Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen

Gestart door hans63 zaterdag 21 januari 2023, 15:48:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Nadat ik één van m'n modelspoorhuisjes weer eens achter het zolderschot tevoorschijn "toverde", zijn de modelspoorkriebels wel weer toegenomen.
Na het "pimpen" van het Faller B-122 seinhuis, zie link: Faller B-122 Seinhuis pimpen, had ik toch het gevoel; "dat seinhuis verdient wel een mooier plekje".

Voor dat plekje is de keuze dus op een diorama danwel kleine modulebak gevallen.
Aangezien ik uit het verleden veel ervaring heb met modelspoor en tot op de dag van vandaag met meerdere facetten van de modelbouw, wordt dit een leuk project.
Waarbij ik mijzelf de opdracht geef, materialen te gebruiken die al reeds (jaren) in huis heb, om zodoende een zo laag mogelijke inverstering te doen.
Zeg maar circulair modelspoor-bouwen  ;) .

En zie daar, de eerste stap is gezet, ik heb nog een restant triplex-plaat 2mm en een vuren-lat, waarmee ik de basis maak voor het diorama.
Qua maat volstrekt willekeurig, zo groot het restant is zo groot is het diorama (ca. 83cm x 35cm).
Voor nu noem ik het een diorama, het idee is een aansluitend diorama te maken en zo wordt het een module  :) (what's in a name).

Start van een modelspor diorama JAN2023 P001.jpg

De rails die gebruikt worden, zijn Marklin K-rail van de 2100-serie, dus die met het holle railprofiel.
Niet goed genoeg voor m'n toekomstige modelbaan, maar goed genoeg voor dit project.

Modulebak modelspoor diorame JAN2023_P002.jpg

Mvg,
Hans
Re: Modelspoor diorama / module - we gaan weer 'ns wat doen
Circulair modelspoor-bouwen is een goed idee. We bewaren allemaal zo veel en ik denk dat menigeen van ons zo vort kan zonder naar de bouwmarkt te hoeven. Wordt een strak diorama!  :thumbup:
Re: Modelspoor diorama / module - we gaan weer 'ns wat doen
Kleine update....

De K-rails aan de kopse-kanten van de module afgeslepen en bedrading gesoldeerd.
Beide railstaven voorzien van bedrading, zo kan ik kiezen tussen 3-rail of tweerail  ;) .
Mocht er in de toekomst een tweede module bijkomen, dan kan er een trein op pendelen, maar voor nu, om wagons e.d. met verlichting te kunnen tonen.

Modulebak modelspoor diorama JAN2023_P003 (Small).jpg

En voordat de rails en bedding word bevestigd en van ballast wordt voorzien, eerst maar eens wat passen en meten met wat scenery.

Modulebak modelspoor diorama JAN2023_P004 (Small).jpg

Seinhuis B-122 een plekje geven, eigenlijk zou station Faller B-99 "Lindental" hier het best bij passen, maar die heb ik niet liggen.
En gezien de tweedehands prijzen die voor een gebouwde versie geboden worden :O , "No Thank You".
Dus dan "maar" een alternatief, Faller B-107, station "Seebruck", welke ik pak-um-beet 30 jaar gelden gekocht heb, in combinatie met een incompleet perron Faller B-187.

Modulebak modelspoor diorama JAN2023_P005 (Small).jpg

Tot zover en mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - Faller B-107 station Seebruck
Ik dacht; "leuk een diorama(tje) danwel display voor mijn Faller seinhuis te maken".
Leuk is het zeker wel, maar meer werk dan gedacht :).
Verder werk aan de rails en bedding is er nog niet van gekomen, het station welke ik in gedachten had, bezorgd me meer werk.
En dat is geheel m'n eigen "schuld", maar zo uit de doos, kan ik ze niet bouwen. Er moet geverfd, ge-washed, ge-weathered en opgeleukt worden.
Dus het station Seebruck (Faller B-107) begint beetje-bij-beetje, tot iets te worden.

