Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

PBmodels Wadloper DH2 3228 72123

Gestart door Golfer donderdag 03 november 2022, 21:22:51

PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Prachtig model van een nieuwe fabrikant.

Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Mocht de DH2 slippen....  je ziet (en hoort) het op het einde van het filmpje net voor ik het uit zet.

De oorzaak lijkt gevonden.

We hebben een onderzoekje gedaan.

Onderstaande gaat alleen op voor de AC modellen!

Het voorste aangedreven draaistel heeft een sleper.
Om ruimte te maken voor de bevestiging van die sleper heeft de fabrikant ervoor gekozen om de tandwielkast te verwijderen,
zodat van de 2 aangedreven assen in dat draaistel nog maar 1 aangedreven te laten.

Dat is in feite geen probleem, het model is nog aangedreven op 3 assen, maar dan moet de fabrikant er niet,
voor kiezen om de as met het antislipbandje de as te maken welke niet is aangedreven....

Leermoment voor ons....pakken we op. Mail naar China is al weg, zodat dit met vervolg modellen niet meer het geval zal zijn.

We zetten vanavond een workaround online voor de AC rijders, waarin we laten zien dat het zeer eenvoudig is de beide asjes met elkaar te wisselen,
zodat de aangedreven as de as is met de anti slipband.
En dan is dit in feite alleen nodig als je een flinke stijging in je baan hebt.

Excuus hiervoor.

Chris
PB Models.

Fijn dat het accuraat aangepakt wordt!
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Ah, PBModels heeft een Jägerndorfje gedaan. >:-D  Die deden dat vorig jaar ook eens.
Artitec(/REE) heeft dezelfde stommiteit uitgehaald met de 1300...
Beste PBModels, jullie doen deze workaround voor de nog niet uitgeleverde treinstellen zelf?
Vanaf heden : jazeker.
Forum Moderator

Hoe is andermans ervaring met de wadloper en (c-rail) wissels? Want hoewel de genoemde workaround toegepast is, wil de wadloper hier niet over alle wissels.
En ik wil wel een wadloper, niet een wadstaander ;)

Zelf heb ik het idee dat de sleper te weinig kan inveren (t.o.v. het loopvlak van de wielen) en de hogere puko's op de wissel dan zorgen dat het draaistel wordt opgetild. Mailtje naar PB is uiteraard verstuurd, gezien de garantie en hun merknaam gaan we er maar niet zelf aan lopen hannesen. :D

Groet, Pepijn

Zelf geen ervaring mee (ik wacht geduldig op de DH1) maar een kennis had met c-rails dezelfde ervaring.

Aangezien ze geen zin had om het geheel heen en weer te sturen vanuit Denemarken is ze wel zelf gaan hannesen aan de sleper. Ik begrijp dat het met wat buigwerk aan de "veren" een stuk beter gaat maar nu af en toe problemen geeft dat de sleper irritant ratelt (stuiteren?).

Edit: ik hoor net dat ze tegelijk met de sleper aanpassing de bodemplaat wat dunner heeft geschuurd omdat daar nog wel wat mogelijk was.
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 10 december 2022, 21:40:07Hoe is andermans ervaring met de wadloper en (c-rail) wissels? Want hoewel de genoemde workaround toegepast is, wil de wadloper hier niet over alle wissels.
En ik wil wel een wadloper, niet een wadstaander ;)

Hier dezelfde ervaring.
Wel al iets met de sleper proberen te stellen maar heeft niet heel veel effect.
Je zou verwachten dat als het draaistel met sleper even zijn grip kwijt is het tweede stel de trein wel zou doordrukken maar dat lukt hem niet.
Eens kijken of daar een as met extra slipband valt te plaatsen.
Voorlopig wacht ik ook even de reactie van PB Models af voordat ik er zelf aan ga sleutelen.
Forum Moderator

Duidelijk, is dus niet iets incidenteels met het stel wat ik ontvangen heb.

