Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CE800 rijrichtingschakelaar

Gestart door Vanderstangetjes donderdag 01 oktober 2020, 22:29:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CE800 rijrichtingschakelaar
Hallo allemaal,

het is alweer lang geleden dat ik iets gepost heb. Dit is een oud draadje van mij: Houtzagerij.

Nu heb ik een oude CE800 (E6302) in mijn handen gekregen. Betreft versie met relais + schakelwals. Dus 'dubbelklutsen': vooruit-neutraal-achteruit-neutraal. Motortje schoon gemaakt, loopt weer als een zonnetje. Het relais doet echter helemaal niks meer (ook niet voordat ik ging schoonmaken). Kan dat doorgebrand zijn oid?  Ik heb het uit de loc geschroefd. Zie geen schade aan de buitenkant. Alle draadjes zitten vast. Ik meet overal stroom waar je het verwacht. Lokje is verder brandschoon en in nette staat.

Vond nog wel dit oude draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55794.msg973481#msg973481 maar dat gaat net niet over hetzelfde euvel.
Ik heb een 'weetje' voor FrankTM800 (als hij nog meeleest): in het boekje bij deze CE800 staat dit: "Durch die besondere Konstruktion des Wechsellichtes bei der CE800 und CEB 800 brennen die Glühlampen während der fahrt - ähnlich wie im Grossbetrieb - nicht allzu hell." Ofwel: de lampjes branden bewust zo zwak en dat is geheel conform het grote voorbeeld (!) het is maar hoe je het verkoopt :-).

Iemand met een tip? Of iemand die zo'n relais heeft liggen? Dat zou top zijn. Bedankt bij voorbaat.

groet van Jeroen
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
ter info de exploded viewvan de CE800,
jammer , geen schema van de omschakelrelais,
mvg, Alain
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Je kan met een weerstandsmeter (ohm-meter) controleren of de spoel nog intact is.
Zwart draadje los solderen. De andere kant van de relaisspoel is verbonden met het chassis van de locomotief
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Willy
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Citaat van: cvdw op vrijdag 02 oktober 2020, 11:18:10
Je kan met een weerstandsmeter (ohm-meter) controleren of de spoel nog intact is.
Zwart draadje los solderen. De andere kant van de relaisspoel is verbonden met het chassis van de locomotief

dit weet ik niet precies: is hoge weerstand dan goed, of juist lage?

google zegt:
Stap 5 - Coilweerstand meten
U kunt ook de weerstand meten over de pulldown-spoel binnen het relais met de multimeter. Als het nul ohms meet, werkt de spoel correct, een onstabiele uitlezing duidt op een probleem met de spoel en u moet doorgaan en het relais vervangen om uw item correct te laten werken.

dank voor de tip! :thumbup:
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Welke waarde meet je? Een lage waarde zou goed moeten zijn.
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Wim, we kruisen elkaar! zou lage weerstand moeten zijn, zegt google.
ik ga het vanavond proberen. (heb ff niet bij de hand nu)

dank je!
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Ik heb hier een gelijkaardig relais doorgemeten en meet om en bij de 100 ohm
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Citaat van: cvdw op vrijdag 02 oktober 2020, 17:11:49
Ik heb hier een gelijkaardig relais doorgemeten en meet om en bij de 100 ohm

Ja, bij een nieuw relais - dat goed schakelt- meet ik ook zoiets. 93.4 - 93.6 ohm.
Maar bij de oude, wat ik ook probeer, blijft de meter op 1 staan. Einde oefening dus.

Jammer dat die nieuwe realais te dik is. De spoel past niet tussen het frame. Anders was ik gauw klaar. Het schroefgaatje lijkt op dezelfde plaats te zitten.
Iets anders verzinnen dus.
De eigenaar heeft aangegeven: rijden = belangrijker dan originaliteit.

bedankt voor de tips zover! ik heb in ieder geval weer iets geleerd.
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Het lijkt erop dat de spoel onderbroken is, doorgebrand of een van die fijne draadjes is losgekomen. Misschien eventjes proberen met een vergrootglas te speuren naar een (externe) onderbreking
Zoniet, als de spoel doorgebrand is, zal er weinig aan te doen zijn.
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Hierbij nog even de twee zijden van het "boekje" dat erbij zit.
Heb het onder een glasplaatje gefotografeerd en naar breedte 800px verkleind.
Hoop dat er nog iets van over blijft...
Re: CE800 rijrichtingschakelaar