Allereerst de perrons en bodemplaat in de verf gezet, het luxe flagstones trottoir voor het station behoeft aandacht.
Dus verfen, washen en een lichte highlight d.m.v. drybrushing.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P001 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P002 (Small).jpg

Maar ja, dan moet die voorste rand ook onder handen genomen worden, dus op de Old-School toer dan maar, met restjes Faller relief-karton.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P003 (Small).jpg

Wat delen van het stationsgebouw geverfd, zodat de plastic-glans er vanaf is en wat voegen gevoegd.
In delen in elkaar gezet, zodat ik er makkelijk mee verder kan, tot zover het resultaat.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P004 (Small).jpg

Volgende fase is de binnenkanten zwart schilderen, i.v.m. verlichting en nog wat details toevoegen.
Er moeten ook modelspoor-mensjes in en bij het geheel komen, dus ook dat ligt te wachten.
De overkapping, zoals op de foto te zien is, vind ik persoonlijk wat te groot, ten opzichte van het stations gebouw.
Alhoewel het wel geheel vintage / Old-School is, heb ik toch besloten de overkapping weg te laten (hup de onderdelenbak in).
En iets met lantarenpalen te gaan doen en het perron nog wat aan te passen.

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - Faller station Seebruck B-107
En weer een stapje verder, het station begint er nu en beetje op de lijken.
Op de glazen wanden de "profielen" geschilderd en aan de binnenkant voorzien van striping. dat laatste is makkelijker dan schilderen  ;) .

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P005 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P006 (Small).jpg

En vervolgens de linker- en rechterkant van het station in elkaar gezet en natuurlijk een controle hoe het geheel er uit gaat zien.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P007 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P008 (Small).jpg
Re: Modelspoor diorama / module - En er was licht in station Seebruck
De voortgang gaat nu gestaag. Verlichting aanbrengen met behulp van een in onbruik geraakte streng van SMD-LED's.
Welke je bij de tuincentra e.d. vindt en heel goed bruikbaar voor onze hobby.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P009 (Small).jpg

Geen poespas qua aan- en uitschakelen, dus gewoon verlichting. Maar ik moest toch even checken hoe het effect er ongeveer uit gaat zien.
Hier en daar nog afwerken e.d. zoals het strijklicht aan de perron kant en hier en daar het doorschijnen tegengaan.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P010 (Small).jpg  Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P011 (Small).jpg

Mvg,
Hans
 
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Mooi werk geleverd, Hans  :thumbup:

Die ouwe Fallers zijn nog steeds de moeite meer dan waard !

Grtz Tony
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 B) Dat is inderdaad een erg leuk stationnetje. :thumbup:
En die blauwtinten op de flagstones zijn ook erg leuk.
Ik weet niet of dat van origine zo was bij dit Faller model, maar ik vind het er gelikt uitzien. B)

Dirk-Jan

 :o) N.B.
wanneer zet je het stationnetje in het verkoop hoekje en voor hoeveel :help:
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
@Dirk-Jan; Ik denk niet dat het in de verkoop gaat  :) , Sorry  :?
Er zal op de toekomstige modelspoorbaan wel een plekje voor te vinden zijn.

En m.b.t. die flag-stones, vanuit Faller meegegoten in de bodemplaat, ik geef ze alleen maar een kleurtje  :).
Of dit bij alle uitvoeringen van dit station zo geweest is bij Faller, geen idee.
Zo ook bij Faller gelijk Marklin, kan je een studie maken van verpakkingen en uitvoeringen van hun bouwdozen ;).

Ik vind het wel een leuke uitdaging, de "oude" Fallers een beetje naar de huidige "modelbouw maatstaven" te pimpen, zonder dat het veel geld hoeft te kosten.

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Dag Hans.

Die B-107 is prachtig geworden  :thumbup:  :thumbup:
Leuk om te volgen!

Groeten,

Erik.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Zit al weer bijna 14 dagen tussen deze en m'n laatste update. Soms ga je als een speer en andere periodes niet vooruit te branden.
Daarbij komt dat m'n andere hobby, racen/rijden met 1:10 RC Electro auto's bij de vereniging ook zo langzamerhand weer gaat starten, nu we weer richting het betere weer gaan.