Dat asjes met ASB van sleperdraaistel naar 2e draaistel zetten had ik ookal bedacht, dan zal het stel wel erover gedrukt worden. (wat nu niet is, doordat er maar aan 1 kant een ASB zit). Maar het lost het probleem van te weinig veerweg niet op, dus je stel zal (miniem) omhoog komen als het sleperdraaistel over de wissel moet.
Waarbij ik haast denk dat dezelfde werkwijze als de Artitec Plan U het wel kan oplossen, d.w.z. de draaistel onderkant wat afvlakken, de 2 uitstulpingen waaronder de tandwielen op de asjes zitten beperken zo te zien de veerweg in 1e instantie. En het is tenslotte tiende van mm waarop die blijft hangen. 
Klopt, het is maar minimaal.
Maar net genoeg om het treinstel te laten vertragen of zelfs stil te keggen.
Had ook al even gekeken of er iets van het kunststof plaatje waaraan de sleper zit valt af te halen, dat zou misschien net genoeg kunnen zijn.
Strikt genomen is het een PBModels probleem maar ik zou het zelf oplossen en PBModels in kennis stellen dat je een paar tienden van het bodemplaatje af vijlt of schuurt.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Na aanleiding van een pb en de reactie van een maatje dit dit treinstel ook besteld had heb ik in overleg met Saskia ( hij was in beslag genomen als kado voor mijn verjaardag ) de wadloper ook op de baan gezet voor een proefrit.

Het treinstel is schitterend, maar helaas herken ik bovenstaande problemen, op iedere wissel staat hij stil en slipt hij door.
Zelfs in de R9 bocht kwam hij stil te staan, het antislip bandje kan niet voldoende grip krijgen op de rails.

Ik heb contact gehad met PBmodels en ze mogen retour.

Ik vind het super jammer want het is een super mooi treinstel dat helaas minder geschrikt lijkt voor 3rail rijders.
Zelf prutsen aan een nieuwe trein is voor mij niet aan de orde.

De service van PBmodels is prima, en ik hoop dat de nieuwe koploper zo ontworpen worden dat deze probleemloos over C rails kunnen rijden.
Ook voor hun is dit een leermoment en ik wens ze alle goeds voor de toekomst.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat  Gun ze even tijd dit op te lossen zou ik zeggen. Roepen dat het stel minder geschikt is voor 3rail is wat errug voorbarig. Bovendien gaat dat ding van jou toch de kast van Saskia weer in, tijd genoeg dus. Je zegt zelf dat de service prima is maar je maakt er geen gebruik van. ;)
Heb ze een mail gestuurd met de vraag of het mogelijk is om een extra asje met ASB te verkrijgen en deze te plaatsen in het tweede draaistel voor wat meer grip.
Ook aangegeven of het een klein beetje schuren van het kunststof onder de sleper iets zou kunnen oplossen, dit voordat ik er zomaar iets vanaf haal.
Even het antwoord maar afwachten nu.
Ben zelf wel benieuwd of een extra ASB iets zou helpen.
Forum Moderator

Inderdaad, en die optie van dat plaatje dunner maken is er zeker ook, maar als de sleper inveert komt die wel tegen de onderkant van draaistel te zitten. Vandaar dat ik toch het idee heb dat daar eerst wat aan moet gebeuren, voor je de sleper dieper in het draaistel kan plaatsen.

En Ben, dat zou ik best als wijze van test bereid zijn om te doen, maar dan wel pas na instemming van PB. Daarnaast zijn er nogwat andere (minieme optische) puntjes, maar dat terzijde. Of het de echte oplossing gaat zijn is nog de vraag (al durf ik wel te stellen dat de genoemde punten een grote kans hebben de oplossing te zijn), maar voor hetzelfde geld is het iets anders. En ik heb niet de behoefte straks met een treinstel te zitten van dik €500,- wat ze niet terugnemen door de gedane modificatie. Of jij moet de behoefte hebben hem dan over te nemen >:-D

