Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel

Gestart door Patdv woensdag 11 januari 2023, 20:43:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Om eens aan te tonen dat zelfs de grootste fabrikanten niet alles testen (of niet meer willen testen) op 3-rail enkele foto's van mijn Roco VT12 die geen sleperproblemen heeft maar zich vast rijdt met de details aan de buitenkant van het draaistel op de hoge puko's van de slanke C-rail wissels.
We zijn gewoon op een punt gekomen dat realistisch  gedetailleerde modellen niet meer over de puko's geraken, toch niet van slanke wissels die eigenlijk gepolariseerd zouden moeten zijn in plaats van de sleper met (te) hoge puko's over de rail te heffen...
Verder heb ik nog kleine Brekina's en Tilligs die over geen enkele C-rail wissel geraken met hun sleper, zelfs niet over de korte wissels.
Je vraagt je gewoon af waarom al die fabrikanten nog zoveel moeite doen om hun fraaie modellen aan te bieden voor 3-rail  :( 
Schiet dus niet op de kleine fabrikanten als ook de grote fabrikanten dezelde problemen hebben.
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Zou het een optie kunnen zijn om:

- Het puntstuk te polariseren, en vervolgens
- Een beetje van de pukos af te veilen/ slijpen/ schuren?

Zoals hier gedaan is (al is dat geen slanke wissel)?

Wel vervelend...
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Ik ga zeker geen 10-tallen wissels aanpassen opdat alles er zou over geraken, de kans dat je er andere problemen mee creëert is te groot. Het is nu al een evenwichtsoefening, puko's te hoog en dan geraken alleen hoogpoters er over, puko's te laag dan krijg je kortsluitingen tussen sleper en rails. Polariseren zal ook zo wel zijn eigen problemen hebben...
Voor mij is het al jaren duidelijk wat de oplossing is voor het probleem, geen puko's 😉
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Het truukje dat John toont met de Wadloper om het metalen deel van een Märklin sleper rechtstreeks aan te brengen op de bodemplaat van een draaistel pas ik al meer dan 30 jaar toe om mijn oude Lima's over de wissels te krijgen, niks nieuw onder de zon, ik erger mij wel al een tijdje aan puko's...
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Citaat van: Patdv op woensdag 11 januari 2023, 21:47:25Voor mij is het al jaren duidelijk wat de oplossing is voor het probleem, geen puko's 😉


Feest der herkenning.

Het maakt ook dat er niet snel een nieuw railsysteem komt bij Marklin als vervanging van K-rail en dat is jammer.
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Ik denk niet dat Märklin er met een nieuw railsysteem nog onderuit komt de puko's te beperken op railhoogte, en de te passeren rail zal moeten polariseren voor gemeenschappelijk gebruik voor wielen of sleper en dat lijkt mij een heel kunstje.
Ik ben benieuwd naar het slank Engels wissel, en meer bepaald wat er nu weer allemaal zal bijkomen aan rollend materiaal dat er kruipend niet over geraakt, want er komt aan de loks niet alleen meer realistische detailering die lager komt, ook het rondrazen als een hond met peper in zijn gat behoort al lang tot het verleden.
En wat een nieuw railsysteem ook niet zal bespoedigen is het aanvallen van iedereen die de nadelen van het huidige railsysteem al tot treurens toe heeft ondervonden en iedere keer die er iets over zegt weg te zetten als een godslasteraar of ketter...
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Ik heb niet het idee dat onze vrienden uit Guppingen zich veel aantrekken wat op fora zoal verteld wordt, ze luisteren vooral naar de handelaren en dan met name in Duitsland. Het gaat ze om de knikkers, niet om het spel.
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Ik denk zelfs dat ze er zich helemaal niks van aantrekken wat op fora gezegd wordt.
En wat de knikkers betreft, 't is minstens 15 jaar geleden dat ik nog iets bij Märklin gekocht heb... Maar daar zullen ze ginder ook niet wakker van liggen 😉
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
 @citaat Jij hebt meer in huis dan in het Marklin, Roco en Piko museum bij elkaar.....  :D