Maar toch.....nog iets aan station Seebruck kunnen doen, met name m.b.v. pigment het geheel aan de buitenkant wat verweert / stoffig gemaakt.
Het blijft altijd spannend, hoe het uitpakt met pigment. Maar het effect is er wel naar.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P012 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P013 (Small).jpg

Maar voordat ik het dak er definitief op lijm, moeten er nog wel modelbaan-mensjes in het gebouw komen.
Ook hier maak ik het mezelf weer wat lastiger, door gebruik te maken van ongeschilderde Preiser figuurtjes.
Het verbaast me altijd, dat wanneer ik in een modelspoorblad (voornamelijk Duitse) blader, ik hele mooie scenery voorbij zie komen.
Maar dat dan de figuurtjes zo regelrecht uit een doosje op de baan worden gezet, alsof ze fris gewassen en regelrecht uit de kledingzaak komen wandelen.
Dus vandaar dat ik ze liever zelf schilder en "verouderd".
De eerste figuurtjes voor station Seebruck zijn "werk in uitvoering".

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P014 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P015 (Small).jpg

Eigenlijk is het niet meer dan een basiskleur met een wash daar overheen en een highlight om wat details naar voren te halen.

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 B) Je station word mooier en mooier. :thumbup:
En goede foto's zet je neer, ik volg het met veel interesse, ik ben net begonnen met het station te bouwen. 8)
De Preisertjes zien er goed uit, het is toch een heel gepriegel maar gaat je erg goed af. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Modelspoor diorama / module - Station Seebruck e.d.
"Geklieder" op de vierkante millimeter.
Dat is wat het is, als je 1:87 figuurtjes zelf wilt schilderen.
Dit is het resultaat van de tot dusver geschilderde figuurtjes voor bij het Station Seebruck.
Sommige bestemd om het station van binnen te bemensen, een aantal die later buiten komen te staan.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P016 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P017 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P018 (Small).jpg

Ik gebruik voornamelijk verf van Vallejo en Citadel-Games Workshop (ook wel Warhammer-verf).
Allereerst verwijder ik de mold-lines, of gietlijnen, die op de figuurtjes zichtbaar zijn en geef het een grijze Vallejo Surcface Primer.
Daarna is het kiezen welke kleur elk figuurtje verdient, gebruik maken van washes en eventueel een lichte highlights.
Om zo wat "schaduw-effect" te krijgen en wat details wat meer naar voren te halen.
Nog een klein aantal te gaan, zodat ik Station Seebruck kan gaan bemensen en het dak definitief kan vastlijmen.
Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Heel netjes gekliederd hoor. Petje af.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Ziet er prima uit, Hans  :thumbup:
Om hele kleine details te schilderen, kreeg ik eens de tip om dit met een cocktailprikker te doen  :idea:
Na enige oefening werkt dat geweldig!

Groeten,

Erik.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Prachtig resultaat Hans. Niet te hopen dat het plaatsen van het dak deze mooie figuurtjes onttrekt aan de blik.

groet, Wim
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Alle figuurtjes die ik op het oog had voor het station zijn geschilderd.
Nu kunnen ze hun plaats innemen in de stationshal of op hun werkplek.
Er staat een dame achter het loket wat open is, op dit tijdstip is er maar één loket open. Of er is personeelsgebrek  ;).
Dus ja, een wachtrij van 2 personen is nog te overzien, alhoewel "opa" toch aardig ongeduldig op de hoek van de bank zit  :), terwijl dochter- of vrouw-lief zenuwachtig op zoek is naar haar portemonnee.
De dame achter de counter voor versnaperingen e.d. heeft het ook niet zo druk.

Jammer dat sommige reizigers hun rommel niet opruimen/terugbrengen, zo laat je dat toch niet achter op de sta-tafel.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P020 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P019 (Small).jpg

Al-met-al, vind ik het er geslaagd uitzien zo, niet te druk voor zo'n klein stationnetje.
Het dak kan er nu definitief op  :thumbup: YEAH!!!
De rest van de aankleding volgt later, als het geheel er z'n wat meer definitievere vorm krijgt.

Op naar de volgende fase.....

Mvg,
Hans63

Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Dag Hans.

