Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

De afgeslankte baan.

Gestart door Henkie penkie zondag 03 oktober 2021, 17:53:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De afgeslankte baan.
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
De afgeslankte baan.
Geachte mede modelspoorbouwers. Ik wil graag een baan maken met de afmetingen 5.70 m x0.70. Net als de module bouwers heb ik aan de achterkant ruimte( zie foto 1) om zeg maar dubbelspoor langs de muur te laten lopen om naar een hoger niveau te willen. Het zichtbare gedeelte wil ik voorzien van wat bergen met een dorpje en een station. Bvd henkiepenkie
Re: Half zichtbare baan.
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Half zichtbare baan.
Heb je al een baanplan gemaakt Henk?

Aart-Jan
Re: Half zichtbare baan.
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Half zichtbare baan.
Nee nog niet maar ik denk dat ik aan 1 van de uiteinden een spiraal maak om in de hoogte te gaan. Aan de voorkant in het midden een station met klein dorpje en de rest weet ik het nog niet.
De andere kant van de kamer ben ik ook nog bezig met de afwerking.
Re: Half zichtbare baan.
Lid sinds: 2021

offline
Re: Half zichtbare baan.
D
Re: Half zichtbare baan.
Lid sinds: 2021

offline
Re: Half zichtbare baan.
Dag Henk,


mooi project. Let op met de klimspiraal: daar voorzie je best een oppervlakte van 1m x 1m voor, tenminste als je verder wil gaan dan boogstraal 1. Hou er ook rekening mee dat je er een mangat voorziet om nog bij ontspoorde treintjes te geraken, en voorzie zeker voldoende hoogte tussen de vloer en je bodemplaat. Ik zie daar een matras liggen: is dit bedoeld om te blijven liggen in de toekomst zodat je liggend aan je sporen kan, of is deze enkel bedoeld om dienst te doen tijdens de opbouwwerkzaamheden? Als ze later weg moet, moet je zeker zorgen dat je zittend kunt werken. Goeie raad: meet de afstand tussen je onderrug en de bovenkant van je schouders: deze hoogte heb je minimaal nodig om comfortabel te kunnen zitten in je mangat. En vergeet ook niet de ruimte te voorzien om je hoofd recht te kunnen houden tijdens je zittende klussen.
Succes verder! Benieuwd naar het vervolg!


Jos
Re: Half zichtbare baan.
Interessante lengte, bijna 6 meter; daar kun je best iets mee. Het lijkt mij niet onverstandig toch een paar schetsen te maken om een beter inzicht te krijgen in je mogelijkheden.
Het idee een spoor onzichtbaar te laten zijn, is prima maar zorg ook voor de bereikbaarheid!

Groet,

Peter
Re: Half zichtbare baan.
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Half zichtbare baan.
Hallo butselboy, het matras is voor beneden voor als er logees komen. Achter de wand komt een ruimte van 60 cm, en de klimspiraal kan aan de zijkant met een doorsnede van max. 1.40 cm. de hoogte van de onderkant is 0,90 cm dus mooie zithoogte.
Re: Half zichtbare baan.
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Half zichtbare baan.
Zo zag het er drie dagen geleden nog uit.
Re: Half zichtbare baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Half zichtbare baan.
Heb je wel een klimspiraal nodig? Je kan toch ook op het "onzichtbare deel" stijgen? Of wil je nog verder omhoog?
Re: Half zichtbare baan.
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Half zichtbare baan.
Hallo Hans, ik heb mijn baan verschoven van 0.95 m breed naar 0.75m breed. Er komt een dubbel spoor beneden en dubbelspoor boven. Aan de zijkant komt er een klimspiraal. Om de hoogte te bereiken van de brug, die ik nu wel wil gebruiken om eroverheen te rijden en niet zoals bij de vorige baan als scenery.
Re: De afgeslankte baan.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De afgeslankte baan.
zo zo, mooi zeg die brug met dat water :thumbup: :thumbup:
Groetjes Egidius
Re: De afgeslankte baan.
Lid sinds: 2021

offline
Re: De afgeslankte baan.
Dag Henk,


zoals ik het begrepen heb uit je uitleg, komt er aan één kant een (dubbele) klimspiraal. Dat betekent dus dat er aan één kant van de baan van niveau verwisseld wordt: treintjes verkassen van niveau 0 naar niveau 1 en vice versa, maar dit houdt ook in dat een trein na deze niveauwissel op het nieuwe niveau blijft rijden totdat hij terug aan de klimspiraal komt, toch?


Ik denk dat je veel meer dynamiek en "onverwachte" wendingen in je baan legt als je ergens (aan de overzijde van de klimspiraalkant) ook een wissel voorziet waarbij je desgevallend terug van niveau kunt veranderen. De lengte van de baan moet dit mogelijk maken, zonder bijkomende klimspiraal. Mooier wordt het nog als je deze overgang kunt camoufleren.


Is dit een optie? :idea: 


Of zie het verkeerd?


Groetjes,


Jos
Re: De afgeslankte baan.
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: De afgeslankte baan.
Hallo Jos, de baan die nog gemaakt moet worden is een uitbreiding van mijn huidige baan. Aan 1 kant komt een helling naar het hoogste niveau en aan de andere kant van de baan komt het spiraaltje. Hierbij wat foto's.
Re: De afgeslankte baan.
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: De afgeslankte baan.
Ff bezig geweest vandaag.
Re: De afgeslankte baan.
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: De afgeslankte baan.
De achterkant ligt nu de bedding. Nog even het grijze ondergrond van kwantum over het isolatieschuim, en dan de rails.
In de hoek de contouren van de berg gesneden tot aan rails hoogte. Zodra de rails ligt de rest van de contouren van de bergen insnijden.