Maar meer serieus: het polariseren zal niet snel geïntroduceerd worden om het puko probleem te lijf te gaan toch? Marklin heeft plug&play hoog in het vaandel staan. Het blijft toch iets voor de doe-het-zelvers onder ons.
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Ik heb hier inderdaad wel een en ander bij elkaar geraapt de laatste 60 jaar 😉
Jammer genoeg ben ik 15 jaar geleden overgeschakeld naar alle andere merken die 3-rail materiaal aanbieden en je wil niet weten wat ik daar al allemaal mee heb beleefd, op Märklin rails ben je toch nog altijd best met Märklin locomotieven. Ik had de puko's destijds moeten omruilen voor Peco's, dan had ik ondertussen een hele mooie h0 2-rail collectie gehad, maar 't is nog niet te laat, in mijn nieuwe woonst begin ik gewoon opnieuw als h0 2-railer, wat ik al heb is dan voor mijn museum 😉
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
 @citaat :D  Goed, dat is inderdaad een mooi moment om mogelijk iets te gaan doen. Wijsheid komt met de jaren  ;)  Je kan altijd nog een deel van de collectie vervangen of desnoods ombouwen. Of inderdaad gewoon een leuk museum beginnen. Een beetje inkom vragen en je verdient nog een klein deel terug.  >:-D

Maar Märklin zal inderdaad niet snel het "Plug & Play" uit het oog verliezen. Wil je net iets anders dan mag je aan de zelfbouw.
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Ik heb nog nooit iets verkocht van modeltreinen, wel al veel weggeven, daar heb ik meer plezier van  ;)
Maar Märklin doe ik niet weg, dat mag gerust zijn oude dag slijten in het museum. Ik ben ten slotte al 60 jaar 'verzamelaar'.
Al mijn van origine DC materiaal, zeg maar alles dat ik de laatste 15 jaar gekocht heb, wil ik wel (proberen) ombouwen naar DC. En dan ineens goed, met originele onderdelen.
Ik ben eens beginnen zien voor Brawa, maar van de 12 Brawa's die ik heb is er maar 1 treinstel dat universele wielen heeft voor DC en AC, alle andere hebben andere wielen, en daar zullen vast wel vrij dure tussen zitten zoals een S9 en S2/6. Ik vind nergens prijzen van die wielsets, misschien heeft iemand een goed adres? Bij Brawa vind je wel een bestelformulier maar nergens indicatie van voorraad of prijs. Kan ik uiteraard nog opvragen, maar het verbaast mij dat ik de spare parts nergens tegenkom op 't Internet, behalve wat buffers en wagonwielen vind ik niets.
De meesten zullen natuurlijk zo slim geweest zijn direct DC versies aan te kopen ;)
Ombouwen is iets dat ik kan doen in afwachting dat mijn hobby kamer ooit af geraakt, dus kan ik behalve plannetjes tekenen ook nog wat sleutelen aan mijn treintjes.

Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Kijk eens hier Franky, mogelijk helpt dat? Ik zie ieder geval ook prijzen.

https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/brand/235/groups
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Hartelijk bedankt voor de link Ben, maar jammer genoeg vind ik de wielsets van S9 en S 2/6 daar ook niet... Maar ik moet nog naar veel andere wielen zoeken, misschien vind ik wel iets, al was het maar om een idee te hebben van de prijs.
Misschien moet ik maar eens naar andere merken kijken, ik heb nog veel Liliput, Roco, Fleischmann, Rivarossi, ... die mij ook de moeite waard zijn om ze om te bouwen  ;)
Wat in ieder geval vast staat is dat ik enkel nog verder ga met echte 3-rail, Gils spoor 0 van halverwege de vorige eeuw en Märklin toen ze nog echt 3-rail waren, ik zeg de puko's vaarwel, dat is zo goed als zeker.
Re: Roco VT12 geraakt niet over slank C-rail wissel
Citaat van: Patdv op vrijdag 13 januari 2023, 11:33:40......ik heb nog veel Liliput, Roco, Fleischmann, Rivarossi, ... die mij ook de moeite waard zijn om ze om te bouwen  ;)


Wat mij bij mijn overstap jaren geleden heel veel heeft geholpen is assen/draaistellen en soms hele body's ruilen met andere gebruikers op fora, met name Roco en Rivarossi. Ik heb toen met gesloten beurs veel locomotieven en zelfs hele treinstellen omgebouwd naar 2rail en de ander geholpen met diens ombouw en dat was voor beide partijen win-win.