Door de belichting is de stationshal goed te zien met het dak er op!
Een sfeervol en fraai gedetailleerd station is het resultaat  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 B) Ziet er erg sfeervol uit, al je wachtende preisertjes maken het heel realistisch. :thumbup:

Ga je het dak vastlijmen en zo ja, dan kan je toch niet meer bij de verlichting om een lampje te vervangen indien nodig. :roll:
Of lijm je het maar op een paar kleine hoekjes zodat het nog los kan?

Dirk-Jan
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Prachtig mooi resultaat. En ja dat van die rommel achterlaten. dat is iets van alle tijden. De mens is nu eenmaal een rommelkont en vooral gemakzuchtig.


Lampjes? Het is Willie Wortel toch niet.
Volgens mij zijn er LED's ingebouwd. En, zeker wanneer die wat 'geknepen' worden met een grotere weerstand, gaan die een eeuwigheid mee. Dus niks vervangen.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Het zijn inderdaad LED's van een setje welke gebruikt wordt om bijv. in flessen of vazen te doen.
Je vind ze bij tuincentra e.d.

Modulebak modelspoor diorama FEB2023_P021 (Small).jpg

En ze gaan zeker nog "geknepen" worden, als ik met de elektra aan de slag ga.

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
De vlag kan uit!! Want het dak zit er op, voor de "eeuwigheid"  B) .
Het strijklicht aan de perronzijde is ook goed gelukt, nu op zoek naar plastic letters of 3D, om de stationsnaam op de muur te krijgen.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P001 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P002 (Small).jpg

Voor nu laten we het station Seebruck even voor wat het is. Nog genoeg werk en ideeën wat het station betreft voordat het afgerond is, en het Perron moet ook nog trouwens ;) .

Maar eerst weer 'ns verder met de sporen.
Aangezien dit een soort van "circulair" projectje is (maak gebruik van wat je in huis hebt), de railbedding van een verzenddoos gemaakt.
Op maat gesneden en aan de randen schuin afgesneden, om zo toch een soort van talud te creëren en op de bodem gelijmd.
Vervolgens met schildertape de afgeschuinde kanten egaal gemaakt en de kopse kanten van het talud wordt met Plastic Putty van Vallejo "dichtgesmeerd".

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P003 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P004 (Small).jpg

Alles weer op z'n plek zetten en passen, zo begint het er al een beetje op te lijken.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P005 (Small).jpg

Volgende fase wordt het geheel voorzien van een laag Gesso, op kleur gemaakt m.b.v. acrylverf.

Mvg
Hans63

Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Dag Hans.

Citaat van: hans63 op donderdag 02 maart 2023, 19:25:23... nu op zoek naar plastic letters of 3D, om de stationsnaam op de muur te krijgen.

Letter-vermicelli ?  :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Het station is een scheetje, Hans  :favorite:
Als ik dat ergens op een beurs tegen kom, gaat het direct mee naar huis  :P

Grtz Tony
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
@Tony,
Geef je geen ongelijk  :) , maar misschien wil Dirk-Jan ze wel in serie vervaardigen.
Dirk-Jan's scratch-build Faller B-107 station
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Gaat lekker zo....
Met behulp van Gesso en Acryl-verf, de bodem / bak / ondergrond van een grondlaag voorzien.
En gelijk een beetje op kleur gemaakt, zo ziet het er ineens al een heel stuk beter uit.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P006 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P007 (Small).jpg

En een start gemaakt met het ballasten van de rails. Een deel gedaan en nu eerst maar 'ns goed laten drogen.
En zien hoe het uitpakt.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P008 (Small).jpg

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Netjes gedaan Hans. Zo van een afstandje bekeken lijkt het haast wel op M-rails. Van dichterbij zul je ongetwijfeld een steentjes structuur zien.

groet, Wim
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 netjes gedaan en zeker het gebruiken van spullen die je in huis heb zoals karton gebruiken als bodem  :thumbup: heb ik nog niet eerder gezien .

Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Citaat van: WimFPU op zondag 05 maart 2023, 10:12:01Netjes gedaan Hans. Zo van een afstandje bekeken lijkt het haast wel op M-rails.

Kun je nagaan hoe mooi de M-rails eigenlijk wel is! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 :)
Inderdaad, en wij met z'n allen maar alle moeite doen om het er "beter" uit te laten zien.
Maar ja "kale" K-rails (heet het daarom K-rails  :) ) is ook geen gezicht.