Is het te zien? ik heb beide uiteinden van het koperdraadje vrij gemaakt en meet precies daar.
multimeter zegt: 1

hij is echt wel kapot vrees ik. :(
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
1 ohm, 1 kohm? Op wat staat je meter ingesteld? Als het inderdaad 1 ohm is, dan ligt de spoel in kortsluiting
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
 @citaat
Ik denk meer een 1 en dan drie lege velden. Oftewel meer weerstand dan de meter aan kan geven.... Zo werkt het in ieder geval bij de meeste multimeters.
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Alain, Wim, jullie zijn vasthoudende helpers! erg fijn!

hier zie je de stand van de multimeter:
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Dus.... spoel defect. Nu weet je waar je aan toe bent.
PS, graag gedaan.
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Toch nog een kleine aanvulling.
Als je meet aan de draadjes, is het vernis van die draad dan weggedaan (dat vernis zorgt voor isolatie). Als je meet op de soldeerpunten van de draad is er geen probleem en ben je zeker dat de spoel defect is. (Jammer genoeg)
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Hallo Cobe,

Jij ook erg bedankt voor het meedenken. Dat van die lak realiseerde ik mij ook. Nog een keer gecontroleerd, maar krijg er echt geen leuker getal uit dan 1.
Intussen wordt de misère alleen maar groter: motorschild blijkt ook gebroken.

Ik zit al naar setje 60944 te kijken en dan toch maar naar digitaal....
Het is verder nog een net modelletje, kan nog best een tijdje mee.

of er moet zich iemand melden die relais en motorschild over heeft :-) (wie o wie?) PB-tjes welkom!!
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Heeft iemand al eens de ombouwset 60944 in een CE800 gebouwd?
Hij heeft volgens mij wel een LFCM motor, maar deze loc staat niet in het lijstje van locomotieven waarop de set past.

de set in de wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60944_Ombouwset
de lijst met passende locs: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Grote_Schijf_Collector_Motor_(LFCM)#Ombouw_naar_Digitaal_.28DC-motor.29

bedankt alvast!
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Jeroen,
het soldeerwerk van de linker spoel ziet er belabberd uit, een breuk van de spoel aan massa die in dit soldeerpunt eindigt kan best geisoleerd liggen.
Ook het massapuntje van de rechter spoel is niet optimaal, lichte corrosie zichtbaar.
Cees
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Citaat van: Vanderstangetjes op zondag 04 oktober 2020, 21:01:37
Heeft iemand al eens de ombouwset 60944 in een CE800 gebouwd?
Hij heeft volgens mij wel een LFCM motor, maar deze loc staat niet in het lijstje van locomotieven waarop de set past.

Staat de 3001 wel in de lijst ? De CE800 werd later met dat  nummer geproduceerd.
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Cees en Dick en alle andere helpers: bedankt! hier is alweer een update.

Dit weekend had ik overleg met de eigenaar (mijn vader :D) en ik kreeg 'carte blanche' om deze locomotief weer op de baan te krijgen.
Een gelukkig toeval wil dat ik op de vliering een ongeopende verpakking met motor 60943 vond. In een enthousiaste bui gekocht in 2012 (bonnetje zat in ander doosje (!)).
En die past! (met één schroefje, dat wel...)

Dus ging de CE800 een nachtje in het hier veelgeroemde wasbenzinebad. Ik was bang voor de verf op de wielen, maar die is blijven zitten. Er kwam behoorlijk wat vuil af.
Maar een beetje spijt heb ik ook wel, want nu is pas echt duidelijk dat deze loc behoorlijk versleten is. Blijkbaar gaf het aangekoekte vuil nog enige stabiliteit  ;). Ik heb hem -spaarzaam- in de olie gezet en op een constante gelijkspanning een paar minuten laten draaien. Alle assen rammelen behoorlijk. Vooruit gaat het sneller dan achteruit (hoe kan dat nou weer?). 

Een decoder is in aantocht. Ik ga het gewoon proberen. Wordt 't niks, dan hebben we afgesproken dat ik er een standmodel van maak: lichtjes vóór rechtstreeks op het slepertje aansluiten en dan in de vitrine-met-spanning-op-de-rails. Bordje erbij: "na trouwe dienst, nu met pensioen".

Van de rest van de ombouw zal ik een verslag maken in de rubriek "ombouwen Märklin HO modellen". Even geduld a.u.b.

Jeroen
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Klopt het aantal tanden op het anker?
zelf doe ik met zo'n bereden loc i.p.v. olie mooi dun lagervet aanbrengen.
Cees
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
Cees, zowel oud als nieuw anker: 8 tanden (voor de zekerheid nog ff geteld). Zacht vet ga ik onthouden, maar heb ik niet in voorraad. Ik had al wat dikkere (huishoud)olie genomen dan het 'water' dat je voor moderne locs gebruikt. Thx.
Re: CE800 rijrichtingschakelaar
De rest van het ombouwverslag staat hier.