Hoewel ik het initiatief van dit merk en waar ze mee uitkomen zeker wil steunen (daarom noem ik hier al een mogelijke oplossing), had ik gezien de kennis die aanwezig is achter de schermen niet verwacht dat ze in deze valkuil zouden komen (gezien het niet het 1e merk is dat hier tegenaan loopt). Maar hopelijk kunnen ze het nog voor de ICR en ICM meenemen in de productie/ontwikkeling, en ik hoop ook zeker dat ze voor de DH een passende oplossing zullen geven (maar gezien de eerdere workaround heb ik daar volle vertrouwen in).
Fouten maken we allemaal, hoe we er mee omgaan maakt het verschil. ;)
Goedenavond,
Naar aanleiding van bovenstaande berichten heb ik mijn Wadloper ook zojuist uitgeprobeerd en helaas.........dezelfde problemen😥
Gisteren mijn Wadloper (3212 AC-digitaal) opgehaald en vandaag al de moed gevonden om beide bakken te koppen. Blijft toch een spannend werkje, maar uiteindelijk ging het redelijk gemakkelijk. Voor mijn gevoel zijn de bakken wat zwaarder dan bij de recente treinstellen van Artitec. Ze maken ook een wat meer robuuste indruk. Dat vind ik wel een pluspunt. Alles leek in orde. Ook aanmelden met MFx op mijn CS2 ging probleemloos. Alle lichtfuncties deden het, maar aan één kant bleef het rangeerlicht branden terwijl alleen twee rode sluitlichten getoond zouden moeten worden. Zodra de trein gaat rijden gaat dit licht uit. Na enig proberen kwam ik tot de conclusie dat dit middelste sein precies gelijk met de oranje remlichten aan- en uitgaat. Dat gebeurt bij alle functies en in beide rijrichtingen. Heeft iemand dezelfde ervaring? Ik denk aan een mapping fout of een verkeerd aangesloten draadje.
Toch een vreemd verhaal, dat van die wissels. Ik heb die vraag al eerder gesteld, en toen kwam dit antwoord:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87201.msg1484857#msg1484857

Toch raar dat zij dit niet gezien hebben in de ontwikkeling van het model, of er is iets fout gegaan tijdens de productie?

Succes allen, het komt goed (hoop ik).

Groeten,
William
Citaat van: mDDM op zondag 11 december 2022, 21:13:23Ik denk aan een mapping fout of een verkeerd aangesloten draadje.

Als je een Esu LokProgrammer hebt weet je het. Zo niet ticket aanmaken bij de leverancier.
Citaat van: Huskywolf op zondag 11 december 2022, 14:15:58Heb ze een mail gestuurd met de vraag of het mogelijk is om een extra asje met ASB te verkrijgen en deze te plaatsen in het tweede draaistel voor wat meer grip.
Ook aangegeven of het een klein beetje schuren van het kunststof onder de sleper iets zou kunnen oplossen, dit voordat ik er zomaar iets vanaf haal.
Even het antwoord maar afwachten nu.
Ben zelf wel benieuwd of een extra ASB iets zou helpen.

En vandaag ook al antwoord.
Losse asjes nog niet leverbaar, als ze er wel zijn wordt dat via de nieuwsbrief bekend gemaakt.
Ook komen er dan mogelijk aangepaste bodemplaatjes.
Wordt dus aan gewerkt, voorlopig nog even afwachten.
Citaat van: mDDM op zondag 11 december 2022, 21:13:23Gisteren mijn Wadloper (3212 AC-digitaal) opgehaald en vandaag al de moed gevonden om beide bakken te koppen. Blijft toch een spannend werkje, maar uiteindelijk ging het redelijk gemakkelijk. Voor mijn gevoel zijn de bakken wat zwaarder dan bij de recente treinstellen van Artitec. Ze maken ook een wat meer robuuste indruk. Dat vind ik wel een pluspunt. Alles leek in orde. Ook aanmelden met MFx op mijn CS2 ging probleemloos. Alle lichtfuncties deden het, maar aan één kant bleef het rangeerlicht branden terwijl alleen twee rode sluitlichten getoond zouden moeten worden. Zodra de trein gaat rijden gaat dit licht uit. Na enig proberen kwam ik tot de conclusie dat dit middelste sein precies gelijk met de oranje remlichten aan- en uitgaat. Dat gebeurt bij alle functies en in beide rijrichtingen. Heeft iemand dezelfde ervaring? Ik denk aan een mapping fout of een verkeerd aangesloten draadje.

Toch gek dat het treinstel zo door de eindcontrole gekomen is. Ik zag het meteen zodra ik de verlichting inschakelde (F0).
Fouten maken kunnen we allemaal.Dus ik kan mij goed voorstellen na het 545ste stel te hebben gezien, dat men het probleem van de seintjes heeft gemist.
Blijft het probleem? Ticket aanmaken zoals Ben aangeeft en we gaan er mee aan de slag. Garantie is garantie.

De AC varianten zijn getest op C rails op de krapste bogen (zie filmpje kanaal You Tube) en op wissels 24611 en 24612
Daar gaat prima overheen. Slanke wissels en kruisingen kunnen helaas problemen geven.