Citaat van: jonkhout op zondag 05 maart 2023, 10:26:00netjes gedaan en zeker het gebruiken van spullen die je in huis heb zoals karton gebruiken als bodem  :thumbup: heb ik nog niet eerder gezien .

Heb ik ook niet zelf verzonnen, maar uit m'n circulaire bibliotheek gehaald.
Van Faller nummer 841 - Modelbouw makkelijk gemaakt, mischien hier en daar gedateerd, maar ook met nuttige tips.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P009 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P010 (Small).jpg

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Hallo mede hobbyisten  :) ,

Ballasten is Zooooooo saai..... :D.
Nu het eerste spoor gedaan is en de lijm goed uitgedroogt is, de bekabeling aangesloten om te zien of de trein nog wel rijdt.
Na de rails en pukko's even grondig schoon gemaakt te hebben, hebben een aantal treinen het spoor mogen "verkennen".
En wat schept mijn verbazing, komt er zowaar een Plan F - Mat.64 binnen gereden.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P012 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P011 (Small).jpg

Aangezien ik even toe was aan een intermezzo m.b.t. ballasten, een oud maaksel tevoorschijn gehaald.
Een omgebouwd Lima treinstel m.b.v. de Mastica ombouwsetjes (wandjes en vensters).
Er vanuit gaande dat ik het als een 3-rail gelijkstroom model had gemaakt, wat schept mijn verbazing?
Zit er een mechanisch onschakelrelais in ( van nu onbekende makelij), helaas een onderdeeltje heeft de tand des tijd niet doorstaan en is losgeraakt.
Dus er toch maar een 3-rail gelijkstroom model van gemaakt. Met een provisorisch stukje electronica, wisselstroom gelijkrichten en een ompool-schakelaar er tussen gezet.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P013 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P014 (Small).jpg

En violá Plan-F rijdt weer een stukje.

En wat schept mijn verbazing......(zie volgende reactie)
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Komt er zowaar een DH1 Wadloper het station Seebruck binnenlopen.
Vind dit wel een passend beeld bij zo'n "Waddenzee"-achtig station, met een DH1.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P015 (Small).jpg Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P016 (Small).jpg

Een model van DJH/Model Loco, destijds (vorige eeuw) zelf gebouwd.

Nu is het uit met de "spielerei" en weer "an der Arbeit" met het ballasten van de overige twee sporen  :?

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Hoi Hans,

Je station is prachtig geworden, de juiste belichting en inrichting maken het geheel af  :thumbup: :thumbup:

Succes met ballasten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 ;) Inderdaad een heel mooi station. :thumbup:
En dat je de Plan F weer heb kunnen fiksen, ik doe het je niet na. :thumbup: (Heb ik geen kaas van gegeten als kaaskop zijnde. :D )
 B) De DH1 is een knap stukje werk, ziet er gelikt uit, mooie blikvanger.

Dirk-Jan
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
En wat schetst mijn verbazing? Geen enkel woord over het resultaat van je geknutsel aan die Plan F. Doet ie het nu wel of niet?
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 10 maart 2023, 14:49:59En wat schetst mijn verbazing? Geen enkel woord over het resultaat van je geknutsel aan die Plan F. Doet ie het nu wel of niet?

Ik kan je gerust stellen  :) , Plan-F rijd weer  :thumbup: .
Maar het is en blijft een eerste serie "Hondekoppen" van Lima, dus de rij-eigenschappen zijn nu niet "om van naar huis te schrijven".
Ik hoop nog eens zo'n setje (setjes) van Mastica op de kop te tikken (incl. vensters).
Om nog eens een poging te wagen, want dat zelf knutselen is wel heel leuk.

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Zijn die Mastica setjes dan nog te verkrijgen? In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw heb ik er daarvan behoorlijk wat gebouwd. Zowel de hondekop als de Plan E rijtuigen van Lima kon je daarmee behoorlijk upgraden qua looks (plus het nodige spuitwerk). Om de rijeigenschappen te verbeteren waren andere ingrepen nodig. Maar inderdaad was dat leuk werk.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Via Marktplaats en div. modelspoorbeurzen zie je ze sporadisch voorbij komen.
En dan moet je er snel bij zijn  :) .
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Dag Hans.

