Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Seinen

Gestart door Ronald 53 maandag 06 juni 2022, 15:01:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen
Lid sinds: 2020

offline
Seinen
Beste,
Ik gebruik c rails rij digitaal.
Seinen en wissels analoog.
Sein  schakeld wel lampje branden,maar locomotief stopt niet.
Ik maak gebruik van isolatie sok.
Alvast bedankt voor de informatie.
Ron.
Re: Seinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Seinen
dan is je rail niet volledig geisoleerd want anders valt je lok gewoon stil of rolt verder uit. Hoe wil je nou een lok die digitaal gestuurd is analoog laten stoppen ? Je geeft de decoder dan toch geen commando ?
Re: Seinen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinen
Die isolatiesok, dat moeten er twee zijn. Eèn aan iedere kant van de stopsectie en dan op de pukocontacten, niet op de massa (railstaven)!
Re: Seinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Seinen
Als de lok wel zou stoppen, welk rijgedrag verwacht je als het sein weer op groen gaat ?
Re: Seinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinen
 @citaat dat-ie weer gaat rijden!

Geen idee met welke seinen je werkt, maar als het een analoog apparaat is met een relais voor de lichtwisseling en stroomonderbreking voor de baan, moet het goed werken, bij correcte isolatie van de middenleider.
Sein stopt direct bij onveilig en gaat er weer vandoor met de eerder ingestelde snelheid bij het sein veilig.

Het zit mogelijk in onjuiste isolatie, verkeerd aansluiten van de draden naar de middenleider of gebruik van een sein dat green treinbeïnvloeding heeft.

Dus check een en ander nog eens goed!

Groet,

Peter
Re: Seinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Seinen
Dat snap ik Peter, maar lijkt dat dan niet op een analoge loc, waarbij je de sectie inschakelt met een opengedraaide trafo ?
Re: Seinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinen
 @citaat: Inderdaad daar lijkt het dan op. Wil je het anders zul je naar andere oplossingen moeten. Maar Ronald 53 zal even moeten aangeven wat hij allemaal gebruikt en hoe het een en ander aangesloten is. Dus een tekeningetje hier plaatsen is wel handig. Nu is het een beetje met de glazen bol spelen.
Re: Seinen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Seinen
Bedankt,
Heb net even gezocht blijkt dat je 2 type rails hebt.
Volledig railnummer geen doorverbinding,met 3 cijferignummer wel doorverbinding.
Dat schijnt de valkuil te zijn.
Ik ga verder op onderzoek uit.
Re: Seinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinen
Citaat van: Vince op maandag 06 juni 2022, 17:29:34
Dat snap ik Peter, maar lijkt dat dan niet op een analoge loc, waarbij je de sectie inschakelt met een opengedraaide trafo ?
Ehm ja, wat je zegt klopt en is de manier waar Märklin (nog steeds) een voorkeur voor heeft. Met een extra en ook best dure remmodule kun je het langzaam afremmen en optrekken realiseren. Het effect is ongeveer gelijk aan wat alle gangbare besturingssoftware ook doet door de decoder aan te sturen.

Maar de zoektocht van de topicstarter naar railstukke met bepaalde nummers komt mij niet heel zinvol voor. Volgens mij is bij alle C-rails sprake van dezelfde doorverbinding, anders werkt het niet zonder aan elk railstuk aparte aansluitdraden te maken, en dat is echt niet het geval.

Je moet er gewoon voor zorgen dat de middenleider over een afstand van 20 tot 40 cm onderbroken is. Aan die geïsoleerde sectie moet een rode draad van je sein en de andere moet op de rails ernaast of op de ringleiding. Meer is het niet.

Groet,

Peter