De wadloper heeft kleinere wielen en de sleper kan inderdaad niet genoeg weggedrukt worden naar boven in het draaistel.
We doen op dit moment onderzoek of inderdaad het bewerken van het plaatje een oplossing is.

Wat we nu leren, zetten we door in onze volgende modellen.

Extra reserve onderdelen zijn nog niet beschikbaar, maar daar werken we aan, zodat assen met extra bandjes onder het treinstel geplaatst kunnen worden.
Zodra we meer weten over de aanpassing van de sleper en het plaatje, laat ik dat weten.
Hierbij het bericht dat ik zojuist al bij de buren plaatste:

Vandaag bakken weer ontkoppeld en kap verwijderd van motorloze bak. Dummystekker leek goed aangedrukt. Toch nog maar even extra aangedrukt. Bak zonder kap weer gekoppeld aan motorbak. Spanning erop, en zowaar leek het probleem verholpen. Kap er weer op, maar toen was het probleem meteen weer terug.
Kap weer verwijderd, probleem weer weg. Maar bij drukken op kapje dat op de dummystekker zit, lichtte het rangeersein toch weer op. Kapje verwijderd, dummystekker beetje losser gewrikt, kapje weer teruggeplaatst. Probleem weg. Kap teruggeplaatst, probleem bleef weg. Geen oorzaak kunnen vaststellen. Het heeft inderdaad iets met de dummystekker te maken, maar wat het precies is niet duidelijk (misschien een blanke/beknelde draad?). Nu maar hopen dat het probleem wegblijft.

Chris, bedankt voor de tip.

Afgezien van dit probleem, ben ik zeer onder de indruk van (de techniek van) dit eerste PB-product. Het oogt en voelt robuust, zeker vergeleken met bijvoorbeeld Artitec HK. Of de toegepaste techniek ook bedrijfszeker is op de lange termijn, zal moeten blijken.

Citaat van: PBModels op donderdag 15 december 2022, 15:50:17De AC varianten zijn getest op C rails op de krapste bogen (zie filmpje kanaal You Tube) en op wissels 24611 en 24612
Daar gaat prima overheen. Slanke wissels en kruisingen kunnen helaas problemen geven.

De wadloper heeft kleinere wielen en de sleper kan inderdaad niet genoeg weggedrukt worden naar boven in het draaistel.
We doen op dit moment onderzoek of inderdaad het bewerken van het plaatje een oplossing is.

Wat we nu leren, zetten we door in onze volgende modellen.

Mag ik hieruit opmaken dat het sleperprobleem bij ICR opgelost zal zijn?
 @citaat ICR is nog helemaal niet uitgeleverd, hoe kun je dan praten over een sleperprobleem?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat en  @citaat  @citaat 

mDDM bedoelt natuurlijk dat er geen sleperprobleem zal zijn bij de Koploper
Citaat van: Spoors op zondag 18 december 2022, 09:09:31@citaat ICR is nog helemaal niet uitgeleverd, hoe kun je dan praten over een sleperprobleem?

PB schreef: "Wat we nu leren, zetten we door in onze volgende modellen."
Vandaar dus mijn vraag over ICR, want dat is het eerstvolgende model.
Forum Moderator

Overigens, ik ben achter de schermen bezig geweest met de Wadloper, en heb mijn bevindingen naar PB gestuurd.
Ondertussen rijdt het stel hier wel over een slanke Crail wissel. Voor verder testen moet ik nog even tijd vinden.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat  @citaat

PB zou nu wel erg dom bezig zijn als er zo'n probleem optreedt bij de Koploper.

Groet, Anne W
Vandaag mijn twee DH2's (3228 en 3215) rondjes laten rijden, en langzaam door de wissel straten laten lopen (overigens geen slanke wissels). Bij een van de kruis wissels liepen ze allebei uit de rails maar dat bleek aan een slecht sluitende wisseltong te liggen. Deze even aangepakt en daarna liepen ze op doorgaand als op afslaand spoor mooi door. Heel af en toe bleef een stel hangen als de sleper op de wissel kwam waardoor de wagen iets werd opgeduwd en een van de aangedreven assen los kwam van de rails. Ben benieuwd waarmee PB models komt als oplossing voor dit probleem want verder ben ik echt heel tevreden over de modellen.
Ik heb de DH 3212 en heb ook weinig tot geen problemen met het rijgedrag.
Ik heb geen slanke wissels maar over de standaard wissels, engelse wissels (kruiswissels) en driewegwissels
gaat hij prima zonder problemen, ook op kruipsnelheid.
Alleen bij een kruising gaat het een beetje hobbelend omdat de puko's daarvan iets hoger zijn waardoor het sleepcontact
net niet ver genoeg omhoog kan en ook het sleperloze kopdraaistel de puko's aantikt.
Bij een schaalsnelheid van 40km/u en hoger komt het stel er wel, zij het wat hobbelend, over heen, maar bij lagere snelheden
blijft hij hangen en heeft dat een zetje nodig.
Forum Moderator