Prachtig hoor die groene Hondekop  :thumbup:  :thumbup:
Die klaploper is van een hele andere generatie en heeft van die Ikea-kleuren, dus wat mij betreft kan die niet tippen aan de Hondekop!  :P

Groeten,

Erik.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Het aanbrengen van de ballast is nu gereed en volledig droog.
De rails en bielzen nagelopen op losse stukjes ballast op plekken waar je het niet wilt hebben.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P017 (Small).jpg

Doordat ik de rails op een taludje heb gelegd, paste het perron niet tussen de rails  :confused: , stom natuurlijk, had ik van te voren kunnen bedenken.
Dus hoger geplaatst d.m.v. een aantal stukje kunststof-profiel onder het perron te lijmen.
Maar nu moest station Seebruck ook weer op gelijke hoogte gemakt worden.
M.b.v. foamplaat het station op gelijke hoogte kunnen krijgen.
En een begin gemaakt met de randen van de foamplaat met Vallejo Texture pasta aan het afwerken.

Modulebak modelspoor diorama MRT2023_P018 (Small).jpg

Zodra dat klaar is, de rails m.b.v een airbrush een wat roestiger uiterlijk geven.
Maar in de tussentijd is er een klein "tussen-projectje" bij gekomen, namelijk een renovatie van een oud Pola seinhuis (#514).

Pola 514 Seinhuis renovatie MRT2023_P001 (Small).jpg

Het geheel netjes kunnen dé-assembleren, de twee linker muurdelen (met de SuperColor stickers van Pola) al onder handen genomen en wat geschoond.
Dit projectje krijgt een eigen topic, Pola Seinhuis #415.

Mvg,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Iets hoger zijn treinen breder dan vlak boven de rails. Nu het perron wat hoger ligt, raad ik aan om met het breedste rollende materieel dat je hebt te controleren of het nog past. Anders krijg je franse toestanden, ook al lag het daar omgekeerd: de perrons lagen er al, de nieuwe treinen waren te breed. Foutje, bedankt. Het aanpassen van de perons kostte miljoenen.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
@citaat

Thanx voor de tip!
Heb ik gelukkig al getest  :)
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Eindelijk wat tijd gevonden om weer 'ns aan het diorama te werken.
Voornamelijk de randen van de foam-plaat met texture-pasta afwerken, pasta van Vallejo en Games Workshop.
Nadat deze goed gedroogd zijn m.b.v. de airbrush het spoor een wat ouder / roestiger uiterlijk gegeven.
Voor het airbrushen:

Modulebak modelspoor diorama MEI2023_P002 (Small).jpg

En erna:

Modulebak modelspoor diorama MEI2023_P003 (Small).jpg

Daarna met een donkere wash hier en daar accenten aangebracht.

Modulebak modelspoor diorama MEI2023_P001 (Small).jpg

De bovenkanten van de rails en pukko's goed schoongemaakt en getest of een analoge DHG500 er netjes langzaam overheen reed.
En jawel!!  :)

Nu het werk aan de rails en bedding klaar is, kunnen we verder met de scenery verder af te maken.
In de tussentijd met een "parallel projectje" bezig, een oud seinhuisje van Pola (Pola #514 seinhuisje - een nieuw leven).
Misschien wel voor dit diorama.

Mvg,
Hans
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Mooie vorderingen Hans  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 :) Hoi Hans, zoals jou wel bekend weet je dat ik dit project met extra aandacht volg, jij bent mijn inspirator met dit station. O:-D
Behalve dat ik de module erg mooi vind worden heb ik wel een vraagje/opmerking;
de perronrand van het station lijkt wat ver van de rails af te staan, verder dan die van het middenperron.
Of zie ik het verkeerd en zit ik te muggenziften? :D
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Hoi Dirk-jan,

Nee hoor, je hebt gelijk m.b.t. de perron randen.
Bij het uitmeten van de perrons en rails heb ik er even geen rekening mee gehouden dat ik een verhoogde railbedding ging gebruiken.
Dus het één-en-ander pakt nu wat anders uit, maar voor een probeer- / leer-project maakt het mij even niet uit.
Straks met alle andere scenery e.d. valt het wellicht niet meer zo op.

