ondenkbaar want het is heel geliefd voor touristen en niet alleen vanwege het slot Falkenstein.

Let wel mijn droom hierbij.
 
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2018

offline
Re: Project Falkenstein
Freek,

Dank je wel voor de info. Interessant om te lezen. Railbus heb ik al, dus komt mooi uit.  :D
Misschien tzt het zijlijntje/bergspoortje uitbreiden, maar dat is nog verre toekomst.
Kan me wel vinden in jouw droom.  ;)  ;)

Groet,
Pieter
Re: Project Falkenstein
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Project Falkenstein
 :) Mijn baan heeft ook veel R1 bochten en de langste Märklin loks rijden daar prima doorheen, waaronder de BR53 Mallet met condenstender (37022)
En ook de stroomlijners 39085 en 39053 rijden als een trein door de bochten heen, alsook lange rijtuigen, dus dat moet geen problemen opleveren.
De Amerikaanse Big Boy is een ander verhaal maar die zul je toch niet willen aanschaffen denk ik.
Ik vind het een erg leuk baanplan en natuurlijk moet je wat compromissen sluiten maar dat is toch zo.
Al heb je een baan van 10 meter dan wil je weer net iets wat eigenlijk niet past, het is altijd te klein. :-)
Dus veel succes met de bouw van je eerste baan. :thumbup:
Als er ooit een volgende baan komt heb je weer van alles en nog wat geleerd, een volgende baan wordt meestal beter. (maar nooit perfect)
Ik heb inmiddels mijn vijfde baan en er is altijd ruimte voor verbetering. :D

Dirk-Jan
Re: Project Falkenstein
hallo,
ik weet niet of jullie al gekeken hebt naar YouTube ,
klik daar eens naar en je ziet er verschillende filmpjes van uitleg over de opbouw van deze Falkenstein,
van een en dezelfde persoon/firma!
link
dit is er eentje van een serie!
Re: Project Falkenstein
nog een link!
link
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2018

offline
Re: Project Falkenstein
#silverrails1921, dat is ook de reden waarom ik voor dit plan heb gekozen. Er wordt in de diverse filmpjes aardig wat uitgelegd. Het zijn er op dit moment 18. Niet alleen het baanplan, maar ook contactrails maken,  tips mbt bedraden, enz.
En ja, het is commercieel, maar je hoeft niet alles aan te schaffen of te doen zoals in de filmpjes.


Inmiddels al de eerste rails uitgelegd. nu de ruimte aftekenen en uitzagen van de multiplex platen.
Groet,
Pieter
Re: Project Falkenstein
Pieter,
het was bedoeld als tip om je te helpen,
niet over commercieel gedoe!
Re: Project Falkenstein
Lid sinds: 2018

offline
Re: Project Falkenstein
#silverrails1921,
Was ook niet bedoeld naar jou toe hoor. EN alle hulp is welkom.
Ik ben blij met alle hulp, dus wat dat betreft, bedankt.

Groet,
Pieter