Hier is ook de Wadloper binnen gekomen. Werkelijk waar een prachtig model! Vanwege een kras op de lak moest het stel worden omgeruild. Prima service! Helaas hoorde ik toen pas van problemen met het nemen van de slanke wissels. Eenmaal het model terug gekregen direct het model op de baan gezet. Ook hier heeft het model problemen om over de slanke wissels en kruisingen te rijden. Ik hoop dat PB Models een oplossing weet te vinden want het is zonde om een model te hebben die niet kan rijden over de baan.
Hopelijk heeft PB Models in hun testbaan nu ook wat slanke wissels opgenomen, maar als ik het bericht van PB Models lees, komt dat vast goed.

Groeten,
Herman
De oplossing van Loony Tunes is een mooie oplossing.
Daarvoor heel erg bedankt voor het uitzoeken.
Er is nog een lid van het forum bezig met een oplossing te verzinnen voor ons, waarvoor dank!

Zodra ik deze oplossing ook binnen heb, kan ik het een en ander uitleggen op de servicepagina van PB models.

Dus nog even geduld aub. Zal zo net na de kerst zijn.

groeten en excuus voor de overlast nu.

Chris
PB Models.

Zeeland

Chris,

Dit is/was geen onbekend probleem,veel fabrikanten die ook gestart zijn met verkopen van 3rail zijn dit tegengekomen, net als de soms slechte stroom afname.

Slechte stroom afname is ondertussen vaak opgelost door plaatsen van , ik zal het maar een stroom buffertje noemen.

waarom wordt er bij een testbaan niet standaard een kruising/wissel met de hoogste puko gebruikt?
Liefst meer naar elkaar?
En op de testloc de dikste sleper, dan kun je daar ook nog eventueel iets mee doen..

Dan is dit probleem ook gelijk getackeld 👍🏻
Succes, ik gun het jullie 😉👊🏻

Een hobby voor het leven

Als remedie tegen het vastlopen van de AC DH2 Wadlopermodellen wil ik voorstellen om het asje met anti-slipband van het vooroplopende draaistel te verplaatsen naar het andere draaistel.
Dit draaistel blijft bij het passeren van een wissel met het volle gewicht op de rails en dit kan voldoende zijn om het probleem eenvoudig en snel op te lossen.
Ik kan dit helaas niet zelf controleren omdat ik geen C-rail wissels heb.
Ben benieuwd of dit helpt.
Forum Moderator

Dat werkt niet (in alle opzichten) voldoende, hij komt niet meer vast te zitten, maar het levert kortsluiting op.
Been there, done that, en staat ook in mijn bevindingen die naar PB gestuurd zijn ;)

Een hobby voor het leven

Waar komt die kortsluiting vandaan?
heb ik geen last van.
Hans
Forum Moderator

Maar op wat voor wissel test je dan? De krail wissels zeker? Gezien je op crail niet getest hebt, en ik juist daarop test ;)

De rest van de info is naar PB gegaan, ik wil niet het gras voor hun voeten wegmaaien.

Zeeland

K-c-m en dan de 3 weg wissels, kruisingen en de slanke wissels.
Vraag het marklin, hun lukt het wel, of kijk even goed naar een marklin loc, ook een optie 💡
Of wordt het dan te lastig/duur.. 160 jaar ervaring kopiëren valt niet mee, alhoewel de China redelijk goed is in kopiëren denken ze...
Forum Moderator

Dat snap ik Barry, maar dat is aan Chris en z'n team.
Mijn vraag was puur ri. Hans. Gezien ik niet makkelijk op krail kan testen. Maar mijn vermoeden is dat ook daar voor sommige wissels/kruisingen verdere aanpassingen nodig zijn.