En zoals ik jou schijn te inspireren  ;) , werkt het ook andersom.
Want jij bouwt het station (en meer) van scratch en daar ligt dan weer mijn bron van inspiratie  :thumbup:





Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Zo nu m'n tussentijdse projectje, Pola Seinhuis #514 gereed is, komt er weer tijd vrij om aan het diorama / module te werken.
Het Pola seinhuis gaat een plek(je) krijgen op dit diorama, i.p.v. het Faller Seinhuis B-199, deze oogt toch wat te groot voor Station Seebruck.
Dus toch maar op "jacht" naar Faller Station "Lindental" voor een "normale" prijs, dus dat wordt een "Wordt-Vervolgd - project"  :).

Modulebak modelspoor diorama MEI2023_P004 (Small).jpg
 
Nu eerst aandacht schenken aan het tussen-perron. Dit is een incomplete bouwset, welke ik voor een prikkie op de kop heb getikt in Houten.
Door weer even Out-Of-The-Box te denken, wordt het toch alweer een aardig lijstje van To-Do's voor het perron  :? .
Een wachthuisje, moet er iets met de "gaten" gedaan worden, moet er verlichting komen op het perron, moeten passagiers van het station naar het perron kunnen komen en vice-versa.

Dus eerst de "gaten" maar aandacht geven:
Die gaten zijn niet zo moeilijk, het grote gat verbeeld ik me dat daar een onderhouds-luik zit. Dus met traanplaat een "luikje" gemaakt.
Waar de pilaren van de stations-overkapping moet staan, de gaten opgevuld met plastic en afgedekt met traanplaat-stukjes, op twee van de plaatsen heb ik lantaren palen in gedachten.

Modulebak modelspoor diorama MEI2023_P005 (Small).jpg

Stap twee: Het wachthuisje.
Nu moet ik onbewust aan @Dirk-Jan denken  :).
Als hij Station Seebruck kan scratch-builden (chappeau, of-te-wel, hoedje-af  :thumbup: ), dan kan ik toch wel een wachthuisje scratch-builden.
Het idee is, het wachthuisje dezelfde dak-vorm te geven als het stationsgebouw, dus een gebogen dak(je).

De basis is er:

Modulebak modelspoor diorama MEI2023_P006 (Small).jpg

En de raam-partijen krijgen vorm:

Modulebak modelspoor diorama MEI2023_P007 (Small).jpg

Wat een gepiel, al die stripjes lijmen  ;) , later ook nog verven  :? .
Maar het gaat ergens op lijken.

Tot zover en M.v.g,
Hans63



 
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
Dag Hans.

Hoe leuk om de abri in dezelfde bouwstijl dan het stationsgebouw te maken :thumbup:
Het onderhoud luik is wel erg groot, dat krijgt geen Preiser van z'n plek :eek:
Wel vindingrijk bedacht, maar waarom geen trap naar een onderdoorgang?

Groeten,

Erik.
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 @citaat @Nieuwenhuis aka Erik.

Jij zegt het, ik had het al bedacht, wat dat luik betreft.
Dus misschien twee luiken van maken, die ze m.b.v. een hijs-installatie omhoog halen.
Ideetje voor een tafereeltje op het perron...... :D

En ik vind het station te klein voor een onderdoorgang, station Seebruck heeft daar ook geen ruimte voor.
Mijn "beleving" bij Seebruck, is een soort van Wadden-eiland station, klein-maar-fijn. Geen stress enzo.
Dus gewoon met gepaste voorzichtigheid het spoor oversteken, moet toch een beetje een "romantisch", rustieke sfeer weergeven.

Maar thx voor het meedenken  :thumbup:

Groetjes,
Hans63
Re: Modelspoor diorama / module - We gaan weer 'ns wat doen
 :) Erg leuk dat je het wachthuisje in dezelfde stijl aan het maken bent, en zo te zien heb je de daklijn precies goed.:thumbup:
En al die stripje lijkt me inderdaad een gepiel, chapeau! ;)
Het luik mag inderdaad wel in tweeën, maar daar bedenk je vast wel wat op.
Suc6 met verder bouwen en bedenken.