Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouw sluitlichten 43573 NMBS

Gestart door cvdw vrijdag 08 november 2019, 15:05:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Lid sinds: 2019

offline
ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Kan iemand mij helpen om de juiste onderdeelnummers te vinden voor het ombouwen van het stuurstandrijtuig uit set 43573 naar wisselend licht (rood/wit).
Als referentie kan de 43570-3 genomen worden, maar ik vind helaas geen technische tekening om de nodige onderdeelnummers te vinden.
In ieder geval heb ik het omschakelcontact nodig en de print met de rode/witte led's (en misschien nog iets ??)
Dank bij voorbaat voor uw hulp.
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Ik denk dat deze onderdelen niet los te koop zijn dus je moet even zelf creatieve wezen of contact op nemen met John(looneytunes) hier heb je een link naar zijn site misschien dat hij je kan helpen.
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Bedankt voor de tip !
De uitbreidingsset Regio Express (78478) is ook zonder wit/rode sluitlichten gemaakt. Ook daar zou een ombouw "mooi" zijn.
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
hallo,


ik heb dezelfde wagon (nmbs) en ik ben van plan daar een functiedecoder met duoleds en binnenverlichting in te bouwen;en ook een bovenste rij stoelen te plaatsen (ook in de andere wagons),
voor de regio-express worden die bovenste rij verkocht;voor de stuurstand wordt het wel wat knutselen;


mvg,
Michel
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Heeft de huidige print niet toevallig al de benodigde printsporen en soldeer eilandjes aan board die nodig zijn om een frontsein toe te voegen?
Misschien kun je hier wat mee? ==> Klik
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Dank voor de link. Ik heb zelf een mailtje gestuurd naar Marklin service. Nu wachten op hun antwoord.
De printsporen zijn er allicht wel, maar smd solderen is niet meer mijn ding (te klein)  :(
@ramdani: ben benieuwd naar jou resultaten, hou ons op de hoogte.
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Wat aanvullingen:
De printplaat met de rode sluitlichten hebben ook de witte led's aan boord ! Alleen worden ze niet aangestuurd.
De stuurprint uit de 43586 is hiervoor perfect bruikbaar: E600382 (kost wel 25 EUR). Deze is/kan uitgerust worden met een stekker voor de binnenverlichting.
Wat mij nu nog ontbreekt zijn de artikelnummers voor het omschakelcontact onderaan de bogie.
@ramdani: de binneninrichting (boven) E200691 past in de NMBS wagon. Die is wel in het blauw terwijl de NMBS wagon een zwarte (onderste) binneninrichting heeft. Een beetje zwarte verf zal hier wel de oplossing zijn.
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
is het niet makkelijker een beetje om te bouwen en een FX decoder te gebruiken ? Zal je maar evenveel kosten en veel betrouwbaarder dan een schakelkontakt.
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Citaat van: cvdw op maandag 11 november 2019, 17:20:51
Wat aanvullingen:
De printplaat met de rode sluitlichten hebben ook de witte led's aan boord ! Alleen worden ze niet aangestuurd.
Dan is het simpel, zet er een eenvoudige decoder (bijvoorbeeld de Fx decoder uit de 60760) in waarvan je de F0 gebruikt om de rode en witte leds aan te sturen (rood voorwaarts en wit achterwaarts).
De decoder configureer je dan in multitraktie met de loc die de tractie zal leveren en klaar is kees.
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Citaat van: cvdw op maandag 11 november 2019, 17:20:51
@ramdani: de binneninrichting (boven) E200691 past in de NMBS wagon. Die is wel in het blauw terwijl de NMBS wagon een zwarte (onderste) binneninrichting heeft. Een beetje zwarte verf zal hier wel de oplossing zijn.


het echte interieur is grijs,dus alles maar in het grijs gespoten


mvg,
Michel
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
mooi gedaan !
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Citaat van: cvdw op maandag 11 november 2019, 17:20:51
Wat aanvullingen:
De printplaat met de rode sluitlichten hebben ook de witte led's aan boord ! Alleen worden ze niet aangestuurd.
De stuurprint uit de 43586 is hiervoor perfect bruikbaar: E600382 (kost wel 25 EUR). Deze is/kan uitgerust worden met een stekker voor de binnenverlichting.
Wat mij nu nog ontbreekt zijn de artikelnummers voor het omschakelcontact onderaan de bogie.



hallo,


ben je al wat verder met die sluitlichten?


mvg,
Michel
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Inderdaad, de wagon is omgebouwd met een schakelcontact in de bogie.
Voor dit omschakelcontact heb ik volgende onderdelen gebruikt:
E574058 - houder voor de contactstiften
E205238 - contactveer om op de as te klikken
E207426 - contactstiften. Deze zijn iets te lang en kunnen eenvoudig ingekort worden met een kniptangetje.

Wil je een functiedecoder gebruiken, dan moet je er rekening mee houden dat de gemeenschappelijke aansluiting van de led's de kathode is. In een andere draad heeft iemand het idee gegeven om de functiedecoder uitgang(en) daar aan te sluiten waar nu de aansluitingen voor het omschakelcontact zijn.
Het schema van de omschakelprint vind je hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79007.msg1350068#msg1350068
Merk op: er ontbreekt wel een condensator van de + naar de - aan de bruggelijkrichter

Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Netjes.

En een functiedecoder is handiger als je digitaal rijdt.

Mvg. Marcel