Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Gebroken tandwiel Märklin 36121 Tenderlocomotief "Percy"

Gestart door ivk donderdag 17 maart 2022, 14:16:42

Gebroken tandwiel Märklin 36121 Tenderlocomotief "Percy"
Beste forumleden,

Ik heb een Märklin 36121 Tenderlocomotief "Percy" waarvan het tandwiel op de achteras is gebroken. Omdat deze as niet meer los is te krijgen heb ik in eerste instantie het tandwiel gelijmd. Dat bleek een tijdelijke oplossing, want het tandwiel is intussen nog verder gebroken. Tot mijn verbazing is het gelukt om het gebroken stuk weer vast te lijmen. Maar dat houd natuurlijk een keer op. Daarbij komt een gelijmd tandwiel de rijeigenschappen niet ten goede. Ik zou dan ook graag het tandwiel willen (laten) vervangen.

Aangezien het scheuren van dit tandwiel een vaker voorkomend probleem is bij deze locomotief vraag ik mij af of er iemand is die heeft geprobeerd om dit tandwiel met behulp van een 3D-printer na te maken. En zo ja, of dit (naar tevredenheid) is gelukt.

Ilse
Re: Gebroken tandwiel Märklin 36121 Tenderlocomotief "Percy"

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

De oplossing word onder andere hier beschreven.
Zelf bij mijn Percy het ook zo opgelost.

Hartelijke groet,
Ragoem
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

idem ook mijn Percy zo weer leven ingeroepen, idem met een Roco tandwiel, rechtstreeks te bestellen bij Roco of via de betere modeltrein leverancier

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

ik weet niet of de assen van thomas overeenkomen
ik heb deze hier nieuw liggen

gr Ed

Hallo Ed,

deze komt niet overeen, heel ander tandwiel,

met vriendelijke groet,

Walter
Beste Ragoem & Walter,

Als jullie eens wisten hoe blij ik met jullie reactie ben!

Ik ben gaan lijmen omdat ik verschillende modeltreinreparatiebedrijven heb benaderd en te horen kreeg dat het niet was te repareren.
Ook heb ik op verschillende forums gezocht, maar de draad waar jullie naar verwijzen schijnbaar totaal over het hoofd gezien.

Ik ga gelijk kijken bij welke betere modeltrein leverancier ik het tandwiel kan bestellen.

Aangezien jullie je Percy's hebben gerepareerd wil ik jullie gelijk vragen hoe jullie het wiel van de as hebben gehaald. Ik heb dat nog nooit gedaan. Moet dat met een poelietrekker?
En hoe zet je het wiel er dan weer netjes op?

(Alvast) bedankt voor jullie reactie,

Ilse

Besdte Ilse,

Als bestellen via een leverancier niet lukt kan je ook rechtstreeks bij Roco bestellen zie https://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=86412
Zelfde verhaal met het aangedreven asje van een Märklin BR24. Tandwieltje besteld bij: Mikro Antriebe. Je hebt dan de keuze tussen metaal en kunststof. Aantal tandjes, dikte, totaaldiameter en diameter asgat is alles wat nodig is.
Dit is een Poolse firma, die via "Mikro AnTriebe.de" en Ebay.de te bereiken is. Levering in een envelopje, lage kosten, prima spul.

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

Hallo Ilse,

Citaat van: ivk op vrijdag 18 maart 2022, 11:55:31
...hoe jullie het wiel van de as hebben gehaald. Ik heb dat nog nooit gedaan. Moet dat met een poelietrekker?
En hoe zet je het wiel er dan weer netjes op?

Het is even geleden, maar makkelijkste is met een poelietrekker een wiel eraf halen en het tandwiel erop persen, daarna voorzichtig weer het wiel erop persen met een pers of wat ik ook wel gebruik is een klein bankschoefje. Vooral opletten dat het persen recht gebeurt.

Hartleijke groet,
Ragoem
Ik heb inmiddels twee Roco tandwielen besteld. (Je weet nooit of het gelijk goed gaat.  :D)
En ik heb een bladwijzer gemaakt naar Mikro AnTriebe.de. (Voor het geval dat  ik nog eens een tandwiel nodig heb.)

Nogmaals bedankt voor jullie reactie,

Ilse
Het is gelukt!
Mijn Percy loopt na lange tijd (weer) als het spreekwoordelijke zonnetje!

Nogmaals bedankt voor jullie tips.

Ilse

Goed bezig Ilse,

met vriendelijke groet,

Walter

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.