Een hobby voor het leven

Ik gebruik nog steeds m-rails John, wat ik niet begrijp is dat als je twee asjes omwisselt dit dan in kortsluiting resulteert.
Hans
Forum Moderator

Omdat het stel op een punt kan blijven hangen door te weinig tractie, en door het wisselen van asjes extra tractie krijgt en dan op een punt verderop de wissel komt waar kortsluiting ontstaat via de sleper ;)

Een hobby voor het leven

Ik ben gisteravond uitgebreid aan het testen geslagen (Met een normale en een meegebogen m-rail wissel.):
Antislip bandjes vervangen door Märklin bandjes had geen effect (in een aantal gevallen bij andere modellen hielp dit wel); verder heb ik uitgeprobeerd de originele opstelling van één as met antislip band op ieder draaistel en beide op het "achterste" draaistel.
Twee asjes met een antislip band op het "achterste" draaistel werkt toch het beste, maar bij heel lage snelheden loopt het treinstel toch vast op de verhoogde puko's bij de wissels.
Vervolgens heb ik wat stukjes lood op het "achterste" balkon aangebracht en dit heeft het probleem in zoverre opgelost dat nu alleen bij kruipsnelheid het treinstel vastloopt. (Hogere snelheden gaan nu goed.)
Bij deze snelheid is ook duidelijk vast te stellen dat op het moment dat de sleper bij de verhoogde puko's komt de rijweerstand te hoog wordt en de trein stopt. (Het draaistel blijft wel op de rails.)
Ik voel er niets voor om nu iets te gaan slopen, dus ik hoop dat PB met een oplossing komt en die wacht ik dan maar af. Bij al dit testen heb ik overigens geen één keer kortsluiting gehad, ook niet als het treinstel vastliep.
Forum Moderator

Ik ben zojuist nog even een stapje verder gegaan m.b.t. de sleper problematiek op slanke crail wissels. De sleper van PB was hier helaas gesneuveld, waardoor ik die alleen nog via de schroef met een ringetje kon monteren. Maar nu een Marklin sleper eronder gezet, waarbij ik het metalen deel gewoon om het draaistel heen klem, daarna nergens meer last van. Stel rijdt rustiger (minder geluid) en sleper is nog eens steviger ook B)

Enige aanpassingen dusver, asje met ASB omzetten en sleperdraaistel aanpassen+andere sleper op monteren. Geen verzwaring of andere dingen, en stel kruipt nu in stap 1 erover zonder dat het draaistel opgetild wordt. Kleine gunstige bijkomstigheid: het rode draadje naar de sleper is nu ook niet meer zichtbaar vanaf de zijkant.
Zal zaterdag even met PB praten en het stel laten zien, waarbij ik nu zelf ook geheel achter de oplossing sta, terwijl ik bij mijn vorige oplossing nog een kanttekening had. 
Forum Moderator

Dat is heel goed nieuws John! Ik ben benieuwd naar wat PB Models op de website zet om de problemen op te lossen. Idealiter wordt het draaistel aangepast en is deze nog na te leveren/bestellen.

Groeten,
Herman
Inderdaad goed nieuws John! Daar hebben we wat aan en PBmodels ook nog wellicht voor de DH1.

Zeeland

Foto?
Forum Moderator

Herman, ik ben ook benieuwd en zal het zaterdag ook zeker even vragen. Verder ben ik het met je eens, een nieuwe draaistelimitatie zou wel zo makkelijk zijn.

Michel, zeker, en ik vermoed van wel, daar zo te zien de hele constructie van de DH2 ook zo gemaakt is dat diverse onderdelen ook voor de DH1 te gebruiken is, op de print staan ook beide types genoemd. Al acht ik de kans groot dat voor productie het niet uitmaakt en de onderstellen voor de DH1 ookal klaar zijn, gezien ze in de nieuwsbrief van 26-10-21 aangegeven hadden: "Technisch is de DH1 al helemaal getest en in orde bevonden. Dus zodra de nieuwe bodies zijn aangekomen is levering zeer spoedig te realiseren."

Barry, zoals ik al eerder zei (en zoals nogsteeds in dit topic staat):
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 30 december 2022, 18:27:52De rest van de info is naar PB gegaan, ik wil niet het gras voor hun voeten wegmaaien.
Je zult nog even moeten wachten dus ;) Als ze zaterdag roepen dat het online mag, volgt het hier.
Ik heb aan John aangegeven dat ie zijn ombouw verhaal hier gewoon kan neerzetten.