Cees en Dick en alle andere helpers: bedankt! hier is alweer een update.
Dit weekend had ik overleg met de eigenaar (mijn vader

) en ik kreeg 'carte blanche' om deze locomotief weer op de baan te krijgen.
Een gelukkig toeval wil dat ik op de vliering een ongeopende verpakking met motor 6094
3 vond. In een enthousiaste bui gekocht in 2012 (bonnetje zat in ander doosje (!)).
En die past! (met één schroefje, dat wel...)
Dus ging de CE800 een nachtje in het hier veelgeroemde wasbenzinebad. Ik was bang voor de verf op de wielen, maar die is blijven zitten. Er kwam behoorlijk wat vuil af.
Maar een beetje spijt heb ik ook wel, want nu is pas echt duidelijk dat deze loc behoorlijk versleten is. Blijkbaar gaf het aangekoekte vuil nog enige stabiliteit

. Ik heb hem -spaarzaam- in de olie gezet en op een constante gelijkspanning een paar minuten laten draaien. Alle assen rammelen behoorlijk. Vooruit gaat het sneller dan achteruit (hoe kan dat nou weer?).
Een decoder is in aantocht. Ik ga het gewoon proberen. Wordt 't niks, dan hebben we afgesproken dat ik er een standmodel van maak: lichtjes vóór rechtstreeks op het slepertje aansluiten en dan in de vitrine-met-spanning-op-de-rails. Bordje erbij: "na trouwe dienst, nu met pensioen".
Van de rest van de ombouw zal ik een verslag maken in de rubriek "ombouwen Märklin HO modellen". Even geduld a.u.b.
Jeroen