Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vallejo Primer

Gestart door flyerman zondag 03 april 2022, 17:09:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vallejo Primer
Lid sinds: 2015

offline
Vallejo Primer
Ik ben begonnen met het airbrushen van mijn rails, eerst de bielsen in de primer.

Ik gebruik daarvoor de primer van Vallejo, de 73.601, moet je deze ook verdunnen net zoals de verf?

En aangezien het lang geleden is dat ik mijn airbrush set heb gekocht en er wat mee gedaan heb, hoeveel verdun je de verf ook alweer?

Ik heb alleen wat oefen dingen gedaan op papier. Verder niets

Merci
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vallejo Primer
Het spuiten van Vallejo primer vind ik een lastige klus. Het verstopt de airbrush nogal snel (dry tip). Het verdunnen van de primer vertraagt dit proces maar leidt er ook toe dat de primer minder goed dekt en trager droogt.
Heel goed schudden van de primer leek te helpen maar ik ben er nog niet helemaal uit wat goed werkt.

Groet,

Peter
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2015

offline
Re: Vallejo Primer
Ik heb het onverdund gedaan en regelmatig de spuit schoongemaakt, het verstopt inderdaad snel. Wel een mooie egale dekking gekregen.

Ik heb nu 6 meter gedaan in mijn station, morgen de bielzen een bruin kleurtje geven en op de rails roest kleur aanbrengen.
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2022

offline
Re: Vallejo Primer
Ah, bedankt voor die tip. Nu snap ik het gedrag van de airbrush bij het aanbrengen van de primer.
Ik ga even kennis vergaren in dit topic :)
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vallejo Primer
hoi,

Citaat van: flyerman op zondag 03 april 2022, 17:09:50
Ik ben begonnen met het airbrushen van mijn rails, eerst de bielsen in de primer.

Waarom eerst je rails en bielzen in de primer? Zelf heb ik de boel (tamiya XF64) direct op de rails gestreken.

Groet Ronald.
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2015

offline
Re: Vallejo Primer
Dat had ik als advies ergens gekregen, ik had eerst zonder primer gedaan en een stift van Woodland gebruikt.

Na drogen blies je dat er zo weer af.
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vallejo Primer
Hi Martin,

Zelf gebruik ik geen primer voor de rails.
Wel ff met kwastje en terpentine oid de rails ontdoen van vet.

groet
Harald
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vallejo Primer
Citaat van: flyerman op maandag 04 april 2022, 08:48:53
Dat had ik als advies ergens gekregen, ik had eerst zonder primer gedaan en een stift van Woodland gebruikt. Na drogen blies je dat er zo weer af.

Hum... Ik heb hier Rocoline rails en Tamiya-verf. Dat gaat goed zonder primer. Zelfde geldt voor Peco Rails. Ik zie in de filmpjes van Woodland ook geen "voorbereidingen" aangegeven.

succes!

Groet Ronald.
Re: Vallejo Primer
ACTS.zuid
gast

Re: Vallejo Primer
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 03 april 2022, 22:07:12

Het spuiten van Vallejo primer vind ik een lastige klus. Het verstopt de airbrush nogal snel (dry tip). Het verdunnen van de primer vertraagt dit proces maar leidt er ook toe dat de primer minder goed dekt en trager droogt.


Het geheim is Vallejo Airbrush Flow Improver 200ml. 71.562

https://www.airbrush-services-almere.nl/vallejo-airbrush-flow-improver-200ml#

Geldt niet alleen voor de primer maar ook voor de Model Air verven.
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vallejo Primer
 @citaat Dank, Ben!  Het spul ken ik. En inderdaad werkt dat redelijk.
Ik merk ook dat sluiten met een hogere druk een must is. Ik vond ook ergens een review waarin werd aanbevolen de druk op 40 psi, ofwel 2,5 bar te zetten. Dat is fors maar helpt. Daarbij zag ik ook dat de betreffende airbrusher geen nozzle cap gebruikte. Naaldje was zichtbaar (oppassen!) en dat verkleint hechtingsoppervlak van de spuit zelf. Primer hecht overal op!


Groet,

Peter
Re: Vallejo Primer
ACTS.zuid
gast

Re: Vallejo Primer
Ik heb een netwerkje van experts op allerlei gebied, mensen uit de praktijk. Als ik iets niet weet raadpleeg ik hen want ik neem de betweters van fora niet zo serieus. :D

Zo weet ik ook dat spuiten met een hoge druk juist zorgt dat de boel aan de tip snel droogt. ;) Die Tamiya en Vallejo verf kun je prima spuiten met 15 psi.
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2020

offline
Re: Vallejo Primer
Hallo

Door die hoge druk blaas je de klodders opgedroogde verf wel gemakkelijk van je naald af. :D

Maar inderdaad. Iets van 1.2 bar moet genoeg zijn, mits je sproeier ook groot genoeg is.
Wat je ook kan doen is de naald vantevoren met siliconenvet insmeren. En bij een dichte luchtkap is het inderdaad beter deze te verwijderen. Iets dat ik altijd doe, ook bij een open kap.

Bart

Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2015

offline
Re: Vallejo Primer
Ik heb geen ervaring met airbrushen maar ben gewoon begonnen, rails is een mooie oefening.

Ik gebruik Vallejo verf. Doe 2 delen verf en 1 deel verdunner, daar komt dan nog een druppeltje air flow improver bij zoals Ben zei.

De druk staat op 1,5 bar en de naald van de airbrush staat aardig dicht zodat er weinig verf uit komt. In ieder geval genoeg voor wat ik nu aan het doen ben.

Volgende keer wanneer ik de primer gebruik ga ik dat op dezelfde manier verdunnen als de verf. Ik wist namelijk niet of je de primer moest verdunnen of niet.

Al doende leert men.
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vallejo Primer
Airbrush heb ik inmiddels ervaring opgedaan. Het verstoppen van de airbrush ben ik nog niet tegengekomen, ook niet met primer van Vallejo. Oorzaken van verstopping is vaker te hoge druk waardoor de grote hoeveelheid lucht de verf al in de lucht droogt als het ware.

En dan het schoonmaken. Daarvoor gebruik ik de methode tijdens en na het airbrushen uit dit filmpje:



(Nb.: het filmpje kan kennelijk niet embedded worden afgespeeld. Ff op "bekijken op YouTube" klikken en je kan het daar bekijken.
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vallejo Primer
Citaat van: flyerman op maandag 04 april 2022, 08:48:53
Dat had ik als advies ergens gekregen, ik had eerst zonder primer gedaan en een stift van Woodland gebruikt.

Na drogen blies je dat er zo weer af.


ik heb die stift op een gedeelte van mijn baan ook gebruikt, het hangt allemaal nog aan de rails, de stift werkt wel moeizamer bij k-rails,
natuurlijk is de rails met penseel verven of airbrushen mooier;


mvg,
Michel
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2015

offline
Re: Vallejo Primer
Even informatie ingewonnen.

Primer 1 op 1 verdunnen en met een naald van 0,4mm in de airbrush aanbrengen.
Re: Vallejo Primer
nobody
gast

Re: Vallejo Primer
Welk merk en model airbrush?
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2015

offline
Re: Vallejo Primer
Harder & Steenbeck Evolution Silverline FPC Airbrush
Re: Vallejo Primer
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vallejo Primer
Klopt, dikte van de naald is ook niet onbelangrijk. Ik heb in het begin ook erg veel problemen gehad. Door veel te lezen en vooral te proberen lukt het op een gegeven moment. Wat bij de een goed werkt hoeft bij de ander niet per definitie ook goed te werken heb ik gemerkt.